Miljøudvalget 2012-13
L 222 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.L 222
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 20. juni 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler forspildevandsforsyningsselskaber m.v.(Betalingsstruktur for vandafledningsbidrag, bemyndigelse til opgørelse af særbidrag for behandling af særlig forurenetspildevand m.v.)[af miljøministeren (Pia Olsen Dyhr, fg. )]1. ÆndringsforslagMiljøministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforsla-get.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. maj 2013 og var til 1.behandling den 3. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Miljøudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og miljøministeren sendte den 30. april 2013dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del – bilag 275. Den28. maj 2013 sendte miljøministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Teknisk gennemgangUdvalget har den 6. juni 2013 haft teknisk gennemgangaf lovforslaget med miljøministeren og embedsmænd fraMiljøministeriet.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Danske Slagtermestre, og miljø-ministeren har over for udvalget kommenteret den skriftligehenvendelse.DeputationerEndvidere har Danske Slagtermestre mundtligt over forudvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling, men vil stemme for ændringsfor-slagene.Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer af udvalget er meget tilfredse medlovforslaget. Af regeringens vækstplan fra marts for vand,bio og miljøløsninger fremgår, at spildevandsbetalingen forstore vandforbrugere skal lettes, og at særbidraget for sær-ligt forurenet spildevand ændres, så det beregnes mere ko-stægte.Både ændringen af spildevandsbetalingen og særbidragetskal skabe vækst og sikre danske arbejdspladser i danskeproduktionsvirksomheder. Begge dele indgår i dette lovfor-slag, og det er S, RV og SF meget tilfredse med. Lovforsla-get er således en udmøntning af de brede vækstplaner og af-taler, som regeringen indgik i slutningen af april for at sikreog skabe danske arbejdspladser.Trappemodellen vil samlet set efter 2018 betyde lettelserpå op til ca. 700 mio. kr. for store vandforbrugere - lettelser,der betales af de effektiviseringer, der er store mulighederfor. Effektiviseringspotentialet er beregnet til godt og vel 1mia. kr.Prisstrukturen, der er gældende i dag, betyder også, atstore vandforbrugere inden for produktionsområdet betaler
DokumentIdJournalnummer
2
en uforholdsmæssig stor del af regningen i de enkelte forsy-ninger. Det laver vi nu om med dette lovforslag.Begge dele af lovforslaget, både trappemodellen, dergavner de store producenter, og særbidraget, fører til merekostægte afregninger.De store vandforbrugere har betalt for meget, og demmed særlig forurenet spildevand har måske af og til betaltfor lidt.Med gennemsigtigheden i opgørelsen af særbidraget erder også gode muligheder for, at renseløsninger på den en-kelte virksomhed øges til gavn for både miljø og beskæfti-gelse.S, RV og SF støtter lovforslaget, der gør kostægthed,sammenhængen mellem ydelse og pris, til et bærende prin-cip.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget er positiveover for lovforslaget om indførelsen af en trappemodel forvandforbrugende virksomheder.Med vedtagelsen af lovforslaget får vi skabt et mere fairbetalingsgrundlag for alle vandforbrugere, hvilket vil væregavnligt for især store vandforbrugende virksomheder, sompå visse områder over en længere årrække har betalt en hø-jere pris for vandbehandling, end de har pådraget vandsel-skabet udgifter for. Samtidig medfører loven ifølge regerin-gen en besparelse på 700 mio. kr.V, DF, LA og KF vil i forbindelse med implementerin-gen af lovforslaget have særlig fokus på konsekvenserne foromkostningerne for små og mellemstore slagterivirksomhe-der. Samtidig vil vi være opmærksomme på, at de små ogmellemstore virksomheder ikke oplever store prisstigningersom følge af lovforslaget.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfmiljøministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)I det undernr. 6foreslåede§ 3, stk. 5,affattes2. pkt.således:»Ministeren kan i den forbindelse fastsætte, at de diffe-rentierede kubikmetertakster, jf. stk. 1 og 4, ikke skal gælde
for de i 1. pkt. nævnte ejendomme, eller at vandaflednings-bidrag for en eller flere af de nævnte typer af ejendommeskal beregnes efter de differentierede kubikmetertakster, jf.stk. 1 og 4, for en del af ejendommens vandforbrug, mensder for resten af ejendommens vandforbrug beregnes vanda-fledningsbidrag efter den i 1. pkt. nævnte kubikmetertakst.«[Præcisering af bemyndigelse til fastsættelse af regler omberegning af vandafledningsbidrag ud fra såvel differentie-rede som udifferentierede takster for nærmere fastlagte deleaf vandforbruget fra samme ejendom]Til § 22)Istk. 1ændres »den 1. juli« til: »den 15. juli«.[Ændret ikrafttrædelsesdato]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget præciseres det, at miljøministereni medfør af § 3, stk. 5, 1. og 2. pkt., for en eller flere af de i1. pkt. nævnte fire typer af ejendomme kan fastsætte, at be-regningen af vandafledningsbidrag skal ske efter de diffe-rentierede kubikmetertakster for en del af ejendommensvandforbrug og samtidig efter den i 1. pkt. nævnte ensartedekubikmetertakst uanset vandforbrug for den øvrige del afejendommens vandforbrug. Forslaget kan udmøntes således,at ejeren af ejendomme skal oplyse den forventede forholds-mæssige fordeling af vandforbruget mellem den anvendelseaf ejendommen, der er markedsmæssig, og den anvendelse,der ikke er markedsmæssig.Baggrunden for ændringsforslaget er, at den nævnte be-regning af spildevandsbidrag i forhold til blandede ejendom-me, dvs. ejendomme, der anvendes til både bolig og er-hverv, vurderes at være mere i overensstemmelse med stats-støttereglerne i Traktaten om Den europæiske Union. Endvi-dere er baggrunden at sikre en mere enkel og entydig bereg-ningsform for blandede ejendomme. Den præciserede be-myndigelse kan også anvendes til at fastsætte regler om, atder for ejendomme, for hvilke der i medfør af lovens § 2 ber foretaget nedsættelse eller fritagelse for betaling, skal be-regnes vandafledningsbidrag efter såvel de differentieredetakster som den ensartede takst for nærmere fastsatte dele afejendommens vandforbrug.Til nr. 2Af hensyn til behandling af lovforslaget i Folketinget erikrafttrædelsesdatoen udskudt 14 dage i forhold til det frem-satte lovforslag.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone Loklindt (RV)fmd.Andreas Steenberg (RV) Lotte Rod (RV)Eigil Andersen (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Erling Bonnesen (V)
3
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V)Anni Matthiesen (V)nfmd.Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 222Bilagsnr.1234567TitelHøringssvar og høringsnotat, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 21/5-13 fra Danske SlagtermestrePræsentationen anvendt ved teknisk gennemgang af lovforslaget, framiljøministerenÆndringsforslag fra miljøministeren1. udkast til betænkningNotat om beregning af de økonomiske konsekvenser af trappemodel-len, fra miljøministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 222Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 21/5-13 fra Danske Slagter-mestre, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan udelukke, at vedtagelsen af lovforslaget kanføre til stigninger i taksterne for almindelige forbrugere på op til 80pct., til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke undersøgelser af de sociale konsekvenser af stignin-ger på satserne for vand på op til 80 pct. der er gennemført, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om et højere fast bidrag ville kunne medvirke til at skabe enmere retfærdig betaling for vand og vandafledning, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for vandsek-toren ved at indføre trappemodellen, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om omkostningerne til selve implementeringen af trappemodel-len kan dækkes under prislofterne, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren forventer, at der i forlængelse af indførelsen aftrappemodellen skal gennemføres yderligere ændringer af betalings-modellen, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren i forlængelse af indførelsen af trappemodellenovervejer at ændre reglerne for tilslutningsbidrag og at indføre en nymodel for vejbidrag, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de øgede krav om individu-elle konkrete beregninger og dokumentation af udgifter i forbindelsemed beregning af særbidrag ikke fører til en fordyrelse af administrati-onen, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til at indføre et egentligt regn-vandsbidrag, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, det er uheldigt, at indførelsen af trappe-modellen reducerer virksomhedernes motivation til at rense og gen-bruge spildevand, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
1011
5
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm., om ministeren mener, at det er negativt, at indførelsen af trap-pemodellen svækker små og mellemstore fødevareproducenter i for-hold til de største fødevareproducenter, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om konsekvenserne af at indføre en trappemodel for virksomhe-dernes anvendelse og udvikling af vandeffektive processer og teknik-ker, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de store vandforbrugendevirksomheder fremover lægger vægt på udvikling og anvendelse afvandeffektive teknikker og processer, når man indfører trappemodel-len for betaling, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om et estimat over forskellen i udgift pr. produktionsenhed(f.eks. pr. slagtesvin) for små, mellemstore og store slagtehuse somfølge af lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er rentabelt for små og mellemstore virksomheder at an-vende moderne teknologi til at reducere vandforbruget, og om der fin-des muligheder for at støtte udbredelsen af vandbesparende teknologitil mindre virksomheder, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere artiklen »Vækstplan skal give afgiftslettelserpå spildevand« bragt i Fødevaremagasinet, nr. 4, april 2013, side 4 og5, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oversende en beregning, der tager udgangspunkt i en kom-mune, hvor omkostningerne til spildevand svarer til landsgennemsnit-tet, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange kommuner der ventes at have hen-holdsvis lavt og højt effektiviseringspotentiale, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm., om den i lovforslaget indeholdte forskel i spildevandsafgift forhenholdsvis små og store virksomheder – og en eventuel finansieringaf de stores rabatter med højere afgifter til de små – er lovmedholdeligi forhold til EUʼs konkurrenceregler, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpå