Alle de politiske partier på nær Dansk Folkeparti tildeler i dag en mulig terrorist statsborgerskab.
Politiets Efterretningstjeneste har ellers advaret om, at den pågældende person er mistænkt for at være til fare for rigets sikkerhed.
Ethvert fornuftigt tænkende menneske må tage sig til hovedet og spørge, hvorfor politikerne har taget dette uhyrlige skridt.
Svaret er, at den mulige terrorist er statsløs og omfattet af FN's statsløsekonvention og børnekonvention.
Normalt ville alle andre, som PET mistænker, bare blive pillet af, men det gælder ikke her, for et flertal i Folketinget mener, at konventionerne vejer tungere end grundloven og hensynet til Danmarks sikkerhed og danskernes tryghed.
Det er klart i strid med grundloven, at man sætter disse konventioner over Folketinget.
Tænk i øvrigt, hvis den pågældende person om en måned eller om et halvt år øvede en terrorhandling ved at sprænge en bombe på Rådhuspladsen.
Tænk, hvis den pågældende person gjorde, som de to islamister i London, der slagtede en soldat på åben gade.
Danskerne ville med rette kunne spørge os om, hvorfor Folketinget belønner vedkommende med et statsborgerskab.
Vi har forsøgt alle muligheder – alle muligheder – for at undgå dette.
Vi har bedt justitsministeren om hjælp til at få pillet personen af loven.
Han har svaret nej, fordi det ifølge ham vil kompromittere PET's arbejde.
Sikke noget snak!
Hvis justitsministeren havde fulgt PET's advarsel og undladt at sætte personen på listen, havde vi aldrig haft den her diskussion.
Vi mener, at det er i strid med grundloven, og det er igen justitsministeren, der er den skyldige.
For at kunne tildele statsborgerskab må vi have adgang til alle relevante oplysninger.
Det har vi ikke fået.
Vi har klaget til Folketingets Præsidium i to omgange, hvilket vi ikke har fået noget ud af, og ja, vi har ladet en annonce indrykke for at gøre opmærksom på sagens alvor.
Mistænkeliggør vi de knap 700 personer på listen?
Nej, det gør justitsministeren, det er ham, der burde sættes på anklagebænken og ikke os.
Lad mig minde om, at alle navnene er offentligt tilgængelige.
Det kræver to klik, og så er man inde og kan se dem.
I gamle dage var hver enkelt person sat på én lov, og man diskuterede alle forhold.
Bl.a.
Enhedslisten har valgt at forvrænge debatten i en sådan grad, at partiet faktisk burde have en pris for taktisk og velgennemført misinformation.
Partiet hævder, at jeg skulle have gjort mig skyldig i en meget alvorlig lækage ved fra Folketingets talerstol at tale højt om det forhold, at et flertal på nær DF er ved at give en potentiel terrorist statsborgerskab.
Partiet vil gerne have mørkelagt debatten, så det ikke kommer til kendskab, at det sker.
Jeg er fuldt ud klar over, at der gælder visse fortrolighedsforhold i denne sag, men jeg nægter at anerkende, at vi i Folketinget ikke må drøfte denne sag, og at danskerne ikke må vide, hvad der foregår.
Det er jo selve formålet med at drøfte statsborgerskab her i salen, ellers er det jo bare en teaterforestilling.
Det mener ikke kun jeg og DF.
Juraprofessor Gorm Toftegaard Nielsen udtaler den 29.
maj til Politiken:
Det, Dansk Folkeparti gør, er det, der er meningen med § 44.
Han tilføjer:
Mener vi virkelig, at man skal straffe medlemmer af Dansk Folkeparti for på den måde at give mulighed for en vis politisk debat?
Hvis man ikke kan sige det, DF siger, kan man overhovedet ikke have nogen debat om det.
Er det dansk demokrati?
spørger han.
Han afslutter med følgende svada:
Man kan ikke sige:
Du må ikke stille et ændringsforslag.
Hvad er så meningen med at få det i Folketinget?
Ja, hvad er meningen?
Det kunne man med rette spørge justitsministeren om.
Vi stemmer nej til loven.