Skatteudvalget 2012-13
L 212 Bilag 53
Offentligt
1255490_0001.png
1255490_0002.png
J.nr. 13-0002899Dato: 30. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven

og forskellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet

og ændringer som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddri-

velsessystem m.v.)

Hermed sendes kommentaren til henvendelsen fra Danske Told& Skatteforbund (bilag 51).
Holger K. Nielsen
/Per Hvas

Dansk Told og Skatteforbund (herefter benævnt DTS)

anfører, at to udtalelser under lo-vens behandling har virket nedgørende overfor de medarbejdere, der i dag er beskæftiget ide regionale skatte-og vurderingsankenævnssekretariater.I forbindelse med den ene af udtalelserne anvendes som argument bl.a., at ca. 78 pct. afvurderingsankenævnenes afgørelser bliver ændret ved påklage til Landsskatteretten, hvor-imod omgørelsesprocenten er væsentligt mindre i skattesager.Dette giver DTS anledning til følgende bemærkninger:Medarbejderne i vurderings- og skatteankenævnssekretariaterne er veluddannede og erfar-ne. Langt de fleste medarbejdere har arbejdet med skatte-, afgifts- og vurderingsområdet imange år, og langt hovedparten af medarbejderne er uddannede skatterevisorer, jurister,cand.merc.aud eller har tilsvarende uddannelser.Det er i langt de fleste tilfælde i ankenævnssekretariaterne, at den egentlige klagebehand-ling bliver foretaget, og det er ofte her, at den første egentlige sagsfremstilling bliver udar-bejdet.At en stor del af ankenævnenes afgørelser bliver ændret efter behandling i Landsskatteret-ten, er der en helt logisk forklaring på, som intet har at gøre med kvaliteten og det arbejde,der udføres i ankenævnene og de tilhørende ankenævnssekretariater. For det første vedrørerlangt den største del af de omgjorte sager i Landsskatteretten fradrag i grundværdien forforbedringer. Et stort og kompliceret område, hvor praksis er dannet efterhånden ved afgø-relser fra Landsskatteretten og domstolene. Der har således ligget en del sager i Landsskat-teretten, som er afgjort i ankenævnene, før denne praksis blev dannet. For det andet harklagerne i næsten alle sager vedrørende fradrag for forbedringer benyttet samme rådgiverbåde i ankenævnet og i Landsskatteretten. En meget stor del af disse rådgivere har konse-kvent nægtet at fremsende alt materiale til brug for sagen til ankenævnene. Først ved be-handlingen i Landsskatteretten er der blevet indsendt yderligere materiale til brug for sa-gens afgørelse. Årsagen til denne fremgangsmåde har været den manglende omkostnings-godtgørelse ved ankenævnene.

Kommentar:

Jeg kan tilslutte mig, at der er veluddannede og erfarne medarbejder i vurderings- og skat-teankenævnenes sekretariater, og at man, når man ser på grundene til, at en stor del af –især vurderingsankenævnenes – afgørelser omgøres af Landsskatteretten, må inddrage denævnte forklaringer.Det er også derfor, jeg mener, at det kan give et kvalitetsløft at slå ankenævnenes ogLandsskatterettens sekretariater sammen, hvorved der opnås bedre forudsætninger for spe-cialisering og opbygning af faglige miljøer. Dannelsen af et fælles sekretariat vil desudenbedre kunne sikre ensartede afgørelser end den nuværende sekretariatsstruktur.Desuden vil forslaget om, at alle principielle klagesager skal afgøres af Landsskatterettenkunne værne imod sådanne situationer, som omtales i henvendelsen, hvor ankenævneneskal træffe afgørelser i komplicerede, principielle sager, og hvor mange af afgørelserne ri-sikerer at skulle omgøres, når Landsskatteretten får dannet sin praksis på området.
Side 2