Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 15, L 226 Bilag 15
Offentligt
Kære
udvalg
for
forskning,
innovation
og
videregående
uddannelser.
Hermed
anmoder
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning
om
foretræde
for
udvalget,
i
forbindelse
med
behandling
af
SU-·‐reformen.
Hos
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning
(PLS)
mener
vi,
at
SU-·‐systemet
er
et
tilkæmpet
velfærdsgode,
der
gennem
generationer
har
været
med
til
at
sikre,
at
uddannelse
ikke
kun
er
et
privilegium
for
de
rigeste
i
samfundet.
Derfor
er
SU-·‐systemet
et
væsentligt
aktiv
i
en
samfundsstruktur,
der
betragter
uddannelse
som
en
ret
for
alle
samfundsborgere
-·‐
og
ikke
som
en
handelsvare
til
fordel
for
de
rigeste.
Studerende
må
ikke
blive
taberne
i
velstandsudviklingen,
fordi
deres
økonomi
ikke
følger
med
den
økonomiske
udvikling
i
resten
af
samfundet.
Studerende
er
landets
fremtid!
Vi
er
kede
af
at
SU-·‐debatten
til
tider
kan
få
det
til
at
lyde
som
om,
at
studerende
har
”for
meget.”
Derfor
vil
vi
først
slå
fast,
at
vi,
som
studerende
i
Danmark
ikke
er
rige,
og
at
SU’en
ikke
går
til
luksus,
men
til
mad,
husleje,
transport,
bøger,
og
andre
studierelevante
fornødenheder.
Derfor
er
vi
bekymrede
for
den
nye
SU
reforms
konsekvenser
for
alle
elever
og
studerende,
men
vi
vil
her
trække
nogle
af
de
ting
ud,
der
særligt
bekymrer
os
i
forhold
til
studerende
på
pædagoguddannelsen.
Tid
til
at
vælge
rigtigt
første
gang
På
pædagoguddannelsen
starter
hvert
år
en
broget
gruppe
mennesker.
Mange
har
haft
et
studierelevant
arbejde,
eller
har
gennemført
andre
uddannelser
tidligere
som
de
på
grund
af
for
eksempel
nedslidning,
ikke
kan
gøre
brug
af
længere.
PLS
mener
at
disse
mennesker
er
en
ressource
for
uddannelserne,
da
de
ofte
vil
kunne
bidrage
med
relevant
viden
og
en
faglig
forståelse
fra
arbejdsmarkedet,
som
kan
gavne
i
undervisningen.
Når
vi
bliver
færdiguddannede
skal
vi
ud
og
arbejde
med
relationer
i
alle
samfundets
kroge,
og
med
alle
typer
mennesker.
Derfor
gavner
diversiteten
i
optaget
på
pædagoguddannelsen
dynamikken
i
undervisningen.
Vi
vil,
ligesom
ministeriet
gerne
have
motiverede
pædagogstuderende,
og
senere
pædagoger,
og
er
derfor
bekymrede
for
om
studerende
i
højere
grad
vil
påbegynder
uddannelser
hurtigt,
som
de
undervejs
finder
ud
af,
ikke
er
den
rigtige,
og
dermed
enten
må
påbegynde
en
ny
uddannelse,
eller
undvære.
Hvis
dette
scenarie
bliver
til
virkelighed,
vil
det
også
komme
til
at
påvirke
undervisningen,
fællesskabet
samt
holddynamikken
på
uddannelsen,
og
disse
elementer
er
vigtige
i
pædagoguddannelsen.
PLS
mener
at
alle
studerende
skal
have
lige
muligheder
for
gennemførelsen
af
en
uddannelse.
Derfor
bekymrer
det
os
i
høj
grad,
om
den
nye
SU
reform
skræmmer
værdifulde
studerende
væk,
som
har
brugt
tid
på
at
undersøge
professionen,
før
de
tager
en
uddannelse.
Der
kan,
for
alle
studerende
opstå
situationer
hvor
man
får
behov
for
at
forlænge
sit
studie.
Dette
skal
kunne
lade
sig
gøre
for
alle,
uden
at
den
enkelte
bliver
økonomisk
udfordret.
Reguleringsordning
og
højere
fribeløb
Med
den
dårligere
regulering
af
SU’en
vil
mange
studerende
få
mindre
at
leve
for
i
fremtiden.
Når
priserne
på
madvare,
husleje
og
bøger
stiger
så
vil
de
studerende
ikke
kunne
bevare
deres
købekraft.
Studerende
har
i
forvejen
ikke
mange
penge
at
gøre
godt
med
og
med
dette
forslag
vil
de
i
fremtiden
blive
endnu
dårligere
stillet
økonomisk.
Reguleringsændringen
vil
kunne
betyde
at
flere
skal
have
arbejde
ved
siden
af
studiet.
Det
vil
for
mange
studerendes
tilfælde
betyde
at
de
vil
få
forlænget
deres
studie.
Noget
som
Regeringen
udtalt
gerne
vil
til
livs.
Når
regeringen
samtidig
hæver
fribeløbet
kan
PLS
kun
se
det
som
et
tegn
på,
at
man
ønsker
at
flere
studerende
skal
tage
jobs,
som
kunne
have
gået
til
de
arbejdsløse
i
Danmark.
De
studerende
vil
ofte
være
et
billigere
alternativ,
da
de
skal
have
en
lavere
løn.
Det
faktum
er
med
til
at
presse
lønningerne,
da
de
arbejdsløse
skal
konkurrere
på
unfair
vilkår
med
studerende,
som
er
tvunget
til
erhvervsarbejde
for
at
kunne
overleve
hverdagen.
Vi
er,
som
pædagogstuderende
i
praktik
i
1
år
og
3
måneder
gennem
vores
uddannelse,
hvoraf
1
år
er
lønnet
praktik.
Det
betyder,
at
vi
er
ansat
af
kommune/region,
og
ikke,
som
når
vi
er
på
studiet
få
timer
om
ugen,
kan
tilrettelægge
vores
egen
arbejdstid,
og
derved
får
sværere
ved
at
tage
ekstra
studiejob.
I
mange
kommuner
er
der
i
disse
tider
aftaler
om,
at
man
ikke
kan
have
to
ansættelser
i
samme
kommune,
og
ikke
må
arbejde
over
37
timer
i
én
kommune,
hvilket
gør
det
nærmest
umuligt
at
få
studiearbejde
i
de
perioder
hvor
vi
er
i
praktik.
Ydermere
mener
vi
i
PLS
at
vi,
for
at
få
den
bedste
uddannelse,
bør
fokusere
på
praktikkerne,
og
ikke
på
andet
arbejde,
for
at
få
hverdagen
til
at
hænge
sammen
økonomisk.
Vi
ser
frem
til
at
diskutere
ovenstående
problemstillinger
vedrørende
SU
reformen.
Venlig
hilsen
Michala
Toftager
Bovien
Faglig
sekretær,
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning