Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227
Offentligt
1259416_0001.png
1259416_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235023
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 11 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).Spørgsmål nr. 11:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. juni 2013 fra Gunver Lille-vang, Roskilde, jf. L 227 - bilag 13.”Svar:Jeg kan i det hele henvise til min besvarelse af spørgsmål 10 (L 227), og vilher alene særskilt kommentere et par af de problemstillinger, som borgeren,der er alment praktiserende læge, herudover rejser:Det anføres bl.a. i henvendelsen, at lægerne af hensyn til deres mulighed forlægefaglig og driftsmæssig forsvarlig drift af lægepraksis har brug for en sik-kerhed for, at de ikke uden forhandlinger kan pålægges nye opgaver, en størremængde opgaver eller en udvidelse af omfanget af eksisterende opgave, og atder ikke, hverken via sundhedsaftaler eller andet, må kunne ændres i læger-nes forpligtelser, uden at lægerne indgår i ligeværdig forhandling herom.Den foreslåede bestemmelse i § 57 b, stk. 2, vedrørende lægernes pligt til atfølge sundhedsaftaler, har følgende ordlyd:”Stk. 2. Alment praktiserende læger, der behandler gruppe 1-sikrede personer,jf. § 60, stk. 1, er forpligtede til at udøve deres virksomhed i overensstemmelsemed de sundhedsaftaler, der er indgået imellem regionsrådet og kommunal-bestyrelserne i regionen, jf. § 205, herunder følge forløbsprogrammerm.v.”I bemærkningerne til bestemmelsen anføres bl.a.:”De opgaver, som beskrives f.eks. i et forløbsprogram, og som dermed errammen om de praktiserende lægers forpligtelse, vil for de læger, som virkerinden for overenskomsten, jf. § 227, stk. 1, skulle følges op af en underliggen-de aftale om vilkårene for at følge denne forpligtelse.”Bemærkningerne om, at der for de læger, som virker inden for overenskom-sten, vil skulle følges op med en underliggende aftale om vilkårene for at følgedenne forpligtelse, er ikke begrænset til de opgaver, som beskrives i et for-løbsprogram, men vil gælde for alle de opgaver, som følger af sundhedsafta-ler.
Side 2
I henvendelsen fra borgeren anføres desuden, at lovforslaget lægger op til atvidereføre en økonomi som i den seneste overenskomst, dog med et 0-loft.Lovforslaget regulerer ikke den økonomiske ramme for almen praksis, udover iovergangsperioden frem til senest den 1. september 2014. Økonomien i for-bindelse med fremtidige overenskomster vil også inden for de nye regule-ringsmæssige rammer være en del af aftalekomplekset imellem parterne.Med lovforslaget videreføres den eksisterende overenskomst til senest den 1.september 2014 med henblik på, at parterne får god tid at indgå en ny aftale.Tilsvarende vil det økonomiprotokollat, som parterne aftalte i forbindelse medden sidste fornyelse af overenskomsten, gælde, indtil der er indgået en ny af-tale imellem parterne, dog senest den 1. september 2014.Det skal bemærkes, at der var aftalt en reguleringsmekanisme i det økonomi-protokollat, der var enighed om imellem Regionernes Lønnings- og Takstnævnog PLO, og som med lovforslaget skal være gældende, indtil der er indgået enny aftale.Det fremgår således, at der i helt særlige tilfælde mellem de centrale parterkan aftales en korrektion af rammen. Det kan eksempelvis skyldes ekstraordi-nær sygelighed og større strukturelle ændringer samt ændringer som følge aflovgivning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt