Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227 Bilag 17
Offentligt
1261183_0001.png
1261183_0002.png
1261183_0003.png
1261183_0004.png
1261183_0005.png
1261183_0006.png
1261183_0007.png
1261183_0008.png
1261183_0009.png
1261183_0010.png
1261183_0011.png
1261183_0012.png
1261183_0013.png

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 31

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235643
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 31 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 31:”I følge lovforslaget videreføres det økonomiprotokollat, der udløb den 31.marts 2013, fra den 1. september 2013 til den 1. september 2014. Kan mini-steren bekræfte, at det indebærer, at den økonomiske ramme for almen prak-sis i perioden 1. september 2013 til den 31. august 2014 svarer til den økono-miske ramme for perioden 1. april 2012 til den 31. marts 2013? I bekræftendefald: Indebærer lovforslaget, at opgaveflytninger fra sygehusene til almenpraksis og flere gruppe 1-sikrede i perioden frem til den 1. september 2014skal løses af de praktiserende læger uden, at der følger nye ressourcer med tilat ansætte mere klinikpersonale?”Svar:Den økonomiske ramme, der var fastsat i økonomiprotokollatet til Overens-komst om almen praksis, udløb den 30. marts 2013, og var begrænset til enfikseret tidsperiode på 2 år. Den økonomiske ramme, der vil være gældende iden periode, hvor den økonomiske ramme fastlægges i loven, skal svare til enforholdsmæssig del af den ramme, som var fastsat i økonomiprotokollatet ihenhold til overenskomsten, svarende til den tidsperiode, hvor økonomiproto-kollatet skal være gældende efter loven.Det skal bemærkes, at der var aftalt en reguleringsmekanisme i det økonomi-protokollat, der var enighed om mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævnog PLO, og som med lovforslaget skal være gældende, indtil der er indgået enny aftale. Det fremgår således, at der i helt særlige tilfælde mellem de centraleparter kan aftales en korrektion af rammen. Det kan eksempelvis skyldes eks-traordinær sygelighed og større strukturelle ændringer samt ændringer somfølge af lovgivning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 32

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235644
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 32 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).Spørgsmål nr. 32:”Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at samarbejdsudvalgene for-ventes fastholdt som en del af den nye overenskomst. Det indebærer i følgelovforslaget, "... at overenskomstens system for håndtering af sager vedrøren-de enkeltlæger skal håndteres inden for rammerne af det system, som over-enskomsten foreskriver på de punkter, der er omfattet af overenskomsten."Skal lovforslaget forstås således, at § 93 og 94 i nugældende overenskomstom almen praksis opretholdes? Skal eksempelvis tilbagetalingssager og sagervedrørende sanktioner fortsat behandles og afgøres i samarbejdsudvalgeneog landssamarbejdsudvalget?”Svar:Det fremgår af bemærkningerne, at samarbejdsudvalgene fortsat vil være fo-rum for drøftelser og dialog vedrørende almen praksis og udviklingen i almenpraksis, ligesom samarbejdsudvalget fortsat vil være et forum vedrørende despørgsmål, som er reguleret i overenskomsten.Dette indebærer f.eks. også, at sager vedrørende enkeltlæger skal håndteresindenfor rammerne af det system, som overenskomsten foreskriver på depunkter, der er omfattet af overenskomsten.Den endelige beslutningskompetence vedrørende spørgsmål, der er regulereti loven, tilfalder således den myndighedsansvarlige region, hvorimod afgørel-ser i relation til spørgsmål, der er reguleret indenfor det aftalebaserede sy-stem, afgøres inden for dette system (samarbejdsudvalg, landssamarbejdsud-valg og opmand).Med lovforslaget etableres de overordnede reguleringsmæssige rammer forfremtidens almen praksis, og det vil være op til parterne at indgå en ny aftaleinden for disse rammer, herunder for så vidt angår spørgsmålet om håndteringaf de sager vedrørende enkelt-læger, der skal håndteres inden for de over-enskomstmæssige rammer.Det skal afslutningsvist bemærkes, at regeringen nedsætter et udvalg, hvor derelevante myndigheder, eksterne parter og faglige miljøer, herunder repræsen-tanter for de alment praktiserende læger, arbejder videre med modeller, der
Side 2
sikrer, at almen praksis også fremover udvikler sig i takt med det øvrige sund-hedsvæsen og ikke mindst inden for nogle rammer, hvor den enkelte lægefortsat føler ejerskab og engagement i forhold til den fortsatte udvikling af sek-toren. De praktiserende læger vil blive repræsenteret ved både PraktiserendeLægers Organisation og Dansk Selskab of Almen Medicin.Udvalget skal bl.a. se på, hvorvidt den nuværende samarbejdsorganisation,hvor samarbejdsudvalgene har afgørelseskompetencen i forhold til lægersoverholdelse af overenskomsten, bedst muligt understøtter ønsket om effektivressourceanvendelse og -styring.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 33

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235645
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 33 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 33:”Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at samarbejdsudvalget ikkehar beslutningskompetence i relation til de "elementer, der er overgået til prak-sisplanudvalget eller i øvrigt reguleret i loven". Ministeren bedes konkretiserehvilke forhold, som fremover vil være omfattet af regionens beslutningskompe-tence og hvilke områder, hvor samarbejdsudvalget således ikke længere vilhave beslutningskompetence.”Svar:Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 32, og supplerende oplyse, atdet eksplicit fremgår ved en tilføjelse til sundhedslovens § 227, stk. 1 (som af-fattet ved lovforslagets § 1, nr. 11), at vilkår, der er fastsat eller udstedt i med-før af en række af de bestemmelser, som foreslås indført med lovforslagetsom bindende vilkår, ikke kan fraviges ved en overenskomst indgået mellemRegionernes Lønnings- og Takstnævn og organisationer af sundhedsperso-ner, repræsenterende almen praksis. Det drejer sig efter den foreslåede be-stemmelse om vilkår, der er fastsat eller udstedt i medfør af § 57 a, § 57 b, §57 c, stk. 1 eller 2, § 195, stk. 2, § 204, stk. 2 eller 3, eller § 206 a eller reglerudstedt i medfør af § 57 c, stk. 3, § 59, stk. 3,eller § 60, stk. 3.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 34

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235646
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 34 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 34:”Kan et regionsråd etablere en midlertidig praksis i henhold til § 227, stk. 6,uden bemanding af speciallæge i almen medicin eller gælder der de sammeforhold, som ved udbud – dvs. at der skal sikres bemanding med en læge medspeciallægeuddannelse, som det fremgår af bemærkningerne?”Svar:Lovforslagets § 227, stk. 6, giver hjemmel til, at et regionsråd i tilfælde af plud-selig opstået lægemangel i en kort periode kan etablere en midlertidig praksis.Muligheden kan eksempelvis være relevant, hvis en praktiserende læge bliverramt af sygdom eller af andre årsager må lukke eller nedbringe antallet af til-meldte patienter til praksis, og lægen ikke har været i stand til at rekruttere enkvalificeret vikar med kort varsel.Muligheden for at etablere et midlertidigt tilbud efter stk. 6 kan først bringes ianvendelse, hvis det ikke inden for det korte varsel på anden vis har væretmuligt for regionen at sikre lægedækning i det pågældende lokalområde, her-under ved at benytte evt. overkapacitet i andre praksis i det pågældende om-råde.Regionsrådet skal også ved etablering af et midlertidigt tilbud efter § 227, stk.6, sikre, at den sundhedsfaglige virksomhed er i overensstemmelse med godalmenmedicinsk praksis. Der skal endvidere som udgangspunkt sikres be-manding med en læge med speciallægeuddannelsen i almen medicin. Da desituationer, som § 227, stk. 6, sigter på, imidlertid kan opstå meget akut, vil detundtagelsesvist være muligt i en kortere periode og under iagttagelse af betin-gelsen om, at den sundhedsfaglige virksomhed er i overensstemmelse medgod almen medicinsk praksis, at fravige kravet om, at tilbuddet skal være be-mandet med en læge med speciallægeuddannelsen i almen medicin.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt
Side 2

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 35

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235654
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6.juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 35 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 35:”Hvordan udpeges og hvem udpeger de 3 læger til praksisplanudvalget?”Svar:Det fremgår af lovforslagets § 206 a stk. 2, at de 3 læger til praksisplanudval-get skal udpeges blandt læger, der behandler gruppe 1- sikrede personer, jf. §227, stk. 1, jf. § 60, stk. 1.Det vil med andre ord sige, at lægerne til praksisplanudvalget udpeges blandtde privat praktiserende læger, som virker efter overenskomst, jf. § 227, stk. 1,hvorimod læger, der virker på en klinik, der drives på baggrund af udbud, jf. §227,stk. 3, eller i en praksis, som regionen selv etablerer, jf. § 227,stk. 5, ikkevil kunne udpeges i henhold til denne bestemmelse.I praksis vil udpegningen af de praktiserende læger til praksisplanudvalgetskulle ske efter indstilling fra ”organisationer af sundhedspersoner” (jf. § 227,stk. 1), det vil i praksis sige blandt læger udpeget af Praktiserende Lægers Or-ganisation lokalt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 36

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235655
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 36 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 36:”I henhold til nuværende overenskomst kan kommunerne indgå decentrale af-taler med de praktiserende læger. Det fremgår af bemærkningerne til lovfors-laget, at praksisplanen vil være den ramme, som sikrer kommunerne indflydel-se på decentrale aftaler. Ligger der heri nogen realitetsændring i forhold til nu-værende aftalemulighed mellem kommunerne og almen praksis? ”Svar:Jeg kan bekræfte, at der i henhold til den gældende Overenskomst om almenpraksis bl.a. skal nedsættes såkaldte kommunalt-lægelige udvalg i hver kom-mune bestående af lokale praktiserende læger og repræsentanter for kommu-nen, som bl.a. kan udarbejde udkast til lokale aftaler, som efter overenskom-stens regler kan sende aftaleudkast til det regionale samarbejdsudvalg medhenblik på at få aftale formaliseret som en såkaldt § 2-aftale.Med lovforslagets vedtagelse bliver der et lovfastsat krav om, at der i alle regi-oner skal nedsættes praksisplanudvalg vedrørende almen praksis, hvor bådealmen praksis, kommuner og regionen bliver repræsenteret.Praksisplanen vedrørende almen praksis, som skal udarbejdes af praksisplan-udvalget, bliver et centralt – og efter min vurdering- mere gennemgribende ogsammenhængende samarbejds- og planlægningsværktøj imellem region,kommune og almen praksis, end det, der findes i den gældende overens-komst.Praksisplanen skal beskrive, hvilke opgaver almen praksis skal varetage, snit-flader til det øvrige sundhedsvæsen samt overvejelser om kapacitet og fysiskplacering af ydernumre. Praksisplanen vedrører således både den fysiskeplanlægning, herunder spørgsmålet om sikring af lægedækning i alle egne afregionen, og den indholdsmæssige del i relation til f.eks. sundhedsaftaler omudskrivningsforløb for ældre medicinske patienter.For så vidt angår den fysiske planlægning, skal der beskrives en plan for sik-ring af den nødvendige lægedækning i alle egne af regionen, herunder for såvidt angår kapacitet og tilgængelighed.
Side 2
Planen skal endvidere bl.a. forholde sig til den strukturelle udvikling og opga-vevaretagelse i almen praksis under hensyntagen til udviklingen i det samledesundhedsvæsen. Det kommunalt-lægelige udvalg kan – såfremt det viderefø-res i den aftale, parterne forventes at indgå inden 1. september 2014 - fortsatudarbejde udkast til lokale aftaler og sende dem til praksisplanudvalget.Kommunerne vil få større indflydelse på planlægningen af almen praksis, hvil-ket vil medvirke til at sikre sammenhæng til den kommunale indsats for f.eks.kronisk syge og ældre medicinske patienter, og det vil samtidig understøttenødvendige faglige synergier, når almen praksis tænkes sammen med kom-munale og regionale sundhedstilbud, f.eks. ved placering i sundhedshuse.Den konkrete udmøntning af denne ramme forudsætter fortsat, at der indgåsen underliggende aftale med de praktiserende læger. I den forbindelse skalbemærkes, at dette må antages at forudsætte, at den centralt forhandledelandsoverenskomst om almen praksis i højere grad end i dag suppleres af de-centrale aftaler indgået efter forhandlinger imellem regionen/kommuner og al-men praksis. Dette forudsætter, at en større andel af den samlede økonomi-ske ramme for sektoren kan udmøntes decentralt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 37

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235656
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 37 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 37:”I følge lovforslaget skal private aktører fremover kunne drive almene praksis-klinikker. Ministeren bedes beskrive de hidtidige erfaringer med private aktøreri almen praksis og private aktørers drift af almen praksis i Danmark? ”Svar:Jeg skal bemærke, at almen praksis igennem mange år har været drevet afprivate aktører – de privatpraktiserende læger - som virker efter overenskomstmed det offentlige.Med lovforslaget etableres som noget nyt mulighed for at regionerne kan ud-byde drift af en almen praksis – som et ekstra redskab til på kort og lang sigtog som supplement til den eksisterende ordning med privatpraktiserende læ-ger at sikre lægedækning i hele landet.Da der er tale om en ny mulighed, som etableres med lovforslagets vedtagel-se, er der ikke hidtidige erfaringer hermed.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 38

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235716
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 38 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 38:”Ifølge bemærkningerne til lovforslaget omtales, at ”det dog helt grundlæggen-de forudsættes, at der skal være tale om en vis ensartethed i borgernes ad-gang til og kvaliteten i almen medicinsk lægehjælp, uanset leverandør.” Hvisen privat aktør eller en region driver en klinik med flere læger, er det imidlertidefter lovforslaget nok, at en af disse har en almenmedicinsk speciallægeaner-kendelse. Hvad mener ministeren ved ”en vis ensartethed” og hvordan vil mi-nisteren sikre, at private aktører leverer den samme kvalitet som alment prak-tiserende læger?”Svar:Jeg kan som svar på spørgsmålet henvise til mine besvarelser af spørgsmål10, 17 og 26 (L 227).
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 39

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235717
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 39 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 39:”Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at regionsrådet alene kanetablere et midlertidigt tilbud, hvis praksis ikke kan afsættes til praktiserendelæger eller regionsrådet har kasseret bud fra privat aktør. Det fremgår ligele-des, at det er en fakultativ adgang for regionsrådet at foretage udbud eller selvetablere et midlertidigt tilbud. Hvad menes med ”en fakultativ adgang”, oghvordan stemmer en fakultativ adgang overens med andre bemærkninger om,at regionsrådet alene kan etablere et midlertidigt tilbud, hvis praksis ikke kanafsættes til praktiserende læger eller regionsrådet har kasseret bud fra privataktør?”Svar:Det skal præciseres, at den fakultative adgang, dvs. den valgfrihed for regio-nerne, der refereres til på side 23 i de specielle bemærkninger til lovforslagets§ 227, stk. 2 – 6, er en valgfrihed tilentenat overdrage til læger, der ønsker atpraktisere inden for de overenskomstmæssige rammer, jf. § 227, stk. 1, 1. pkt.ellerat gå udbudsvejen, jf. § 227, stk. 3, og derefter, at regionen evt. selv etab-lerer en klinik, hvis kriterierne herfor i § 227,stk. 6, er opfyldt, ogikkeen valg-frihed til at vælge imellem enten udbudsmuligheden, jf. § 227, stk. 3, eller selvat etablere klinikker, jf. § 227, stk. 5.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 40

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235718
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 40 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 40:”Efter det foreslåede § 227, stk. 2 kan regionen fremover drive forretning medsalg af ydernumre til læger, der ønsker at praktisere i henhold til overenskomstom almen praksis. Det fremgår dog også af bemærkningerne (side 23, 2. spal-te) at ”ledigblevne ydernumre som hidtil vil og i uændret omfang af regionenkunne overdrages til læger, der ønsker at praktisere inden for de overens-komstmæssige rammer.” Er der nogen kriterier for, hvornår en region skalvælge salg af ydernummer, henholdsvis sædvanlig vederlagsfri tildeling afydernummer til læger, der ønsker at praktisere efter overenskomsten? Er detkun ledigblevne ydernumre, der fortsat kan tildeles vederlagsfrit? Eller gælderdet også nye ydernumre og ydernumre fra eksisterende praksis, som regions-rådet har opkøbt?”Svar:Spørgsmålet om evt. salg eller evt. vederlagsfri overdragelse af ydernumre, vildet – uanset, om der er tale om ledigblevne, nye ydernumre eller opkøbteydernumre - være op til den enkelte region at afgøre, bl.a. på baggrund af vur-dering af markedsværdien, og under iagttagelse af offentligretlige ligheds-grundsætninger m.v.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt