Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 24, L 226 Bilag 24
Offentligt
1261305_0001.png
1261305_0002.png
1261305_0003.png
1261305_0004.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
Vedlagt fremsendes ændringsforslag, som ønskes stillet i Udvalget for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelsers betænkning over lovforslag nr. L 225om ændring af SU-loven, lov om befordringsrabat til studerende ved videregåendeuddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddan-nelser m.v. (Ændring af reglerne om støttetid, begrænsninger i adgangen til StatensUddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nye støttesatser for hjemmeboende,ændret satsregulering i perioden 2014-2021, øget støtte til befordringsgodtgørelsem.v.)Med venlig hilsen
17. juni 2013Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetsted3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Morten Østergaard
CVR-nr.
Ref.-nr.
13/008185-28
Side1/4

Bidrag til Betænkning

Lovforslag nr. L 225

ÆndringsforslagAf ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelserTil § 1

1)

I den under nr. 1 foreslåede ændring af§ 2, stk. 9,ændres »stk. 2, nr. 5«til: »stk. 1, nr. 5«.Ændringaf henvisning

2)

Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01.

I§ 8, stk. 4, nr. 2,der bliver stk. 5, nr. 2, ændres: »stk. 3, nr. 2« til:»stk. 4, nr. 2«.«Konsekvensaf lovforslagets § 1, nr. 3

3)

Nr. 12, affattes således:

»12.

I§ 17indsættes somstk. 3:»Stk.3.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelserkan fastsætte nærmere regler omstøttetiden efter stk. 2, og kan herunderfastsætte regler om, hvad der anses for at være en adgangsgivende ung-domsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i stk. 2.««Konsekvensrettelse

4)

Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:

»02.

I§ 22, stk. 1,ændres: »§ 25, stk. 6« til: »§ 25, stk. 10«.«Konsekvensaf lovforslagets § 1, nr. 19

5)

Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:

»03.

I§ 25, stk. 6,der bliver stk. 10, ændres: »stk. 2« til: »stk. 5 og 6«.«Konsekvensaf lovforslagets § 1, nr. 19

6)

Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer

»04.

I§ 25, stk. 8, nr. 2,der bliver stk. 12, nr. 2, ændres: »stk. 4« til: »stk.7«.«Konsekvensaf lovforslagets § 1, nr. 19

7)Nr.

25affattes således:

»25.

I§ 26, stk. 2, 1. pkt.,ændres »forældrenes indkomstgrundlag« til: »ind-komstgrundlaget«.«[Præcisering af henvisning til den bestemmelse, der foreslås ændret]Side2/4
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser

8)

Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:

»05.

I§ 26, stk. 2, 2. pkt.,ændres »stk. 2« til: »stk. 5 og 6«.«Konsekvensaf lovforslagets § 1, nr. 19
BemærkningerTil nr. 1I den under § 1, nr. 1, foreslåede ændring af SU-lovens § 2, stk. 9, er derved en fejl sket henvisning til samme paragrafs stk. 2, nr. 5. Den korrektehenvisning er til stk. 1, nr. 5. Ændringsforslaget er således alene af tekniskkarakter.Til nr. 2Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3, der ophæver SU-lovens § 8, stk. 1 og 2, og i stedet indsætter stk. 1-3. SU-lovens § 8, stk. 3 og4, bliver herefter stk. 4 og 5. Det er derfor nødvendigt i SU-lovens § 8, stk.4, nr. 2, der bliver stk. 5, nr. 2, at ændre henvisningen til SU-lovens § 8, stk.3, til stk. 4. Der er således tale om en konsekvensændring, der beklageligvisikke var medtaget i det fremsatte lovforslag.Til nr. 3Det følger af lovforslagets § 1, nr. 11, at SU-lovens § 17, stk. 2, bliver tilstk. 3. Der er derfor tale om en fejl, når der med lovforsalget paragraf 1, nr.12, foreslås indsat et nyt stk. 3, i SU-lovens § 17, idet der rettelig er tale omet nyt stk. 4. Ændringsforslaget er således alene af teknisk karakter.Til nr. 4Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens § 25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. SU-lovens § 25, stk. 5-8,bliver herefter stk. 9-12. Det er derfor nødvendigt i SU-lovens § 22, stk. 6,at ændre henvisningen til SU-lovens § 25, stk. 6, til stk. 10. Der er såledestale om en konsekvensændring, der beklageligvis ikke var medtaget i detfremsatte lovforslag.Til nr. 5Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens § 25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. Det er derfor nødvendigti SU-lovens § 25, stk. 6, der bliver stk. 10, at ændre henvisningen til SU-lovens § 25, stk. 2, om tillæg til grundstipendiet til stk. 5-6, der efter lov-forslagets § 1, nr. 19, omhandler det samme. Der er således tale om en kon-sekvensændring, der beklageligvis ikke var medtaget i det fremsatte lovfors-lag.Side3/4
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Til nr. 6Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens § 25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. Det er derfor nødvendigti SU-lovens § 25, stk. 8, nr. 2, der bliver stk. 10, nr. 2, at ændre henvisnin-gen til SU-lovens § 25, stk. 4, om nedsættelse af forældrenes indkomst-grundlag for hvert af forældrenes børn til stk. 7, der efter lovforslagets § 1,nr. 19, omhandler det samme. Der er således tale om en konsekvensændring,der beklageligvis ikke var medtaget i det fremsatte lovforslag.Til nr. 7Der er alene tale om en redaktionel ændring.Til nr. 8Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens § 25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. Det er derfor nødvendigti SU-lovens § 26, stk. 2, ud over den i forvejen foreslåede ændring, at ændrehenvisningen til SU-lovens § 25, stk. 2, om tillæg til grundstipendiet til stk.5-6, der efter lovforslagets § 1, nr. 19, omhandler det samme. Der er såledestale om en konsekvensændring, der beklageligvis ikke var medtaget i detfremsatte lovforslag.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
4/4