Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Spørgsmål 3, L 226 Spørgsmål 3
Offentligt
Uddannelsesminister Morten ØstergaardCC. Folketingets Udvalg for Forskning, Innovationog Videregående Uddannelser
Blekinge Boulevard 22630 Taastrup, DanmarkTlf.: +45 3675 1777Fax: +45 3675 1403[email protected]www.handicap.dk
Taastrup, den 13. marts 2013Sag 20-2013-00212– Dok. 113282/kwk
Handicapperspektiver i SU-reformenKære Morten ØstergaardJeg mener, at der i den foreslåede SU-reform er nogle utilsigtede konsekvenser for personermed handicap, som du bør være opmærksom på. Jeg håber, at du vil sikre, at ungemennesker med handicap ikke rammes hårdere af reformen end andre studerende.Begrænsning af SU-klip rammer særligt unge med handicapDen foreslåede begrænsning de 12 måneders ekstra SU er meget uheldig, fordi den skæreralle unge studerende over en kam uden at tage højde for deres forskellige forudsætninger.For nogle studerende med handicap er adgangen til et ekstra års SU helt afgørende for atkunne gennemføre studiet. Det gælder fx personer med ordblindhed, der har nedsatlæsehastighed, men ikke har adgang til SU handicaptillæg.Regler om fremdrift på studiet må ikke blive en barriere for personer med handicapForslaget om fremdrift vil få meget negativ indvirkning på studerende med handicap, dernetop på grund af deres handicap bruger længere tid på at studere. Mange er ikke i stand tilat holde den kadence, som de øvrige studerende følger. DH er alvorligt bekymret for, atdette forslag vil få studerende med handicap til at falde fra.Handicap kræver mere tidFor nogle studerende er ét ekstra års SU end ikke tilstrækkeligt. Der må derfor ansøges omdispensation i de tilfælde, hvor man på forhånd ved, at det ikke er muligt at nå atgennemføre sit studie indenfor den fastsatte tidsramme. Det skaber utryghed for den ungeog en manglende ligeværdighed i uddannelsessystemet.Revalidering er ikke løsningenDit embedsværk oplyser, at i de tilfælde, hvor den studerende ikke kan gennemføre studietpå normeret tid, skal der søges revalidering. Det mener jeg er en meget stor misforståelse.Revalidering er tiltænkt personer, der er på arbejdsmarkedet, og som følge af handicap ellersygdom ikke længere kan varetage deres arbejde og derfor har behov for omskoling. Detbetyder også, at der er begrænsninger i uddannelsesvalget, som andre studerende ikkemøder, herunder at vejen til arbejdsmarkedet skal være kortest mulig. Derved diskrimineresunge med handicap.
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund • Danske DøvblindesFællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse • Danske DøvesLandsforbund • Diabetesforeningen • Foreningen af Stammere i Danmark • Gigtforeningen • HjerneSagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge MedHandicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
Behov for fleksibilitet i uddannelsessystemetDer er derfor et stort behov for mere fleksible rammer for studerende, der på grund afhandicap eller sygdom ikke kan gennemføre studiet på normeret tid og i en bestemthastighed. I dag, er det meget vanskeligt at tilrettelægge studiet fleksibelt. Herunder skal dervære mulighed for nedsat arbejdstid i indlagte praktikperioder, fx under læreruddannelsen,og skal sikres ret til SU i praktikperioderne.SU klip til hele studietiden – også selvom det tager længere tid med et handicapHvis personer med handicap skal have lige muligheder for at tage en uddannelse, skaltildeling af antallet af SU klip ske på baggrund af den faktiske evne til at kunne studere.Tilsvarende arbejdsmarkedet, bør der også i forhold til uddannelse være mulighed for enfleksibel gennemførelse af uddannelsen, fx på nedsat tid – og der skal være SU til helestudieperioden.Bevar mulighed for SU til gymnasiale suppleringskurserEnkelte steder i Danmark kan eksempelvis ordblinde få et ekstra år til en HF-uddannelse,som følge af deres nedsatte læsehastighed. På nogle uddannelsesinstitutioner henviserlederne de ordblinde elever til at gøre dette ved at supplere op med enkeltfag efter de to årsHF-uddannelse. Jeg er bekymret for, at ordblinde nu afskæres fra denne mulighed for atgennemføre en gymnasial uddannelse, hvis de fratages SU i forbindelse med enkeltfags-HFeller gymnasiale suppleringskurser.Målgruppen for SU-handicaptillæg skal justeresEndelig må jeg gøre opmærksom på, at målgruppen for SU handicaptillæg skal justeres, såstuderende, der ikke kan have et erhvervsarbejde som følge af deres handicap, bliver sikretret til SU-handicaptillæg. I dag giver følgevirkninger af et handicap, som fx nedsatlæsehastighed og udtrætning ikke ret til at modtage handicaptillægget, selvom det betyder,at den studerende med handicap ikke kan passe et arbejde ved siden af studiet, fordi han/hunbruger længere tid at læse og studere end andre og har behov for hvile i løbet af dagen. Detrammer eksempelvis studerende med epilepsi, ordblindhed, gigt, visse former forhjerneskader og ADHD.Jeg ved, at du har fokus på smidige overgange i uddannelsessystemet og på den måde eropmærksom på personer med handicaps muligheder for at tage uddannelse. Jeg vil kraftigtopfordre dig til at se på reformen ud fra dette perspektiv, og så vil jeg minde dig om, at detnogle gange er nødvendigt at behandle mennesker forskelligt for at give lige muligheder.Jeg henviser til DH’s hjemmeside for en uddybning af vores synspunkter: www.handicap.dkVenlig hilsen
Stig LangvadFormand for Danske Handicaporganisationer
2