Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 209 Bilag 5
Offentligt
1250194_0001.png
1250194_0002.png
1250194_0003.png
1250194_0004.png
1250194_0005.png
Til lovforslag nr.L 209
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 15. maj 2013
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v.[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagEnhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 3 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. april 2013 og var til 1.behandling den 23. april 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalgetud-valget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 23. april 2012 sendte beskæftigelsesmi-nisteren de indkomne høringssvar, notat herom og et lige-stillingsnotat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfet mindretal(EL), tiltrådt af <>:Til § 31)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.Stk. 1-4 finder ikke anvendelse, hvis vikarbureau-et kan dokumentere, at der i henhold til en kollektiv over-enskomst er fastsat en ordning, som regulerer de løn- og ar-bejdsvilkår, der er nævnt i stk. 1 og 2, og som herved ud fraen samlet vurdering sikrer vikarer vilkår i forbindelse medudsendelser på brugervirksomheder mindst svarende til,hvad vikarerne havde været sikret, hvis stk. 1 og 2 havdefundet anvendelse. Det skal fremgå af overenskomsten, atparterne skal være enige om at fravige lovens ligebehand-lingsprincip.«[Vikaransatte skal ansættes på samme vilkår som på bruger-virksomheden, der skal være enighed om at fravige ligebe-handlingsprincip]Til § 42)Istk. 1indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:»Vikarbureauet skal oplyse vikaren om, hvorvidt dermellem vikarbureauet og brugervirksomheden er aftalt enjobklausul, og om indholdet heri.«[Oplysning om jobklausul]
DokumentIdJournalnummer
2
Nye paragraffer3)Efter § 8 indsættes ikapitel 4som nye paragraffer:»§ 01.Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at etable-re en autorisationsordning for vikarbureauer med et indholdsvarende til, hvad der gælder med hensyn til erhvervelse aftilladelse i henhold til lov om godskørsel.§ 02.Tvister vedrørende denne lov behandles af Arbejds-retten.«[Etablering af autorisationsordning, Arbejdsretten som ene-kompetent]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget sikrer, at vikaransatte er ansat på vil-kår, der hvad de væsentlige løn- og ansættelsesvilkår angårud fra en helhedsbetragtning mindst svarer til vilkårene foransatte på brugervirksomheden. Lovforslaget sikrer ikkedette, men åbner tværtimod for, at overenskomstansatte eransat under ringere løn- og ansættelsesvilkår end beskrevet ilovens § 3, stk. 1 – 2, hvilket vil være i strid med direktivetsligebehandlingsprincip. Ved at indsætte ordene »ud fra ensamlet vurdering« levnes der stadig rum for den fornødnefleksibilitet i fastlæggelsen af vikarens løn- og ansættelses-vilkår.Ændringsforslaget sikrer endvidere, at loven respektererdet kollektive overenskomstsystem. Overenskomstsystemetbygger på aftaler mellem to parter. Det må derfor også væreoverenskomstparterne der i fællesskab afgør, hvorvidt denkollektive overenskomst kan anvendes til at fravige loven ogunder hvilke betingelser. Et lignende princip findes i øvrigt iferieloven. Lovforslaget åbner for, at én repræsentativ over-enskomstpart kan omgå en kollektiv overenskomst og lige-behandlingsprincippet ved at tiltræde en anden overens-komst med en ikke-repræsentativ part.Til nr. 2Det foreslås, at et vikarbureau pålægges at oplyse vika-rerne om, hvorvidt vikarbureauet og brugervirksomheden
har indgået aftale om en jobklausul, og i givet fald om den-nes indhold, herunder størrelsen af det beløb, som bruger-virksomheden i henhold til jobklausulen skal betale vikarbu-reauet ved ansættelse af en vikar.Ændringsforslaget sikrer, at det er arbejdsgiverens for-pligtelse at oplyse vikaren om, der er indgået jobklausul, ogpå hvilke betingelser. Det er ikke rimeligt, at vikaren selvskal tage initiativ til at få dette oplyst.Til nr. 3Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges tilat etablere en autorisationsordning for vikarbureauer, somligger på linje med godskørselslovens tilladelsesordning, jf.lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012. Det vilsige, at det er en betingelse for, at et vikarbureau kan opnåautorisation, at vikarbureauet skal følge de bestemmelser omløn- og arbejdsvilkår, der findes i de pågældende kollektiveoverenskomster.Henvisningen til indholdet af godskørselslovens ordningindebærer, at ministeren kan fastsætte regler om gebyr forautorisation samt hvilke økonomiske krav, der skal være op-fyldt af et vikarbureau for at dette kan få autorisation. Mini-steren bemyndiges ligeledes til at etablere et overenskomst-nævn svarende til, hvad der gælder på transportområdet. Enautorisationsordning som den foreslåede vil bidrage til atrydde op i underskoven af useriøse vikarbureauer, der mar-kedsfører vikarer til halv pris og på anden vis dumper løn-og ansættelsesvilkår.Det foreslås endvidere, at alle tvister vedrørende lovenskal behandles ved Arbejdsretten. Det gælder såvel tvisterom, hvorvidt et vikarbureau eller en brugervirksomhed harlevet op til de forpligtelser, som de er pålagt efter loven,som tvister om, hvem der er de mest repræsentative arbejds-markedsparter. Ændringsforslaget sikrer, at loven respekte-rer det kollektive overenskomstsystem, og parternes ret tilselv at aftale spillereglerne på det danske arbejdsmarked.Det er i dag Arbejdsretten og det fagretlige system og ikkecivile domstole, der afgør hvem der er de repræsentativeparter og hvordan overenskomster skal forstås. Sådan skaldet også være fremover.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Eigil Andersen (SF) Anne Baastrup (SF) Ole Sohn (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Liberal Alliance (LA)
9
3
Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
4522171512
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
81111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 209Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmini-steren2Udkast til tidsplan for udvalget behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalget behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 209Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren kan bekræfte, at vikarer siden den 5/12-11, hvordirektivet trådte i kraft, har haft et retskrav på de rettigheder direktivetsikrer i forhold til brugervirksomheden, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at det i givet fald er staten, der isidste instans har det økonomiske ansvar i sager om diskriminering afvikarer i strid med ligebehandlingsprincippet, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at vikarens juridisk sikrede rettig-heder i henhold til § 3, stk. 1 ikke kan bortfalde, begrænses eller for-ringes, ved at vikarbureauet indgår en »frivillig« aftale med den enkel-te vikar, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at begrebet »andre bindende gene-relle bestemmelser«, der er omtalt i § 3, stk. 1, også omfatter skriftligelokalaftaler på overenskomstdækkede brugervirksomheder, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om begrebet »andre bindende generelle bestemmeler« i § 3, stk.1, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at brugervirksomhedens overens-komstmæssige regler for frihed ved barns sygdom vil være gældendefor vikaren, hvis forudsætningerne i overenskomsten er opfyldt, jf. §3, stk. 1 og 2, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at brugervirksomhedens overens-komstsikrede regler vedr. barsels-fædre- og forældreorlov vil væregældende for vikaren, hvis forudsætningerne i overenskomsten er op-fyldt, jf. § 3, stk. 1 og 2, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren kan forklare, hvilke særlige juridiske forhold, dersom nævnt i bemærkningerne, skal afklares, før der kan tages stillingtil arbejdsrettens kompetence på dette område, jf. § 3, stk. 5, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at § 3, stk. 5 kan medføre, at en vi-kar, som er omfattet af en landsdækkende overenskomst, kan medføre,at en vikar modtager f.eks løn, feriefridage, helligdagsordninger ogoverarbejdsregler, der er markant forringet i forhold til en brugervirk-somheds særlige lokale overenskomst, uden at det nødvendigvis opve-
2
3
4
56
7
8
9
5
10
11
12
13
14
15
16
17
1819
20
jes af andet ud fra en helhedsvurdering, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm., om vikarer omfattet af en landsdækkende overenskomst indgåetaf repræsentative parter ikke vil være omfattet af lokalaftaler i en lokalbrugervirksomhed, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det kan medføre, at en vikar omfattet af den ene af to rele-vante aftaler kan komme til at udføre arbejde til markant lavere løn ogforringede arbejdstidsregler end gældende i den brugervirksomhed,der er omfattet af den anden relevante landsoverenskomst, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget automatisk godkender særlige landsdækkendevikarbureauoverenskomster indgået af repræsentative parter, der kun ibegrænset grad beskytter vikarer, idet lønmodtagersiden som kompro-mis ikke kunne opnå mere på et tidspunkt, hvor et EU-direktiv medsærlig beskyttelse ikke var kendt, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om der rent juridisk intet er, der hindrer, at en brugervirksomhedi længere perioder kan overlade hovedparten af arbejdet til vikareromfattet af en landsoverenskomst, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren stiller sig til forslaget i høringssvaret fraFTF, om at betingelsen for at kunne anvende § 3, stk. 5 er, at det skalfremgå af overenskomsten, at begge parter er enige om at fravige lige-behandlingsprincippet, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorledes lovforslagets § 3, stk. 5 efterlever direktivets kla-re beskyttelsesformål, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, ændring af ordlyden i § 3 stk. 5 skal efterleve AC’s ønskesom formuleret i høringssvaret: »foreslår at den sidste sætning omfor-muleres så det fremgår at den generelle direktivmæssige beskyttelse afvikaransatte skal respekteres«, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, det undtagelsesvis i ekstreme tilfælde vil være muligt rets-ligt at håndhæve det overordnede krav i direktivet og loven om be-skyttelse af en vikar, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om bemærkningerne i LO´s høringssvar om »Sikkerhed i lovval-get«, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er i strid med loven om arbejdsgiverens pligt tilat underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet, atarbejdsgiveren kun skal oplyse vikaren om vilkårene i brugervirksom-heden på vikarens anmodning, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorvidt vikarbureauet skal pålægges at oplyse vikaren om,hvorvidt vikarbureauet og brugervirksomheden har indgået en job-klausul, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå