Skatteudvalget 2012-13
L 218 Bilag 5
Offentligt
Dato 28. maj 2013Side 1 af 5
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København K
Høring - udkast til lovforslag (L 216, L 217, L 218 og L 219) om Vækstplan DKOverordnede bemærkningerSkatteministeriet har den 8. maj 2013 sendt en række lovforslag i høring om delaftalerne forVækstplan DK med frist for høringssvar tirsdag den 28. maj 2013. ErhvervsorganisationenLandbrug & Fødevarer takker for muligheden for at kommentere de fremsendte udkast til lovforslag.Landbrug & Fødevarer repræsenterer et konkurrenceudsat og stærkt eksportintensivt erhverv. I2012 udgjorde fødevareklyngens samlede eksport 148 milliarder kroner, og der var 183.000 perso-ner var beskæftiget i fødevareklyngen.Erhverveter stærkt afhængigt af et konkurrencedygtigtomkostningsniveau for at kunne producere, eksportere og skabe arbejdspladser i Danmark.Erhvervet er derfor meget tilfreds med, at et bredt politisk flertal med aftalerne om Vækstplan DKhar taget fat på at forbedre konkurrenceevnen ved at reducere omkostningsbelastningen for pro-duktionserhvervene i Danmark. Vi kan derfor bakke fuldt op om intentionerne i de foreliggende lov-forslag.Landbrug & Fødevarer finder det særligt positivt, at Regeringen og de politiske partier har lyttet tilerhvervet, og bl.a. gennemfører lettelser af energiafgifterne, annullerer den varslede transportafgift,fjerner den vægtbaserede emballageafgift, letter spildevandsbetalingerne for store vandforbrugen-de virksomheder mv.Der er dog fortsat betydelig vej igen i forhold til at sikre konkurrenceevnen, og Landbrug & Fødeva-rer har bl.a. foreslået yderligere afgiftslempelser, fx i forhold til energiområdet og PSO, NOx-afgiften, bo- og gaveafgiften mv., samt forbedringer i bl.a. miljøreguleringen.I det følgende er der en række konkrete bemærkninger til lovforslagene:----Udkast til forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v. og om ændring aføl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (L 217)Udkast til forslag til om ændring af affalds- og råstofafgiftsloven, lov om kuldioxidafgift af visseenergiprodukter, lov om afgift af elektricitet, momsloven og forskellige andre love (L 219)Udkast til forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift af lønsum m.v., kul-brinteskatteloven og forskellige andre love (L 218)Udkast til forslag til lov om ændring af ligningsloven og kildeskatteloven (L 216)
Side 2 af 5
Konkrete bemærkninger til lovforslagene:Høring af udkast til forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v. og omændring af øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (L 217)Ad: Ophævelse af mineralvandsafgiftenLandbrug & Fødevarer understreger, at ophævelsen af mineralvandsafgiftenikkemå føre til en uligkonkurrencesituation i forhold til andre konkurrerende produkter med en langt sundere ernærings-profil.Det er særligt problematisk, at sodavand mv. fritages for afgift, når disse produkter er idirektekon-kurrence med andre drikkealternativer - herunder bl.a. Cocio - somfortsatafgiftsbelægges via cho-koladeafgiftsloven.Der er flere grunde til at tro, at fjernelsen af mineralvandsafgiften vil medføre en ulig konkurrencesi-tuation i forhold til andre alternativer som bl.a. Cocio. Et studie af analysebureauet Ipsos (2011)blandt 242 forbrugere viser, at sodavand er den primære substitut i forhold til bl.a. Cocio. Hertilkommer, at detailhandlen markedsfører Cocio og sodavand som samme kategori.Ad: Større momsfradrag for hotelovernatningerAf lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse fremgår det, at denne ændring træder i kraft d. 1. juli2013, men af de generelle bemærkninger i lovforslaget fremgår det, at ændringen træder i kraft pr.1. januar 2014.Landbrug & Fødevarer ønsker at få klarhed over datoen for ikrafttrædelsen af ændringen, da der eruoverensstemmelse mellem selve lovændringerne og bemærkninger hertil.Høring af udkast til forslag til lov om ændring af affalds- og råstofsafgiftsloven, lov om kul-dioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af elektricitet, momsloven og forskelligeandre love (L 219)Overordnede kommentarerDe politisk fastsatte omkostninger på energiregningen udgør en stærk belastning af konkurrence-evnen. Samtidigt har miljø- og energiafgiftssystemet i mange tilfælde nået et kompleksitetsniveau,som medfører, at virksomhederne bruger betydelige ressourcer bare på administration af reglerne.Landbrug & Fødevarer vil på den baggrund derfor gerne fremhæve det stærkt positive i, at lov-forslaget både medfører:••Reelle omkostningsbesparelser for erhvervslivetTiltag til forenkling af kompleksiteten i energiafgiftssystemet
Begge dele har længe været påkrævede og er i fuld overensstemmelse med ønskerne hos Land-brug & Fødevarer og Landbrug & Fødevarers medlemmer.Ad: Lempelse af virksomhedernes afgift på brændslerLandbrug & Fødevarer påskønner i høj grad, at procesenergiafgiften sænkes til EU’s minimumsaf-giftsniveau. Dette vil medvirke til at skabe bedre konkurrencevilkår i forhold til vores nærmeste kon-kurrentlande.
Side 3 af 5
Landbrug & Fødevarer vil dogforeslå, at hele lempelsen gennemføres fra 2014i stedet for som fo-reslået i to trin fra 2014 og 2015. Ved at fremrykke hele lempelsen gøres effekten af forslaget meregennemskuelig, og der sikres ligeledes en hurtigere virkning i forhold til vækst og beskæftigelse.Det er endvidere Landbrug & Fødevarers opfattelse, at en lempelse vil være mere i tråd med inten-tionerne i Vækstplan DK.Det fremgår af forslaget, at nedsættelsen af afgiftsgodtgørelsen skal ændres fra 12,7 % til 9 % medvirkning fra 1. januar 2014.Der er jf. Vækstplan DK tale om en fremrykning af lempelser fra 2020. Disse lempelser har erhver-vet beregnet til et højere beløb, så Landbrug & Fødevarer ønsker at få klarhed over, hvorledesSkatteministeriet er kommet frem til 9 %.Det fremgår endvidere af lovforslaget, at nedsættelsen af afgiftsgodtgørelsen skal ændres fra 9 %til 4,5 kr./GJ med virkning fra 1. januar 2015.Der er jf. Vækstplan DK tale om en nedsættelse af afgiftsbelastning til niveauet for EU’s minimums-afgift på brændsler. Denne er jo forskellig fra brændsel til brændsel, og den valgte afgiftsbelastningpå 4,5 kr. pr. GJ svarer til gasolie/svær brændselsolie.Minimumsafgiften på naturgas til erhvervsmæssigt forbrug er derimod ca. 1,2 kr. pr. GJ (0,15 EURpr. GJ). Lovforslaget sænker derfor ikke procesenergiafgiften på naturgas til EU’s minimumsafgift,og vi undrer os på den baggrund over, at lovforslaget ikke ses at følge intentionen i aftaleteksten iforbindelse med indgåelsen af Vækstplan DK.Herudover forekommer det en forkert oplysning, når bemærkningerne til lovforslaget (s. 46) anfører,at ’procesafgifteni gasafgiftsloven foreslås nedsat yderligere til 4,5 kr./GJ, hvilket svarer til EU’sminimumsafgift’.Fødevareindustrien er blandt andet som følge af behov for høje temperaturer relativt brændsels-tung og med et forholdsvist stort forbrug af naturgas, der er en effektiv og klimavenlig energikildesammenlignet med øvrige fossile alternativer.Vi vil derfor kraftigt opfordre til, at procesenergiafgif-ten i gasafgiftsloven rent faktisk – som aftalt i forbindelse med Vækstplan DK – sænkes til EU’s re-elle minimumsafgift.Ad: Lempelse af virksomhedernes afgift på elektricitetVedtagelse af lovforslaget vil gøre afgiftsreglerne for elektricitet anvendt som procesenergi langtmere overskuelige. Landbrug & Fødevarer vil gerne anerkende dette som værende meget positivt.Landbrug & Fødevarer kan bakke op om afskaffelsen af CO2-afgiften for el til erhverv. Idet langtden overvejende del af el-produktionen enten reguleres via EU’s CO2-kvotessystem eller produce-res uden CO2-udledninger (biomasse, vind, sol), er dette delvise bortfald af afgiften både logisk ogrimelig. Afskaffelsen af særreglen om eldistributionsbidraget, der afviger fra de almindelige regler ielafgiftsloven for erhverv, hilses ligeledes velkommen.Samlet betyder nedbringelsen af energiafgiften til et niveau svarende til EU’s minimusniveau en be-tydelig forbedring af konkurrenceevnen i landbrugs- og fødevareerhvervet, såvel som andre frem-stillingserhverv i Danmark.
Side 4 af 5
Ad: Supplerende støtte til eksisterende industrielle kraftvarmeværkerSom aftalt i vækstaftalen foreslås en forhøjelse af det årlige tilskud til industrielle kraftvarmeværkermed 4 øre pr. kWh, således at det årlige tilskud udgør 7 øre pr. kWh.Landbrug & Fødevarer finder det vanskeligt at vurdere effekten af forslaget, da den supplerer enordning, der på grund af den langsommelige EU-statsstøttenotifikationsproces endnu ikke finderanvendelse i praksis. Forhøjelsen vil dog medvirke til at reducere de merudgifter, som virksomhe-der med industrielle kraftvarmeværker har oplevet efter forhøjelsen af NOx-afgiften, og lovforslagetkan derfor hjælpe med at sikre de industrielle kraftvarmeværkers fortsatte konkurrencedygtighed.Desuden øges også den samlede effektivitet af energisystemet i Danmark.Landbrug & Fødevarer gjorde i forbindelse med den oprindelige indførelse af tilskuddet opmærk-som på, at det ville være hensigtsmæssigt med en mere fleksibel opgørelsesmetode i forhold til ba-sisåret. Den valgte metode rammer blandt andet visse gartnerier. Det foreliggende lovforslag kunnevære en ny mulighed for at tage hånd om denne problemstilling.Som følge af de ovenstående forhold vil Landbrug & Fødevarer gerne forbeholde os muligheden forat vende tilbage med yderligere kommentarer, hvis vi finder behov for dette.Høring af udkast til forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift af løn-sum m.v., kulbrinteskatteloven og forskellige andre love (L 218)Ad: Nedsættelse af selskabsskatteprocentenAftalepartnerne ønsker at nedsætte selskabsskatten og skattesatsen i virksomhedsordningen grad-vist til 22 procent. Overordnet set kan det betragtes som positivt, at man dermed letter skattetrykketpå erhvervslivet, hvilket bidrager til at forbedre de generelle rammevilkår. Landbrug & Fødevarermener dog, at selskabsskatten er et ineffektivt instrument til at sikre vækst og beskæftigelse. Ho-vedparten af danske virksomheder betaler ikke selskabsskat, og beskæftigelseseffekten er ca.dobbelt så stor ved at lempe erhvervets afgifter i stedet.Ad: Syge- og arbejdsskadeforsikringerDet er positivt, at man med forslaget indfører fradrag for selvstændiges og medhjælpende ægtefæl-lers syge- og arbejdsskadeforsikring. Landbrug & Fødevarer har flere gange påpeget behovet for,at selvstændige og medhjælpende ægtefæller får denne mulighed.Landbrug & Fødevarer anbefaler dog, at virkningstidspunktet for fradrag for selvstændiges syge- ogarbejdsskadeforsikringer ændres til indkomståret 2013, frem for først 2015.Der henvises i øvrigt til vedlagte høringssvar afgivet af Videncentret for Landbrug, der er en fagligdattervirksomhed i Landbrug & Fødevarer.Høring af udkast til forslag til lov om ændring af ligningsloven og kildeskatteloven(L216)
Ad: Lovforslag om genindførelse og udvidelse af boligjobordningen mv.Der henvises til vedlagte høringssvar afgivet af Videncentret for Landbrug, der er en faglig datter-virksomhed i Landbrug & Fødevarer.
Side 5 af 5
Med venlig hilsenJannik BayErhvervspolitisk chefLandbrug & Fødevarer