Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 15, L 226 Bilag 15
Offentligt
1257248_0001.png
1257248_0002.png
Kære udvalg for forskning, innovation og videregående uddannelser. Hermed anmoder Pædagogstuderendes Landssammenslutning om foretræde for udvalget, i forbindelse med behandling af SU-·‐reformen. Hos Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) mener vi, at SU-·‐systemet er et tilkæmpet velfærdsgode, der gennem generationer har været med til at sikre, at uddannelse ikke kun er et privilegium for de rigeste i samfundet. Derfor er SU-·‐systemet et væsentligt aktiv i en samfundsstruktur, der betragter uddannelse som en ret for alle samfundsborgere -·‐ og ikke som en handelsvare til fordel for de rigeste. Studerende må ikke blive taberne i velstandsudviklingen, fordi deres økonomi ikke følger med den økonomiske udvikling i resten af samfundet. Studerende er landets fremtid! Vi er kede af at SU-·‐debatten til tider kan få det til at lyde som om, at studerende har ”for meget.” Derfor vil vi først slå fast, at vi, som studerende i Danmark ikke er rige, og at SU’en ikke går til luksus, men til mad, husleje, transport, bøger, og andre studierelevante fornødenheder. Derfor er vi bekymrede for den nye SU reforms konsekvenser for alle elever og studerende, men vi vil her trække nogle af de ting ud, der særligt bekymrer os i forhold til studerende på pædagoguddannelsen.

Tid til at vælge rigtigt første gang

På pædagoguddannelsen starter hvert år en broget gruppe mennesker. Mange har haft et studierelevant arbejde, eller har gennemført andre uddannelser tidligere som de på grund af for eksempel nedslidning, ikke kan gøre brug af længere. PLS mener at disse mennesker er en ressource for uddannelserne, da de ofte vil kunne bidrage med relevant viden og en faglig forståelse fra arbejdsmarkedet, som kan gavne i undervisningen. Når vi bliver færdiguddannede skal vi ud og arbejde med relationer i alle samfundets kroge, og med alle typer mennesker. Derfor gavner diversiteten i optaget på pædagoguddannelsen dynamikken i undervisningen. Vi vil, ligesom ministeriet gerne have motiverede pædagogstuderende, og senere pædagoger, og er derfor bekymrede for om studerende i højere grad vil påbegynder uddannelser hurtigt, som de undervejs finder ud af, ikke er den rigtige, og dermed enten må påbegynde en ny uddannelse, eller undvære. Hvis dette scenarie bliver til virkelighed, vil det også komme til at påvirke undervisningen, fællesskabet samt holddynamikken på uddannelsen, og disse elementer er vigtige i pædagoguddannelsen. PLS mener at alle studerende skal have lige muligheder for gennemførelsen af en uddannelse. Derfor bekymrer det os i høj grad, om den nye SU reform skræmmer værdifulde studerende væk, som har brugt tid på at undersøge professionen, før de tager en uddannelse. Der kan, for alle studerende opstå situationer hvor man får behov for at forlænge sit studie. Dette skal kunne lade sig gøre for alle, uden at den enkelte bliver økonomisk udfordret.

Reguleringsordning og højere fribeløb

Med den dårligere regulering af SU’en vil mange studerende få mindre at leve for i fremtiden. Når priserne på madvare, husleje og bøger stiger så vil de studerende ikke kunne bevare deres købekraft. Studerende har i forvejen ikke mange penge at gøre godt med og med dette forslag vil de i fremtiden blive endnu dårligere stillet økonomisk. Reguleringsændringen vil kunne betyde at flere skal have arbejde ved siden af studiet. Det vil for mange studerendes tilfælde betyde at de vil få forlænget deres studie. Noget som Regeringen udtalt gerne vil til livs. Når regeringen samtidig hæver fribeløbet kan PLS kun se det som et tegn på, at man ønsker at flere studerende skal tage jobs, som kunne have gået til de arbejdsløse i Danmark. De studerende vil ofte være et billigere alternativ, da de skal have en lavere løn. Det faktum er med til at presse lønningerne, da de arbejdsløse skal konkurrere på unfair vilkår med studerende, som er tvunget til erhvervsarbejde for at kunne overleve hverdagen. Vi er, som pædagogstuderende i praktik i 1 år og 3 måneder gennem vores uddannelse, hvoraf 1 år er lønnet praktik. Det betyder, at vi er ansat af kommune/region, og ikke, som når vi er på studiet få timer om ugen, kan tilrettelægge vores egen arbejdstid, og derved får sværere ved at tage ekstra studiejob. I mange kommuner er der i disse tider aftaler om, at man ikke kan have to ansættelser i samme kommune, og ikke må arbejde over 37 timer i én kommune, hvilket gør det nærmest umuligt at få studiearbejde i de perioder hvor vi er i praktik. Ydermere mener vi i PLS at vi, for at få den bedste uddannelse, bør fokusere på praktikkerne, og ikke på andet arbejde, for at få hverdagen til at hænge sammen økonomisk.

Vi ser frem til at diskutere ovenstående problemstillinger vedrørende SU reformen. Venlig hilsen Michala Toftager Bovien Faglig sekretær, Pædagogstuderendes Landssammenslutning