Skatteudvalget 2012-13
L 219
Offentligt
J.nr. 13-0083613Den17. juni 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 219 - Forslag til Lov om ændring af affalds- ogråstofafgiftsloven, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,lov om afgift af elektricitet, momsloven og forskellige andre love(Nedsættelse af afgifter på el til erhverv, bortfald af CO2-afgift af elfor erhverv, nedsættelse af energiafgifter på brændsler til proces,ændret lagerprincip ved deponering af farligt affald, lempelse afmomskredittider samt supplerende støtte til eksisterendeindustrielle kraft-varme-værker).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 14. juni 2013. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V).
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen
1/2
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse minimumssatserne i EU’s energibeskatningsdirektiv forbrændsel til opvarmning og elektricitet til erhvervsmæssigt forbrug afhenholdsvis gasolie, svær brændselsolie, petroleum, LPG, naturgas, kul ogkoks og elektricitet (opgjort i kr. per GJ)samt redegøre for, hvorvidt danskeenergiafgiftssatser for procesenergi svarer hertil for de pågældende brændsler?
Svar
Beregninger mv. i forhold til Vækstplan DK tager udgangspunkt i en afgift på4,5 kr. pr. GJ for energi til proces, hvilket svarer til EU´s højesteminimumsafgift på 4,5 kr. pr. GJ for fossile brændsler,jf. tabel 1.Tabel 1. EU's minimumssatser til erhvervsmæssig brug og satser ved L 219
EU's minimumssatserGasolieSvær brændselsoliePetroleumLPGNaturgasKul og koksElektricitet2115000,150,150,5EUR/1000lEUR/1000lEUR/1000lEUR/1000lEUR/GJEUR/GJEUR/MWh4,53,10,00,01,31,20,4Kr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJØre pr. kWhSatser ved L 2194,54,54,54,54,54,50,4Kr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJKr. pr. GJØre pr. kWh
Anm.: Ved omregning til EU’s minimumssatser til kr. pr. GJ er der korrigeret for brændværdi samt opregnet tildagtemperatur. Skal EU’s minimumsafgift for gasolie sikres ift. udsving i dagtemperaturer over året, skal afgiftenvære 4,5 kr. pr. GJ.Minimumssatsen for elektricitet er ikke balanceret efter GJ, men efter sats opgivet i MWh.
EU’s minimumsafgifter for brændsler er en afgift efter energiindholdet, mensatsen pr. energienhed er ikke den samme for alle brændsler.Udgangspunktet for de danske energiafgifter er samme afgift i forhold tilenergiindhold – uanset typen af brændsel, samt en afgift efter CO2-udledningen.Denne systematik opretholdes hermed, samtidig med at EU’s krav omminimumsafgifter overholdes.Det skal i denne sammenhæng understreges, at vælges et afgiftssystem, derfølger de laveste af EU’s minimumsafgifter, vil der opstå situationer, hvorenergi, som udleder mere CO2, afgiftsmæssigt bliver billigere end energi, somudleder mindre CO2. Dette er ikke hensigtsmæssigt og undgås somudgangspunkt ved den danske udformning af afgifter på energi, hvorfor dermed Vækstplan DK er taget udgangspunkt i den højeste af EU’sminimumsafgifter.Reduktionen af afgifterne på energi til proces følger også systematikken fraForårspakke 2.0, hvor afgiften på procesenergi blev indfaset fra 1. januar 2010med en sats på niveau med EU’s højeste minimumsafgift på 4,5 kr. pr. GJ forfossile brændsler.2/2