Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 221 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afforslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om leje, lovom leje af almene boliger og lov om elforsyning(Lejeres mulighed for nettoafregning, herunder afgiftsfritagelse for elektricitet fremstillet påvedvarende energi-anlæg)
Til § 401)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01)
I§ 2, stk. 4,indsættes som2. pkt.:»Klima-, energi- og bygningsministeren kan endvidere bestemme at adgangen til dispensation frakravet om at kommunal elproduktion ved solcelleanlæg skal udøves i selskaber med begrænsetansvar begrænses eller stoppes, herunder at denne administration varetages af Energinet.dk.« «
BemærkningerTil § 4Til nr. 01Det foreslås at give klima-, energi- og bygningsministeren hjemmel til at bestemme, at adgangentil dispensation fra kravet om at kommunal elproduktion ved solcelleanlæg, skal udøves i selskabermed begrænset ansvar, begrænses eller stoppes, herunder at denne administration varetages afEnerginet.dk.Det følger af § 4, stk. 1, i lov om elforsyning, at kommuner kan deltage i selskaber med begrænsetansvar, som varetager virksomhed, som er omfattet af lovens § 2, stk. 1, dvs. bl.a. elproduktion. Deter således udgangspunktet, at såfremt kommuner ønsker at opsætte solcelleanlæg, skal detteudskilles i et separat selskab. Det følger imidlertid af lovens § 2, stk. 4, at klima-, energi- ogbygningsministeren kan bestemme, at mindre anlæg eller mindre omfattende aktiviteter, som eromfattet af loven, helt eller delvis skal undtages fra lovens bestemmelser. Denne hjemmel har væretanvendt af ministeren til at kunne undtage kommuners opsætning af solcelleanlæg fra kravet omselskabsmæssig udskillelse.Det foreslås med ændringsforslaget, at ministeren får hjemmel til at kunne bestemme et loft fordenne dispensationsadgang for så vidt angår kommunernes opsætning af solceller. Hviskommunerne ikke gives dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse afskæres
kommunerne fra adgangen til nettoafregning, herunder særligt adgangen til at spare elafgiften. Detskyldes, at det herefter ikke er den samme juridiske person, som er ejer af solcelleanlægget ogaftager af den producerede el fra anlægget, hvilket er en forudsætning for nettoafregning. Det vilsåledes være økonomisk mindre fordelagtigt for kommuner at opsætte solcelleanlæg, hvis der ikkeopnås dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse.Rammerne for administration af en sådan ordning er endnu ikke fastlagte. Dette vil kunne ske vedministerens administration af dispensationspraksis ved konkrete afgørelser eller rammerne vil kunneblive fastsat ved bekendtgørelse. Mulighederne for administration af et sådant loft kunne f.eks. skeved krav om forhåndsanmeldelse af planlagte anlæg, med henblik på at man kunne følgesolcelleudbygningen i kommunerne. Når loftet blev nået, ville der være mulighed for at stoppedispensationsadgangen for den selskabsmæssige udskillelse. Energinet.dk registrerer i forvejen allesolcelleanlæg og øvrige VE-anlæg i Stamdataregisteret. Det kan derfor overvejes at ladeEnerginet.dk også varetage administrationen af denne ordning, hvorfor der med forslaget også giveshjemmel hertil.Baggrunden for ændringsforslaget er, at regeringen den 11. juni 2013 indgik en aftale med V, DF,EL og K om begrænsning af udgiften til den fortsatte udbygning med solcelleanlæg. Aftalenindebærer, at den midlertidigt forhøjede afregningspris for solceller begrænses til anlæg, sometableres i tilknytning til private husstande, inden for en pulje på 20 MW om året.Med aftalen (udmøntet ved ændringsforslag af 11. juni til lovforslag L 199 stillet den af 11. juni2013) reduceres afregningen af el fra alle solcelleanlæg – bortset fra anlæg inden for puljen - til 60øre/kWh i 10 år og 40 øre/kWh de følgende 10 år. Adgangen til nettoafregning på timebasis ændresikke med L 199.Kommuner, der betaler fuld elafgift, kan have fordel af at opsætte solcelleanlæg og spare heleelprisen inkl. elafgift efter elafgiftsloven. Sådanne anlæg bliver ikke omfattet af den aftalte pulje på20 MW pr. år, da puljen alene regulerer, hvilke anlæg der kan få forhøjet afregningspris under VE-loven.Det er forsat ønsket, at kommunerne, der betaler fuld elafgift, har mulighed for at opsættesolcelleanlæg og spare elafgiften, da det er at sammenligne med energibesparelser.Ved allonge af 19. juni 2013 til forannævnte aftale er parterne blevet enige om, at klima- energi-og bygningsministeren, der som følge af elforsyningsloven har adgang til at dispensere fra kravet tilkommunerne om selskabsmæssig adskillelse, får hjemmel i elforsyningsloven til at dispensere foren pulje på op til 20 MW kommunale solcelleanlæg fra lovens vedtagelse. Når der er givetdispensationer til 20 MW nye kommunale solcelleanlæg eller senest i 2015 mødes forligsparterneog drøfter, hvorvidt puljen til dispensationer skal øges. Solcelleanlæg der er etableret i forbindelsemed nybyggeri eller gennemgribende renoveringer indgår ikke i puljen.Solcelleudbygningen i kommuner bidrager til et tab af statsprovenu. Der forudsættes, atprovenutabet finansieres ved at reducere i energiselskabernes energispareindsats for perioden 2016til 2020 svarende til den kommunale solcelleudbygning.Forslaget, som er en hjemmelsbestemmelse, vurderes ikke direkte at have nogen konsekvenser forkommunerne. I det omfang ministeren udmønter hjemmelen og fastlægger et loft fordispensationsadgangen for kravet om selskabsmæssig udskillelse, vil det gøre det økonomiskmindre attraktivt for kommuner at investere i solcelleanlæg. Dette vil dog først være tilfældet, nårloftet for udbygning nås.Der lægges op til en ordning, som ikke skulle medføre øgede administrative byrder forkommunerne, end hvad der gælder i dag, hvor der er krav om, at kommunerne skal søge omdispensation fra kravet om selskabsmæssig adskillelse.
Der vurderes alene at være beskedne øgede administrative konsekvenser af forslaget for staten.Afhængig af ordningens udformning forventes ordningen i et vist omfang at blive administreret afEnerginet.dk.