Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 213
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
02-05-2013I forbindelse med behandlingen af (L 213) Forslag til Lov om ændring aflov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Muligheder forat afbryde uddannelsen, optag af elever, ændret visitation, afklaringsfor-løb, praktik m.v.) har Børne- og Undervisningsudvalget efter ønske fraPeter Juel Jensen (V) i brev af 29. april 2013 stillet mig følgende spørgs-mål:Spørgsmål 1:”Af den fremlagte evalueringsrapport fra Epinion af STU fremgår det, atop mod 20 pct. af de individuelle uddannelsesplaner ikke indeholderprogressionsmål. Er det ministeren opfattelse, at den fremlagte lovrevisi-on af STU vil påvirke dette tal, så man i fremtiden ikke vil have elever iSTU uden progressionsmål i den individuelle uddannelsesplan?”Svar:Det er i bemærkningerne til lovforslagets § 3 præciseret, at uddannelses-planen for den enkelte unge er et vigtigt redskab til at sikre, at ungdoms-uddannelsen udgør et planlagt og koordineret forløb, og at der skal sigtesmod progression i den enkelte unges udvikling. Uddannelsesplanen skalderfor bl.a. indeholde en beskrivelse af den unges samlede uddannelses-forløb, herunder en plan for undervisningen, og en beskrivelse af hvor-dan progressionen i uddannelsen er tilrettelagt.Jeg kan i øvrigt oplyse, at efter den gældende bekendtgørelse om ung-domsuddannelse for unge med særlige behov skal uddannelsesplanenindeholde en beskrivelse af, hvordan progressionen i uddannelsen ertilrettelagt. Reglerne indeholder ret præcise krav til uddannelsesplanensindhold og til den løbende justering heraf, hvis der er behov for det.Hertil kommer, at ministeriet har udarbejdet en vejledning, der udfolderregelgrundlaget, og en skabelon til uddannelsesplan som bilag til vejled-ningen.Endelig kan jeg tilføje, at regeringen i forbindelse med forhandlingerneom kommunernes økonomi for 2014 vil drøfte med KL, hvordan kvali-tet og udbytte af de unges uddannelsesforløb i STU kan højnes inden for
2de eksisterende økonomiske rammer. Herunder forventer jeg, at derblandt andet vil være fokus på, hvordan den enkelte unges uddannelses-plan kan styrkes som mål- og retningsgivende værktøj.Samlet er det derfor min forventning, at de individuelle uddannelsespla-ner fremover vil blive styrket og leve op til de fastsatte krav.
Med venlig hilsen
Christine Antorini