Skatteudvalget 2012-13
L 212
Offentligt
J.nr. 13-0002899Dato: 27.05.2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og for-
skellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer
som følge af idriftsættelsenaf Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 25. maj 2013.Spørgsmålet erstillet efter ønske fraDennis Flydtkjær (DF).
Holger K. Nielsen/Per Hvas
Spørgsmål 47:
I forlængelse af ministerens svar af 24. maj 2013 på spørgsmål 11, mener ministeren så, atblot fordi en borger får frit valg til at vælge den instans, han selv finder bedst, så vil der ik-ke opstå sager, hvor borgeren efterfølgende ikke er tilfreds med resultatet, og derfor vilklage videre til byretten? Når man tager med i betragtning, at 78 pct. af vurderingsanke-nævnenes sager, som bliver påklaget til landsskatteretten, bliver omgjort, mener ministerenså ikke, at det virker noget urealistisk, at der fremover ikke vil komme flere sager for byret-terne, når man fjerner den anden administrative klagemulighed? Mener ministeren, at manvil gå fra at behovet for omgørelser vil falde fra 78 pct. til 0 pct., eller vil borgeren blot ikkeklage videre, fordi det er for omkostningsfuldt ved byretten?Svar:
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 11, er min opfattelse, at lovforslaget i sig selvhverken vil føre til, at der kommer flere eller færre retssager. Heri ligger, at der naturligvisfortsat vil være situationer, hvor en klager er utilfreds med det resultat den klagemyndig-hed, der træffer afgørelse i klagesagen, kommer frem til, og derfor går til domstolene.Begrundelsen for min opfattelse er dels, at klageren kan vælge, at en sag, som visiteres til etskatte- eller vurderingsankenævn, i stedet skal behandles af Landsskatteretten, dels at dersikres højere kvalitet i afgørelsen gennem etablering af et fælles sekretariat, og gennem atLandsskatteretten skal behandle alle principielle sager.Kvaliteten af såvel vurderingsankenævnenes som Landsskatterettens afgørelser bliver såle-des bedre, og en klager, som har mere tillid til Landsskatteretten end et vurderingsanke-nævn, kan vælge at få sagen behandlet der i stedet for i et vurderingsankenævn og dermed –som i dag – få en endelig administrativ afgørelse fra Landsskatteretten. Det må forventes, atde fleste af dem, som i dag påklager ankenævnenes afgørelser til Landsskatteretten, frem-over vil vælge Landsskatteretten.
Side 2