Tak for det, og tak for dagens debat, som jo viser nogle af de mere principielle forskelle i beskæftigelsespolitikken.
Jeg vil først og fremmest gerne takke Enhedslisten for både et godt forhandlingsforløb, for løsningen, som vi førstebehandler i dag, og som jo ikke er – kan man sige – enkeltstående, for vi mødes igen i efteråret i den næste samling og vedtager anden halvdel af den aftale, vi fik lavet henover pinsen, om vores udfaldstruede dagpengemodtagere.
Jeg vil også gerne takke Dansk Folkeparti for at bakke op om lovforslaget her.
Jeg synes selvfølgelig, at det er meget klædeligt, at der også er et borgerligt parti, der tager ansvar for den her udfordring.
Så vil jeg sige, at når jeg lytter til debatten, kan jeg ikke lade være med at tænke, at der er meget, der er nemmere, hvis man ligesom Liberal Alliances ordfører altid kan være i den økonomiske teori, hvis man altid kan være i sådan en teoretisk boble om, hvad der virker, og hvad der ikke virker på økonomien.
Jeg kan godt se, at det gør tingene utrolig meget lettere.
Men teoretiske bobler har det jo også med at briste.
Og under alle omstændigheder kan vi jo hverken regere eller drive et land i en boble af teori.
For det, der er virkeligheden, er jo, at det ikke er alle dem, der står over for, at deres dagpengeret ophører i 2013, der er kommet i arbejde, inden deres dagpengeret ophører.
Virkeligheden er også den, at det ikke er alle dem, hvis dagpengeret allerede er ophørt, der efterfølgende er kommet i beskæftigelse.
Så teorien holder ikke altid.
Jeg er stærk tilhænger af, at vi har et dagpengesystem, som på den ene side spænder det sociale sikkerhedsnet ud under mennesker, man har behov for, når man bliver ramt af arbejdsløshed, og som samtidig også er indrettet med det klare fokus, at man skal tilbage i beskæftigelse.
Jeg mener aldrig, at det kan være en intention eller en idé i sig selv, at folk skal gå lang tid på dagpenge, for jeg tror inderligt på, at lang tids ledighed i sig selv kan være yderligere en barriere for, at man kan komme tilbage til arbejdsmarkedet.
Men når alle de ord er sagt, må alle, også her i Folketinget, forholde sig til de ca.
30.000 borgere, der alene i år står over for, at deres dagpengeret ophører.
Det er i hvert fald det, der er bevæggrunden for, at vi har lavet en aftale med Enhedslisten.
Det antal er så stort.
Og antallet skyldes jo ikke mindst, at da man lavede dagpengereformen, valgte man en meget hård indfasning af den 2-årige dagpengeperiode, vel sådan set også en hårdere indfasning, end vi har set tidligere på arbejdsmarkedsområdet, i hvert fald hvis man sammenligner med nogle af reformerne fra 1990'erne.
Der var dengang tale om betydelig længere indfasningsperioder.
Og det har jo ikke været uden grund, for det tager tid at indstille sig på, at reglerne ændres.
Så med det her tager vi det første lovgivningsmæssige skridt i forbindelse med at vælge at sikre en bedre indfasning af dagpengereformen.
Vi satser her på at videreføre uddannelsesordningen, som oven i købet forhåbentlig skal bibringe vores ledige nogle flere kompetencer.
Så tager vi fat på anden del af lovgivningsspørgsmålet i næste samling, nemlig det, der handler om at få indført en arbejdsmarkedsydelse, sådan at endnu flere, der står over for, at deres dagpengeret ophører, er sikret en forsørgelse i en længere periode.
Tak for diskussionen og opbakningen, primært fra Enhedslisten, men efterfølgende også fra Dansk Folkepartis side.