Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227 Bilag 17
Offentligt
1261191_0001.png
1261191_0002.png
1261191_0003.png
1261191_0004.png
1261191_0005.png
1261191_0006.png
1261191_0007.png
1261191_0008.png
1261191_0009.png
1261191_0010.png
1261191_0011.png
1261191_0012.png

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 21

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235591
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 21 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).Spørgsmål nr. 21:”I lovforslaget fremgår det, at de praktiserende læger har aftaleret i relation tilopgaver, som er defineret i praksisplanen. Men det fremgår ikke klart, om depraktiserende læger også har aftaleret i relation til alle opgaver, der følger afsundhedsaftalerne. Skal man forstå lovforslaget således, at den aftaleret, somde praktiserende læger tillægges i lovforslaget, svarer til den aftaleret, som depraktiserende læger har i relation til § 2 i overenskomst om almen praksis?”Svar:Den foreslåede bestemmelse i § 57 b, stk. 2, vedrørende lægernes pligt til atfølge sundhedsaftaler, har følgende ordlyd:”Stk. 2. Alment praktiserende læger, der behandler gruppe 1-sikrede personer,jf. § 60, stk. 1, er forpligtede til at udøve deres virksomhed i overensstemmelsemed de sundhedsaftaler, der er indgået imellem regionsrådet og kommunal-bestyrelserne i regionen, jf. § 205, herunder følge forløbsprogrammerm.v.”I bemærkningerne til bestemmelsen anføres bl.a.:”De opgaver, som beskrives f.eks. i et forløbsprogram, og som dermed errammen om de praktiserende lægers forpligtelse, vil for de læger, som virkerinden for overenskomsten, jf. § 227, stk. 1, skulle følges op af en underliggen-de aftale om vilkårene for at følge denne forpligtelse.”Bemærkningerne om, at der for de læger, som virker inden for overenskom-sten, vil skulle følges op med en underliggende aftale om vilkårene for at følgedenne forpligtelse, er ikke begrænset til de opgaver, som beskrives i et for-løbsprogram, men vil gælde for alle de opgaver, som følger af sundhedsafta-ler.Den nugældende overenskomsts § 2 har hidtil bl.a. været anvendt til at indgålokale aftaler om ydelser, som de praktiserende læger f.eks. i overensstem-melse med en sundhedsaftale skulle levere. Om denne bestemmelse viderefø-res i samme form i den kommende overenskomst, er det op til parterne at afta-le.
Med venlig hilsen
Side 2
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 22

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235592
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 22 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 22:”I følge lovforslaget kan regionsrådet ensidigt beslutte placering af en ny læ-gepraksis. Overenskomsten om almen praksis indeholder i dag et værn imod,at regionsrådet beslutter en placering som på urimelig måde kan undermineredriftsgrundlaget for en eksisterende nabopraksis. Det er med til at sikre, at læ-gerne investerer i deres praksis. Hvordan forestiller ministeren sig, at derfremover skal gives lægerne den nødvendige beskyttelse mod praksisplaner,der påfører dem driftsøkonomisk tab?”Svar:Praksisplanerne bliver et centralt samarbejds- og planlægningsværktøj imel-lem region, kommune og almen praksis, som bl.a. skal beskrive overvejelserom kapacitet og fysisk placering af ydernumre. Almen praksis sidder med ipraksisplanudvalget, der udarbejder praksisplanerne, og det fremgår af lov-forslagets § 206 a, stk. 2, at der skal ske en høring af de praksis, som arbejderefter overenskomsten, inden praksisplanen udarbejdes eller revideres.Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, får den enkeltepraksis i forbindelse med høringen mulighed for at give udtryk for praksis´ pla-ner for den kommende periode. Hertil kommer, at regionerne i forbindelse medpraksisplanlægningen og evt. oprettelse af nye praksis vil skulle tage højde forkapacitets- og udgiftsstyringen på området.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 23

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235593
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 23 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).Spørgsmål nr. 23:”I følge lovforslaget får ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler for depraktiserende lægers kodning af henvendelser. Det anføres i bemærkninger-ne, at det på sigt vil kunne blive aktuelt at udvide forpligtelsen til at kode hen-vendelser til almen praksis til at omfatte andre typer diagnoser end de nuvæ-rende forpligtelser. Kan ministeren med bemyndigelsen selv udvide omfangetaf forpligtelsen til kodning, eller kan udvidede kodningsforpligtelser kun ske ef-ter aftale mellem overenskomstens parter (bemærkningerne side 20, 2. spal-te)?”Svar:Der fremgår bl.a. følgende af bemærkningerne til bestemmelsen om kodningog datafangst:”[….] Der vil i medfør af den foreslåede bemyndigelse til ministeren blive stilletkrav om, at der foretages kodning af henvendelser vedrørende diagnoserneKOL, astma, kroniske muskel- og skeletlidelser, knogleskørhed (osteoporose),hjerte-karsygdomme, cancer, diabetes og ikke-psykotiske psykiske lidelser ilovgivningen – svarende til det i overenskomsten aftalte. Der vil desuden blivestillet krav om, at lægen anvender de indikatorsæt i datafangst, der er udvikletfor de pågældende diagnoser.””Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse hæfter sig ved, at parterne bagoverenskomsten om almen praksis har tilkendegivet, at man er enige om, atresultaterne af dataindsamling for kodede henvendelser skal danne grundlagfor en senere aftale om udvidelse af kodningsforpligtelsen.Det vil således på sigt – og efter indstilling fra det faglige selskab – kunne bliveaktuelt at udvide forpligtelsen til at kode henvendelser til almen praksis til atomfatte andre diagnoser end de i overenskomsten aftalte. For læger, der vir-ker efter overenskomst, jf. § 227, stk. 1, vil der skulle indgås en efterfølgendeaftale om implementering.”En udvidelse af kodningsforpligtelsen, der binder læger, som arbejder efteroverenskomsten, forudsætter således 1) at der skal være en indstilling fra detfaglige selskab, og 2) der skal indgås en efterfølgende aftale med lægerne omimplementering.
Med venlig hilsen
Side 2
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukhol

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 24

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235594
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 24 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 24:”I følge lovforslaget bemyndiges ministeren til at forpligte lægerne til at stille dedata, som er tilvejebragt på baggrund af kodning og datafangst, til rådighed forregionerne. Hvordan vil ministeren sikre, at kvalitetsdata ikke bliver brugt tilkontrolformål med den risiko, at værdien af kvalitetsdata forringes?”Svar:Jeg kan henvise til min samtidige besvarelse af L 227 – spørgsmål nr. 8.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 25

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235595
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 25 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).Spørgsmål nr. 25:”I følge lovforslaget gives borgerne mulighed for at vælge en læge udenfor15/5 km-grænsen. Hvilke konsekvenser vil det kunne få for praksislægerne ilokalområderne, hvis de ressourcestærke borgere vælger læge nær vedarbejdspladsen. Vil konsekvensen kunne blive, at ældre og syge får længere tilen praktiserende læge, fordi der er færre, som er på arbejdsmarkedet, dervælger praksislæge i deres lokalområde?”Svar:Lægernes forpligtelse i forhold til at aflægge sygebesøg udvides ikke med be-stemmelsen, men det er korrekt, at lovforslaget udvider borgernes mulighedfor at vælge læge udover den gældende 15 km grænse (5 km i hovedstadsom-rådet). Patienterne fraskriver sig ved valg udover den eksisterende kilometer-grænse retten til sygebesøg i hjemmet af den valgte læge.Det er min opfattelse, at langt de fleste borgere er tilfredse med den læge, deer tilmeldt. Jeg forventer således ikke, at bestemmelsen vil medføre en ”mas-seflugt” væk fra den læge, patienterne har tæt på boligen. Men for nogle bor-gere vil den udvidede valgmulighed – ud fra den enkelte borgers konkrete livs-situation – være en attraktiv mulighed.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 26

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235634
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 26 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).Spørgsmål nr. 26:”Såfremt en privat aktør eller en region driver en klinik med flere læger, er detefter lovforslaget nok, at én af disse har en almenmedicinsk speciallægeaner-kendelse. Hvad er årsagen til, at der ikke stilles de samme uddannelsesmæs-sige krav til læger, som er ansat hos private aktører, i regionsklinikker eller i etaf regionen midlertidigt etableret alment medicinsk lægetilbud, som i de alme-ne praksisklinikker, der drives efter overenskomst om almen praksis?”Svar:Med hensyn til kvaliteten i de klinikker, der drives på baggrund af udbud i hen-hold til lovforslagets § 227, stk. 3, eller praksis, som regionsrådet selv etable-rer i henhold til § 227, stk. 5, fremgår det af bemærkningerne, at:”Regionsrådet skal sikre – både ved udbud af drift af praksis og ved etableringaf et midlertidigt tilbud – at den sundhedsfaglige virksomhed er i overens-stemmelse med god almenmedicinsk praksis, og at der sikres bemanding meden læge med speciallægeuddannelsen i almen medicin. Regionsrådet kan sik-re den rette bemanding ved i udbudsmaterialet at betinge sig dette og på mid-lertidige tilbud, som regionsrådet selv driver, ved at ansætte speciallæger i al-men medicin.”Det forudsættes således også, at regionen sikrer sig (i udbudsmaterialet og ide klinikker, som regionen selv driver), at den uddannelsesmæssige baggrundaf det personale, som bemander klinikkerne, er sammenlignelig med denstandard, som findes i de klinikker, der drives efter overenskomst, jf. § 227,stk.1.Det skal i den forbindelse bemærkes, at der inden for den gældende ordninger mulighed for, at de enkelte praksis kan have en forskellig ratio i forholdetlæge/antal tilmeldte patienter.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 27

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235639
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 27 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 27:”Hvilke betingelser skal der være til stede for, at en region efter lovforslagets §227, stk. 3, kan benytte sig af muligheden for udbud til private aktører?”Svar:En region kan i henhold til bestemmelserne i § 227, stk. 3, foretage udbud ifølgende situationer:1) Regionen kan udbyde drift af praksis, som hidtil har leveret almen medicin-ske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1, oghvor regionsrådet af lægen har fået overdraget ydernummeret.2) Regionen kan desuden udbyde drift af praksis vedrørende nye ydernumre,som regionsrådet har oprettet.3) Endelige kan regionen som led i praksisplanlægningen opkøbe eksisteren-de ydernumre fra læger, der har ønsket at sælge, og udbyde driften af dissepraksis.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 28

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235640
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 28 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 28:”Vil det kunne forekomme, at et regionsråd kan benytte sig af muligheden i §227, stk. 3, uden der foreligger lægemangel?”Svar:Efter de gældende regler i sundhedsloven er den altovervejende hovedregel,at regionernes myndighedsansvar for at stille vederlagsfri lægehjælp i almenpraksis til rådighed for borgerne i regionen, løftes via aftalen med ”organisatio-ner af sundhedspersoner”, jf. § 227, stk. 1 (i praksis PLO). Der vil ikke medlovforslaget blive ændret ved dette. Muligheden i henhold til § 227, stk. 3, erikke begrænset til en lægemangelssituation, men vil i disse tilfælde kunnemedvirke til at sikre lægedækningen til alle borgere i en region.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 29

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235641
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 29 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 29:”Ministeren har udtalt, at private aktører kun vil kunne få tildelt ret til at drivealmen praksis i en afgrænset periode. Er der tale om samme periode som foren regionsklinik, dvs. 4 år, eller er der tale om en anden tidsperiode?”Svar:Regionsrådet kan alene foretage udbud af driften af praksis. Der er således ik-ke tale om, at regionsrådet i denne forbindelse kan sælge et ydernummer til enleverandør, der virker uden for overenskomsten, og som på denne måde fårret til videresalg. Udstrækningen af den periode, hvor en privat leverandør, viaudbud, kan forestå driften af praksis, er ikke nærmere afgrænset i lovforslaget.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 30

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235642
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 30 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 30:”Hvornår forventer ministeren at iværksætte det i § 204, stk. 2, omtalte prak-sisplanudvalg?”Svar:Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at de elementer, som er nød-vendige med henblik på at forberede, at en ny overenskomst kan virke indenfor de nye reguleringsmæssige rammer, f.eks. etableringen af praksisplanud-valgene, jf. § 204, stk. 2, forudsættes sat i kraft forud for ovenstående elemen-ter.Jeg forventer, at reglerne vedrørende etablering af praksisplanudvalgene, jf.lovforslagets § 204, stk. 2, og fastsættelsen af de nærmere regler herom, jf.bemyndigelsen i lovforslagets § 204, stk. 4, sættes i kraft i dette efterår medhenblik på, at planlægningsarbejdet kan påbegyndes i nærværende kommu-nale og regionale valgperiode, og videreføres, når de nye regionsråd og kom-munalbestyrelser er tiltrådt den 1. januar 2014.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt