Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 3, L 226 Bilag 3
Offentligt
SpastikerforeningenLandsforeningen for cerebral parese
Morten ØstergaardMinister for forskning, innovation og videregående uddannelserSlotsholmsgade 101216 København K
Blekinge Boulevard 2, 2630 TaastrupTlf. 38 88 45 75 (10-12 & 12.30-15.00)CVR nr. 20248815Mail: [email protected]www.spastikerforeningen.dk
Taastrup den 31. maj 2013Kære Morten ØstergaardSpastikerforeningen har gennem de seneste uger fulgt præsentationen af og debat om SU-reformen medstor interesse.Det gør vi, fordi der heldigvis er mange unge spastikere i uddannelsessystemet og derfor også mange ungespastikere, som er helt afhængige af et velfungerende SU-system.Spastikerforeningen har naturligvis ikke noget principielt imod, at SU-systemet indrettes på at få destuderende hurtigt i gang og hurtigt igennem uddannelsessystemet. Men det er helt afgørende forSpastikerforeningen, at reglerne indrettes så fleksibelt, at de understøtter og ikke modarbejder ungespastikeres mulighed for at uddanne sig.Mange spastikere har brug for tid – ofte ekstra tid. Det kan være tid til at ”komme igen” efter enungdomsuddannelse, før man har kræfter og mod til at påbegynde en universitetsuddannelse.Eller det kan være ekstra tid til at gennemføre selve uddannelsen.Koncentrationsproblemer, overbliksvanskeligheder, hukommelsesproblemer og andre kognitivevanskeligheder - eventuelt kombineret med fysiske problemer - gør, at rigtig mange spastikere vil havebehov for at gennemføre uddannelsen i et andet og langsommere tempo end forudset i de nye strammereSU-regler.Hvis de nye SU-regler ikke tager højde for, at en mindre gruppe unge spastiker (og andre ungehandicappede) har brug for mere tid, så vil konsekvensen blive, at unge spastikere forhindres i at tage enuddannelse. Og det har ingen naturligvis en interesse i.Det ligger derfor Spastikerforeningens meget på sinde, at den kommende SU-reform rummer mulighed forat give yderligere tid. Tildeling af antallet af SU-klip skal ske på baggrund af den faktiske evne til at kunnestudere, og der skal være SU til hele studieperioden. Derfor må de nye regler indeholde de nødvendigedispensationsmuligheder, så der kan dispenseres med baggrund i den studerendes handicap.Studerende, der kan dokumentere, at deres funktionsnedsættelse giver et begrundet behov for yderligeretid, skal selvfølgelig ikke forhindres i at tage en videregående uddannelse.Med venlig hilsen
Lone MøllerLandsformandCC.Udvalget for forskning, innovation og videregående uddannelserProtektor: Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Benedikte