Skatteudvalget 2012-13
L 212 Bilag 6
Offentligt
1240889_0001.png
1240889_0002.png
1240889_0003.png
1240889_0004.png
1240889_0005.png
1240889_0006.png
1240889_0007.png
1240889_0008.png
BILAG 2
Aftale mellem formanden for Skatterådet ogSkatteministeriet om sager som skal forelægges forSkatterådetLandRedaktionelle noterDokumentets datoDato foroffentliggørelseSKM-nummerMyndighedSagsnummerDokument typeOverordnede emnerLandEmneord
DanmarkDenne erstatter

SKM2009.609.SKAT

26 apr 201129 apr 2011 12:03SKM2011.286.SKATSkatteministeriet11-040935SKAT-meddelelseAfgift + Moms og lønsumsafgift + SkatDanmarkSkatterådsaftale, Skatteministeriet, Skatterådet, formanden forSkatterådet, anmodninger om bindende svar, principielle bindende svar,andre sager, anvisninger, retningslinjerAftale mellem formanden for Skatterådet og Skatteministeriet om sagersom skal forelægges for Skatterådet. Den nye aftale har virkning fraoffentliggørelsenSkatteforvaltningslovens § 2, stk. 2Skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4Processuelle regler på SKATs område

A.1.3.

Denne erstatter

SKM2009.609.SKAT

Resumé
Reference(r)
HenvisningRedaktionelle noter
1. BaggrundSkatterådet er oprettet i medfør af skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 907 af28/8 2006 med senere ændringer.I henhold til forarbejderne til loven skal formanden for Skatterådet og Skatteministeriet aftaleretningslinjer for hvilke sager, der skal forelægges Skatterådet.Denne aftale indeholder retningslinjer for Skatteministerietsi.ii.iii.iv.Udvælgelse af anmodninger om bindende svar, som er af principiel karakter efterskatteforvaltningslovens kriterier i § 21, stk. 4. Se nærmere aftalens afsnit 2.Mulighed for i øvrigt at forelægge sager for Skatterådet til afgørelse efterskatteforvaltningslovens § 2, stk. 2. Se nærmere aftalens afsnit 3.Orientering om planer og anvisninger. Se nærmere aftalens afsnit 4.Offentliggørelse af bindende svar og afgørelser. Se nærmere aftalens afsnit 6.
Herudover indeholder aftalen retningslinjer for Skatterådets adgang til at foretage eller ændreen ejendomsvurdering efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 33.Der er tale om en rammeaftale, som løbende vil blive opdateret på baggrund af samarbejdetmellem Skatterådet og Skatteministeriet.
I medfør af skatteforvaltningslovens § 2, stk. 2 og § 21, stk. 4, aftales herefter følgende:2. Bindende svar, som skal forelægges Skatterådet, jf. skatteforvaltningslovens § 21,stk. 4Told- og skatteforvaltningen skal i henhold til skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, forelæggeen anmodning om bindende svar for Skatterådet til afgørelse, hvisSvaret vil få konsekvenser for et større antal skattepligtige, jf. skatteforvaltningslovens§ 21, stk. 4, nr. 1.Svaret vedrører større økonomiske værdier, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr.2.Svaret angår fortolkning af ny lovgivning, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr.3.Der ved besvarelsen skal tages stilling til et EU-retligt spørgsmål af væsentligbetydning, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr. 4.Sagen i øvrigt har påkaldt sig eller skønnes at ville påkalde sig større offentliginteresse, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr. 5.
Det er told- og skatteforvaltningen, der udvælger de principielle sager til forelæggelse forSkatterådet.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er herefter enige om:i.ii.Skatteministeriet drøfter i tvivlstilfælde spørgsmålet med formanden for Skatterådet.Anmodninger om bindende svar som indeholder spørgsmål af principiel karakter, somer omfattet af skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr. 1-5, men som også indeholderandre spørgsmål, der falder udenfor denne bestemmelse, skal i sin helhed forelæggesfor Skatterådet.Andre anmodninger om bindende svar end nævnt i punkt 2.1 - 2.5 kan forelægges forSkatterådet forudsat, at spørgsmålet har principiel karakter. Det kan fx være tilfældethvor anmodningen om bindende svar vedrører anden lovgivning end ny lovgivning oggiver anledning til fortolkningstvivl, der ikke tidligere er afgjort.
iii.
2.1 Svar, som vil kunne få konsekvenser for et større antal skattepligtige,jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr. 1Der er tale om et relativt begreb, hvor grænsedragningen afhænger af, hvilket retsområde derer tale om. En anmodning om bindende svar om indkomstbeskatning af lønmodtagere skalvedrøre et større antal skattepligtige end en anmodning vedrørende en punktafgift, der kunbetales af et mindre antal virksomheder, for at skulle forelægges for Skatterådet til afgørelse.Der skal endvidere foreligge et vist element af fortolkningstvivl.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er herefter enige om at følgende anmodningerom bindende svar skal forelægges for Skatterådet:i.ii.iii.Anmodninger, der vil være egnet til at danne praksis for behandlingen af andreskattepligtige med lignende forhold.Anmodninger, der vil påvirke en eksisterende praksis.Anmodninger, der i sit indhold supplerer den juridiske teori eller giver vejledning på etjuridisk tvivlsomt område.
2.2. Svaret vedrører større økonomiske værdier, jf. skatteforvaltningslovens § 21,stk. 4, nr. 2Der er her tale om et relativt begreb, hvor grænsedragningen afhænger af, hvilket retsområdeder er tale om.Der skal endvidere foreligge et vist element af fortolkningstvivl.
Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er herefter enige om:i.ii.Vedrører svaret så store beløb, at det kan få væsentlige økonomiske konsekvenser forstaten, kommuner eller det europæiske fællesskab, skal sagen forelægges forSkatterådet til afgørelse.Det vil typisk være relevant at forelægge anmodninger om bindende svar forSkatterådet, hvis anmodningen vedrører et betydeligt skattemæssigt provenuogiøvrigt har en principiel karakter eller der i øvrigt er særlige grunde, der taler for enbehandling i Skatterådet. Det gælder således også for den gruppe af særligt storeselskaber og finansielle selskaber, hvor ligningen foretages af enheden for storeselskaber.
Hvorvidt en anmodning om bindende svar skal forelægges, kan afhænge af svaretsøkonomiske betydning for spørgeren eller andre, som spørgerens disposition får virkning for. Idenne vurdering skal medtages et skønnet provenu for fremtidige år i det omfang et svar ertillagt fremtidig virkning.2.3. Fortolkning af ny lovgivning, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr. 3Skatterådet skal, ved ny lovgivning, der kræver fortolkning, i en periode medvirke vedfastlæggelsen af en administrativ praksis, som herefter skal videreføres af Skatteministeriet.Skatterådet og Skatteministeriet aftaler løbende om, der på et område findes at væreoparbejdet en så tilstrækkelig fast praksis, at bindende svar om dette fremover skal besvaresaf SKAT.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er herefter enige om:i.ii.Anmodninger om bindende svar vedrørende ny lovgivning, der indeholderskønsmæssige vurderinger eller giver anledning til fortolkningstvivl, skal forelægges forSkatterådet.Anmodninger om bindende svar, der vedrører ny lovgivning, men som efter en konkretvurdering ikke giver anledning til fortolkningstvivl, skal ikke forelægges. Det kan fxvære tilfældet, hvis den konkrete anmodning klart er omfattet eller klart ikke eromfattet af en bestemmelse, eller Skatterådet allerede har truffet afgørelse om etidentisk forhold i en anden sag. Det kan desuden være tilfældet, hvis det afforarbejderne til en bestemmelse eller af omstændighederne i øvrigt klart fremgår, atforholdet i den konkrete sag falder udenfor eller indenfor en bestemmelse.Anmodninger om bindende svar vedrørende ny lovgivning, som ikke giver anledning tilfortolkningstvivl, skal som udgangspunkt ikke forelægges for Skatterådet, medmindreden konkrete anmodning indeholder tvivlsspørgsmål.Skatteministeriet vil herudover drøfte ny lovgivning med Skatterådet, som Skatterådettilkendegiver at have en særlig interesse i at følge nærmere.
iii.iv.
2.4. EU-retlige spørgsmål af væsentlig rækkevidde, jf. skatteforvaltningslovens § 21,stk. 4, nr. 4Anmodninger om bindende svar, der vedrører EU-retlige spørgsmål af væsentlig rækkeviddeskal altid forelægges for Skatterådet.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.En anmodning om bindende svar, der vedrører et spørgsmål om muliguoverensstemmelse mellem EU-retten og national ret skal forelægges Skatterådet tilafgørelse. Det kan være nationale regler eller praksis, der umiddelbart er i konflikt medEU-retten.Såfremt uoverensstemmelsen mellem EU-ret og national ret er åbenbar, og der i øvrigtikke foreligger særlige grunde, som beskrevet i denne aftale, der taler for enforelæggelse for Skatterådet, kan SKAT dog træffe afgørelse uden forelæggelse forSkatterådet.
ii.
iii.iv.v.vi.
Anmodninger om bindende svar, hvor Skatterådet i tidligere sager har truffet afgørelseom spørgsmålet, eller hvor der i forbindelse med ny lovgivning direkte er taget stillingtil det EU-retlige kan SKAT træffe afgørelse i.Anmodninger om bindende svar, hvor der verserer sager for domstolene eller EF-domstolen om samme problemstilling, skal ikke forelægges for Skatterådet.Øvrige fortolkningsproblemer vedrørende EU-retten, som anmodninger om bindendesvar giver anledning til, og som er af væsentlig rækkevidde, skal forelægges forSkatterådet.Finder Skatteministeriet, at et fortolkningsproblem kan løses ved enfællesskabskonform fortolkning eller i øvrigt er uden væsentlig rækkevidde, skal sagenikke forelægges Skatterådet.
2.5. Sager af større offentlig interesse, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, nr. 5Sager, som fx har påkaldt sig eller er egnet til at påkalde sig betydelig offentlig interesse, fordiden skattepligtige er en offentligt kendt virksomhed, eller der tidligere har været offentligdebat om det emne, som sagen vedrører, skal forelægges for Skatterådet.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.ii.Anmodninger om bindende svar, som har været omtalt i medierne eller sager, som påanden vis har tiltrukket sig betydelig opmærksomhed, skal forelægges for Skatterådet.Kontroversielle anmodninger om bindende svar af politisk interesse skal forelægges forSkatterådet, fx anmodninger, som påviser regelsammenstød, uhensigtsmæssige reglereller i øvrigt påviser et behov for lovgivning og som i øvrigt er af væsentlig rækkevidde.
3. Andre sager, jf. skatteforvaltningslovens § 2, stk. 2Told- og skatteforvaltningen kan i henhold til skatteforvaltningslovens § 2, stk. 2, udover deprincipielle bindende svar, som skal forelægges for Skatterådet efter § 21, stk. 4, efter enkonkret vurdering forelægge alle andre sager for Skatterådet, som told- og skatteforvaltningenhar kompetence til at afgøre efter skatteforvaltningslovens § 1, bortset fra toldområdet ogområder, hvor told- og skatteforvaltningen er tillagt kompetencer uden for skatte- ogejendomsvurderingsområdet.Der skal tages hensyn til, hvor mange sager Skatterådet kan overkomme at behandle indenfor rimelige sagsbehandlingstiderDer kan være tale omi.ii.Anmodninger om bindende svar der ikke er af principiel karakter. Se nærmere afsnit3.1.Andre principielle sager, der ikke er anmodninger om bindende svar, men som told- ogskatteforvaltningen finder det hensigtsmæssigt at forelægge for Skatterådet. Senærmere afsnit 3.2.
3.1 Anmodninger om bindende svar, der ikke er af principiel karakterBindende svar som ikke er af principiel karakter, skal som udgangspunkt afgøres af SKAT.Sådanne sager vil derfor kun undtagelsesvist blive forelagt for Skatterådet.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er dog enige om, at anmodninger ombindende svar som ikke er af principiel karakter, kan forelægges for Skatterådet, hvisi.ii.iii.Det bindende svar får direkte virkning for en del/mange skattepligtige, fx storesagskomplekser.Skatteministeriet i øvrigt finder det hensigtsmæssigt i henhold til de under afsnit 3.2nævnte principper.I tvivlstilfælde drøfter Skatteministeriet spørgsmålet om en eventuel forelæggelse forSkatterådet med formanden.
3.1.1 Særligt om syn og skønEfter skatteforvaltningslovens § 4, stk. 3, kan Skatterådet tillade, at der indhentes syn og skøntil brug for Skatterådets afgørelse af en sag, der er forelagt Skatterådet til afgørelse.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om;i.ii.Skatteministeriet vil tillægge det betydning, hvis spørger har fremsat ønske om, at derudmeldes syn og skøn i sagen, og Skatteministeriet i øvrigt finder det hensigtsmæssigtdels at forelægge sagen for Skatterådet, dels at indhente syn og skøn.Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen om, at Skatterådet kan tillade, at derafholdes syn og skøn, at bestemmelsen kun skal anvendes rent undtagelsesvist.Forelæggelse af sager for Skatterådet med henblik på syn og skøn vil derfor aleneudgøre et fåtal af sager.I tvivlstilfælde drøfter Skatteministeriet spørgsmålet om en eventuel forelæggelse forSkatterådet med formanden.
iii.
3.1.2 Spørger har anmodet om en afgørelse fra SkatterådetVed vurderingen af, om en anmodning om et bindende svar, som ikke er af principiel karakter,bør forelægges, kan det ifølge forarbejderne bl.a. tillægges betydning, om spørger har udtryktønske om at få svar fra Skatterådet. Det kan fx være tilfældet, hvor spørger tillægger detsærlig vægt, at vedkommendes sag bliver behandlet af lægmænd uden tilknytning tilforvaltningen.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.ii.Af hensyn til at begrænse den samlede sagsmængde i Skatterådet kan spørgers ønskeom forelæggelse for Skatterådet af bindende svar, der ikke er principielle, ikke i sig selvbegrunde en forelæggelse.I tvivlstilfælde drøfter Skatteministeriet spørgsmålet om en eventuel forelæggelse forSkatterådet med formanden.
3.1.3 Øvrige forhold, der kan tillægges betydningFormanden for Skatterådet og Skatteministeriet er i øvrigt enige om:i.ii.iii.iv.Det skal tillægges betydning, hvis spørger har tilkendegivet, at der ikke ønskes enforelæggelse for Skatterådet.Hensynet til en hurtig afgørelse af den konkrete sag, kan tale imod en forelæggelse forSkatterådet, såfremt sagsbehandlingstiden må forventes øget væsentligt vedforelæggelsen.Hvis det af andre grunde forekommer uhensigtsmæssigt skal der ikke ske enforelæggelse for Skatterådet.I tvivlstilfælde drøfter Skatteministeriet spørgsmålet om en eventuel forelæggelse forSkatterådet med formanden.
3.2 Andre principielle sager, der ikke er anmodninger om bindende svarFormanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om, at andre sager end anmodningerom bindende svar, der er af principiel karakter, kan forelægges for Skatterådet, nårSkatteministeriet finder det hensigtsmæssigt.En forelæggelse for Skatterådet kan være hensigtsmæssigi.ii.Hvis Skatteministeriet ud fra en konkret vurdering anser det for hensigtsmæssigt atinddrage den viden, som Skatterådet har, i en afgørelse, herunder at en politiskstillingtagen er ønskelig.Der er tale om en sag, som indeholder særligt komplicerede skattemæssige spørgsmål,og som det derfor kan være hensigtsmæssigt at forelægge for Skatterådet.
iii.iv.v.vi.
Hvis Skatteministeriet vurderer, at det kan være en fordel, at sagen behandles i etlægmandsorgan som Skatterådet, der som uafhængigt organ kan øge respekten oganerkendelsen af afgørelser i vanskelige sager, herunder føre til færre klagesager.Hvis en drøftelse af sagen i Skatterådet må antages at kunne repræsentere en lignendedebat i samfundet på grund af den særlige sammensætning som Skatterådet har.Hvis sagen i øvrigt indeholder principielle spørgsmål, jf. principperne anført i aftalensafsnit 2 og hvor Skatteministeriet i øvrigt anser det for hensigtsmæssigt at forelæggesagen for Skatterådet.I tvivlstilfælde drøfter Skatteministeriet spørgsmålet om en eventuel forelæggelse forSkatterådet med formanden.
4. Planer og anvisninger for told- og skatteforvaltningenTold- og skatteforvaltningen udøver forvaltningen af lovgivningen om skatter, jf.skatteforvaltningslovens § 2, stk. 1, og har således også ansvaret for planlægningen afSkatteministeriets indsats.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.Skatterådet orienteres om Skatteministeriets virksomhedsplan. Virksomhedsplanenindeholder strategiske målsætninger og en plan for produktionen, herunder enindsatsplan. Orienteringen sker med henblik på, at Skatterådet kan kommentereproduktions- og indsatsplanen og komme med anbefalinger til Skatteministeriet.Udover ved lovbestemte kompetencer til at udstede retningslinjer for told- ogskatteforvaltningens indsats og produktion, får Skatterådet anvisninger til høring, hvisSkatteministeriet i øvrigt finder det hensigtsmæssigt i henhold til de under afsnit 3.2.pkt. i. - iv. nævnte principper, medmindre det af tidsmæssige årsager ikke er muligt,eller det i øvrigt ikke er hensigtsmæssigt.
ii.
5. EjendomsvurderingerSkatterådet kan foretage eller ændre en ejendomsvurdering efter udløbet af fristerne i § 33,stk. 1 og 2, efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen og kan bestemme, fra hvilkettidspunkt ændringen skal følges ved beregning af indkomstskat, ejendomsværdiskat ogkommunal ejendomsskat, jf. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3.Skatterådet er bemyndiget til, på grundlag af en vurdering af en fast ejendom, at bemyndigetold- og skatteforvaltningen til at ændre vurderingerne af andre ejendomme med helttilsvarende forhold, jf. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 4.Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.At denne adgang til at bemyndige told- og skatteforvaltningen skal benyttes i videstmuligt omfang, således at den samlede sagsmængde i rådet holdes på et rimeligtniveau.
6. Offentliggørelse af afgørelserFormanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.Alle afgørelser truffet af Skatterådet skal som udgangspunkt offentliggøres. Der gælderdog følgende undtagelser:A.Afgørelser i sager, som ikke er principielleB.Flere ensartede sager om samme spørgsmålC.Værdiansættelsessager, som vedrører store beløb men i øvrigt ikke erprincipielle, idet de typisk er konkret begrundet og uden præjudikat for andreskattepligtigeD.Sager, hvor det ikke er muligt at anonymisere i tilstrækkelig grad for atoverholde den særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17 ellerforbuddet mod misbrug af insideroplysninger i §§ 34-39 i lov omværdipapirhandel
ii.
E.Det i øvrigt ikke findes hensigtsmæssigt, herunder af kontrolhensyn.I tvivlstilfælde drøfter Skatteministeriet spørgsmålet om offentliggørelse med spørgerog formanden for Skatterådet.
7. Positivliste over sager om bindende svar, der skal/kan forelægges SkatterådetFormanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.Principielle sager om bindende svar, der fremgår af vedlagte liste, skal somudgangspunkt forelægges Skatterådet. Listen er eksempler på sagstyper og er såledesikke udtømmende. Opfylder en sag, som er opregnet på listen, efter en konkretvurdering imidlertid ikke kriterierne for forelæggelse, som beskrevet i denne aftale, skalSKAT træffe afgørelse i sagen uden forelæggelse for Skatterådet.Der udarbejdes ikke en liste over hvilke ikke-principielle sager om bindende svar dersom udgangspunkt skal forelægges for Skatterådet. Sådanne sager vil blive forelagt forSkatterådet i overensstemmelse med denne aftales pkt.3.
ii.
Skatterådet vil løbende i forbindelse med rådets arbejde tage stilling til hvorvidt der på etområde der optræder på vedlagte liste findes at være oparbejdet en så tilstrækkelig fastpraksis, at bindende svar om dette fremover skal besvares af SKAT. Listen vil dog først blivejusteret i forbindelse med den næste revision af aftalen.8. Revision af aftalenFormanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.Denne aftale tages op til revision ultimo 2012.
9. Offentliggørelse af denne aftaleDenne aftale erstatter den tidligere aftale af 22. september 2009, der er offentliggjort som

SKM2009.609.SKAT.

Formanden for Skatterådet og Skatteministeriet er enige om:i.Denne aftale offentliggøres.
10. UnderskrifterDen 26. april 2011Hanne Søgaard HansenFormand for SkatterådetDen 29. marts 2011Birgitte ChristensenJuridisk direktør
Bilag 1: Principielle sager om bindende svar, der som udgangspunkt skal forelæggesfor Skatterådet efter SFL § 21, stk. 41.1 Person (personbeskatning, personalegoder, pensionsbeskatning, udland ogdødsbo, gave- og arveafgift)Aktielønsordninger (undtagen LL § 7A- ordninger).LL § 8 S - fradrag for gaver til kulturdonationer.Personalegoder - ulovbestemt, men eventuelt LL §§ 16, 30 og 31.Personalegoder med ændret vederlagssammensætning.Direktørgoder (begrebet direktør i relation til lovgivning herom) - ulovbestemt, meneventuelt LL §§ 16, 30 og 31.Uafdækkede direktørpensionsordninger - ulovbestemt, men eventuelt LL § 7 O og PBL §53 A og C.Afgrænsning mellem indkomst i personligt tjenesteforhold/selskabs-indkomst.Skattefritagelse efter LL § 33 A for offentligt ansatte.
1.2 Ehverv (erhvervsbeskatning og ejendomme)Anpartsprojekter vedrørende fast ejendom, solcelleanlæg og vindmøller.Hotelejerlejlighedssager.Afskrivningslovens § 40 C - spørgsmål vedr. betalingsrettigheder.EBL § 11, 2. pkt. - når der foreligger principielle problemer, fx når der er tale omserieekspropriation eller tredjemandsekspropriation.Principielle ekspropriationssager med hjemmel i anden lovgivning. Anden lovgivning kanfx være vejloven, bygningsfrednings-loven, teleloven, vandløbsloven, natur-beskyttelsesloven, skovloven, vandløbs-loven, jordforureningsloven,vandforsyningsloven, miljøbeskyttelsesloven og elforsyningsloven.EBL § 6 A, stk. 2 - Efterfølgende genanbringelse ved ansættelsesændringer.Udskillelse af landbrugsjord fra et igangværende erhvervsmæssigt drevet landbrug, oghvor den udskilte jord overdrages med succession efter KSL § 33 C.Sager, der vedrører ejendomsretlige problemstillinger.
1.3 Selskaber (selskabsbeskatning, omstrukturering koncernbeskatning, aktionær-og udbyttebeskatning og kursgevinstbeskatning)Fortolkningsproblemer i relation til CFC-beskatning, dvs. LL § 16 H, SEL § 32 og FBL §12.Spørgsmål, der vedrører tonnage-skatteloven.Kvalifikation af finansielle produkter.Fortolkningsproblemer i relation til sambeskatningsreglerne.Fortolkningsproblemer i relation til de særlige regler i ligningsloven om internationalbeskatning, f.eks. LL 5 G.
1.4 Afgifter (moms, lønsumsafgift, punkt-, miljø-, og øvrige afgifter)Moms ved grænsehandelskoncepter.Momsfritagelse for visse almennyttige foreninger efter ML § 13 stk. 1, nr. 4, nr. 20 ognr. 22.EU-harmoniserede afgifter med en vis kompleksitet.Punktafgiftssager med nye produkter/ afgiftsforhold, der ikke tidligere er taget stillingtil.Sager om godtgørelse af energiafgifter på områder, der ikke tidligere er taget stilling til.Moms på levering af fast ejendom i henhold til ML § 13, stk. 1, nr. 9.