Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215
Offentligt
1242533_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr.62 (L 215), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen(EL).

Spørgsmål nr. 62:

26. April 2013J.nr.
”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget forberedelse en lærer vil få til en un-dervisningslektion ud fra regeringens indgreb. Ministeren bedes herunder redegørefor, hvilken betydning regeringen har tillagt opgaven ”forberedelse” i sit indgreb,set i forhold til undervisningsopgaven.”

Endeligt svar:

Forberedelse af undervisningen er også i regeringens forslag en væsentlig forud-sætning for god undervisning.Med regeringens forslag vil fastlæggelsen af lærernes arbejdsopgaver, herunderforberedelse, ske efter en ledelsesvurdering ud fra en række parametre, herunderskolens samlede undervisningsbehov, skolens behov for løsning af øvrige opgaversamt den enkelte lærers erfaring, kompetencer og ønsker.Der er ikke i de nye arbejdstidsregler begrænsninger for, hvor mange timer en lærerkan undervise, og der afsættes ikke særlige puljer til forberedelsestid i de nye reg-ler.I dag er der ikke en centralt aftalt undervisningsårsnorm, men lokalt indgås der af-taler for den enkelte kommune, som indeholder et maksimalt undervisningstimetalfor lærerne. Det maksimale undervisningstimetal er forskelligt fra kommune tilkommune.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen