Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 213
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
14-05-2013I forbindelse med behandlingen af (L 213) Forslag til Lov om ændring aflov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Muligheder forat afbryde uddannelsen, optag af elever, ændret visitation, afklaringsfor-løb, praktik m.v.) har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) i brevaf 6. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 10:”Da ministeren igangsatte arbejdet med en lovrevision, havde ministerenså en overvejelse om, at en lovrevision ville føre til et større, et mindreeller et fortsat uændret elevoptag på STU?”Svar:Epinions evaluering af STU indikerer, at der er en gråzone mellem debedst fungerende i STU-målgruppen og de unge uden for målgruppen,hvilket understreges af, at ca. 14 pct. af de STU-elever, der afbryder deresuddannelse, afbryder den, fordi de er optaget på en anden ungdomsud-dannelse.Der har også fra anden side været peget på, at der er unge, der får enSTU, som godt kunne gennemføre en ordinær uddannelse med støtte.Det er min opfattelse, at flest mulige unge skal kunne være i det ordinæreuddannelsessystem, eventuelt med specialpædagogisk støtte. Det harderfor også indgået i mine overvejelser, om optaget af fx de STU- elever,der afbryder deres uddannelse for at påbegynde en anden ungdomsud-dannelse, kunne mindskes til fordel for såvel kommunerne, som denenkelte unge.Jeg vurderer, at et øget fokus på inklusion i de ordinære ungdomsuddan-nelser og en ændret og mere præcis visitation, som STU-lovforslagetlægger op til, kan bidrage til større inklusion i de ordinære ungdomsud-dannelser, så de unge får de rigtige uddannelsesmuligheder fra start og
2øgede muligheder for beskæftigelse, og så færre unge således skal tage enungdomsuddannelse for unge med særlige behov.Jeg forventer desuden, at den mellem regeringen og KL aftalte analyse afgråzonen mellem STU og andre ungdomsuddannelser, herunder praksis iKlagenævnet for specialundervisnings behandling af sager om STU, vilgive grundlag for en mere præcis afgrænsning af målgruppen og på denbaggrund styrke visitationen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini