Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato:14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235024
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 28. maj 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 8 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslovenog lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Ændring aframmerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, herunderstyrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartet kvali-tet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))Spørgsmål nr. 8:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. maj 2013 fra gruppe af tid-ligere chefer og nøglemedarbejdere fra DAK-E og DAMD, jf. L 227 - bilag 9.”Svar:Det fremgår af henvendelsen, at nuværende og tidligere medarbejdere i DanskAlmenmedicinsk KvalitetsEnhed (DAK-E) og Dansk AlmenMedicinsk Database(DAMD) er bekymrede for, at adgangen til at identificere den enkelte lægeskvalitet via de data, som ifølge lovforslaget skal indberettes til regionsrådene,vil være ødelæggende for det fremtidige kvalitets- og forskningsarbejde indenfor almen praksis.Det er således vurderingen, at kvaliteten af de indsamlede data i DAMD vil fal-de, fordi ”straf” for ”dårlige” data og offentliggørelse af data på læge-/klinikniveau vil medføre stor risiko for, at lægerne fristes til at ”pynte på” talle-ne.Man finder det desuden sandsynligt, at lovforslaget vil føre til øget ulighed iadgangen til læge for sårbare grupper, idet patienter, der har ”dårlig” evne til atsamarbejde, vil blive mindre ønskede i praksis, hvis lægen skal straffes for”dårlige” data.Endvidere fremgår det af henvendelsen, at man er bekymret for, at patientenkan miste tillid til sin læge, hvis patienten oplever, at dennes fortrolige data fin-des hos andre myndigheder, uden at patienten har haft viden om, at data erblevet videresendt i ikke anonymiseret form.Den foreslåede bestemmelse i § 195, stk. 2, pålægger de alment praktiseren-de læger at give oplysninger om deres virksomhed til regionsrådene til brug forplanlægning, kvalitetssikring og kontrol af udbetalte tilskud og honorarer. Dogvil ministeren for sundhed og forebyggelse - ifølge den foreslåede bemyndi-gelse i § 195, stk. 3 - skulle fastsætte nærmere regler om, hvilke konkrete op-lysninger lægerne skal give til regionsrådene.Bemyndigelsen i § 195, stk. 3, vil ifølge bemærkningerne til lovforslaget bliveanvendt til at fastsætte regler om, at de alment praktiserende læger, for så vidt
Side 2
angår de i § 57 c, stk. 1, omhandlede henvendelser til almen praksis, skal stilleregistrerede oplysninger om patientkontakter til rådighed for regionerne.Denne adgang til data om patientkontakter i almen praksis udgør en grund-læggende forudsætning for generel sundhedsplanlægning og for tilrettelæg-gelse og kvalitetsudvikling af sammenhængende patientforløb - blandt andetmed henblik på at sikre effektiv ressourceudnyttelse og undgå overlappendefunktioner.Jeg har tillid til, at de praktiserende lægers kodning fortsat vil ske på baggrundaf deres faglige vurdering af henvendelsesårsagerne. Jeg skal samtidig be-mærke, at lovforslaget ikke indeholder bestemmelser, der gør det muligt at stil-le krav om honorering på baggrund af kvalitetsdata, som jeg forstår, det er til-fældet bl.a. i England. Spørgsmålet om honorering vil således også fremovervære et anliggende for overenskomstens parter.Endelig skal jeg understrege, at de oplysninger, som ifølge den foreslåede be-stemmelse i § 195, stk. 2, skal gives til regionsrådene ikke vil identificere ellergøre det muligt at identificere den enkelte patient. Der vil således ikke være ta-le videregive af patientdata.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich