Skatteudvalget 2012-13
L 212
Offentligt
1252425_0001.png
1252425_0002.png
J.nr. 13-0002899Dato:24. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og for-

skellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer

som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 21. maj 2013.
Holger K. Nielsen/ Per Hvas

Spørgsmål 33:

Ministeren bedes uddybe, hvorledes der sikres den rette kvalitet i den kommende skattean-keforvaltning, herunder problematikken med hensyn til at have mange, mindre regionaleafdelinger.

Svar:

Skatteankeforvaltningen dannes ved en sammenlægning af Landsskatterettens sekretariatog ankenævnenes sekretariater, som i dag har henholdsvis ca. 100 og ca. 130 medarbejdere.Skatteankeforvaltningen vil blive større, end Landsskatterettens sekretariat er i dag. Det fø-rer til, at der bliver bedre mulighed for specialisering og dannelse af faglige miljøer. Dettevil højne kvaliteten af sekretariatets indstillinger og skabe grundlag for højere effektivitet.At skatteankeforvaltningen vil have kontorer forskellige steder i landet hindrer ikke en så-dan specialisering og dannelse af faglige miljøer. Kontorer forskellige steder i landet kansåledes godt være specialiserede i forskellige fagområder.Alle principielle sager skal efter lovforslaget visiteres til samme klageorgan, Landsskatte-retten, der gennem at træffe afgørelse i alle principielle sager udstikker de faglige retnings-linjer for sekretariatets arbejde. Det fælles sekretariat sikrer, at den praksis, der udstikkes afLandsskatteretten, følges i indstillingerne til de øvrige klagemyndigheder.Det vil være samme sekretariat, som forbereder alle sagerne. Sekretariatet vil gøre dettemed samme høje kvalitet, uanset hvem der skal afgøre sagen.Ved organiseringen af sekretariatet, tilrettelæggelse af arbejdsgangene og den fremtidigerekruttering af medarbejdere vil der være fokus på at sikre en så høj kvalitet som mulig ialle klagesagerne. Det er det, der er skatteankeforvaltningens eksistensberettigelse.Endelig forudsætter klagestrukturen et samarbejde mellem skatteankeforvaltningen og an-kenævnene og Landsskatteretten. I de sager, hvor det således er ankenævnene og Lands-skatteretten, der træffer afgørelserne, vil disse kunne kontrollere kvaliteten af indstillinger-ne, og eventuelle problemer kan søges løst i dialog mellem skatteankeforvaltningen på denene side og ankenævnene og Landsskatteretten på den anden.
Side 2