Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 209 Bilag 1
Offentligt
1238213_0001.png
1238213_0002.png
1238213_0003.png
1238213_0004.png
1238213_0005.png
1238213_0006.png
1238213_0007.png
1238213_0008.png
1238213_0009.png
1238213_0010.png
1238213_0011.png
1238213_0012.png
1238213_0013.png
1238213_0014.png
1238213_0015.png
1238213_0016.png
1238213_0017.png
1238213_0018.png
1238213_0019.png
1238213_0020.png
1238213_0021.png
1238213_0022.png
1238213_0023.png
1238213_0024.png
1238213_0025.png
1238213_0026.png
1238213_0027.png
rP’8eskftigelsesministerietVed Stranden 81061 Kobenhavn KSendt til email: [email protected]2. april 2013
NAM9$<tORN3
00K. NR,:FAID-5-13456SAG. NR:FAID-6-1264
CajjsRyde
Eksternhøring overforsbgtilbyomvikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. (3M ID 421441)Tak for høring om udkast til lovforslag om vikarers retsstiiiing ved ucisendeise at et vikarbureau m,v.FA har føigende bemrkninger:Det fremgr af bemrkningerne tii iovforslagets§1, at der ved “vikar” forsts en “vikarbureauvikar”. Betegnelsen “vikarbureauvikar” vii med fordel kunne prsenteres dels i bovenstitel, og dels I§1 eventuelt blot i en parentes, Etterføigende bør begrebet generelt anvendesistedet for begrebet“vikar”og tilsvarende bør begreber som “vikararbejde” erstattesatbegrebet “vikarbureauarbejde” osv.
Brugen at de korrekte begreber vii bade give større kiarhediseive iovteksten, men ogs sikre mod misforsteiser i situationer, hvorfxenkelte deie at teksten anvendes (kopieres, citeres m.v.). Lovforsiagets aimindelige bemrkninger, afsriit 3,1.afsnitog 3. afsnit beskriverfxvikararbejde som karakteriseret ved et trekantsforhoid. Det er begrebsmssigt direkteforkert og understreger nødvendigheden af en strikte brug at begreberne.Herudover skal FA prcisere, at iovforsiagets§3, stk. 2 I sin nuvrende formuiering manses som indeholciendeenudtørnmende opregning at de regier, sorn gider.VideregørFA opmrksomLat forpligteisen tilelter bovforslagets§3, stk 3 at oplyse omde gldende ansttelsesvilkr, synes problernatisk i forhold til Ansttelsesbevisloven.Endelig heniedes oprnrksomheden p et behov for nogle eksempier I lovbemrkningernefor s vidt angr de situationer, hvor§3, stk. 1-4 ikke finder anvendeise, jf. lovens 3, stk.§
MedveniigjjsnF1//,2
V
BeskftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KSendt pr. mail til: QjJceflTh§ik
Horingssvar vedrorende by om vikarer
j.
nr. 2013-259027.marts2013PKN/MSKDok ID: 24755
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) takker for modtagelsen at høringsbrevet ogdet fremsendte lovforslag om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbu-reaumv,Indledningsvis skal DA bemrke, at DA principielt er modstander af EUregulering af ansttelsesretIige og overenskomstmssige emner, herunderregulering at vikararbejde, hvorfor DA arbejdede for, at vikardirektivet ikkeblev vedtaget.I forlngelse heraf skal DA samtidig kvittere for, at der med det fremsendtelovforslag er skabt grundlag for en gennemforelse at vikardirektivet I dansk byp en made, der respekterer de kollektive overenskomster og den regulering atvikarer, som arbejdsmarkedets parter I Danmark har aftait.DA har tølgende specifikke kommentarer til Iovtorsiaget:Aflønning
§3, stk. 1
DA mener, at lonbegrebet I lovforslag er for bredt.Det fremgr at de eksempier, der nvnes i lovbemrkningerne I afsnit 3.2.1.,at ationning, som defineret I ovens§3, stk. 1, omfatter bade Ion under sygdom og pensionsbidrag.
DeterDA’s opfatteIse, at f.eks. løn under sygdomhar karakter at en socialforanstaltning, der ikke er endelat begrebet “aflonning”. Løn under sygdom ogtilsvarende betalinger knytter sig ikke til den konkrete arbejdsfunktion, deraflonnes for. Lonbegrebet bor alene omfatte de londele, som knytter sig til selye udforelsen af arbejdet, f.eks. timelon og genetillg.Detfoiger helter ikke at direktivet, at pensionerendel ataflønningen.IEUsammenhng gr pension sIedes ogs under betegnelsen “sociale sikringsordning”. For god ordens skyld kan det nvnes, at man i Norge derfor har undIadt at lade pension vre en del at Iigebehandlingsprincippet.Ifolge vikardirektivets artikel 5, stk. 4, er det op til hvert enkelt medlemslandat bestemme, om betalinger som f.eks. Ion under sygdom og arbejdsmarkedspension skal indg i lonbegrebet.
Det er DA’s opfattetse, at lovforslaget ved at tade Iønbegrebet om fatte dseelementer bryder med den danske tradttion for at minimumsimptementere EUdirektiverparbeidsrnarkedsomrdet.DA forestr, at aflonning i ovens
§3, stk. 1, defirieres
som‘aftonning, herun
DANSK ARBE3DSGIVERFORENINGVester Votdgade 113TIf 33 38 90 00DK-1790 København Vwwwdadk
CVR 16834017Emait da�dadk
ASide 2der overtldsbetalIng, tiIl*g 09 evt. genetiilag”, og at eksempierne om kin under sygdom og pension udg8r at bemrkningeme.Kutymer-Iovbemarknlnger afenlt 3.2.1.I afsnit 3.2.1. om de bindende generelie bestemmelser naevnes icutymer somet eksempei.DA mener ikke, at kutymer I lovensforstandudgør en bindende generel bestemmelse, og DAforesilrderfor, atafsnittetom kutymer udg8r.P8 det kollektlvretilge omr8dekankutymer efter praksis were bindende, og Iden situation, hvor en kutyme, dervedrererde wesentlige arbejds- og anseettelsesviilc8r,somer neevnt I ovens§3, stk. 1, er bindende, vii den ogs8 lindeanvendeise p8 vikarer,niroverenskomsten gaeiderfor detp8gaeidende vikararbejde.Hvis f.eks. den ekstra fridag, der navnes som et eicsempei p8 en kutyme I bybemarknlngerne, er forankret p8 en kollekflvretlige prabcsls, vii den ogsl g&Ideforvikarer. Der skaidogmeget til,trend der er tale om en arbejdsretlig kutyme, 09 detberorp8 en konkret vurdering. Derforbørder helier ikkenaevneskonkrete eksempber I Iovbemaerkningeme.DA kan ikke se, at kutymer udenfordet koiiektive omr8de kan were udtrykforbindende genereibe bestemmebser I henhoid UI iigebehandiingsprincippet. Detgiversuedesheiler ikke mening at bruge betegnelsen “kutymem*ssig”.Deteren uprcis betegnelse ogkanikke henhold UI beskriveisen udgøre en koIlekuvarbejdsretIig kutyme.At samme grund savner DA endvidere, at det kiart fremg8r at bovbemaerkningeme, atpersonale-og medarbejderh8ndbøger 1kb har karaicter at bindendegenerelle bestemmebser I iovens forstand, men nødvendigvis skal betragtessomindividuelie viik8r.Fravigelse I henhold tIl dlrektlvets artlkel 5, stk. 2DA savner, at iovforsiaget tillige giver mulighed for, at IigebehandlingsprincippetIcanfraviges, n8r etvikarbureau fastanseettersine vikarer og aflønner disseIperlodememeilem udsendelseme til brugervlrksomhedeme.En sSdan udmøntning at vikardirektivets artlkei 5,stk.2, vii were 1 overensstemmelsemedden danske tradition for at minimumsimpiementere EUdirektiver p8 arbejdsmarkedsomr8det.Sanktloner§8, sW 4Formuleringen a! sanktionsbestemmelsen I§8, stk. 4, kan beeses, som om vikarer, der er omfattet at overenskomst, kant8godtgsreise ad fagretiig vej,hvis deres rettigheder krankes. I s8danne tiifaeide vii den fagretlige sanktlonwere bod ogeventueiefterbetaling,menikkegodtgøreise.DA foresl8r konkret, at den indskudte stning i§ 8, stk.4, “herunder om engodtgøreisesvarende til den I stk. 3 navnte” slettes 09erstattesat en tIiføjeisesidst I stk. 4“...afgøres vedcivile domstole, if. stk. 3.”De reprasentative parterIovbemarknlngerne til§3At bemaerkningerne tii iovens enkeite bestemmeiser fremg8r det vedrerende§
Side 33,at det er optilde civile domstole konkret at vurdere, hvilke parter der er demest reprsentative.DA mener, at denne kompetence naturligt bor tilfalde Arbejdsretten, der samspecialdomstol alerede i dag bl.a. behandler konkrete sporgsmI am parternesreprsentativitet, nrretten foretager vurderingeri sager om adgangen til atkrve og tegne overenskomst, Arbejdsretten er det mest naturlige forum forvurdering af kiassiske kollektivarbejdsretlige spørgsm,herunder spørgsm1etom reprsentativitet, der netop knytter an til kollektive overenskomster.DA mener, at Arbejdsretten bør indsttes sam domstol med henvisning til debeføjelser, sam retten nyder i kraft af arbejdsretslovens§9.
Beskrivelsen afden kollektivereguiering af vikarerI Iavfarslagets bemrkninger am gIdende ret sidste afsniterbeskriveisenufyldestgørende, idet den f.eks. undladeratmedtage deofteforekommendesituatianer, hvor vikarbureauer ti1trder brugervirksomhedsoverenskomster(omrdeoverenskomster), uden at disse indeholder et vikarprotokollat ellerandre former for egentlige vikarbestemm&ser.DAforeslr,at dette sidsteafsnitenten udgr elter uddybes, s det dkker aBede afte forekommende situationer.
Successive udsendelser
§3, stk. 4
DA erenigi,at der ikke m ske omgeIse af ligebehandlingsprincippet gennemsuccessive udsendelser.
Det er samtidig vigtigt at ppege, at gentagne udsendelser til samme brugervirksomhed afte er forekommende p vikaromrdet, og at vikarbureauerne idisse situationer opfylder krav fra brugervirksomhederne.P den baggrund og set i lyset af, atvikarer ligeledeserundtaget frabyamtidsbegrnset anstteIse, ønsker DA at f prciseret, at forbuddet I§3, stk.4, alene sigter p omgeIsessituationen. Der er sam udgangspunkt intet adiosti gentagne udsendebser til samme brugervirksomhed, og forIngeiser krvers1edes ikkeen saglighedsvurdering, Men successive udsendelser m naturligvis ikke bruges tilat omgligebehandlingsprincippet,Kollektive faciliteter
§6
DA mener, at der med begrebet “kollektive faciliteter ag goder” er risika for enoverimplementering af direktivet, idet direktivet alene omtaler “kollektive faciliteter, og derefter som eksempei nvner kantine, bornepasnings- og transportfaciliteter. Disse eksempler giver en indikation af, hviike typer faciliteterdertnkes p. Enten bor ordet “goder” udg eller ogs bør det prciseres, atder hermed ikke er tilsigtet en udvidet fortolkning I farhald til direktivteksten.Det er srIigt svrt at Se, hvardan en hjemmearbejdsplads kan vre en koliektiv faciliteteliergode, hvorfor dette eksempe{ bør udg.
Administrative konsekvenserDA er enig 1, at tovens§3, stk. 5, medvirker ti atreducere de administrativebyrder, som direktivet eflers yule kunne have pfort vukarbranchen Danmark,DAfasthoider dog, at loven trods det stadig p udvalgte omrder vii øgede
ASide 4administrativebyrder forbide vikarbureauer og brugervlrksomheder.P8 den baggrund opfordrer DA tii, at iovforslagets bemaerkninger om de administrative konseicvenser underbygges og nuanceres.Lovens thelDA mener, at iovens titel bør aendres tii �.. ved udsendeise Ira et vikarbureau”.Med veniig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Pemiiie Knudsen
Page 1 of2Susanne ChristensenMaja Clemmensen [mcl@kLdk]Sendt: 3.aprfl2013 10:15Til:Cc:Susanne ChristensenNanna Steenbjerg Koze; Karsten ThystrupEmne: SV: Svar: SV: Ekstern haring over forsiag tilbyam vikarers retsstiliing ved udsendeise af et vikarbureaumv. att: Susanne Christensen og Anders Kristoffer Levy(BMID: 428219)Kre Susanne,Mange tak for jeres tMmodighed. leg undskyider meget, men iovforsiaget fandt først frern tilmigden26. marts og jeg skulie have en af mine cheferndover.‘Jhar gennernget Tovforslagetnuog har ingenIommentarhertil.r1ed venlig hiisenMaja CiemmensenJuridisk konsuientFra:
iura og EUWeidekarnpsgade 102300 København St:t.3370 3356[email protected]http://www. ki.dk/Fagornrader/iura.og-forvaitningj
Til:Fra:Emne:Seridt:
JAIC (pjaicenter@bmdk)jmrregioner.dk mrregioner.dk]S’J:Ekstern horing over forsiag hi by om vikarers retssliiiing ved udsendebse af et vikarbureau mv.02-04-2013 17:06:24
Til BeskftigebsesministerietDanske Regioner har ikke bemrkninger fib det ved ma af 18marts fremsendte bovforsiag om vikarers retsstilling vedudsendelse af et vikarbureau my.
Danske Regioner er enig I denbinje,der med bovforslaget er agt med implementeringen forholdtibforpligtelserne efterdirektivet og har med hifredshed noteret sig bemrkningerne i forhoid hi de objektive grunde, der kan begrunde enforskelsbehandbing forhold tib brugervirksomhedens forpbigtebse til at sikre adgang til ko(bektive faciliteter og goder.Med venbig hibsenJane Marianne RavnSeniorkonsubentCenter for forhandling, aftaber og overenskomster•Danska Ragana r
2100 Kobenhavn 0035 29 62 69
raG
ra9iGcionGr
dK
Fra:Postenheden [mailto:[email protected]]Sendt:18. marts2013 12:01ill: Akademikernes Centraborganisation (AC); Finanssektorens Arbejdsgiverforening; Landsorganisationen Danmark LO;KL; Kristeiig Arbejdsgiverforening KAF; Advokatrâdet; Centraiorganisationernes Fiiesudvaig; Dansk Arbejdsgiverforening(DA); Regioner@regionerdk; Den Danske Dommerforening; Fl F Funktionrernes og Tjenestemndenes Fallesrâd; KTOKommunale Tjenestemnd og Overenskomstansatte; Kristeiig Fagbevgeise KRIFA; Datatilsynet; Center for Kvaiitet IErhvervsreguiering; Ostre Landsret; Vestre Landsret; So- og Handeisretten; Dommerfubdmgtigforeningen; LederneCc:Susanne Christensen; Anders Kristoffer LevyEmne:Ekstern horing over forsiag til by om vikarers retsstiiiing ved udsendeise af et vikarbureau m.v. (BM ID: 421441)Medvenhg hilsenBeskftigebsesrninisterietErtasm1061 KoSenh.a8+45 7220 5000Fax: +45 3314 3108SkkerernaH:‘nsideKMViid Strander 81061 Ki0enhaen KTO,: �45 7220 5000Fax: +45 3314 3108Sacura ema9:MecclL _jj200Lr
yr
1&andsBygge32D
Landsorganisationen i DanmarkDanish Confederation of Trade Unions
Ok:
Telefon 3524 6000Fax3524 6300E-maH [email protected]
Beskaftige1sesministerietVed Stranden 81061 København K[email protected]
Sagsnr.09-1324Voresref. HBøilhaaDeres ref. 20 13-2590
Den3.april 2013
Horing over udkast til Iovforslag om vikarers retsstiNing ved udsendelse af etvikarbureau m.v.Generelt
LO har modtaget udkast til Iovforslag om vikarers retsstilling,nirdisse udsendes fravikarbureauer iii arbejde for en brugervirksomhed. LO hilser lovforslaget velkomment og finder det positivt, at der hermed gives visse grund1ggende rettigheder tilen gruppe pa arbejdsrnarkedet, sorn erfaringsrnssigt er udsat for ringere vilkar endøvrige lonrnodtagere, ogsorngenereltharen usikkerjobsituation. Bestemmelserneom ligebehandling, retten til at fâ oplysning om ansette1sesvi1kâr og ledige stillinger,adgangen til kollektive faciliteter rn.v. er derfor vigtige for netop denne lønmodtagergnlppe.For sá vidt angar ovfors1agets§3, stk,5og den hen indeholdte fravigelsesadgang,tilkegger LO det stor hetydning, at bestemmelsen bygger pa de kollektive overenskomster indgAet af de mest representative arbejdsmarkedsparter i Danmark som etminimumsniveau for fravigelse af Iigebehandlingsprincippet. Ligeledes ti11gges detstor betydning, at bestemmelsen er funderet i aftaler mellem arbejdsmarkedets parter.LO ser ogsâ implementeringen af direktivet sornetvigtigt skridt i arbejdet med atmodvirke social dumping. Virksornheder, der stillerarbejdskrafttil râdighed for brugervirksomheder, er aktive pa tvwrsafgnenserne. Der er set tairige eksempler pa, atder er stillet arbejdskrafttilrádighed pa vilkAr, hvorved de fastansatte er blevet udsatfor unfair konkurrence pi lØn- og arbejdsvilkâr. Direktivets ligebehandlingsprincipvil vere et effektivt virkemiddel i flere af sadanne ti1f1de. Det er derfor rigtig godt,at regeringen har vilje til at gore implementeringen af vikardirektivet anvendelig ogsàpa vikarbureauer, der udstationerervikarer tilarbejde pabrugervirksomheder i Danmark, hvilketkiart fremgAr af lovens§1, stk. 1. Der er dogvisse tekniske problemermed lovforslagets udformning i den forbindelsejf.nedenfor.Derudover er det ogsaafgørendevigtigt for LO,atregeringen har valgt en løsning forfravigelse af ligebehandlingsprincippetvedkollektiv overenskomst, der ikke giver dekreative typer.der star bag socialdumping,alt forgode muligheder for at fortsttederes forretningsmodei,
Det mA i den forbindelse erindres, at dansk kollektiv arbejdsret stiller overordentligelempelige krav dl,at en aftale kan kvalificere som kollektiv overenskomst, Valget afde reprsentative parters overenskomst som fravigelsesinstrument sikrerfor det første, at udenlandske overenskomster ikke kan anvendes til fravigelse, hvilket ellerskunne vere en Abenbar mulighed for at fortstte den unfair konkurrence. For det andet sikrer den, at aftaler indgAet med en lokal personaleforening eller andre sammenslutninger pA svage fødder ikke kan udgøre en fravigelse af loven. Dette kunne ogsAwere en Abenbar mAde at omgA vikarlovens ligebehandlingsprincip pA.
I forirengelse af ovennevnte finder LO dog anledning til at pApege følgende forhold,som efter LO’s opfattelse bør pneciseres i loven:Oplysning om jobklausulerI lovforslagets§4 fastslAs det, at bestemmelsen ikke begrnser den eksisterende ad-gang til at indgA aftaler mellem et vikarbureau og en brugervirksomhed, hvoreftervikarbureauet kan kneve en rimelig betaling af brugervirksomheden, sAfremt brugervirksomheden fastansatter den udsendte vikar. Denne bestemmelse er i overensstemmelse med§2, stk. 2 i by om jobklausuler, som ikke omfatter ordninger, hvorder krves en “rimellg” betaling.Det er imidlertid alniindeiigt forekommende, at størrelsen af den aftalte betaling mel-1cm de to virksomheder ikke oplyses dl vikaren, og vikaren sAledes ikke kan vurdereom betalingen er “rimelig”. Dette medfører, at vikaren afskres fra muligheden for atvurdere, ornjobklausulen falder inden for eller uden for jobklausulioven og dermed isidste instans risikerer at gA glip af rettigheder, som lovgivningen tilsigter at beskytte.Der br derfor i§4 indføjes en bestemmelse om, at vikaren har ret til oplysning om,hvorvidt vikarbureauet og brugervirksomheden har indgAet en jobklausui og oplysning om indholdet hen og betalingen herfor.Sikkerhed om !ovvalgetDet er LO’s opfattelse, at der ikke er skabt ti1strkke1ig sikkerhed for anvendelsen afden danske vikarlov pA vikarer. der er udstationeret fra et andet land dl arbejde pAbrugervirksomheder i Danmark. Ganske vist fremgAr det af lovforslagets§1, stk. 1,at loven finder anvendelse pA udenlandske vikarbureauers udsendelse af vikarer dlbrugervirksomheder i Danmark, Men for at regelsttet skal linde anvendelse i deecivilretlige forhold mellem den pAg1dende vikar og hans udenlandske vikarbureau,knever det, at lovvalgsregler udpeger dansk ret eller i det mindste den danske vikariovgivning. Men dette vii som hovedregel ikke were ti1fldet,jf.Rom-konventionensart. 6, stk. 2, da en formuiering som§1, stk. 1 ikke med nogen som heist sikkerhedkan opfattes som en Iovvalgsregel, da denjo blot beskriver lovens anvendelsesomrAde. Det er sAledes overordentlig tvivlsomt, om fx en domstol i vikarens og vikarbureauets hjemland vii henføre anstteisesforholdet dl dansk ret.Det vii derfor skabe den størst mulige sikkerhed for udpegning af vikarloven til anvendeise i udstationeringssituationen. at der indsttes besteinmelse herom i udstatio
neringsloven, derjo netop er en lovvalgsregel, der oven i købet opfylder kravet iRomkonventionens art. 20. sâledes at det buyer obligatorisk ogsA for udenlandskedomstole at inddrage dansk ret.Anvend&sesomrádet ved udstationering fra DenmarkLovforslaget er udformet sâlcdes, at det ikke omfatter vikarer ansat i danskevikarbureauer, som udsendes til brugervirksomheder i udlandet. Disse viii henhold tilRom-konventionens art. 6, stk. 2wereomfattet af dansk ret, men omfattesaitsAikkeaf vikarloven.Det betyder, at de kun buyer omfattet af en implementering af vikardirektivet, hvismodtagerlandet i medfør af udstationeringsdirektivets art. 3, stk. 9 har gjort deres impiementering ge1dende for vikarer, der er udsiationeret til deres territorium. At dennegruppe skai omfattes af en implernenteringkanudledes af direktivetsart.I, stk. 1sammenholdt med definitionen af arbejdstager iart.3., stk, 1, litra a.Det er LO’s opfattelse, at det er Danmarksansvarat sikre, at vikarer, som udfrer deres arbejde inden for det geografiske omràde, direktivet chekker, buyer omfattet af enimplementering af vikardirektivet, i detomfangderes ansatteisesforhold efteralmindelige iovvalgsregler skal henføres under dansk ret. Hvis denne forpligtelse ikkeiagttages, bringes virke1iggreisen af direktivets form5i for denne gruppe i fare.AutorisationsordningSom nvnt ovenfor vii iniplementeringen af vikardirektivet were et effektivt virkemiddel mod social dumping i flere tilflde.Det ga1der dog kun, hvor der er fastsat bindende genereile bestemmelser om iøn- ogarbej dsviikär i brugervirksomheden.LO pegede i rapporten om social dumping fra 2011 pa hensigtsmssigheden af atindføre en autorisationsordning for vikarbureauer.OgsA regeringens egen rapport om modvirkningafsocial dumping er en autorisationsordning bragt i forsiag som tiltag mod social dumping.LO skal pa den baggrund opfordre til, at der snarest indfres en autorisationsordning,der som omtalt i regeringens rapport er pa linje med den, der findes i godskørseisloven.*
Dette vii bevirke, at de bureauer, der àbenlyst spekuierer i at levere udeniandsk arbejdskraft mod en betaling, der liggerlangtunder gldende danske overenskomster,mi korikurrere pa lige vilkâr med bureauer, der betjener sig af dansk arbejdskraft.Arbejdsrettens kompetenceMed det foreliggende Iovforslag vii en kollektiv overenskomst indgäet af de mestrepnesentativc arbejdsmarkedsparter i Danmark kunne udgøre fravigelsesgrundlagetfor ligebehandlingsprincippet i lovens§3, stk, 1. Det er LO’s opfatteise, at vurderingen af, hviike arhejdsmarkedsparler der her er tale em, mest hensigtsmessigt afgøres
af Arbejdsretten. Yderligere skalLO henvise iii den forudsatning, som er udtrykt iaftaler indgâet mellem CO4ndustri ogDIom, at kompetencen til at afgøre tvister efter loven generelt br henhøre under Arbejdsrettens kompetence henset til ønsket omensartet og effektiv hàndhve1se. Idet LO kan støtte et sâdant tiltag, forventer LO, atmulighederne for at ti1gge Arbejdsretten kompetence efter loven vii blive undersøgti et kommende udvalgsarbejde.
Med veniig hilsen6!
HaraldBørsting
/
ISä kom ovforsIaget, der ska implernentere det sàkaldte vikardirektiv fra 2OO8
Forsiaget indforer tigebehandllngsprindppet og dermedvissegrundIggende rettigheder for vikarer, der er udsendt af vikarbureauer Forsiaget er dog Iangt frafuldkomment
FTF har modtaget 8eskftigeIsesministeriets udkast til Iovforslag om vikarers retsstllhing vedudsendelse af vikarbureau m.v, af 18, marts 2013 I høring og har følgende bemerknfnger:Med lovforslaget foretages en srskiIt regulering af de arbejds- og ansttelsesvilkâr, derglder for vikarer, udsendt af et vikarbureau for midlertidigt at udføre arbejde pa en brugervirksomhed. FTF anser det naturligvis for positivt, at der omsider indføres visse grundIggende rettigheder for netop denne gruppe Iønmodtagere med*
blandt andet det formal at be-
skyttedisse og sikre, at princippet om ligebehandlingogsâglder for vikaransatte, jfr.§3,stk, 1 og stk. 2.
§3, stk. 5, udmønter adgangen UI at ftavige ligebehandlingsprincfppet ved kollektiv overenskomst. Konkret foreslâs det I§3, stk. 5, at ligebehandlingsprincippet kan fraviges ved koektiv overenskomst, indgaet af en af de mest reprsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, som glderpahele det danske omrâde.FIFkan tilsiutte sig dette forsiag dog meddentilføjelse, atdet I
Lovforslagets
§3, stk. 5, sikres, at den
koektiveoverenskomst indeholder vilkârmindst svarende til de ansttelsesvllkâr, der ernvntstk. 1.Desudenbørdet fremga, at deter enbetingelse,atdet fremgär af overenskomsten, at par
terne er enigeom at fravige lovensligebehandlingsprincip.FIF anser det forpositivt, at der med forsiaget I
§3, stk, 5, indføres et effektivt vrn mod
social dumping ogsâ pa vikaromrâdet, idet uden!andske overenskomster ikke kan anvendes UIfravigelse af igebehandlingsprincippet.Det fremsendte lovudkast indeholder imidlertid ogsâ en rakke andre forhold, som efter FTF’sopfattelsebgrpraciseresI loven.
HØRINGS$VAR
O2O4.2OI3
lldc 1
For det forste er det beklageligvis fortsat uafklaret, hvad der Jigger begrebet “af9onning”, jfr.
§3. Loviorslaget ses sâledes ikke at komme en afklaring nrmere, og det vil ubestridt komplicere overenskomstparternes indbyrdes drøftelserIforbindelse med implementering af ovende respektive overenskomster, jfr. tflføjelsen tIl
§3, stk. 5, ovenfor. Der mangler biandt an
det en precisering af, hvorvidt erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger, herunder pensions- og sygesikringsordninger, er omfattet af ligebehandlingsprincippet og indgâr I de vsentlige arbejds- ogansttelsesvUkärII forhold tH
§3, stk. 1.
§3, stk. 3, bør vikarbureauet pâlgges pligt til at give vikaren oplysning om de
ansttelsesvilkâr, der er gldende for vikaren under dennes udsendelse pa brugervirksomheden. Netop for at sikre ligebehandlingsprincippets overholdelse, skal vikarbureauet underalle omstandigheder indhente de nødvendige oplysninger, Det er derfor trâd med direktivetsintentioner, at vikarbureauet palgges pligten til samtidigt at informere vikaren herom.Lovudkastet indeholder i
§4, stk. 1, et forsiag om, at klausuler, som direkte forbyder eller I§4, stk. 2, at Iovforslaget ikke vii be
realiteten hindrer, at vikarer efter en udsendelse pa en brugervirksomhed opnär ansttelsepa denne, er ugyldige. Det fremgâr imidlertid videre Igrnse den nuvrende adgang til at indgâ aftaler meliem et vikarbureau og en brugervirksomhed, hvorefter vikarbureauet kan krEeve en rimelig betaling af brugervirksomheden, sâfremt bruger-virksomheden fastanstter den udsendte vikar.stemmelse med jobklausuliovens
§4, stk. 2, er dermed I overens
§2, stk. 2, som ikke omfatter ordninger, hvor der krves en
“rnne/ig”betaling,Eftersom størrelsen at den aftalte betaling sjldent oplyses til vikaren, har vikaren ikke mulighed for at vurdere, om betalingen er“rive//g”.Herved afskres vIkaren fra muligheden for atvurdere, om jobklausulen falder inden for eller uden for jobklausuiloven og dermed I sidsteinstans risikerer at ga glip af rettigheder, scm lovgivningen tilsigter at beskytte. Der bør derforI
§4 indfojes en bestemmelse cm, at vikaren har ret til at fâ oplyst, deis om vikarbureauet og
brugervirkscmheden har indgâet en jobkiausul, dels cm indholdet hen og betalingen herfor.Endelig bemrker FTF, at det eksplicit bor fremgâ at Jovforslaget, at sager vedrorende uoverensstemmelser om arbejds- og anstte!sesviikâr omfattet af en kollektiv overenskomst, skalindbringes for Arbejdsretten (det fagretlige system), hvis sagen rejses at en relevant lønmodtager- ellen arbejdsgiverorganisation.Ud over det ovenfor anførte kan FTF I det hele henholde sig til bem€rkningerne I LO’s høringssvar, jfr. KTO’s høringssvar.
Hørnqsvar
O2O42O13
Side 2
Afslutningsvis finder FIT anledning tJ at udtrykke kritik over denmcgee kortehoringsftist.HensettH atimpementeringenafdettedirektivhar vretflere ârundrvjs.er detprobIe:..gtnJovforagbllverhastet.
ye
i;’.
F3enz SoranfreyF’rniand
BesKeftigesesmInisterietVed Stranden 8106.1 København K[email protected]
udkast 111 ovforsag omvikarersretsstNflng ved udsendese af at vikarbureau m.v.AC her framcdtaget 0rngsmater.aet di ud-kest dl ovforsiag cm vikarers retssti!lng ved udsendeise at et vkarbu—reaum.v.Indiedningsvst kan det undre, at hcrinqsprocessen buyergennemrortmed enkortfattet horingsfnstp2 uger,nvoraf den ene ugegrmdover pskeheUigdage. En sdan strarn høringsproces ken vre edeIggende for den demokratiske horingsoroces, der finder sted ude blendthoringsparterne, hviiket kan føre til, at relevante oplysninger cg synspunkter kke kommer frem horingsfasen, hvilket Isidste ende ken føredi, at ovgivningen buyer vedtaqet p at ufu1dstandigt grundlag,ACforhoidersig imidlertid overvejende positivt t iovforslaget.ostbk& 2192
:2.
2013
S2013-295Lk. D2ci136566
poFEssIoNALssoc141ocNs
Dat er AC’s opfattelse, at lovforslaget, som her dl hensigt at impiemenm-e de oagvecll ggerae Karclrekt v v ore t er oget oeskttese arvikaransatte.AC skal smrtlgt fremhave, at ovforslagets§3 rn lementerer igebenanoiingsprindppet, s vikaransatte fremover sikres tHsvarende vilkrscm fastansatte p brugervirksomheden i forhold ti! arbejdstid, overarbejde,pauser, hvileperioder, natarbejde,ferie, heliigdage samt aflenI ng.Et overordnet forms! med hg.ebehand!ingsprincip.pet I vikardirektlvet erat sikre at vikaransatte oonr arbejds- og anstteIsesvi!kdr, der sommnimum svarnr di dam, der villa vere g!dende, hvls de vikaransattehavde ueret ansat direkte af brugerirkso•mheden dl udføre!se at samme arbejdsopcjave,Dat danske icvfor:aa her lmdlertid den svached. at dat lnd.snvrer dat-dl vikr, der vilie have veret gmidende I r’adfdr at iovgivning, <01-Iektive overenskomster char andre bindende genere!Ie bestemm.elser.
Langt tiovedparten af dc phvatansatte akadernikere er ansat uden foroverenskomst., og p idividueI kontrakt. Dat vii derfor vre vanskeligtat sikre ovarholdelse of gebehandIingsprincicpet br vikaronsarte ekedemikere, der udsendes af et v:karbureau til vikararbejde private vIksomheder. Af iovbemrknin§erne fremg&r siedes ogs at “en indivi—duel ansttelsesaftale mellem en drekte ansatpbrugen.’irksomheden.scm udfører samme arbejde scm vkaren, og brugervirksomheden orkke general, og en sdan afta[es bestemmeiser kan derfor ikke pberbes af en vikar scm grundiag for at fastlgge eksemeMs afiønningenfor vikeren.”AC skal derfor foresl —under henvisning tii videst mulig gennemforeiseaf ligebehandiinqsprincipoet, at der indføres adgang til, at vikaransatteken pber.be sg disvarende gennemsnitlige af!ønning scm ydes grupnor of ansotce p brugervrksomheden, scm udfører samme arbejde scmvikaren, Dette ken fx ske ved at henvise tii de obligatoriske ligelønsstatistikker, scm virksomhederne udarbeider.Lovforsiagets 3, stk. 5 fastsatter I gvrigt, at Hgebehandiingsprinclppetikke finder anvendelse, hvis vikarbureauet omfattes of elier har tiltrdten koilektiv overenskomst, scm or ndget af de mest ret rsentativearbejdsmarkedsparter Danmark, som gIder p hele det danske cmrde, og scm reguierer lØn 09 ansttelsesforhoid,AC finder at undtageisesbesternmeisen§3, stt. 5 er ukiart formuieret,og at den vii rejse fiere sporgsmi, end den giver svar p, igesorn dervii vre risiko for, at vikaransatte buyer ringere stuiIet, end det er hen—sigten med iigebehandiingsprincippet I vikardirektivet, herunder at dotkan fOre tii utilsigtet social dumping.AC skal derfor foresi, at undtageisesbestemrneisen i§3, stk. 5 formu—eros siydende: “Stk. 1 og stk. 2 finder ikke anvendelse I det omfangvikaren or omfettet of en <olTektv overenskornst, der efter sin ordlydudgor en fravigelse af stk, 1 g 2, og scm er indget of de inden for datpgIdende faglige omrde most reprsentative arbejdsmarkedsparterI Denmark, og torn gmlder r bela dot danske omrde, og corn endvide—to respektorer den qenereile beskyttelse of vikarer I henhcld di vikardi—rektivet”,
Med venlLghiisen.
3esper Dad Jensen:2t4•9 5862E jJjficc
KOMMUNALE TJENESTEMNOOG OVERENSKOMSTANSATTELONGANGSTRADE 25 11468 KØBENHAVN KTLF.33119760iwkto.dk E-ma;[ kto.ktodk
Beskafiige1sesrninisterietVed Stranden 81061 Kobenhavn Kpjaicenter(hmdk
Sagsnr.: 3305ASRDirekie ilfnr.: 3347 06162. april 2013
Vedr.: t-Ioringss’ar vedrrende udkast til Iovforslag om vikarers retsstilling vedudsendelse af ci vikarbureau m.vi3eskaftic1sesministcrict har ved hrev18.marts 201 3 anmodet urn blandi andet KTO’sbemarkninger til et frernsendt udkast dl lovforslag orn vikarers retsstilling ved tidsende[ScaIikarbureau m.v. med Lrist for hernarkniner den2.april 2013.KTO henviser til eventuelle horingssvar fra hhv. 1.0. FTF og AC.McdVenhighilsenIdle J3asse
Susanne Rehrn
CF U(; tralorganisationernesFe1Iesudva1gStaw$n2s REads i3, 4. 5a1, 1607 Kbh.V11f33101 300 rax 3370 1333
Be.skaftigeIsesmin1steretVed Stranden 81061 Kobenhavn K
26O32U13
12/47/63 HWIJLRE
Høringssvartil horing over udkast til lovforslag om vikarers retsstiIling ved udsendelse af et vikarbureaumv.CFYssekretariat OarIraBeskWgeisesministedet modtagethoring over forslag tO ovomvika
rers retsatlOingved udsendeiseaf etvikarbureaurnu
CFU harikke bemrerkninger til høringen,men henvisertOhgringssvarfrahovedorganisationerneMed venlig hiisenP vegne at CFUfIi
Hen6k Wtt
Odense. den 2. april 2013Kommunkation og analyseDirekte:63138607
E-mail:
lha@f-fdk
BeskftigeisesministerietVed Stranden 81061 København KSendt pr. e-mail til:Jundisk Arbejdsretligt og Internationait Center piaicenterbm dk
FRIEFunktionrerEperterktcre
HovedkontorogAkasseP395;GSriCBDK5i00 Odnnse CTIC: 63136550
Fx 53 13 65 55Regioriskontorer:
Høring over udkast til iovforslag om vikarers retsstilling ved udsendelse af etvikarbureau m.v.Erie Funktionrerønskerhermed atafgive bemrkningertilhøringen.Frie Funktionrer er helt enige i, at der er behov for at beskytte vikaransatte, fordivikarerne I dag otte er retsløse. For de vikarer, der arbejder pa funktionromrádetbetyder det at de fx ikke er omfattet at funktionrlovens beskytteisesregler omopsigelse, og at de ikke er garanteret iøn under sygdom.Det fremgàr at bemrkningerne til lovforsiaget, at iigebehandlingsprincippet harafsmittende virkning for vikarer, sa de fremover vii have ret til løn under sygdom,hvis de I ovrigt sidestilles med funktionrer. Det er naturiigvis en god udvikiing,men nàr den del af forsiaget ikke samtidig omfatter et opsigelsesvarsel, sâ kan detblive en tnkt beskytteise uden tiistrkkeligt sikkerhedsnet. Buyer vikaren syg,kan han afskediges uden varsei, og sa har arbejdsgiveren sparet iønomkostningentil en sygdomsramt vikar.Det fremgâr ogsá at iovforsiaget, at vikarer mindst skal have viikár svarende til denkollektive overenskomst pa brugervirksomheden. Der er et stigende antallonmodtagere, der arbejder pa individuelle viikár. Derfor foreslár vi, at ministerenbenytter iejiigheden tii at samie de helt basale vilkr for iønmodtagere i enlonmodtagerlov der omfatter bade fastansatte og vikarer, Loven bør blandt andetsikre en minimumsbeskyttelse. hvor der ikke er overenskomster, fx omopsigelsesvarsler og mindstelen, Lovgivningen bør netop beskytte de svageste paarbejdsmarkedet.Hvis horingssvaret giver anledning til spergsmal, er vi gerne til radighed.Med venlig hilsenErie Eunktionrer/
vax: 33988555
i<ebenhavns§e15CK-CCCCKbSSI338650
ArhusDqaAveru5O8
08O00ArhuCT’f8730850308555
E-mail:WWW.
Claus CarstensenJuridisk chef, advokat
Lone HansenKommunikations— og analysechef
JestreLandsretPrarsdenten
.-e’VadStrandenSc..
1061 Kabenha; a K
Jar 4OA4’Lit613Den26/03it013
Beskaftige1sesrnini.sterl.et har ved bray af 18.. marts 2013anmodet tm hemarknin.g.er til atudkastiiifoi slag di 1ev om vikarers retsstilii.ne ved udsend.eise. afatvikarhi.neau m,v
I cern an!ednina skai jea meddele, at udkastei ikke saver Iandsrerten aniednina ni atftemkomme med 6emasrkninsser.
Dette svar sendesafteranmodnina’ ill
Der henvises diJar, 20I32590.
Med ven.lie hilsen
ctI:uSfarne Christensen
GrObredseKirkestr:.aede 38500Viborg
(Telefax 55 52 53 •55)
www:veatreiandaret.dk
østre LandsretPrasidenter.9fl11DenJj:r. 4flr\-0L2213Inn:.:
Besked iee!.sesminiszerietVed StrandenSI061KnbenhanK
FIeskeflige1scsrninisteriethar vedhrevat 18. mails 2013 (Sagsnr.2013—2590) anmodet om even—tuellebeniarkningertiltbrslagtilmv urn vikarers retsstillingvedudsendetse afet vikarhureauilL V.
I denaniedning skaljeanieddele. atforslaget ikke giver landsretten anledning01at lie mkornmemed hemarkninger.
Mdveniig hi.isen
I
./I/[1/? i31vLa)uth?/7J
I’
/
4dvokatrdet
ADVOKATlSAM F U N D F T
BeskaftigeIsesministerietVedStranden 81061 KobcnhavnK
KRONPRINsESSIGADF 281306 KOBENHAVN K33[IL
[)AIO 25, rnart 2fl13213-
1jliCcI1tr1j21fl.Ik
Ii)
a
ilorang over udkast til Iovforslag om vikarers retsstilliaig veil udsendelse af etvikarbureau my.-
Ved e-mailaf18-03-2013 har Beskftige1sesministeriet anmodetornAdvokatrâdetshemerkningertiI ovenmevnte udkast.
Advokatrâdet har ikke bema2rkninger 01 det frernsendte horingsmateriale.Med venlig hilsen_--—,—f/4.
Lrs
7
y
pt
Jorgensen
3amfund* [email protected]‘3 4ad\ OkatSa[nt’lLndet,dk
DATATILSYNET
Beskaftie1sesrninisterietVed Stranden S1061 Kabenhavn KSendt til: pjjiicenteru brn.dk
21. marts 2013
Vedrørende horing over forsiag til Lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v.Ved e-mailaf18. marts 2013 har Beskftige1sesministeriet sendt ovennvntelovforslagtil Datatilsvnet og anmodetomtilsynets eventuelle bemerkninger.Lovforslagetgiverikke urniddelbart Datatilsynet anledning til bemrkninger.Kopi afdette brev er dags dato sendt til Justitsrninisteriets Lovafdeling.
Datatilsynet
Borgergade 28,5.1300 Kabenhavn KCVR-nr. 11-88-3T29Telefon 3319 3200Fax33193218E-mai1dtt’ datatiBynet.dkwww,datatilsynet.dkJ,nr. 2013112-0188
Med ven1ut hilsen
SagsbehandlerMaiken Bøgelund BekDirekte 3319 3226
Maiken Bogelund Bek
DANSKEADVOKATER
Beskaftige1sesmin isterietVed Stranden 8io6i København K
3. april
2013
Udkast 61 lovforslag om vikarers retsstilling ved udsendelse afet vikarbureau m.v.
BeskLeftigelsesministeriethar den 18.marts2013sendt udkast tiliovforslagomvikarers retsstiiling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. i høring med høringsfrist den2.april2013.Lovforslaget gennemforer direktiv 2008/1o4/EF af 19, november2008omvikararbejcle.Udkastet til lovforslag har vret behandlet i Danske Advokaters fagudvaig for ansttelsesret,Danske Advokater bar foigende bemlerkninger til udkastet:Adi,stk.i)Til iovforslagets §1,stk.1,bemrerkes, at begrebet “midlertidigt” erukiart,herunderhvad konsekvensen er,hvisder ikke blot er tale om en “midiertidig” udsendelse til
brugervirksomheden.
Henseteli at hojt specialiserede tekniske ydeiser til eksempelvis boreplatforme,vindmoileindustriea og telekommunikation ipraksisofte leveressom netop langvarige engagementerviadanske elier udenlandskevikarbureauer, er derbehov for enprcisering afdettebegreb.Ad3,stk.i)
Afbemerkningerne til lovforslagets § 3,stk.1,fremgr det, atiigestillingsprincippetskal gennemføres ‘vilkär for vilkâr’, hvad betyder,at vikarer omfattet afdettebyforsiag vii f adgang til eni dansk arbejdsretuhyresjldent forekommende “cherry-picking”; de vikarer, der udsendes fra bureauer med egne overenskomstertil bruervirksomheder, som ligeledes bar overenskomster eller andre bindende generelie bestemmelser om ansttelsesvi1k?r, vil i konsekvens aflovforslagets bemrkningerkunne vlge de bedste anstette1sesvilk?r fra hvert overenskomstrund]ag og ats “dcbedste vilkarfra beggeverdener”, Vikaransattekan si1edes samlet set fàbedreanstte1sesvilk?ir end fastansatte medarbejdere, der m nojes med et efter forhandlingafbaianceret overenskomstgrundiag.
For at undg tvister bør denne usdvanIige retstilstand fremg med tydelighed afIovforslagets ordlyd.Ad3,stk.2)
Ti! lovforslagets § 3, stk,2,bemrkes, at det I anden linje i lighed med formuleringen afstk, z. bør gentages, at ligebehandiingsprincippet kun ge1der vedandrebindende generelle bestemmelser,...”. Der er ikke i dansk ansttelsesret, bortset frahvad der følger af ikkediskriminations1ovgivningen, noget generelt egalitetsprincip,altsà et princip om ligebehandling af tnedarbejdere, hvorfor det kun kan were derettigheder, en brugervirksomhed er bundet tilvia Iovgivning, kollektive overenskomster eller andre bindende, generelle bestemmelser, envikar kan kreve sig ligebehandlet i forholdtiL
“...
Ad3,stk.3)
Ti! lovforslagets § 3, stk. 3, bemrkes, at den pligt, der pähviler vikarbureauet til atoplyse vikaren om de relevante ansatte1sesvi1kàr pa brugervirksomheden, bør spejiesi en tilsvarende og eksplicit pligt for brugervirksomheden til at give disse oplysningertil vikarbureauet; sr1ig henset til at en overtrdelse af denne bestemmelse over forvikarbureauet kan straffes med bøde, bør vikarbureauet have en 1ovfestet adgang tiloplysningerne,Ad3stk.5)
Til lovforslagets §,stk.,bemrkes, at begrebet de mest reprsentative parter” erukiart og ma, medinindre det pneciseres nermere, formodes at give anledning tiltvister.Ad§)
Til lovforslagets § 7 bemrkes, at ogsâ ansvaret for vikarens arbejdsmiljøforhold herpneciseres, herunder om dette ansvar pAhviler vikarbureauet eller brugervirksomheden eller disse parter I f11esskab,Ad8,stk.3)Ti! lovforslagets §8, stk. 3, bemrkes,at detber fremgA udttykkeligt, hvem p1igtsubjektet er, herunder om det bade er vikarbureanet og brugervirksomheden, og i givetfald om parterne over for vikaren hafter solidarisk for betalingen af en godtgørelse.—ooOoo--Danske Advokater var ikke anfort pa den officielle heringsliste, men skal anmode omat blive optaget pa denne, sA lovstof, der sendes I bering, automatisk tilg?ir DanskeAdvokater,
Med venhig hilsen
...
Jielle Hübertz Krogsøevicedirekterhhk@danskeadvokater,dk212
ERHvERvSSTYRELSEN
26.marts2013Sagsnr.: 13/00494
/metatb-erst
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsstvrelsens horingssvar vedrorende forsiag til by oni vika-rers retsstiliing ved udsendelse af et vikarbureau m.v.
Daherups Pakhus
LangeineAle 172100 København0
Erhvervsstyrelsen bar via Horin gsportalen konstateret, at BeskafiigeIsesministeriet bar sendt lovforslag om vikarers retsstilling ved udsendelseafet vikarbureau m.v. i boring.Erhvervsstyrelsen anmoder F3eskeftige1sesministeriet om at sende alleerhvervsrelev ante Iovforslag og udkast til bekendigorelser i boringiEr-bvervsst’.relsen. saledes at de administrative konsekvenser kan blive vurderet.I forbindelse med nationale horinger hedes BeskaftigeIsesministeriet benvttefoIendee-mailadresse letb\ rderuerst.dk.Ifoi-bindelse med EUhoringer anvendes folgende e-mailadresse:1etbyrder-i-EUaerstdk.
TIfFaxCVR-nr.
35 29 10 003546600110150817
erst@erst dkwww erstdk
I forhold til Iovforslaget har TER (Team Effektiv Regulering, det tidligere CKR) folgende bemrkninger firsdvidt angdr de administrative konsekvenser:TER vurderer samlet set, at Iovforslaget med Ibrer administrative hN rder Iformaf bade omstillingsbyrder og lobendeadministrativebvrder tbr erhvervslivet.Dc administrative konsekvenser kanhI.a. benfores iii IovtorslagetsS.stk.3.der nledfilrer. at en vikar bar rettilat t oplvsningeromsine an—sttelsesviIkir ved udsendelse til enbrugervirksomhed efteranmodningherom til vikarbureauet.Dette er enoplysningspligt for vikarbureauerne,
der skal indhente samtlige informationer fra brugervirksomheden, somopgoresIbovforslagets§3, stk, 1, hvorefter de skal videregivestil vikaren pa anmodning, Dermed medtbrer Iovforslagets§3, stk.3 lobendeadministrative hyrder for vikarhureauerne,Derudoverskal vikarer intbrmeres om iedieeoiiIineerpab rueerirksombeden ilbIge Iovforsiaeets§5. b ilket VII vreen opIysninspIiL’t fordejrksomheder. der anstetter v ikarer.I prakslsmadet tbrmodes, atde tiestevirksomheder I tbrveien slartnterstIItng*up1ik reiIiiridintdem menkrJL\irksoi
heder, der ikke gor dette pa nuverende tidspunkt, kan der vare omstiI!ingsbyrder tbrbundet med at skulle slá stillingerne op pa en ny made.Desuden er der lobende administrative hyrder forbundet med opsiageneaf stillingerne.Brugervirksomheden skal endvidere give passende oplysninger om brugaf vikarer til 1onmodtagerreprsentanter (jf lovfors{agets§7), hvilketogsä medforer Iøbende administrative byrder for de berorte virksomhedeme,Dog gIder det for§5 og 7, at dereren undtagelse til oplysningsp{igterne (beskrevet i begge paragraffers stk. 2). Elvis brugervirksomhedenkan dokumentere, at der er indgâet en overenskomstaftale, der implemen*terer vikarernes navnte rettigheder, er virksomhederne undtaget franavnte pligter. Dette medforer til gengeId dokumentationskrav og dermed lobende administrative byrder for virksomhederne, Dette dokumentationskrav gor sig ogsâ gIdende for§6, stk. 2.Det er pa det foreliggende grundlag ikke muligt forTERat kvantificerede samlede administrative konsekvenser af lovforslaget.Dcsamlede byrder vurderes dog at vare begrarnsede pga. vikarbranchens forholdsvisehue andel pa det danske arbejdsmarked.Kontaktperson for ovenstâende bemarkninger er:Lise Tro lieFuIdmegtigTif, direkte 41738208E-post LisTro(dert,1k