Miljøudvalget 2012-13
L 222
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-44000-00021Den 11. juni 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 4. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 4 til L 222 forslag til lov omændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Betalingsstruktur forvandafledningsbidrag, bemyndigelse til opgørelse af særbidrag for behandling af særlig forurenet spildevandm.v.), som hermed besvares.Spørgsmål nr. 4 (L 222)
Kan ministeren bekræfte, at et højere fast bidrag ville kunne medvirke til at skabe en mere retfærdig betalingfor vand og vandafledning?Svar
Det vurderes, at omkring 80 procent af omkostningerne i en spildevandsforsyning er faste, hvorimodbetalingen for spildevand i dag overvejende er baseret på vandforbruget. Såvel en trappemodel som enbetalingsmodel, hvor det faste bidrag forhøjes, vil flytte omkostninger fra store vandforbrugere til mindrevandforbrugere og dermed gøre betalingen mere kostægte.Der har siden 2000 været mulighed for at opkræve et fast bidrag på ca. 500 kr. inkl. moms i 2000-priser,svarende til omkring 700 kr. inkl. moms i 2013-priser. Hvis en spildevandsforsyning vælger at opkræve etfast bidrag, vil skønsmæssigt gennemsnitligt 15 % af forsyningens omkostninger blive dækket via det fastebidrag.Med indførelse af trappemodellen vil der yderligere blive flyttet omkostninger fra store vandforbrugere tilmindre vandforbrugere. Samtidig vil en væsentlig andel af betalingen for de mindre vandforbrugere fortsatvære baseret på vandforbruget, hvorved der opretholdes et væsentligt incitament til vandbesparelse.En forhøjelse af det faste bidrag vil derimod nedsætte den vandforbrugsafhængige andel af betalingen formindre vandforbrugere. Det gælder især for de helt små vandforbrugere, fx enlige i eget hus og forbrugere isommerhuse. Samtidig vil en forhøjelse af det faste bidrag medføre relativt høje stigninger for de helt småvandforbrugere, hvorimod trappemodellen vil medføre en mere jævn fordeling på alle grupper af mindrevandforbrugere (enlige, gennemsnitshusholdninger, forbrugere i sommerhuse m.fl.).
Pia Olsen Dyhr
/
Mads Leth-Petersen