Skatteudvalget 2012-13
L 212 Bilag 40
Offentligt
1253181_0001.png
1253181_0002.png
1253181_0003.png
1253181_0004.png
1253181_0005.png
1253181_0006.png
J.nr. 13-0002899Dato: 27. maj 2013
TilFolketinget - SkatteudvalgetL 212– Forslag til lov om ændring afskatteforvaltningsloven ogforskellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet og æn-dringer som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystemm.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Holger K. Nielsen
/Per Hvas

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love

(Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer som følge af idriftsættelsen af Ét Fæl-

les Inddrivelsessystem m.v.) (L 212)

Til § 1

1)

I den undernr. 32foreslåede ændring af to steder i§ 35, stk. 4,og i§ 35, stk. 5,ændres ”el-ler Landsskatteretten” til: ”, Landsskatteretten eller spillemyndigheden”.[Udvidelse til også at omfatte spillemyndigheden]

2)

I det undernr. 33foreslåede§ 35 a, stk. 6,ændres ”stk. 2” til: ”stk. 3”.[Ændring af henvisning]

3)

I det undernr. 33foreslåede§ 35 d, stk. 4,ændres ”Landsskatteretten kan” til: ”Landsskatte-retten”.[Ændring af sproglig karakter]

4)

Den undernr. 33foreslåedeoverskrifttil kapitel 13 b affattes således:”Kapitel 13 b
Klager, som behandles af skatteankeforvaltningen”[Præcisering af overskrift]

5)

I den undernr. 45foreslåede ændring af§ 40, stk. 2, 3. pkt.,der bliver stk. 1, 3. pkt., ændres”§§ 44-47” til: ”§§ 44, 45 og 47”.[Ændring af henvisning]
Til § 10

6)

Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

”01.

I§ 8 P, stk. 3,indsættes som2. pkt.:
Side 2
”Skatteministeren kan fastsætte regler for indberetning af renter efter 5, stk. 1, i lov om ind-drivelse af gæld til det offentlige.”[Lovteknisk ændring]
Til § 12

7)

I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8 a, stk. 1,ændres ”Økonomistyrelsens” til: ”Sta-tens Administrations”.[Ændring af myndighedsnavn]
Til § 15

8)

Nr. 1affattes således:”1. §117, nr. 4,ophæves.”[Lovteknisk ændring]
Til § 16

9)

Istk. 2indsættes efter ”§ 1, nr. 30,”: ”§ 10, nr.

01,”.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]

10)

Istk. 3ændres ”og §§ 3-13” til: ”§§ 3-9, § 10, nr. 1 og 2, og §§ 11-13”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]

11)

Istk. 3ændres ”stk. 2-5” til: ”stk. 4-6”.[Ændring af henvisning]
Side 3
Bemærkninger
Til nr. 1
Under lovforslagets § 1, nr. 31, foreslås det at udvide skatteministerens hjemmel til at fastsætteregler om obligatorisk digitalisering, så den ikke alene omfatter meddelelser til og fra SKAT,men tillige meddelelser til og fra skatteankeforvaltningen, skatteankenævnene, vurderingsanke-nævnene, motorankenævnene, Landsskatteretten og spillemyndigheden.
Som konsekvens heraf er det under lovforslagets § 1, nr. 32, foreslået, at en række andre regleri skatteforvaltningslovens § 35, stk. 4 og 5, om kommunikation til og fra SKAT skal finde til-svarende anvendelse for kommunikation til og fra skatteankeforvaltningen, skatteankenævnene,vurderingsankenævnene, motorankenævnene eller Landsskatteretten. Disse andre regler giverskatteministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunderom anvendelse af digital signatur, foreskriver at meddelelser fra SKAT, som indeholder fortro-lige oplysninger, skal krypteres eller sikres på anden forsvarlig måde, og angiver, at en digitalmeddelelse anses for at være kommet frem, når den er gjort tilgængelig for SKAT henholdsvisden skattepligtige eller indberetningspligtige.
Det er imidlertid ved en fejl ikke foreslået, at disse regler i skatteforvaltningslovens § 35, stk. 4og 5, også skal finde anvendelse i forbindelse med kommunikation til og fra spillemyndighe-den. Det foreslås derfor at tilføje spillemyndigheden i de pågældende bestemmelser.
Til nr. 2
I det foreslåede § 35 a, stk. 6, i skatteforvaltningsloven henvises til fristen i samme paragrafsstk. 2. Den frist, der skal henvises til, er – som det fremgår af bemærkningerne til bestemmel-sen – fristen for at indgive en klage til skatteankeforvaltningen i stk. 3. Det foreslås derfor athenvisningen rettes, så der henvises til stk. 3.
Til nr. 3
I det foreslåede § 35 d, stk. 4, i skatteforvaltningsloven er der medtaget et overflødigt ”kan”.Det foreslås, at dette ord udgår af bestemmelsen. Ændringen er alene af sproglig karakter.
Til nr. 4Side 4
Overskriften til kapitel 13 b er ”Klage, hvor skatteankeforvaltningen træffer afgørelse”. Imid-lertid indeholder kapitlet såvel regler om sager, hvor skatteankeforvaltningen træffer afgørelse,som regler om sager, hvor skatteankeforvaltningen behandler sager som sekretariat for anke-nævnene eller Landsskatteretten.Det foreslås derfor at ændre overskriften, så der ikke alene omtales de sager, hvor skatteanke-forvaltningen træffer afgørelse.
Til nr. 5
I lovforslagets § 1, nr. 45, foreslås det at ændre en henvisning til skatteforvaltningsloven §§ 43-47 til en henvisning til §§ 44-47. Det er en følge af, at § 43 foreslås ophævet. Imidlertid fore-slås også § 46 ophævet. Derfor foreslås det, at henvisningen ændres til en henvisning til § 44,45 og 47.
Til nr. 6 og 8
Der er tale om ændringsforslag, som alene er af lovteknisk karakter.
Ved lovforslagets § 15 er det foreslået at ændre § 117, nr. 4, i lov nr. 1336 af 19. december2008 om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, udpantningsloven og forskellige an-dre love (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige). §117, nr. 4, indsætter et nyt 2. pkt. i skattekontrollovens § 8 P, stk. 3, og det er således denneformulering af det nye 2. pkt. i skattekontrolloven § 8 P, stk. 3, der er foreslået ændret ved lov-forslagets § 15.
Frem for at foretage ændringen på denne måde foreslås det at foretage ændringen i skattekon-trolloven i stedet for i lov nr. 1336 af 19. december 2008. Ved ændringsforslag nr. 8 foreslåsdet derfor at ophæve § 117, nr. 4, i lov nr. 1336 af 19. december 2008. Samtidig er det i æn-dringsforslag nr. 6 foreslået, at det nye 2. pkt. indsættes i skattekontrollovens § 8 P, stk. 3, in-klusive den ændring, der var foreslået ved lovforslagets § 15.
Til nr. 7
Den foreslåede nye affattelse af § 8 a, stk. 1, i lov om statsgaranterede studielån omhandler, ilighed med den eksisterende bestemmelse i § 8 a, stk. 1, klager over Økonomistyrelsens afgø-relser. Imidlertid er Økonomistyrelsens opgaver på dette område overgået til Statens Admini-Side 5
stration, og det foreslås derfor, at bestemmelsen i stedet for at vedrøre Økonomistyrelsens afgø-relser kommer til vedrøre Statens Administrations afgørelser.
Til nr. 9 og 10
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der ved ændringsforslag nr. 6 indsættes etnyt nr. 01 i lovforslagets § 10. Dette skal træde i kraft den 1. juli 2013 i lighed med lovforsla-gets § 15, som det foreslåede nye § 10, nr. 01, hænger sammen med.
Til nr. 11
§ 16, stk. 3, indeholder hovedreglen om, for hvilke klager den foreslåede nye klagestruktur påskatteområdet har virkning. Imidlertid indeholder den foreslåede § 16, stk. 4-6, en række modi-fikationer til dette. I det foreslåede stk. 3 henvises til disse modifikationer, men ved en fejl hen-vises der til stk. 2-5. Det foreslås at ændre dette til en henvisning til stk. 4-6.
Side 6