Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 228 Bilag 4
Offentligt
NOTAT
Juni 2012
Resume af og kommentarer til høringssvarvedrørende forslag til lov om ændring af lov omuddannelsesordning for ledige, som har opbrugtderes dagpengeret, lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, lov om ferie og lov om kommunal udligningog generelle tilskud til kommuner (Forlængelse afuddannelsesordningen for ledige, målretning af 6ugers selvvalgt uddannelse mv.) – L 228
J.nr. 2013-00069781. kontorBilag 16
Indledning
Ovennævnte lovforslag blev sendt i høring i organisationer, interesseorganisationerm.fl., jf. bilag 1, den 28. maj 2013 med frist til den 4. juni 2013. Lovforslagetindeholder følgende elementer:
Forlængelse af uddannelsesordningen for ledige.Målretning af 6 ugers selvvalgt uddannelse.Ændring af ferieloven – Statens indtægt forøges med uhævede feriepenge samtafkastet fra Arbejdsmarkedets Feriefonds kapital.
Der er modtaget høringssvar fra LO, DA, FTF, Akademikerne (AC), Lederne, KL,AK-Samvirke, Frie Funktionærer, PROSA, Arbejdsmarkedets Feriefond,Feriekonto, Ankestyrelsen, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA),Datatilsynet, Jobrådgivernes Brancheforening og ATP.De modtagne høringssvar vedlægges.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Resume
LO synes, at det er positivt, at uddannelsesordningen forlænges, og at der er fokuspå uddannelse og opkvalificering. Det er positivt, at der gives mulighed for atudtræde og genindtræde i ordningen inden for en referenceperiode på 12 måneder,hvis der er tale om ordinært arbejde. Det er ligeledes positivt, at der gives adgangtil virksomhedsrettede forløb og befordringsgodtgørelse.LO mener, at lovforslaget afviger fra aftaleteksten for så vidt angår elementet omansættelse i løntilskudsjob i offentligt regi. Der peges på formuleringen i aftalenom, at de ledige ”så vidt muligt” skal i privat virksomhedspraktik og i ansættelsemed løntilskud i private virksomheder. Endvidere peges på, at deltagelse ioffentligt løntilskud vil bryde med mindstelønsbestemmelsen i LAB-loven.
Kommentar: Det fremgår af aftalen, at den ledige kan komme i virksomhedsrettedeforløb (løntilskud og virksomhedspraktik, herunder fx i socioøkonomiskevirksomheder) herunder så vidt muligt i privat virksomhedspraktik og ansættelsemed løntilskud i private virksomheder. Som aftalen er formuleret, udelukkesdeltagelse i offentlig virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud i en offentligvirksomhed ikke. Hvis minimumslønnen på 82 pct. af maksimale dagpenge ogsåskulle gælde for denne målgruppe, ville ansættelse i et offentligt løntilskudsjobbetyde en indtægtsfremgang. Dette er ikke hensigtsmæssigt. Beregningen afantallet af arbejdstimer i det offentlige løntilskudsjob sker i overensstemmelse medgældende regler og principper om, at løn- og arbejdsvilkår skal væreoverenskomstmæssige, dog således at lønnen højst kan udgøre 115,03 kr. i timen(1. april 2013 niveau).Vedr. finansieringselementerne giver LO udtryk for følgende:LO er stærkt tilfreds med, at aftalen ikke finansieres gennem øget egenbetaling afdagpengekontingentet.LO støtter en bedre ressourceudnyttelse på danskundervisningen.LO støtter ikke forslaget om målretning af 6 ugers selvvalgt uddannelse, som erude af trit med regeringens og Enhedslistens tidligere tiltag om at fremmeuddannelse i arbejdsmarkedsindsatsen. Det foreslås, at certifikatkurser underAMU-systemet undtages fra den foreslåede 4 måneders begrænsning. Samtidigfindes indfasningen af målretningen for hård, og det foreslås, at den kun skal gældefor medlemmer, som indplaceres i en dagpengeperiode efter lovens ikrafttræden.Ifølge LO er det også et problem, at mange hjemsendte, bl.a. vejrligsledige ogvinterhjemsendte, ikke længere kan bruge 6 ugers selvvalgt uddannelse.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om en målretning afreglerne om 6 ugers selvvalgt uddannelse, som indebærer, at ordningen målrettesledige med 4 måneders sammenlagt ledighed. I beregningen af sammenlagtledighed medregnes i øvrigt også tidligere ledighedsperioder, hvilket betyder, atledige, som går ind og ud af ledighed, vil kunne tælle tidligere ledighedsperiodermed. Der er således ikke tale om, at fx hjemsendte ikke længere kan brugeordningen med 6 ugers selvvalgt uddannelse – men de kan først bruge den efter 4måneders sammenlagt ledighed.Det er ved udmøntningen af den del af aftalen, der vedrører 6 ugers selvvalgtuddannelse, valgt at indføre en overgangsordning for personer, som kunne have enberettiget forventning om at kunne deltage i en uddannelse som selvvalgtuddannelse på tidspunktet for lovens ikrafttræden. Der kan først bestå en berettigetforventning på det tidspunkt, hvor pågældende har fået et tilsagn/bevilling pådeltagelse i selvvalgt uddannelse. Dette er ikke tilfældet på tidspunktet forindplacering i en dagpengeperiode forud for lovens ikrafttræden.LO er betænkelige ved de forskellige omprioriteringer af puljer, fonde mv. Dethører dog med til sidstnævnte, at der kun er tale om midlertidige tiltag.
2
LO kvitterer for, at regeringen har åbnet muligheden for at koble uddannelse fraopsigelsesperioden sammen med seks ugers selvvalgt uddannelse, da det harspændende perspektiver. Det skal præciseres, hvad der forstås ved et”uddannelsesforløb” for ikke-faglærte og faglærte. Der foreslås, at det af deadministrative regler kommer til at fremgå, at ”uddannelsesforløb” skal indarbejdesi en individuel udannelsesplan for den opsagte person.Kommentar: Efter de gældende regler er det ikke et krav, at selvvalgt uddannelseskal tages som ét sammenhængende uddannelsesforløb. Forbruget af selvvalgtuddannelse opgøres således i timer, hvilket allerede i dag gør det muligt atsammensætte et 6 ugers forløb af en række kurser af kortere varighed. Detteændres ikke med målretningen.Den nærmere procedure for, hvordan en person, som er påbegyndt en uddannelse iopsigelsesperioden fra sit arbejde, kan fortsætte med uddannelsen som selvvalgtuddannelse i ledighedsperioden, vil blive fastsat i bekendtgørelsen om 6 ugersselvvalgt uddannelse til forsikrede ledige samt den tilhørende vejledning.Det bemærkes i den forbindelse, at selvvalgt uddannelse normalt ikke indgår i enledigs jobplan, da selvvalgt uddannelse bevilges af den lediges a-kasse.LO konstaterer, at aftalen om arbejdsmarkedsydelsen udløber 1. juli 2016, men atmålretningen af 6 ugers selvvalgt uddannelse - og den dermed forbundnebesparelse - er permanent. Disse midler kan med fordel anvendes andre steder iarbejdsmarkedspolitikken.LO har en række spørgsmål til opgørelsen af perioderne. Det drejer sig omfølgende:I lovforslaget foreslås det, at de forlængelsesperioder, som skal være inden foren referenceramme på 12 måneder (ifølge aftaleteksten), skal opgøres iudbetalingsperioder. LO er bekymret for, om dette i praksis kan betyde, at noglefå dages udbetaling i en måned, hvor medlemmet i øvrigt er i arbejde udenydelse, forhindrer en forlængelse. Det har efter LO's opfattelse ikke væretintentionen i aftalen. LO foreslår derfor, at opgørelsen foretages i kalenderuger.
Det fremgår af lovforslaget, at: "Perioden med ret til uddannelse kan forlængesmed perioder med beskæftigelse, der kan medregnes til opgørelsen afbeskæftigelseskravet, efter principperne i § 53 i lov om arbejdsløshedsforsikringm.v. Perioderne opgøres i udbetalingsperioder."LO finder, at det tydeligt bør fremgå af lovbemærkningerne, hvad dette betyder.Vil udtræden af ordningen i starten af en kalendermåned i forbindelse med 2ugers arbejde efterfulgt af genindtræden i ordningen med uddannelsesydelse forresten af måneden betyde, at perioden med ret til uddannelse kan forlænges med1 måned, at den slet ikke kan forlænges, eller at den kan forlænges med 2 uger?
Kommentar: Der fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen:”Perioden,hvori der er ret til uddannelse og uddannelsesydelse i op til 6 måneder,kan kun forlænges med perioder, hvor personen er i beskæftigelse. Beskæftigelsenskal kunne medregnes til opgørelsen af beskæftigelseskravet efter principperne i §
3
53 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., dvs. ustøttet arbejde udført ioverensstemmelse med gældende overenskomster eller i øvrigt er udført påalmindelige løn- og arbejdsvilkår. Perioderne opgøres i udbetalingsperioder, somer en måned, jf. gældende § 18, stk. 2.Ved udtræden på grund af arbejde overgår personen til at modtage løn i periodenog forbruger derfor ikke af uddannelsesydelsen. Udtræden gælder for heleudbetalingsperioden (en måned). Vælger pågældende derimod at modtageuddannelsesydelse samtidig med arbejde, vil der blive foretaget fradrag forarbejde i uddannelsesydelsen. Hele perioden vil blive medregnet ved opgørelsen afforbrug af uddannelsesydelsen.”Det fremgår således af gældende regler, at opgørelsesperioden som udgangspunkter måneder, hvilket også forudsætningsvist er lagt til grund ved indgåelsen afaftalen. Opgørelsen sker dermed ikke i uger. Det betyder, at hvis der i enudbetalingsperiode er udbetalt uddannelsesydelse og der samtidig er arbejde, vilhele udbetalingsperioden medregnes til forbrug af uddannelsesydelsen.
Det fremgår af lovforslaget, at:"Perioden med ret til uddannelse kan forlængesmed perioder med beskæftigelse....".LO finder det ikke klart, om der menes kaneller skal? Spørgsmålet har betydning i forhold til den kommendearbejdsmarkedsydelse. Hvis et medlem f.eks. på grund af lempeligerefradragsregler i arbejdsmarkedsydelsen for arbejde ønsker at overgå til dennehurtigst muligt, kan vedkommende så vælge ikke at blive forlænget iuddannelsesydelsen?
Kommentar: Spørgsmålet relaterer sig til den nærmere udformning af denmidlertidige arbejdsmarkedsydelse. Der er på nuværende tidspunkt ikke tagetstilling til den konkrete udmøntning. Der udestår en række spørgsmål, som skalafklares inden fremsættelse af lovforslag i efteråret 2013.
LO finder det ikke klart, om den nye referenceperiode med mulighed forforlængelse også omfatter første periode. Det vil sige, om den også omfattermedlemmer, der fortsætter henover 1. juli med den første 6 måneders periodemed uddannelsesydelse, der har perioder med beskæftigelse, og som har afbrudtudbetalingen af uddannelsesydelse?
Kommentar: Det fremgår af aftalen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse, at rettentil den forlængede uddannelsesydelse opnås fra det tidspunkt, hvor personensdagpengeret/ret til den særlige uddannelsesordning er opbrugt. Den forlængedeuddannelsesydelse kan opretholdes i 6 måneder inden for 12 måneder. Det betyder,at der ikke består en referenceperiode for 1. halvår af 2013.
Det fremgår af lovforslaget, at: "Forbrug af dagpenge opgøres i hele uger. Detbetyder, at dagpengeperioden altid vil slutte ved en uges udløb, jf.: § 55,stk. 3, ilov om arbejdsløshedsforsikring m. v. Det foreslås i overensstemmelse hermed,at perioden for udløb af retten til dagpenge bliver fra mandag den 1. juli 2013til og med søndag den 5. januar 2014."LO finder det uklart, hvordan demedlemmer, der modtager dagpenge, og som falder ud af dagpengesystemet,
4
fordi de opbruger deres referenceperiode, inden de har modtaget dagpenge i 2år, er stillet? LO finder, at det bør nævnes i lovbemærkningerne, at det kanforekomme.Kommentar: Loven omfatter, jf. § 1, personer, som har opbrugt deres dagpengeret.Det kan ske på 2 måder, dels ved at ydelsesperioden opbruges, dels ved atreferenceperioden udløber. Det fremgår derfor allerede af de gældende regler, atdagpengeretten også kan opbruges som følge af udløb af referenceperioden.
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der indsat et nyt kapitel 13c, § 75 g,som præciserer, at: "For at blive ansat med løntilskud hos en privat arbejdsgiverskal personen have været ledig i en sammenhængende periode på mere end 6måneder. Ved opgørelsen af den forudgående ledighed sammenlægges alleperioder, hvor personen har modtaget arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge ien ledighedsperiode, kontanthjælp, særlig uddannelsesydelse efter lov omuddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, har været itilbud efter kapitel 12 eller har været ledig selvforsørgende. Løntilskuddet tilprivate arbejdsgivere fastsættes efter § 63, stk. 2, nr. 3."LO mener, at der bør foretages en tilsvarende ændring af opgørelsesmetoden forforudgående ledighed i forhold til kontanthjælpsmodtagere (§51) generelt set,således at dette ikke kun gælder i forbindelse med uddannelsesordningen.
Kommentar: Nærværende lovforslag omhandler ikke spørgsmålet om ændring afopgørelsesmetoden for forudgående ledighed i forhold til kontanthjælpsmodtagere.Der kan dog henvises til L 223 fremsat den 28. maj 2013 (kontanthjælpsreformen),§ 1, nr. 78, ad affattelse af § 51, stk. 2, i lov om aktiv beskæftigelsesindsats, hvor deønskede regler er indsat.LO henviser til behovet for at indrette dagpengesystemet i overensstemmelse medet moderne arbejdsmarked. Det kræver, at man ser nærmere pågenoptjeningskravet, reglerne omkring supplerende dagpenge og jobrotation. Derhenvises til planerne om en kommission, der skal fremtidssikrearbejdsløshedsforsikringen, og opfordrer til en tæt dialog med arbejdsmarkedetsparter.Kommentar: Regeringen har igangsat et arbejde med at omlægge den aktivebeskæftigelsesindsats. Der er nedsat en ekspertgruppe med Carsten Koch somformand. Ekspertgruppen skal undersøge, hvordan ressourcerne udnyttes bedstmuligt. Desuden vil regeringen nedsætte en bredt sammensat kommission meduafhængige eksperter, der skal se på en fremtidssikring af dagpengesystemet.Parterne inddrages i arbejdet.LO giver afslutningsvist udtryk for, at man har forståelse for, at den kortehøringsfrist til netop dette lovforslag, men vil opfordre til, at udkastet til detlovforslag, som skal udmønte den øvrige del af aftalen, udsendes i så god tid førfremsættelsen af lovforslaget, at a-kasserne får den nødvendige tid til at forberededen ret omfattende it-implementering, som udbetalingen af den nyearbejdsmarkedsydelse vil kræve.
5
DA giver udtryk for, at personer, som opbruger deres dagpengeret, allerede harværet ledige for længe, og at det ikke gavner at forlænge perioden på offentligforsørgelse. Muligheden for fremover at kunne benytte en bredere redskabsvifte påuddannelsesordningen kan være et skridt til at komme i kontakt medarbejdsmarkedet, hvis redskabet bruges målrettet.DA finder, at målretningen af 6 ugers selvvalgt uddannelse som udgangspunkt erfornuftig. Det er derimod uhensigtsmæssigt for virksomhederne, at der givesmulighed for, at påbegyndte uddannelsesforløb i opsigelsesperioden kan fortsætteind i ledighedsperioden.DA finder det positivt, at størrelsen af lønnen i offentligt løntilskud fastsættes påniveau med uddannelsesydelsens størrelse uden en minimumsløn på 82 pct. afhøjeste dagpenge.Det er DA’s opfattelse, at deltagelse i løntilskudsansættelse også i den offentligesektor bør være på fuld tid uanset, at der er fastsat et loft over lønnen.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om at forlængeuddannelsesordningen. Det indgår desuden, at redskabsviften udvides medvirksomhedsrettede tilbud i form af virksomhedspraktik og ansættelse medløntilskud, så vidt muligt i det private. Det fremgår videre, at hvis en person erpåbegyndt et uddannelsesforløb i sin opsigelsesperiode fra et arbejde, oguddannelsen strækker sig ind i personens ledighedsperiode, kan personen fortsættemed uddannelsen som selvvalgt uddannelse i op til 6 uger fra 1. dag idagpengeperioden.Det fremgår af forslaget til § 75 d og § 75 f, i lov om aktive beskæftigelsesindsats,jf. lovforslagets § 2, nr. 3, at ledige, der er omfattet af uddannelsesordningen, kanfå tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 efter de regler, der gælderfor personer omfattet af § 2, nr. 2. Under ansættelse med løntilskud hos offentligearbejdsgivere skal lønnen til pågældende efter fradrag af arbejdsmarkedsbidragligge på niveau med personens særlige uddannelsesydelse. Beregningen af antalletaf arbejdstimer i det offentlige løntilskudsjob sker i overensstemmelse medgældende regler og principper om, at løn- og arbejdsvilkår skal væreoverenskomstmæssige, dog således at lønnen højst kan udgøre 115,03 kr. i timen(1. april 2013 niveau).FTF mener, at lovforslaget er nødvendigt, fordi dagpengereformen fra 2010fastholdes. Det er nødvendigt med holdbare dagpengeløsninger inden 2016, og detforeslås, at reglerne om genoptjening af ret til dagpenge og tidsbegrænsningen forsupplerende dagpenge ændres. Der peges videre på, at der er behov for en merelangsigtet og holdbar løsning på, hvordan den aktive indsats skal omlægges ogforbedres.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om, atuddannelsesordningen forlænges, og at der pr. januar 2014 indføres en nymidlertidig arbejdsmarkedsydelse for personer, som mister retten til
6
uddannelsesydelse eller dagpenge. Samtidig har regeringen igangsat et arbejdemed at omlægge den aktive beskæftigelsesindsats. Der er nedsat en ekspertgruppemed Carsten Koch som formand. Ekspertgruppen skal undersøge, hvordanressourcerne udnyttes bedst muligt. Desuden vil regeringen nedsætte en bredtsammensat kommission med uafhængige eksperter, der skal se på enfremtidssikring af dagpengesystemet.FTF finder det positivt, at ledige på uddannelsesordningen får ret tilvirksomhedspraktik og ansættelse i løntilskud. FTF undrer sig dog over, at ledige iuddannelsesordningen ikke kan deltage i jobrotation ikke mindst henset til, at detbliver en mulighed i den fremtidige arbejdsmarkedsydelse.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om, at deneksisterende ret og pligt til uddannelse suppleres med en mulighed for, at ledigekan komme i virksomhedsrettede forløb (løntilskud og virksomhedspraktik,herunder fx i socioøkonomiske virksomheder) herunder så vidt mulig privatvirksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud i private virksomheder. Detfremsatte ønske går således ud over aftalens indhold.FTF foreslår af administrative grunde, at overgangen til den kommendearbejdsmarkedsydelse sker én gang for alle fra 1. januar 2014 af hensyn til en enkelsystemovergang fra uddannelsesydelse til arbejdsmarkedsydelse og af hensyn til, ata-kassernes administrative it-omkostninger begrænses.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om, atuddannelsesordningen forlænges, og at der pr. januar 2014 indføres en nymidlertidig arbejdsmarkedsydelse for personer, som mister retten tiluddannelsesydelse eller dagpenge. Det forudsætter, at de 2 ydelser i enovergangsperiode eksisterer side om side. Det bemærkes, at der er tale om toforskellige ordninger med forskellig redskabsvifte. Uddannelsesordningenfokuserer således hovedsagelig på uddannelse, mens redskabsviften under denmidlertidige arbejdsmarkedsydelse i højere grad vil fokusere påvirksomhedsrettede tilbud.Akademikerne (AC) kvitterer for det fremsatte lovforslag, men peger på, at derstadig er behov for en langsigtet løsning for dagpengesystemet, herunder bedremuligheder for genoptjening af dagpengeretten.Kommentar: Regeringen har igangsat et arbejde med at omlægge den aktivebeskæftigelsesindsats. Der er nedsat en ekspertgruppe med Carsten Koch somformand. Ekspertgruppen skal undersøge, hvordan ressourcerne udnyttes bedstmuligt. Desuden vil regeringen nedsætte en bredt sammensat kommission meduafhængige eksperter, der skal se på en fremtidssikring af dagpengesystemet.Akademikerne (AC) finder, at der bør være adgang til godtgørelse afundervisningsmaterialer.
7
Kommentar: Det er efter uddannelsesordningen ikke muligt i dag særskilt at fåbetalt eventuelle hjælpemidler, herunder undervisningsmaterialer og andet udstyr.Aftalen om en midlertidig arbejdsmarkedsydelse ændrer ikke på dette.Akademikerne (AC) mener, at det er problematisk, at virksomhedsrettede tilbudsom fx løntilskud og virksomhedspraktik ikke kan række ud over det tidspunkt,hvortil personen er omfattet af lov om uddannelsesordningen.Kommentar: Det fremgår udtrykkeligt af forslaget til § 75 d i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, at tilbuddet ikke kan række udover det tidspunkt, hvortil personen er omfattet af lov om uddannelsesordning forledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Denne regel er i overensstemmelsemed gældende regler og principper om, at en ledig har ret til tilbud så længepågældende har ret til den konkrete ydelse. Ved overgang til arbejdsmarkedsydelsekan der gives et nyt tilbud.Lederne finder det positivt, at der sker en forlængelse af den særlige uddannelses-ordning. Det er hensigtsmæssigt, at der sker en udvidelse af redskabsviften til ogsåat omfatte mere end uddannelse, da muligheden for at bringe flere redskaber i brugkan medvirke til at bringe målgruppen tættere på arbejdsmarkedet.Justeringen af ordningen for retten til selvvalgt uddannelse indebærer, at ledige iden første del af ledighedsperioden skal have fokus på jobsøgning, hvilket iudgangspunktet kan være fornuftigt, da der fortsat vil være mulighed for at sættetidligere ind – også med uddannelse – i forhold til ledige, der vurderes at havebehov herfor.KL er tilfreds med muligheden for virksomhedsrettede tilbud samt målretningen af6 ugers selvvalgt uddannelse, som de gerne ser helt afskaffet.KL tilkendegiver, at de vil være positivt indstillet over for AK-Samvirkes ønskeom, at den kommende arbejdsmarkedsydelse afløser uddannelsesydelsen fra 1.januar 2014, da de 2 samtidige og sideløbende ydelser vil besværliggøreoverførelse af oplysninger mellem kommuner og a-kasser. Det forudsættes, at KL igivet fald inddrages i, hvordan overgangen fra uddannelsesydelse tilarbejdsmarkedsydelse rent administrativt udmøntes.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om, atuddannelsesordningen forlænges, og at der pr. januar 2014 indføres en nymidlertidig arbejdsmarkedsydelse for personer, som mister retten tiluddannelsesydelse eller dagpenge. Det forudsættes, at de 2 ydelser i enovergangsperiode eksisterer side om side.AK-Samvirke er tilfreds med lovforslaget, men peger på, at der kun er tale om enmidlertidig løsning, og at det skal være lettere at genoptjene dagpengeretten.AK-Samvirke foreslår, at den kommende arbejdsmarkedsydelse afløseruddannelsesydelsen fra 1. januar 2014, da de 2 samtidige og sideløbende ydelservil besværliggøre overførelse af oplysninger mellem kommuner og a-kasser.
8
Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om, atuddannelsesordningen forlænges, og at der pr. januar 2014 indføres en nymidlertidig arbejdsmarkedsydelse for personer, som mister retten tiluddannelsesydelse eller dagpenge. Det forudsættes, at de 2 ydelser i enovergangsperiode eksisterer side om side.AK-Samvirke finder, at formuleringen af forslag til § 2, sidste pkt., jf. forslagets §1, nr. 2, om forlængelse af perioden i uddannelsesordningen, er uklar.Kommentar: Der fremgår følgende af de specielle bemærkninger til bestemmelsen:”Perioden,hvori der er ret til uddannelse og uddannelsesydelse i op til 6 måneder,kan kun forlænges med perioder, hvor personen er i beskæftigelse. Beskæftigelsenskal kunne medregnes til opgørelsen af beskæftigelseskravet efter principperne i §53 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., dvs. ustøttet arbejde udført ioverensstemmelse med gældende overenskomster eller i øvrigt er udført påalmindelige løn- og arbejdsvilkår. Perioderne opgøres i udbetalingsperioder, somer en måned, jf. gældende § 18, stk. 2.Ved udtræden på grund af arbejde overgår personen til at modtage løn i periodenog forbruger derfor ikke af uddannelsesydelsen. Udtræden gælder for heleudbetalingsperioden (en måned). Vælger pågældende derimod at modtageuddannelsesydelse samtidig med arbejde, vil der blive foretaget fradrag forarbejde i uddannelsesydelsen. Hele perioden vil blive medregnet ved opgørelsen afforbrug af uddannelsesydelsen.”Det fremgår således af gældende regler, at opgørelsesperioden som udgangspunkter måneder, hvilket også er lagt til grund ved indgåelsen af aftalen. Opgørelsensker dermed ikke i uger. Det betyder, at hvis der i en udbetalingsperiode erudbetalt uddannelsesydelse og der samtidig er arbejde, vil hele udbetalings-perioden medregnes til forbrug af uddannelsesydelsen..AK-Samvirke finder det uhensigtsmæssigt, at overgangsbestemmelsen for 6 ugersselvvalgt uddannelse lægger vægt på bevillingstidspunktet. Samvirke finder, at detbør være ansøgningstidspunktet.Kommentar: Det er ved udmøntningen af den del af aftalen, der vedrører 6 ugersselvvalgt uddannelse, valgt at indføre en overgangsordning for personer, somkunne have en berettiget forventning om at kunne overgå til selvvalgt uddannelsepå tidspunktet for lovens ikrafttræden. Der kan først bestå en berettiget forventningpå det tidspunkt, hvor pågældende har fået et tilsagn/bevilling på deltagelse iselvvalgt uddannelse. Dette er ikke tilfældet på ansøgningstidspunktet.AK-Samvirke foreslår, at det bliver præciseret, at ledige, der har opbrugtdagpengeretten på grund af udløb af referenceperioden, også er omfattet af loven.Kommentar: Loven omfatter, jf. § 1, personer, som har opbrugt deres dagpengeret.Det kan ske på 2 måder, dels ved at ydelsesperioden opbruges, dels ved at
9
referenceperioden udløber. Det fremgår derfor allerede af de gældende regler, atdagpengeretten også kan opbruges som følge af udløb af referenceperioden.Frie Funktionærer finder det positivt, at de ledige får mulighed forvirksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud i blandt andet privatevirksomheder. Det vil dog gavne de ledige endnu mere, hvis der kunne ske en mereindividuel indsats med fokus på, at den enkelte kommer i beskæftigelse.Frie Funktionærer foreslår, at målretningen af 6 ugers selvvalgt uddannelse ikkegennemføres, da 4 måneders perioden vil fastholde ledige i ledighed. Der peges på,at opgørelsen af ledighed bør opgøres i uger og ikke i måneder.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om en målretning afreglerne om 6 ugers selvvalgt uddannelse, som indebærer at ordningen målrettesledige med 4 måneders sammenlagt ledighed. Der vil ved den administrativeudmøntning af reglerne blive fastsat regler om opgørelsen af ledighed i uger.Frie Funktionærer peger på, at det ikke er klart, hvilke kriterier og regler der vilblive stillet til krav vedr. medlemskab særligt i forhold til arbejdsmarkedsydelsen.Det er ikke hensigtsmæssigt, at det skal afvente lovforslaget om midlertidigarbejdsmarkedsydelse i efteråret 2013. Der peges videre på, at overgangen frauddannelsesydelse til arbejdsmarkedsydelse vil medføre en række administrativebarrierer, herunder i opgørelsen af forbrug af ydelser.Kommentar: Deltagelse i uddannelsesordningen stiller ikke krav om medlemskabaf en a-kasse. Den fremtidige arbejdsmarkedsydelse vil kræve, at modtagerenfortsat er medlem af en a-kasse eller genindtræder i en a-kasse. Der er ikke pånuværende tidspunkt taget stilling til den konkrete udmøntning af alle dele afaftalen, herunder spørgsmålet om medlemskab i forhold til arbejdsmarkedsydelsenog opgørelse af forbrug i ordningerne. Dette vil ske inden fremsættelse aflovforslag om midlertidig arbejdsmarkedsydelse i efteråret 2013.Frie Funktionærer bemærker, at de grundlæggende er imod, at uhævede feriepengetilfalder statskassen, idet de rettelig tilhører den lønmodtager, der har optjentferiepengene. Frie Funktionærer ser derfor gerne, at regelsættet omArbejdsmarkedets Feriefond bliver ændret. Men med udgangspunkt i, at fondenendnu eksisterer, finder Ferie Funktionærer det glædeligt, at midlerne anvendes tilgavn for alle lønmodtagere.Kommentar: Man kan hverken efter dansk ret eller EU-retten uden videre udbetaleferiepenge, uden at ferien holdes. Arbejdsmarkedets Feriefond opfylder derforfortsat det formål at opsamle forældede og uhævede feriepenge, fordiarbejdsgiverne ikke skal tjene på, at lønmodtagerne ikke holder deres ferie.PROSA støtter forslaget om forlængelse af uddannelsesordningen herunderindførelse af en referenceperiode. Der peges på, at satsen i den fremtidigemidlertidige arbejdsmarkedsydelse er for lav. Der er tale om en lappeløsning, og istedet bør dagpenge kunne (gen)optjenes på ½ års arbejde, ligesom uddannelse bør
10
forlænge dagpengeperioden, og jobrotation og løntilskud bør tælle som ordinærtarbejde.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om, atuddannelsesordningen forlænges, og at der pr. januar 2014 indføres en nymidlertidig arbejdsmarkedsydelse for personer, som mister retten tiluddannelsesydelse eller dagpenge. Samtidig har regeringen igangsat et arbejdemed at omlægge den aktive beskæftigelsesindsats. Der er nedsat en ekspertgruppemed Carsten Koch som formand. Ekspertgruppen skal undersøge, hvordanressourcerne udnyttes bedst muligt. Desuden vil regeringen nedsætte en bredtsammensat kommission med uafhængige eksperter, der skal se på enfremtidssikring af dagpengesystemet.PROSA finder målretningen af reglerne om 6 ugers selvvalgt uddannelseproblemfyldt, da de lediges muligheder for uddannelse begrænses.Kommentar: Regeringen og Enhedslisten har indgået aftale om en målretning afreglerne om 6 ugers selvvalgt uddannelse, som indebærer, at ordningen målrettesledige med 4 måneders sammenlagt ledighed. De ledige vil fortsat have ret tilselvvalgt uddannelse under ordningen – men kan først udnytte denne ret efter, at dehar haft 4 måneders ledighed.PROSA finder det ligeledes problematisk, at retten til seniorjob udskydes til efteren periode med arbejdsmarkedsydelse.Kommentar: Det fremgår af aftalen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse, at rettentil seniorjob tidligst indtræder, når retten til arbejdsmarkedsydelse ophører.Nærværende lovforslag omhandler i øvrigt ikke retten til arbejdsmarkedsydelseeller retten til seniorjob.Arbejdsmarkedets Feriefond er indstillet på at tilvejebringe 80 mio. kr., fordelt med40 mio. kr. i hvert af finansårene 2013 og 2014, til det øremærkede formål atfinansiere en uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret.Arbejdsmarkedets Feriefond mener, at forslagets § 42 a, stk. 1, 1. pkt. børpræciseres i overensstemmelse hermed.Kommentar: Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, afsnit3.4. om øvrig finansiering, at det er aftalt at anvende beløbet på de 40 mio. kr.årligt til finansieringen af forlængelse af den særlige uddannelsesordning i 2013og 2014. Det er således nærmere præciseret i bemærkningerne til lovforslaget,hvad midlerne fra Arbejdsmarkedets Feriefond skal anvendes til.Arbejdsmarkedets Feriefond gør gældende, at de ikke kan acceptere de foreslåedeindgreb i fondsbestyrelsens kompetence til at forvalte ferieformålet og styrefondens økonomi. Indgrebet tjener ikke noget selvstændigt formål i forhold til atetablere og finansiere uddannelsesordningen og er ikke en del af aftalegrundlagetmellem regeringen og Enhedslisten. Arbejdsmarkedets Feriefond mener på denbaggrund, at forslaget til ferielovens § 42 a, stk. 1, 2. pkt., og § 42 a, stk. 2, børudgå.
11
Kommentar: Arbejdsmarkedets Feriefond skal anvende fondens midler tilferieformål for lønmodtagere, særligt vanskeligt stillede familier og børn. Fondenhar i årene 2010-2012 støttet ferieformål til vanskeligt stillede familier og børnmed 35-40 mio. kr. årligt. Det er en klar forudsætning for aftalen medEnhedslisten, at fonden ikke skal ændre på sin støttepolitik på dette område somfølge af lovforslaget. Ferieformål for vanskeligt stillede familier og børn skalfortsat støttes mindst i samme omfang som hidtil.FerieKonto henviser til fordelingen af uhævede feriepenge. Af de uhævedeferiepenge kan der forlods anvendes et beløb til dækning af FerieKontosadministrationsomkostninger, i det omfang omkostningerne ikke kan dækkes afrenteindtægterne. Dernæst sker der en fordeling af de resterende midler mellemstaten og Arbejdsmarkedets Feriefond. Ifølge budget fra FerieKonto vil deuhævede feriepenge, som Arbejdsmarkedets Feriefond modtager for optjeningsåret2011, næppe med sikkerhed have en størrelse, der kan dække et beløb istørrelsesordenen 40 mio. kr. årligt, som lovforslaget opererer med. På denbaggrund opfordrer FerieKonto til, at rækkefølgen for fordeling af de uhævedeferiepenge klart kommer til at fremgå af lovforslaget, således at FerieKontosomkostninger fortsat dækkes af de uhævede feriepenge i det omfang,renteindtægterne ikke kan dække omkostningerne fuldt ud. Konsekvensen herafkan være, at statens andel begrænses eller falder bort.Kommentar: Det fremgår af ferielovens § 32, stk. 3, at der allerede i dag erhjemmel til, at de uhævede feriepenge i FerieKonto kan dække udgifter tiladministrationen af FerieKonto i det omfang, renterne ikke kan dække udgifterne.Dette kan betyde, at summen af de uhævede feriepenge, som ArbejdsmarkedetsFeriefond får, kan være mindre end 40 mio. kr. I den situation måArbejdsmarkedets Feriefond tage det resterende beløb op til de 40 mio. kr. afafkastet af fondens kapital.Ankestyrelsen kan ikke umiddelbart se baggrunden for datoangivelserne i § 2, stk.1, 2. pkt., 2. led, der handler om personer, som opbruger retten til uddannelse.Kommentar: Efter gældende regler kan der modtages uddannelsesydelse fra ogmed den 30. december 2012 og 6 måneder frem. Den periode udløber den 29. juni2013. Det er derfor nødvendigt, at forlængelsen af uddannelsesydelsen forpersoner, som opbruger deres ret til uddannelsesydelse, har virkning fra 29. juni2013.Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) giver udtryk for, at det er uheldigt, atlovforslaget først sendes i høring samtidig med fremsættelsen i Folketinget.Herudover giver FA udtryk for, at man opfatter lovforslaget som en nødløsning ogopfordrer til en reform af beskæftigelsesindsatsen. En forlængelse afydelsesperioden bringer ikke de ledige nærmere beskæftigelse. Beskæftigelsen skalop, og en reform af beskæftigelsesindsatsen bør tage højde for høj- oglavkonjunkturer. Det skal være mere attraktivt at arbejde, og arbejdskraftensmobilitet og kvalifikationer skal styrkes.
12
Kommentar: Regeringen og Enhedslisten er enige om at videreføreuddannelsesordningen i 2013 og tage nye yderligere initiativer, som sikrerforsørgelsesgrundlaget og en aktiv indsats for en stor gruppe ledige de kommendeår. Samtidig har regeringen igangsat et arbejde med at omlægge den aktivebeskæftigelsesindsats. Der er nedsat en ekspertgruppe med Carsten Koch somformand. Ekspertgruppen skal undersøge, hvordan ressourcerne udnyttes bedstmuligt. Desuden vil regeringen nedsætte en bredt sammensat kommission meduafhængige eksperter, der skal se på det en fremtidssikring af dagpengesystemet.Datatilsynet peger generelt på, at persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsenskal iagttages ved de behandlinger, der vil ske som følge af lovforslaget, herunder iforbindelse med digital kommunikation.Kommentar: Administrationen og udmøntningen af loven vil ske ioverensstemmelse med persondataloven mm.Jobrådgivernes Brancheforening bemærker, at det er et skridt i den rigtige retning,at ledige først får adgang til 6 ugers selvvalgt uddannelse efter 4 månedersledighed, da det er et faktum, at mange ledige finder nyt job inden for de førstemåneders ledighed. Det er imidlertid også dokumenteret, at 6 ugers selvvalgtuddannelse ikke har positive effekter. Det bør derfor overvejes at differentiereadgangen til 6 ugers selvvalgt uddannelse, således at kun målgrupper, der har enjobeffekt af kurserne, får adgang til disse. Samtidig bør man også kigge påindholdet af 6 ugers selvvalgt uddannelse – og kun udbyde kurser med et heltkonkret jobmål og et indhold, der efterspørges af erhvervslivet. Afklaring,vejledning og virksomhedsrettede tiltag er en større hjælp til at få mange grupper afledige i arbejde frem for 6 ugers selvvalgt uddannelse.Kommentar: Det fremgår af ”Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse”, atordningen om 6 ugers selvvalgt uddannelse målrettes til ledige med 4 månedersforudgående ledighed. Der er således ikke aftalt yderligere målretning afordningen.ATP har ingen bemærkninger til lovforslaget.
13