Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 213 Bilag 1
Offentligt
1241302_0001.png
1241302_0002.png
Minister for Børn- og UndervisningChristine AntoriniFrederiksholms Kanal 211220 København K
Kirke Hyllinge, 25. marts 2013
Kære Christine AntoriniSom opfølgning på vores korte samtale i onsdags fremsendes nedenfor nogle synspunkter, som vi anbefalerbliver inddraget i den igangværende lovrevision af den Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU).Når jeg skriver vi, er det fordi jeg, som nævnt, er formand for tre selvejende institutioner, som allebeskæftiger sig med målgruppen omfattet af STU lovgivningen, nemlig: Karise Efterskole,Kariseuddannelsen og Forkanten.De tre selvejende institutioner er alle byggende på et fællesværdigrundlag, hvorideen bl.a. erat skabe mulighed for flow gennem det almendannende efterskoleopholdover en særligt tilrettelagt uddannelse til inklusion i voksenlivet med en dynamisk opbygget tilgang til bolig-, aktivt liv og arbejde tilrettelagt ud fra elevernes individuelle forudsætninger.I vejledningsarbejdet på efterskolen opleves en stadig stigende frustration fra forældre, der i mangetilfælde føler, at kommunerne ikke giver tilfredsstillende STU-tilbud til deres børn. Det opleves af mange, atkommunen blot giver ét tilbud, dertit er den tidligere specialskole for voksne, som kommunen harovertaget driften af fra de nedlagte amter. Forældre finder ofte frie tilbud – som eksempelvisKariseuddannelsen – langt mere attraktive og udviklende for deres børn. Disse frie tilbud er ud fra enøkonomisk betragtning absolut konkurrencedygtige, men stadig flere kommuner afstår fra at anvendeandre tilbud end kommunens egne.Vi skal derfor anbefale, at unge og forældre gennem lovbestemmelserne gives mulighed for frit valgtilsvarende andre uddannelser, og at denne valgmulighed også indbefatter selvejende institutioner, somhar stor erfaring og ekspertise med individuelt tilrettelagte uddannelsesforløb.For at have et økonomisk styringsredskab anbefales i denne sammenhæng en taxameterordning, hvorbetalingen fastsættes med afsæt i elevens særlige læringsforudsætninger.Vi har oprettet Kariseuddannelsen som en helhedspædagogisk STU-uddannelse. Dette indbefatter, at deunge har mulighed for at bo på uddannelsesstedet under forløbet. Denne helhedspædagogiske tilgang givernogle markante fordele. Eleverne udvikler langt større selvstændighed og selvhjulpenhed, idet de jo ibodelen hele døgnet træner de elementer, som der samtidig arbejdes med i uddannelsesdelen. Dennetræning foregår i en forpligtende kontekst, hvor eleverne gennem det tætte samvær med kammerater ogsåudvikler desociale kompetencer yderligere. For samfundsøkonomien er dette en indlysende gevinst, da denøgede selvhjulpenhed minimerer det varige behov for bolig-og personlig støtte.
I evalueringsmaterialet omkring det foreliggende lovudkast fremhæves flere gange problematikker ikommuners administrative praksis omkring at få sammentænkt STU-Uddannelsen og tilstødendelovgivninger. Vi skal anbefale, at der i lovgivningen gives mulighed for valg af helhedspædagogisktilrettelagt STU-uddannelse, hvor eleverne sikres relevante ydelser over servicelovgivningen i relation tiluddannelsesforløbet.Af evalueringen fremgår, at kun 18 % af eleverne efterfølgende kommer i ordinær uddannelse eller ibeskæftigelse på særlige vilkår på det ordinære arbejdsmarked. I stedet havner langt hovedparten af deunge i samme aktivitets-, samværs- eller plejetilbud, som de ville have været i uden enungdomsuddannelse. Dette oplever vi stærkt utilfredsstillende, da målet klart må være, at flest muligtinkluderes i og med samfundet.Dette er netop baggrunden for, at vi har etableret Forkanten, hvor vi ud fra tilsvarende helhedstænkningkombinerer botilbud-, aktivt liv og tilknytning til arbejdsmarkedet.Vi anbefaler, at der i lovgivningen skærpes forpligtelse til etablering af efterfølgende forløb. Det er ikketilstrækkeligt, at uddannelsen som nu blot afsluttes med et kompetencebevis.Fra Forkantens side medvirker vi meget gerne i et udviklingsarbejde såvel på nuværende afdeling i Haslevsom på den afdeling, vi har under oprettelse i Hvalsø.Vi står naturligvis til rådighed, såfremt Børne- og Undervisningsministeriet ønsker ovenståendebetragtninger uddybet ved et møde.Med venlig hilsenKarl Chr. KochBestyrelsesformandKarise Efterskole/Kariseuddannelsen/ForkantenHenrik FriisForstanderKarise Efterskole