Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 25, L 226 Bilag 25
Offentligt
1261746_0001.png
1261746_0002.png
1261746_0003.png
1261746_0004.png
1261746_0005.png
1261746_0006.png
1261746_0007.png
1261746_0008.png
Til lovforslag nr.L 225 og 226
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 18. juni 2013
2. udkasttil
Betænkningover
I. Forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om befordringsrabat tilstuderende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v(Ændring af reglerne om støttetid, begrænsninger i adgangen til Statens Uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nyestøttesatser for hjemmeboende, ændret satsregulering i perioden 2014-2021, øget støtte til befordringsgodtgørelse m.v.).
II. Forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov omerhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov omvideregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritimeuddannelser og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)(Obligatorisk tilmelding til fag og prøver svarende til et fuldt studieår, afskaffelse af muligheden for at melde fra prøver,etablering af bedre rammer for merit ved studieophold på en anden institution eller studieskift og bedre overgange mellembachelor- og kandidatuddannelser m.v.)[begge af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]1. ÆndringsforslagMinisteren for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser har stillet [ ] ændringsforslag til lovforslag L225 og [ ] ændringsforslag til L 226. Alle ændringsforslaghar været af teknisk karakter.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 28. maj 2013 og var til 1.behandling den 3. juni 2013. Lovforslagene blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Udvalget for Forskning, In-novation og Videregående Uddannelser.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser sendte den 24. april 2013 disseudkast til udvalget, jf. FIV alm. del – bilag 156. Den 28. maj2013 sendte ministeren for forskning, innovation og videre-gående uddannelser de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.Reformforslag og forligRegeringen fremlagde i februar 2013 et reformforslag»Bedre igennem uddannelserne – Reform af SU–systemet«,jf. FIV alm. del – bilag 107.18. april 2013 indgik regeringen forlig med V, K, DF ogLA, jf. L 225/L226 – bilag 21.
DokumentIdJournalnummer
2
Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,Danske Handicaporganisationer,Danske Studerendes Fællesråd,FSR-danske revisorer,Lederforeningen for VUC,Lærerstuderendes Landskreds,Ordblinde/Dysleksiforeningen,Pædagogstuderendes Landssammenslutning ogSpastikerforeningensamt henvendelser fraKicki Christine Bache,Henrik Bøtker ogSupaya Pasbo.Ministeren for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser har over for udvalget kommenteret henvendel-serne til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,Danske Handicaporganisationer,Danske Studerendes Fællesråd,FSR-danske revisorer,Lederforeningen for VUC,Lærerstuderendes Landskreds ogOrdblinde/Dysleksiforeningen.SpørgsmålUdvalget har stillet 34 spørgsmål til ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser til skriftligbesvarelse, som denne har besvaret.Endvidere har der været stillet en del SU-spørgsmål påFIV alm. del, særligt fra september 2012 til fremsættelsen aflovforslagene den 28. maj 2013.3. IndstillingerEtflertali udvalget [ ] indstiller lovforslagene tilvedta-gelsemed de stillede ændringsforslag.Dansk Folkeparti indgik den 18. april en aftale med rege-ringen, Venstre, Konservative og Liberal Alliance om en re-form af SU.Grundlæggende er DF med, fordi vi støtter det sagligeformål med reformen – at understøtte at de studerende kom-mer hurtigere igennem studierne. Vi mener, at det er rime-ligt at forvente, at studerende som udgangspunkt gennemfø-rer deres studier på normeret tid. At man naturligvis følgerstudiet og går til de eksaminer, som kommer, og at man erreelt fuldtidsstuderende – dvs. at man ikke planlægger atskulle bruge mere tid end normeret.Dansk Folkepartis udgangspunkt var og er, at denne kul-turbearbejdning først og fremmest skal foregå fra uddannel-sesinstitutionerne. Vi tror ikke på, at det kan skabes ved atskære i SU-systemet. I forhold til SU-reformen var DF’s ud-gangspunkt derfor, at vi gerne ville beholde SU-systemet
som det var. Andre ville gerne skære meget mere – fjerne 6.SU år og helt fjerne SU til hjemmeboende. DF gik med iforliget for at sikre en forbedring i forhold til regeringensudspil. Hvis DF ikke havde været med, var det endt medstørre nedskæringer.Hvad har Dansk Folkepartis særligt fået med i aftalen:– Vedr. EU-domstolens »SU-dom«, som betyder, at stude-rende fra EU får ret til dansk SU, hvis de defineres somvandrende arbejdstagere (eksempelvis har en avisrute),er det aftalt, at hvis omkostningerne til SU til EU-stude-rende overstiger det afsatte, skal forligskredsen iværk-sætte værnsinitiativer. Hvis disse støder på EU-regler,skal regeringen arbejde aktivt i EU for at ændre reglerne.Hvis det ikke lader sig gøre, skal SU-systemet ændres.– Fjernet afhængigheden af forældre, som den studerendeikke bor sammen med. Det er kun husstandsindkomsten,der er afgørende for SU-niveauet.– Studerende, som på grund af deres handicap ikke kan le-ve op til 2-års-reglen, opretholder retten til 6. SU-år.Denne lovgivning vedrører ikke specielt studerende medhandicap. Men DF mener, at der som opfølgning på den di-skussion, der har været i forbindelse med behandlingen aflovforslaget om forholdene for studerende med handicap,bør tages fat på ændring af forholdene for studerende medhandicap. DF opfordrer derfor til, at regeringen i forbindelsemed den varslede handlingsplan på handicapområdet tagerforholdene for studerende med handicap op. DF har en vi-sion om, at der kan skabes uddannelsesinstitutioner med»universelt design« - det betyder, at institutionerne er indret-tet, så de på alle måder er tilgængelige. For DF handler detom både den fysiske indretning og tilrettelæggelsen af un-dervisning og fritids - sociale aktiviteter. Det handler ogsåmeget om at motivere uddannelsesinstitutionerne til at tageansvaret for inklusion på sig – det kunne oplagt foregåblandt andet gennem de udviklingskontrakter, som ministe-ren løbende indgår.Samlet set er Dansk Folkepartis vurdering, at den samle-de pakke understøtter en bedre studiekultur til gavn for bådesamfundet, uddannelsesinstitutionerne og ikke mindst destuderende selv. Derfor støtter vi begge lovforslag.Etmindretali udvalget [ ] indstiller lovforlagene tilfor-kastelse.Mindretallet vil stemme [ ] de stillede ændringsfor-slag.Enhedslisten er bekymret for, at lovforslagene vil rammesocialt skævt, og at konsekvensen vil være, at færre gen-nemfører en videregående uddannelse. Herunder frygter EL,at lovforslagene vil gøre det markant sværere for elever ogstuderende med handicap, kronisk sygdom eller som er ord-blinde at gennemføre en uddannelse.SU’en blev til for at sikre, at alle får en mulighed for atgennemføre en uddannelse. Den skal sørge for, at man barehar en smule at leve for, kan betale lidt husleje og få lidt pa-sta til aftensmad. Også selvom der ikke er penge at hentehos mor og far. Og den skal sørge for, at man kan sidde mednæsen i bøgerne i hvert fald hovedparten af dagens vågne ti-mer i stedet for at gå på arbejde. SU’en har et eneste formål,og skal skabe et incitament: så mange som muligt – uansetbaggrund – skal tage en uddannelse. Den er altså ikke et red-
3
skab til at få elever og studerende hurtigere igennem uddan-nelse, derfor tror Enhedslisten ikke, at lovforslagene vil fåden ønskede effekt. At fribeløbet nu også hæves, opfordrerblot de studerende til at arbejde mere, og det vil forsinkedem i studiet.I Enhedslisten betragter vi det som et fuldtidsjob at værestuderende, og derfor skal man have tid til at fordybe sig ogblive dygtigere, og samtidig have noget at leve af. Derfor erEnhedslisten imod, at SU sættes ned.Lovforslagene ændrer reguleringen af SU’en så elever ogstuderende nu får 300 kr. mindre om måneden end de ellersville have fået. For nogle lyder det måske ikke af meget,men det er mange penge, når man er studerende, og derfor iforvejen ikke har særlig meget. På et år er det, hvad der sva-rer til en måneds husleje elever og studerende nu får mindre.Dertil hører, at Enhedslisten ikke synes, det giver mening, atden hjemmeboende SU harmoniseres, så beløbet er detsamme, om man er på en ungdomsuddannelse eller en vide-regående uddannelse, eftersom der er meget mere brugerbe-taling på de videregående, hvor man selv skal stå for alle un-dervisningsmaterialerne.Reglerne ændres også, så alle nu får et grundtilskud på839 kr. med mulighed for tilskud. Dette betyder, at elever ogstuderende, der er hjemmeboende, nu vil få langt mindreend de gør i dag.For Enhedslisten er det derfor helt tydeligt, at man medde her lovforslag forudsætter, at alle får hjælp af deres for-ældre, men det er ikke alle, der får økonomisk støtte.Lovforslagene betyder, at de, der i forvejen har svært vedat finde vej igennem uddannelsessystemer, nu vil få endnusværere ved det, eftersom de, der starter på en videregåendeuddannelse mere end 2 år efter endt ungdomsuddannelse, ik-ke vil være berettiget til et ekstra års SU. Enhedslisten me-ner, at der også skal være plads i vores uddannelsessystemtil de, der ikke vælger at gå den lige vej, og til de der er itvivl. Enhedslisten deler også frygten for, at dette vil betyde,at flere vælger at gå om. Dette er et spild for den studerendeog for institutionen.Lovforslagene medfører også, at man mister sin SU, hvisman bliver mere end et halvt år forsinket. Men der er mangeårsager til, at man kan blive forsinket. Selv om lovforslage-ne lægger op til bedre merit, så kan man jo stadig blive for-sinket, fordi man ønsker at tage et fag på et senere tidspunkt,fordi man ikke er klar til at gå til eksamen.De øgede krav til studerende om fremdrift på studiernebetyder, at man skal have 30 ECTS pr. halvår, og at mansom studerende automatisk tilmeldes eksamen.Enhedslisten mener, at det er problematisk, at man ikkekan udskyde en eksamen, som kan være nødvendigt, fordiden studerende simpelthen ikke endnu er fagligt rustet tilden.Lovforslagene vil betyde, at man nu kun kan få SU tilkorte kurser på GSK. Det gør det svært at opnå en fagligprogression, især hvis man skal supplere flere fag. Enhedsli-sten har også svært ved at se, om det kan lade sig gøre ipraksis, for dem der udbyder GSK kurser, kun at udbydekorte kurser.
At man kun kan få SU til 5 ungdomsuddannelser, er enforkert løsning på et rigtigt problem. Enhedslisten mener, atdet er et problem, at der er mange omvalg og stort frafaldblandt unge. Men løsningen er ikke at straffe dem, løsningener at sikre, at de unge kan gøre deres erhvervsuddannelsefærdig ved at sikre praktikpladser og vejlede de unge bedre,så de vælger den rette ungdomsuddannelse i første forsøg.Vælger man ikke den rigtige ungdomsuddannelse i førstehug, men skal have mange omvalg, er det nok fordi, der ernoget andet i vejen. Enhedslisten tror f.eks., det har en be-tydning, at der er så stor mangel på praktikpladser.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtilI. Forslag til lov om ændring af SU-loven, lov ombefordringsrabat til studerende ved videregåendeuddannelser og lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.(Ændring af reglerne om støttetid, begrænsninger iadgangen til Statens Uddannelsesstøtte tilungdomsuddannelser, nye støttesatser forhjemmeboende, ændret satsregulering i perioden2014-2021, øget støtte til befordringsgodtgørelse m.v.)Af ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser, tiltrådt af:Til § 11)ÆndringsforslagtilII. Forslag til lov om ændring af universitetsloven, lovom erhvervsakademiuddannelser ogprofessionsbacheloruddannelser, lov om videregåendekunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritimeuddannelser og lov om statens voksenuddannelsesstøtte(SVU). (Obligatorisk tilmelding til fag og prøversvarende til et fuldt studieår, afskaffelse af mulighedenfor at melde fra prøver, etablering af bedre rammer formerit ved studieophold på en anden institution eller
4
studieskift og bedre overgange mellem bachelor- ogkandidatuddannelser m.v.)Til § 11)Efter nr. 7 indsættes som nye numre:»01.I§ 19, stk. 11,der bliver stk. 12, ændresstk. 10til:»stk. 11«.02.I§ 26, stk. 2,ændres »stk. 8 og 10« til: »stk. 9 og 11«.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 7]2)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 26, stk. 4,der bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:»stk. 1-4«, »stk. 1 og 3« til: »stk. 1 og 4«, og »stk. 10« til:»stk. 11«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 7 og8]Til § 63)Istk. 2ændres »6-8« til: »6, 7, 01, 02, 8 og 03«.[Konsekvensrettelser]BemærkningerTil nr. 1-3Ændringsforslagene er lovtekniske konsekvensrettelser,der tilføjer henvisning til de korrekte stykker i bestemmel-serne.
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Simon Kollerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Uffe Elbæk (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Andreas Steenberg (RV)Jonas Dahl (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V) Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 225 og L 226Bilagsnr.123456789TitelHøringsoversigt og høringssvar, fra ministeren for forskning, innova-tion og videregående uddannelserHenvendelse af 20/2-13 fra Kicki Christine BacheHenvendelse af 11/3-13 fra SpastikerforeningenHenvendelse af 13/3-13 fra Danske Handicaporganisationers formandStig LangvadHenvendelse af 15/3-13 fra Supaya PasboHenvendelse af 19/4-13 fra Henrik BøtkerUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslageneHenvendelse af 13/3-13 fra OrdblindeforeningenFIV alm. del – svar på spm. 128 om. hvorvidt ministeren kan redegørefor ministerens holdning til hhv. punkt 1, 2, 3, 4 og 5 i henvendelsen af13/3-13 fra Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, fra ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelserHenvendelse af 31/5-13 fra Danske Gymnasieelevers SammenslutningSupplerende høringsoversigt, fra ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelserHenvendelse af 1/6-13 fra Danske Studerendes Fællesråd (DSF)Henvendelse af 2/6-13 fra Lærerstuderendes LandskredsUdkast til betænkningHenvendelse af 4/6-13 fra Pædagogstuderendes LandssammenslutningHenvendelse af 15/5-13 fra Lederforeningen for VUCOpfølgning på foretræde med Danske Studerendes FællesrådOplæg fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning angående nyeGSK-reglerHenvendelse af 12/6-13 fra FSR–danske revisorerOpfølgning på foretræde den 12/6-13 med Lærerstuderendes Lands-kredsAftaletekst af 18/4-13 – Forlig vedrørende SU-systemet og rammer forstudiegennemførelseÆndringsforslag, fra ministeren for forskning, innovation og videregå-ende uddannelseHenvendelse af 17/6-13 fra Danske HandicaporganisationerOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 225 og L 226Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 20/2-13 fra Kicki ChristineBache, til ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse fra Spastikerforeningen, til mini-steren for forskning, innovation og videregående uddannelser, og mi-nisterens svar herpå
1011121314151617181920212223
2
6
3
4
56
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Spm. om kommentar til henvendelse fra Danske Handicaporganisatio-ner, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddan-nelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse fra Supaya Pasbo, til ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelser, og ministerenssvar herpåSpm. om henvendelse fra Henrik Bøtker, til ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 31/5-13 fra Danske Gymnasie-elevers Sammenslutning, til ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar på henvendelse af 1/6-13 fra Danske Studeren-des Fællesråd (DSF), til ministeren for forskning, innovation og vide-regående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 2/6-13 fra LærerstuderendesLandskreds, til ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det sikres, at de nye uddannelser som universiteter-ne søger om, er rettet specifikt mod det danske arbejdsmarked, til mi-nisteren for forskning, innovation og videregående uddannelser, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse fra Lederforeningen for VUC, tilministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse fra Pædagogstuderendes Lands-sammenslutning, til ministeren for forskning, innovation og videregå-ende uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til L 225/L226 – bilag 5, til ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorledes studerende, der ikke optjener 60 ECTS-point omåret, vil blive stillet i deres videre studieforløb som følge af forslag tillov om ændring af universitetsloven m.fl., til ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser det vil have for studerendes indskriv-ning på et universitetsstudium, hvis de opbruger deres tre eksamens-forsøg uden at bestå deres eksamen i obligatoriske såvel som valgfrieuddannelseselementer, til ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm., om studerende, der har en erhvervsuddannelse som ungdomsud-dannelse, oftest har været længere tid på arbejdsmarkedet inden destarter på en videregående uddannelse, til ministeren for forskning, in-novation og videregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren ikke ønsker at lave en undtagelse for stu-derende, der kommer fra en erhvervsuddannelse, sådan som LO ogFTF foreslår, til ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpå
7
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Spm., om betegnelsen »handicap« i lovforslaget også dækker overkronikere og ordblinde, til ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm., om man ved at fjerne muligheden for faglig supplering medSVU for personer, som har en MVU, opnår, at MVU’erne slet ikkekan optages på en række beslægtede kandidatuddannelser, til ministe-ren for forskning, innovation og videregående uddannelser, og mini-sterens svar herpåSpm. om universiteternes udsagn om, at færre med en professions-ba-cheloruddannelse – og »ikke-tilpassede« studerende – optages på enkandidatuddannelse, til ministeren for forskning, innovation og vide-regående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det indebærer, at ministeriet skal følge op på optagetpå kandidatuddannelserne, til ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om universiteter, der optager færre professionsbachelorer påkandidatuddannelser, til ministeren for forskning, innovation og vide-regående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm., om ansøgere, optagne og afviste på kandidatuddannelserne gi-ver indblik i uddannelsesbaggrunden hos ansøgerne og årsagerne til, atde pågældende afvises, til ministeren for innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpåSpm., om man kan sikre den enkeltes rettigheder i forhold til optagel-se på kandidatuddannelse, til ministeren for innovation og videregåen-de uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om faglig sammenhæng mellem en (professions)bacheloruddan-nelse og en kandidatuddannelse, til ministeren for innovation og vide-regående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil undgå, at universiteterne anlæggeren strammere praksis i forbindelse med optag af PB’er og MVU’er påbeslægtede kandidatuddannelser, til ministeren for innovation og vide-regående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om, at professionsbachelorer fremadrettet kun skal optages påkandidatuddannelser, der er særligt tilrettelagt for personer med be-stemte PB’er, til ministeren for innovation og videregående uddannel-ser, og ministerens svar herpåSpm. om suppleringsuddannelse på 30 ECTS for optagelse på kandi-datuddannelsen i f.eks. pædagogisk antropologi for professionsbache-lorer, der ikke har en lærer- eller pædagoguddannelse, til ministerenfor innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar her-Spm. om bemærkningerne til § 1, nr. 3, i lovforslaget, at »Denne sup-plering har til formål at bidrage til en større fleksibilitet i universiteter-nes optag, uden at det faglige niveau på kandidatuddannelserne sæn-kes«, til ministeren for innovation og videregående uddannelser, ogministerens svar herpåSpm. om bemærkningerne til § 1, nr. 3, i lovforslaget, at »Den stude-rende kan kun oppebære SU, hvis betingelserne for at oppebære SU på
8
30
31
32
33
34
kandidatuddannelsen er opfyldt, jf. SU-lovens § 3«, til ministeren forinnovation og videregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar på henvendelse af 12/6-13 fra FSR–danske revi-sorer, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddan-nelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 12/6-13 fra LærerstuderendesLandskreds, til ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 17/6-13 fra Danske Handica-porganisationer (DH), til ministeren for innovation og videregåendeuddannelser, [og ministerens svar herpå]Spm. om ændringsforslag, der ophæver den automatiske tilmelding afstuderende i forbindelse med omprøve, til ministeren for innovationog videregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om ændringsforslag, der sikrer, at tilmelding til HF enkeltfag ik-ke tæller som påbegyndt ungdomsuddannelse, til ministeren for inno-vation og videregående uddannelser, og ministerens svar herpå