Indlæg til eksperthøring i Folketingets skatteudvalg den 8. maj 2013
Indlægget er disponeret i overensstemmelse med Skatteudvalgets anvisning, det vilsige at jeg først kommenterer sagsbehandlingstid og kvalitet efter de gældende regler,herefter L 212 og baggrunden herfor og til sidst spørgsmålet omomkostningsgodtgørelse.1. Sagsbehandlingstid og kvalitet i afgørelserne
Der er efter de nuværende regler – med en undtagelse - ikke væsentlige problemermed sagsbehandlingstiden. Generelt er det vores opfattelse, at vi hellere vil haverigtige langsomme afgørelser end forkerte hurtige afgørelser. Undtagelsen er, atsagsbehandlingstiden er alt for høj i sager om vurderingsloven, hvilket især skyldes7000 sager om grundforbedringer. Der er endvidere et problem, at der ændres 78 %af vurderingsankenævnets afgørelser i Landsskatteretten, hvilket også primært ersager om grundforbedringer. Reglerne om grundforbedringer er ophævet, og det manalene burde gøre lige nu var at tilføre dette område nogen flere ressourcer indtildenne pukkel er overstået. Disse forhold kan således ikke begrunde en væsentligændring af klagestrukturen. For så vidt angår urigtige afgørelser er der problemetmed vurderingssagerne, men derudover er der - som jeg vil komme ind på til sidst –det problem, at selskaber ikke får omkostningsgodtgørelse, hvilket kan medføre, aturigtige afgørelser i skatte- og momssager ikke bliver påklaget eller indbragt fordomstolene.2. Grundlag for at ændre klagestrukturen – manglende udvalgsarbejde
Generelt er der ikke påvist noget væsentligt behov for at ændre klagestrukturen, ogdet er efter vores opfattelse meget uhensigtsmæssigt at iværksætte en så stor ændringuden en grundig analyse og inddragelse af erfaringer fra andre lande.Skatteministeriet har vedrørende dette punkt i sit høringsnotat henvist til, atorganisationerne forudgående er blevet inviteret til to møder, hvilket er korrekt. Vi erglade for, at vi blev inviteret til disse møder, men disse møder kan ikke gøre det udfor et grundigt udvalgsarbejde. Et af vores hovedstandpunkter er, at vi skal begyndeforfra og få nedsat et udvalg, der kan analyserer behovene for en ændring og måskeogså vente på, at bunken med grundforbedringsager er lavet. Vi kan ikke se nogen[email protected]www.advokatsamfundet.dk1