Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 213
Offentligt
1247601_0001.png
1247601_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
14-05-2013I forbindelse med behandlingen af (L 213) Forslag til Lov om ændring aflov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Muligheder forat afbryde uddannelsen, optag af elever, ændret visitation, afklaringsfor-løb, praktik m.v.) har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) i brev af6. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 11:”Vil ministeren uddybende kommentere LO´s og andre høringspartersbemærkninger om placeringen af vejledningsopgaverne?”Svar:Det fremgår af LO’s høringssvar, at LO er betænkelig ved forslaget omvejledningens organisatoriske placering, idet det efter LO’s opfattelse erhelt centralt, at vejlederne har en meget stor viden om mennesker medhandicap, der har specialiserede behov, hvis vejledningen skal fungeresom kvalificeret støtte til den unge.Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov indeholderkonkrete bestemmelser, som placerer vejledningsopgaven vedrørendeungdomsuddannelsen i Ungdommens Uddannelsesvejledning. Det erefter min opfattelse ulogisk og ufleksibelt, at netop vejledningsopgavenvedrørende ungdomsuddannelsen ikke følger vejledningsloven, hvorefterøvrige vejledningsopgaver kan organiseres fleksibelt. Jeg har derfor fore-slået, at vejledningsopgaverne vedrørende ungdomsuddannelsen kommertil at følge § 9, stk. 2 i vejledningsloven (bekendtgørelse nr. 671 af 21.juni 2010 af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt tiluddannelse, beskæftigelse m.v.). Efter § 9, stk. 2 kan kommunalbestyrel-sen bemyndige en offentlig institution eller efter udbud en selvejendeinstitution eller privat virksomhed til at varetage en eller flere af de opga-ver, der efter vejledningsloven varetages af Ungdommens Uddannelses-vejledning. Bemyndigelse til at træffe forvaltningsafgørelser i enkeltsagerkan dog ikke gives til en selvejende institution eller en privat virksomhed.
2Lovforslagets § 3 a indebærer, at kommunalbestyrelsen kan bemyndigeen offentlig institution eller efter udbud en selvejende institution ellerprivat virksomhed til at varetage en eller flere af de opgaver, der efter lovom ungdomsuddannelse for unge med særlige behov varetages af Ung-dommens Uddannelsesvejledning. Bemyndigelse til at træffe forvalt-ningsafgørelser i enkeltsager kan dog ikke gives til en selvejende instituti-on eller en privat virksomhed.Jeg gør opmærksom på, at kommunalbestyrelsen ved udlægning af opga-ven fortsat vil være forpligtet til at sikre opfyldelse af kravene i § 2 i vej-ledningsloven om, at vejledningen skal være uafhængig af sektor- og in-stitutionsinteresser, og at vejledningen varetages af personer, der opfyl-der kvalifikationskravene. Vejledningen skal således varetages af perso-ner, der har en uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse, som er god-kendt af Ministeriet for Børn og Undervisning, eller som kan dokumen-tere et tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau. Vejledningenskal varetages af personer med faglig kompetence i forhold til unge medsærlige behov.Hertil kommer, at kommunerne med forslaget får et større råderum iforhold til placering af vejledningsopgaven, så de kan sikre inddragelse afrelevante fagpersoner, som fx ressource- og rehabiliteringsteam, afhæn-gig af den enkelte kommunes organisering.
Med venlig hilsen
Christine Antorini