Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 213
Offentligt
1243456_0001.png
1243456_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 213) Forslag til Lov om ændring aflov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Mulighederfor at afbryde uddannelsen, optag af elever, ændret visitation, afklarings-forløb, praktik m.v.) har Børne- og Undervisningsudvalget efter ønskefra ikkemedlem Karina Adsbøl (DF) i brev af 29. april 2013 stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål 6:”Af rapporten fra Epinion fremgår det, at en betragtelig del af de elever,der stopper midt i et STU-forløb, fortsætter deres uddannelse inden fordet ordinære ungdomsuddannelsesforløb. Virker den kommunale visi-tionsproces tilstrækkeligt godt?”Svar:Der er en gråzone mellem de mest velfungerende i målgruppen og deunge uden for målgruppen. For denne gruppe vil et øget fokus på inklu-sion i de ordinære ungdomsuddannelser og anvendelse de muligheder forat yde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, der alle-rede findes i den gældende lovgivning for at inkludere udsatte elever,formentlig kunne bidrage til, at færre unge skal tage en ungdomsuddan-nelse for unge med særlige behov.Ændringen af visitationsrækkefølgen, jf. lovforslagets § 3, vil kunne un-derstøtte dette, da Ungdommens Uddannelsesvejledning i første omgangalene skal have fokus på, om den unge kan gennemføre en anden ung-domsuddannelse eller skal tilbydes et forløb efter STU-loven, så de ungefår de rigtige uddannelsesmuligheder fra start og øgede muligheder forbeskæftigelse. Dette er præciseret i lovforslagets afsnit 1.2.2.Jeg forventer desuden, at den mellem regeringen og KL aftalte analyse afgråzonen mellem STU og andre ungdomsuddannelser herunder praksis iKlagenævnet for specialundervisnings behandling af sager om STU vilstyrke visitationen.
30-04-2013
2Med venlig hilsen
Christine Antorini