Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227 Bilag 16
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1301840Dok. nr.: 1236381Dato:13. juni 2013
Ændringsforslag med bemærkninger til L 227, forslag til lov om ændring af sund-hedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
ÆndringsforslagAf ministeren for sundhed og forebyggelse
Til § 2
1)
I§ 30, stk. 6,ændres ”nr. 1 – 3” til: ”nr. 3 og 4”.2)
I§ 31, stk. 6,ændres ”nr. 1 og 2” til: ”nr. 3”
Til § 3
3)
I§ 2, stk. 1,ændres ”1. juli 2013” til: ”1. september 2013”.BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring som følge af, at der i § 30, stk. 5, efter nr. 1 indsæt-tes et nyt nr. 2. Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4. Herefter kan ministeren for sundhed og forebyg-gelse fastsætte nærmere bestemmelser om maksimering af den fælles erstatningsforpligtelse i detilfælde, hvor forsikringsselskaber i fællesskab yder erstatning, hvis forsikringens dækningssum eroverskredet (nr. 3) eller hvor forsikringsselskaber og selvforsikrende myndigheder ikke med rimeligsikkerhed kan udpege den erstatningsansvarlige (nr. 4).
Til nr. 2Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring som følge af, at der i § 30, stk. 5, efter nr. 1 indsæt-tes et nyt nr. 2. Herefter finder § 30, stk. 5, nr. 3, ikke anvendelse, såfremt et regionsråd eller enkommunalbestyrelse efter § 31, stk. 2, har overtaget forsikringspligten.
Til nr. 3Med vedtagelsen af lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæ-senet (Private sygehuse, klinikker og speciallægepraksissers medfinansiering af patientskadeerstat-ningsordningen, vederlag og befordringsgodtgørelse til Forbrugerrådets og Danske Patienters re-præsentanter i tandlægenævnene mv.) den 6. december 2012 blev det besluttet, at private sygehu-
Side 2
se, klinikker og speciallægepraksisser ikke længere skal have visse patientskadeerstatninger påderes område finansieret af det offentlige, men selv skal finansiere de skader, som sker.Der er tale om de undersøgelser, behandlinger el.lign., som er betalt af borgeren selv eller af ensundhedsforsikring, men også de undersøgelser, behandlinger el.lign., som foretages efter sund-hedslovens§§ 87 (det udvidede frie sygehusvalg), 87 a-d (udvidet ret til undersøgelse og behandlingfor psykisk syge børn og unge)og87 e-h (udvidet ret til behandling af psykisk syge voksne),somvedrører det udvidede frie sygehusvalg.Desuden forpligtes de private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser til ved ændringen atdække erstatninger efter lovens § 30, stk. 1, af en forsikring.At de private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser gives et økonomisk medansvar for pati-entskadeerstatningsordningen vil være med til fortsat at sikre patienterne sundhedsydelser af højkvalitet.Med dette ændringsforslag ændres alene på datoen for, hvornår forsikringspligten for de privatesygehuse, klinikker og speciallægepraksisser træder i kraft. Der ændres ikke på, at de private syge-huse, klinikker og speciallægepraksisser skal forsikre sig mod patientskaderne nævnt ovenfor.En udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen vil ikke påvirke patientens muligheder for erstatning.Der er tale om en ny form for lovpligtig forsikring, som introducerer et nyt marked for forsikringsud-bydere.I tiden efter lovforslagets vedtagelse i december 2012 er relevant data om de private aktørers ska-deshistorik og risikoprofiler blevet opdyrket og bearbejdet, så det kunne danne grundlag for forsik-ringsselskabernes stillingtagen til, hvorvidt de ønskede at udbyde forsikringer på området, og i givetfald være grundlag for fastsættelsen af de konkrete forsikringspræmier.Der er blandt andet i tæt samarbejde med de relevante parter foretaget en gennemgribende opdate-ring af bekendtgørelsen om forsikringspligtens gennemførelse (bkg. nr. 403 af 17. april 2013), somafløser den oprindelige fra 1992. Bekendtgørelsens formål er at fastsætte en ensartet ramme for atudbyde og tegne forsikringer til de forsikringspligtige efter loven. Desuden er det formålet at sikre, atenhver erstatningsberettigende skade efter loven er dækket af en forsikring. Der er således søgt enbalance mellem på den ene side at gøre det muligt at udbyde forsikringer på området og på denanden side at gøre det muligt at betale for tilbuddet.Det er selvsagt afgørende, at der skabes de bedst mulige rammer for, at patientskadeerstatningernebliver forsikringsbart for alle parter.Der skal desuden skabes rammer for, at der kan opstå en konkurrencesituation, hvor der er flereforsikringsudbydere på dette i forsikringssammenhæng forholdsvis lille marked.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er bekendt med, at foreløbigt to danske forsikringsselska-ber har valgt at udbyde forsikringer på området.Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker har efter fremsættelsen af lovforslaget (L 227)skrevet til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og gjort opmærksom på, at brancheforeningenhar modtaget tilbud om forsikring til deres medlemskreds fra begge forsikringsselskaber. Dog vilforsikringspræmierne efter det oplyste blive 2 – 3 gange højere end de faktiske skadesudbetalinger
Side 3
for brancheforeningens medlemmer. Derudover afspejles risikoen ved de enkelte behandlingstyper,der udføres på det enkelte behandlingssted, ikke i alle tilfælde i forsikringspræmierne.Af hensyn til behovet for at kunne skabe et mere præcist grundlag og de rette forudsætninger forforsikringstibuddene og præmierne, vurderes det mest hensigtsmæssigt, at tidspunktet for forsik-ringspligten udskydes. Dermed gives der også mere tid til at indgå i en grundig dialog med de inte-resserede forsikringsselskaber med henblik på at få korrigeret eventuelle skævheder, som måttevære i de konkrete fremsendte forsikringstilbud.Derfor foreslås det at udskyde datoen for de private sygehuse, klinikker og speciallægepraksissersmedfinansiering af patientskadeerstatninger fra den 1. juli 2013 til den 1. september 2013. Det ska-ber mere tid til at sikre det nødvendige grundlag for, at forsikringsselskaberne kan udbyde forsikrin-gerne under de rette forudsætninger.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er opmærksom på, at nogle private aktører – særligt speci-allægepraksisser – allerede har tegnet forsikring, som træder i kraft den 1. juli 2013. Ifølge Forsikringog Pension vil der blive fundet en løsning herpå.Af lovprocessuelle årsager er det ikke muligt at lade udskydelsen træde i kraft den 1. juli 2013, menførst den 15. juli 2013, jf. lovforslagets § 4, stk. 3 (L 227). Dog har den virkning fra 1. juli 2013.