Tak.
Jeg vil begynde med at erklære mig enig med Dansk Arbejdsgiverforenings høringssvar i én ting:
EU skal ikke blande sig i løn- og ansættelsesvilkår.
Det skal vi klare ved hjælp af vores overenskomstmodel.
Med enigheden med Dansk Arbejdsgiverforening hører jo nok op, når jeg siger, at jeg synes, det er en falliterklæring for den danske overenskomstmodel, at vi ikke for længst gennem kollektive overenskomster har sikret alle vikarer de samme rettigheder som ansatte på brugervirksomheden.
Jeg er nødt til lige at tage en tår vand, jeg håber, det bliver trukket fra taletiden.
(
Den fg.
formand
(John Dyrby Paulsen):
Det skal du ikke regne med).
Nej, ingen nåde.
Når det ikke er lykkedes, skyldes det jo først og fremmest modstand fra Dansk Arbejdsgiverforenings medlemsvirksomheder, der ikke har ønsket den her ligebehandling.
Men vi skal jo nok være ærlige og sige, at fagbevægelsen også selv har gjort det noget indviklet, da ikke alle overenskomstgrupper i fagbevægelsen er enige om, at det ideelle er, at vikarerne i alle væsentlige forhold aflønnes som ansatte på brugervirksomheden.
Men når galt skal være, må vi jo bare konstatere, at vi her har den usædvanlige situation, nemlig et EU-direktiv, der blander sig direkte i løn- og ansættelsesvilkår for vikarer, men på en måde, så man sikrer vikarerne nogle rettigheder, som de ikke har i forvejen.
Prisen for dette gode er ifølge direktivet, at så skal medlemsstaten også arbejde for at fjerne barrierer for udbredelsen af vikarbureauer.
I modsætning til, hvad der er tilfældet i Norge, har vi jo for længst betalt denne pris, hvis der da nogen sinde har været væsentlige barrierer for vikarbureauer i Danmark.
Tilbage står det, som er kernen i dette direktiv, nemlig at vikarbureauet er forpligtet til at sikre deres vikarer mindst samme vilkår som ansatte på brugervirksomheden, hvad angår de væsentlige løn- og ansættelsesvilkår.
Hvad det sidste betyder, er så måske en af de ting, der skal opklares fuldstændigt.
Enhedslisten er derfor også positive over for lovforslaget, men der er en del vigtige spørgsmål, vi skal have afklaret, før vi tager endelig stilling.
Det drejer sig især om lovforslagets mulighed for, at ligebehandlingsprincippet kan fraviges ved kollektive overenskomster.
Det er positivt, at udenlandske vikaroverenskomster og ikke repræsentative overenskomster ikke kan bruges til at fravige ligebehandlingsprincippet.
Så vidt så godt.
Men det helt centrale spørgsmål er:
Betyder muligheden for fravigelse ved kollektiv overenskomst som beskrevet i lovforslaget, at overenskomstdækkede vikarer kan komme i en situation, hvor de er ringere stillet end ansatte på brugervirksomheden?
Det er et relevant spørgsmål, når man ser på, at det eneste krav, der stilles til fravigelse ved kollektiv overenskomst, er, at blot en af parterne i overenskomsten skal kunne betegnes som en repræsentativ part på det danske arbejdsmarked.
Der er ingen krav til, at ligestillingen med vilkårene på brugervirksomheden skal respekteres ud fra en helhedsbetragtning.
Allerede indgåede overenskomster blåstemples uden videre som værende i overensstemmelse med loven ud fra en simpel antagelse af, at de nok lever op til direktivets krav.
Det er et relevant spørgsmål, om loven dermed legaliserer, at fravigelse ved kollektiv overenskomst medfører et brud med ligebehandlingsprincippet, og om loven dermed selv er i strid med direktivet.
Det vil vi gerne have undersøgt nærmere i udvalgsbehandlingen.
Det er meget vigtigt at få det afklaret, ikke fordi vi er begejstrede for EU-direktiver om arbejdsmarkedsforhold, tværtimod, men fordi det vil være krænkende for retssikkerheden og ødelæggende for tilliden til den danske overenskomstmodel, hvis man indfører en lov, som kan medføre, at vikarer er bedre stillet uden overenskomst.
Vi skal jo nødig i den situation, at vi vedtager en lov, som efterfølgende dømmes ude af EU-Domstolen, fordi loven åbner for en ringere beskyttelse af vikarer end fastsat i direktivet.
Det vil for at sige det mildt være ret pinligt.
Herudover følgende kommentarer:
Vi glæder os selvfølgelig over, at ministeren afviser de fleste af Dansk Arbejdsgiverforenings forsøg på at svække lovforslaget.
Men vi undrer os da over, at en socialdemokratisk minister afviser de fleste af fagbevægelsens udmærkede ønsker og forslag.
Jeg tænker især på følgende:
LO's ønske om, at der kommer en bestemmelse i udstationeringsloven om, at udstationerede vikarer, både udenlandske her i landet og danske i udlandet, skal følge vikarloven.
LO's ønske om, at der skal være pligt til at oplyse vikaren om, at der er indgået en aftale om jobklausul mellem vikarbureauet og brugervirksomheden, og hvad indholdet og betalingen er for sådan en aftale.
LO's ønske om, at der indføres en autorisationsordning for vikarbureauer på linje med den, der findes i godskørselsloven.
Det vil virkelig være en effektiv måde at få skilt fårene fra bukkene på i vikarbranchen, og det foreslås jo også som en mulighed i rapporten fra udvalget om social dumping.
Så er der FTF's ønske om, at vikaroverenskomster skal indeholde vilkår, der mindst er svarende til vilkårene i brugervirksomheden som nævnt i § 3, stk.
1, og at de repræsentative parter skal være enige om at fravige loven.
FTF's ønske om, at vikarbureauet skal oplyse vikaren om vilkårene på brugervirksomheden, og til sidst LO og FTF's fælles ønske om, at det er Arbejdsretten, der skal tage stilling til, hvem der er de mest repræsentative parter, og til sager om brud på og fortolkninger af loven.
Det var da en pæn stribe gode, positive konkrete ønsker fra fagbevægelsen, som ministeren dermed har hældt ned af brættet.
Jeg skal bare meddele ministeren, at hvis hun pludselig skulle få lyst til at lytte til fagbevægelsen på disse punkter, så er Enhedslisten selvfølgelig parat til at sikre et flertal for at gennemføre det.
Og hvis ministeren ikke selv har fantasi til at formulere de fornødne ændringsforslag, vil vi under alle omstændigheder hjælpe til med dette og i det hele taget lade vores endelige stillingtagen til lovforslaget være bestemt af, hvad udvalgsarbejdet munder ud i.
Tak for formandens tålmodighed.