»Sodavand og øl er nogle af de varer, der er følsomme over for grænsehandel.«
Sådan lyder det i aftaleteksten til vækstpakken.
Det har vi længe påpeget fra Venstres side, og indtil vi landede aftalen om vækstpakken, ja, så blev vi bare mødt med et skuldertræk fra regeringens side.
For da regeringen kort efter sin tiltrædelse valgte at hæve skatter og afgifter på en lang række grænsehandelsfølsomme varer, ja, så var meldingen, at det ikke rigtig var noget problem; der røg godt nok nogle hundrede arbejdspladser i detailhandelen med i svinget, men det tjente et større formål, måtte vi forstå:
indtægter til statskassen og noget udefinerbart omkring sundhed.
Da skatteministeren fremlagde den seneste grænsehandelsrapport, hvor det i hvert fald ikke til vores overraskelse i Venstre viste sig, at for første gang i mange år steg grænsehandelen, var alt som forventet, kunne vi forstå på regeringen.
I Venstre synes vi, at det er tåbeligt, at man flytter arbejdspladser ud af landet, for Venstres fokus er helt afgørende og helt entydigt at sikre danske arbejdspladser.
Derfor har udviklingen i grænsehandelen bekymret os.
Det mest konkrete eksempel kan man jo altid tage fra virkeligheden, for reklamer fra grænsehandelsbutikker er nu ikke kun noget, man kender til i det sønderjyske, nej, selv i Skagen modtager man nu husstandsomdelte reklamer fra grænsehandelsbutikkerne.
Venstre var imod regeringens stigninger i afgiften på grænsehandelsfølsomme varer, og vi foreslog i vores eget finanslovsudspil sidste år, at man skulle gøre noget ved problemet.
Det var der desværre ikke opbakning til fra regeringens side.
Men som jeg har sagt tidligere i dag, er regeringen heldigvis kommet på bedre tanker.
Vi gjorde det klart fra Venstres side forud for vækstforhandlingerne, at vi havde fire overordnede mål med forhandlingerne.
Et af elementerne var, at der skulle gøres noget ved grænsehandelen.
Det burde være klart for alle, at noget af det mest afgørende for grænsehandelen, som danskerne foretager, er de såkaldte magnetvarer, nemlig øl og sodavand.
Derfor var det Venstres klare ambition at få gjort noget alvorligt ved øl- og sodavandsafgifterne.
Og det lykkedes så i forhandlinger med regeringen at få afskaffet sodavandsafgiften helt.
Vi fik også en reduktion i afgiften på øl på 15 pct.
Igen må jeg sige, at vores ambitionsniveau var større, ja, men vi er dog kommet et fornuftigt stykke ad vejen.
Er alle problemer omkring grænsehandelen så løst?
Nej, det er nok at være for optimistisk at tro det, men vi må forholde os til virkeligheden, gøre noget ved det, lytte til de mange alvorlige bekymringer, vi blevet mødt med fra detailhandelen – jo ikke bare fra Syd- og Sønderjylland, men fra hele landet.
Og her kommer vi altså bekymringerne lidt i møde ved at få afskaffet sodavandsafgiften og reduceret ølafgiften.
Lad mig slå én ting fast:
Jeg køber ikke sundhedseksperternes bekymringer om, at nu eksploderer fedmeepidemien.
For helt ærligt er det ikke os som politikere, der tvinger cola i halsen på børn.
Vi må vedstå vores ansvar som forældre, for det os som forældre, der har ansvaret, og det kan vi ikke skubbe herind på Christiansborg.
Når jeg ser på forskellige undersøgelser, er jeg faktisk mere bekymret over de store mængder, der købes ind syd for grænsen, for så er de usunde varer mere tilgængelige, og så er sandsynligheden for, at der ryger en cola på bordet en onsdag aften, større, end hvis garagen ikke er fuld af dåsecola.
For selv om jeg er helt med på, at der er en klar sammenhæng mellem efterspørgsel og pris på et produkt, tror jeg, at man må sige, at når vi tager højde for grænsehandelen, kniber det med at se præcis den samme sammenhæng.
Lad mig bare tage et konkret eksempel, der viser, at den normale logik omkring pris og efterspørgsel og pris og forbrug nødvendigvis ikke holder, når man tager højde for grænsehandelen:
Da 24-timersreglen om indførsel af spiritus blev afskaffet i 2003/2004 og VK-regeringen nedsatte spiritusafgiften, ja, så betød det ganske rigtigt en stigning i salget af spiritus i Danmark.
Men det er jo ikke afgørende for det sundhedsmæssige, hvor meget der sælges, men hvor meget der forbruges.
Og der kunne Danmarks Statistik faktisk opgøre, at forbruget af spiritus faldt i den samme periode.
Så noget tyder altså på, at den lagereffekt, der er, ved at man køber varer syd for grænsen, ikke øger forbruget.
Derfor er det ikke så entydigt, som nogle vil gøre det til.
I sidste ende må vi vedkende os vores personlige ansvar og vores ansvar som forældre over for vores børn.
Lovforslaget indeholder en række andre elementer, herunder en afskaffelse af den vægtbaserede emballageafgift.
Det letter virksomhedernes omkostninger, og det er også en administrativ besparelse.
Endelig forhøjes grænsen for, hvornår en totalskadet bil kan genopbygges.
Forslaget er et skridt i den rigtige retning.
Skridtet kunne være større, men det går den rigtige vej, og derfor kan Venstres støtte forslaget.