Skatteudvalget 2012-13
L 212
Offentligt
1252431_0001.png
1252431_0002.png
J.nr. 13-0002899Dato:24. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og for-

skellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer

som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 31 af 21. maj 2013.
Holger K. Nielsen/ Per Hvas

Spørgsmål 31:

Ministeren bedes redegøre for forskellen på den nuværende retspræsidents opgaver og deopgaver, der er tiltænkt den ledende retsformand.

Svar:

Den væsentligste forskel er, at retspræsidenten i den gældende klagestruktur er øverste an-svarlige for Landsskatterettens sekretariat. Landsskatteretten vil efter lovforslaget blive se-kretariatsbetjent af skatteankeforvaltningen. Den ledende retsformand vil således efter for-slaget ikke være leder af sekretariatet.Af lovregulerede kompetencer skal følgende nævnes:Retspræsidenten fungerer som retsformand i Landsskatteretten, og i tilfælde af stemmelig-hed er retspræsidentens stemme afgørende. Tilsvarende vil gælde for den ledende retsfor-mand.Efter forslaget kan den ledende retsformand – efter indstilling fra skatteankeforvaltningen –udpege ansatte i skatteankeforvaltningen, som kan deltage i afgørelser ved Landsskatteret-ten med samme beføjelser som en retsformand. Efter gældende regler er det retspræsiden-ten, der har denne mulighed, idet det dog sker uden indstilling fra andre.Efter lovforslaget kan den ledende retsformand fastsætte regler om, at visse sager, som el-lers skal behandles af Landsskatteretten, kan afgøres af skatteankeforvaltningen. Dette skerefter inddragelse af skatteankeforvaltningen. Efter de gældende regler kan retspræsidentenfastsætte regler om, at visse sager skal afgøres af Landsskatterettens sekretariat.Efter lovforslaget kan den ledende retsformand og andre retsformænd træffe afgørelse omafvisning eller om genoptagelse, når der er tale om Landsskatteretssager. Endvidere kanden ledende retsformand bemyndige en kontorchef i skatteankeforvaltningen til at træffesådanne afgørelser. Efter de gældende regler kan sådanne afgørelser træffes af retspræsi-denten, en retsformand eller en kontorchef i Landsskatteretten.Efter lovforslaget træffer skatteankeforvaltningen afgørelse om fuld omkostningsdækning isyn- og skønssager.Efter de gældende regler tilkommer denne kompetence retspræsidenten,en retsformand eller en kontorchef i Landsskatteretten.Efter den gældende spillelov kan Landsskatterettens afgørelser om, at klager, som efter lo-vens udgangspunkt ikke har opsættende virkning, alligevel skal have opsættende virkning,træffes af retspræsidenten, en retsformand eller en kontorchef i Landsskatteretten. Efterlovforslaget vil afgørelsen kunne træffes af en retsformand (herunder den ledende) eller enkontorchef i Landsskatteretten efter bemyndigelse fra den ledende retsformand.Herudover har retspræsidenten en række kompetencer efter Landsskatterettens forretnings-orden. En ny forretningsorden er ikke udarbejdet, men det er tanken, at den ledende rets-formand som udgangspunkt vil skulle overtage disse kompetencer. Blandt de væsentlige afde kompetencer, der efter forretningsordenen vil skulle tildeles den ledende retsformand,kan nævnes opdeling af Landsskatteretten i afdelinger og fordeling af de sager, der visiterestil Landsskatteretten, og retsmedlemmer mellem afdelingerne.
Side 2