Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 20, L 226 Bilag 20
Offentligt
Lærerstuderendes Landskreds
Notat
- Betænkning og forslag til SU-reform, L225Som opfølgning på vores deputation hos udvalget for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser samt ministerens svar på dette (Spørgsmål 8, L225 – bilag 13):Lærerstuderendes Landskreds er til dels enig i præmissen om, at der skal stilles krav tilstuderende om aktiv studiedeltagelse og bedre rammer for studieskift og optag.Det ændrer dog ikke ved, at rammerne for studiefremdrift og uddannelsesstøtte må væretilpasset hinanden.Aftaleteksten om ”SU-reformen” vil ændre reglerne for forsinkelse således at studerende”fremover kun kan være 6 måneder forsinket, før udbetalingen af SU stoppes”(s.6).Læreruddannelsen og en række andre professionsbacheloruddannelser er opbygget således, atmoduler, praktikker og eksaminer ligger én gang årligt. Den nye læreruddannelse er byggetop, så man tager tre moduler á 10 ECTS-point samtidig, hvert semester. Modulerne indgårsom en del af tre ”fag”: Linjefag/undervisningsfag, Praktik, Pædagogiske fag(lærerfaglighed)eller Bachelor. Praktikken afsluttes med en eksamen efter hver af de tre praktikmoduler, mensde andre fag først afsluttes med eksaminer efter 2-4 moduler (fordelt på op til 2 år). Hvis etenkelt modul eller en enkelt eksamen ikke gennemføres, kan man først tage modulet ellereksamen om året efter. Man kan altså også blive forsinket på et enkelt modul, men nå tagedet året efter, inden en eventuel eksamen. Der er hermed stor forskel på, om man forsinkespå modulet, faget eller eksamen. Som ministeren nævner, kan der være mange årsager tilforsinkelser, men hvis denne regel gennemføres, vil alle der forsinkes på lærerstudiet miste SUefter 6 måneder.Dette vil logisk skabe et større frafald på uddannelserne, da de studerende skal arbejde istedet for at studere. Formuleringen i aftaleteksten tydeliggør ikke implementeringen ogkonsekvenserne heraf på professionshøjskolerne. Det er tydeligt, at teksten er tiltænktuniversiteterne uden hensyn til de store konsekvenser, det kan få for MVU-uddannelserne.Derfor foreslår Lærerstuderendes Landskreds tre løsninger, i prioriteret rækkefølge:1)Ændre de 6 måneders forsinkelse til 6 måneders studieinaktivitet.Forsinkelse betyderikke nødvendigvis inaktivitet eller dårlig studiekultur. Ved at fokusere på studieaktivitetfremmer man både studerendes og institutioners fokus på, at studerende skal væreaktive og ikke blot på, om moduler og eksaminer er gennemført på bestemte tider.2)Ændre formuleringen fra ”6 mdr. forsinket”, til ”forsinkelse på mere end 30 påbegyndteECTS-point”.Ved at ændre formuleringen vil fokus være på modulerne, som er her hvorden studerende har undervisning, praktik m.m. og har brug for SU. Ændringen vilbetyde, at studerende er presset til at gennemføre de tilmeldte moduler, men de vilikke blive ramt af manglende SU, hvis de alene er 6 mdr. forsinket på ét enkelt modul(som nævnt kan forsinkelsen skyldes mange ting, og modulet kan kun tages igen åretefter). Med denne ændring vil studerende blive ramt, når de i løbet af hele uddannelsenhar været tilmeldt 3 moduler, som de ikke har gennemført. Denne ændring vil højne destuderendes fokus på modulerne og ikke blot have eksaminerne i sigte.3)Tilføje en lokal dispensationsmulighed.Med krav om 6 måneder eller 30 ECTS-point kander være mange faglige hensyn og årsager til, at studerende bliver forsinket (alternativpraktik, udlandsophold, sygdom hos underviser – dvs. store perioder uden undervisningi de korte moduler). Derfor skal de lokale uddannelsessteder i højere grad havemulighed for at lave dispensationer for de studerendes forsinkelse. Enten gennemUddannelsesudvalg eller Studieråd.På vegne af Lærerstuderendes Landskreds/Bob Bohlbro, FormandSide 1 af 1