Socialudvalget 2012-13
L 207 Bilag 1
Offentligt
Advokatrådet
Social- og IntegrationsministerietHolmens Kanal 221060 København K
KRONPRINSESSEGADE 281306 KØBENHAVN KTLF.FAX33 96 97 9833 36 97 50
DATO: 15. marts 2013SAGSNR.: 2013 - 590
ID NR.: 226879
Høring - over forslag til lov om ændring af børneloven og forskellige andre love(Medmoderskab mv.)Ved e-mail af 13-02-2013 har Social- og Integrationsministeriet anmodet omAdvokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
Københavns Byret
Social- og IntegrationsministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 København K
PræsidentenDomhuset, Nytorv 251450 København K.Tlf. 99 68 70 15CVR 21 65 95 09[email protected]J. nr. 9099.2013.30
Den 5. marts 2013
Ved en mail af 13. februar 2013 har Social- og Integrationsministeriet anmodet om eventuelle bemærk-ninger til et udkast til forslag til lov om ændring af børneloven og forskellige andre love (Medmoder-skab mv.).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at forslaget ikke giver byretterne anled-ning til at fremkomme med bemærkninger.
Der henvises til j.nr. 2012-9136.
Med venlig hilsen
Søren Axelsen
Til:
Til Social-ogIntegrationsministerietianledningafhøringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskellige andre love.Svaret er sendt den 12. marts 2013 pr. email.Det oplyses for god ordens skyld, at”BarnetsTarv Nu”eretfagnetværk,derarbejderforændringafforældreansvarsloven.Fagnetværketsarbejdekommerblandtandettiludtrykpåhjemmesidenwww.barnetstarv.nuDettesvarerforfattetaftoafnetværketsmedlemme.OVERORDNEDEBEMÆRKNINGERtillovforslaget:1.Fagnetværketfinderdetbørfremgåtydeligtaflovgivningen,hvorledesbegrebetbarnetstarvogbarnetsbedsteskal udfyldes.Deterikketilfældetiforældreansvarslovenidag,ogfårsåledesbetydningogsåfordenlovsomerihøringher.Detlovforberedendearbejdeitilknytningtilforældreansvarslovenviserhentil,atbarnetstarvskalopfattessombarnetssammenbindingmeddegenetiskeforældre,hvilketimangekonfliktsagerkanspørgsmålssættes,hvisbarnet skal have ro, tryghed og omsorg.Derbørsåledesfokuserespåro,tryghedogomsorgsåbarnetsudviklingspotentialeudfoldesbedstmuligt.Ombetydningenafbegrebetkanlæsesmereheribogen:”Barnekonvensjonen.Barns rettigheter i Norge”.RedigertavNjålHøstmælingen,ElinSagaKjørholtogKirstenSandberg.Oslo,2008.2.utgave,kap.3afTrudeHaugliside55og56:”Prinsipperfremståroftesomtemmeligluftigefenomener,sogirrisikoforatdereellebeveggrunnerbaketstandpunktikkekommerfrem.Prinsipperkanblisågenerelleogadstrakteatdesavnerkonkretinnhold,oggirdårliggrunnlagforåbegrunneetstandpunkt.Mankanrettogslettikkevitehvaenrettsanvenderharlagtvektpåavhensynogmothensynogkonkreteomstendigheternårenavgjørelsebegrunnesmedhenvisningtiletprinsipp.Argumentasjonfraprinsipperkanpådettegrunnlagbidratilåtilslørerettensreellekarakter”…Mankanikkesebortfraatenhenvisningtilbarnetsbestekangiavgjørelserenlegitimitetsomdetkanskjeikkealltiderfaktiskgrunnlagfor.Detervanskeligtåargumenteremotenbeslutninghvisdenfremtrersomfattetutfra hensynet til hvad som er best for barn. Det er dermed en risiko for at hensynet kan brukes (bevisst ellerubevisst)forålegitimerepolitiskestandpunkter,verdistandpunkterellerrettsligeavgjørelserhvordetegentligerandrehensynsomvirkermotiverendeellersomharværtviktigereennhensynettildetbarnetsakengjelder,foreksempelrettferdighetmellomdevoksne,allmennpreventivehensyn,økonomioglikestilling”.2.Ansvars-ogomsorgserklæringenbørafskaffes.Kvinder,derikkeergift,børikkekunneafgiveforældremyndighedentilandre,førbarneter1år.Dettesomenerkendelseafdetreproduktivearbejdekvindergørmeddereskroppe.Derhenvisestilsærtrykafkap. 8”Kvindensandelireproduktionskæden”, udgivetpåDjøf2012vedhæftet.3.Dafamiliesagererindispositivesager,børdettekonkretfremgåafloven.Detbørtydeliggøres,atsamfundetharinteresseisagen.Detbørligeledespåpegesilovgivningen,atdommerneharencentralerolleirelationtilsagerneskonkreteoplysning.Detbørgørestiletkrav,atderanføreskonkretepræmisserforenkonkretretsafgørelse,såledesatdetafborgerneogadvokaternekanfølges,hvaddererlagtvægtpå.Deterikketilfældetsom det er nu.4.
Derbørsikresalleifamiliesageruvildigrådgivningpåseparatmøde.Rådgivningenskalgivesafspecialisterindenfor henholdsvis juridiskeforhold,børnsbehovogtrivselsgrundlag,ogkonfliktdynamikker.Dettebørskeudenberegningfordenenkelteborgerogsåledesbetalesafsamfundet,derhareninteresseiatborgerneersåoplystesommuligtogsåledeskantræffefornuftigebeslutninger.Deterfagnetværketsopfattelse,atforældreansvarslovenmedsinetvangsdynamikker– hvorsædvanligretssikkerhed er sat ud af kraft - f.x. i fogedsager -krænkerflerekonventioner.Baggrundenfordettekanlæsesher:http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Forslag_endringer_barneloven_pdf.pdfLæsnorsk”Høringsnotat-Forslag til endringer i barneloven– Samværundertilsynavoffentligoppnevnttilsynsperson m.m.”, som er udsendt af Det kongelige barne-, likestillings og inkluderingsdepartement den 20.juni2012,ogifølgehvilketFNharbedtNorgeomatretteoppåforholdene,jfside11:”KomitéenforbarnetsrettigheterhaddemerknadertilNorgesimplementeringavartikkel3og12vedhøringeni2010.”23.Komiteenanbefalerpartenåvidereføreogstyrkearbeidetmedåsikreatbarnetsbestesomgenereltprinsippblirbehøriginnarbeidetiallelovbestemmelserogirettsligeogadministrative beslutningsprosesser, herunder familierelaterte prosesser og prosesser somgjelder alternativ omsorg og innvandring, samt i alle prosjekter, programmer og tjenestersomharinnvirkningpåbarn.Komiteenanbefalerogsåpartenåutarbeideretningslinjerforhvordanprinsippetskalanvendesipraksis,oglæreoppallesomerinvolvertiprosessenmedåfinneuthvasomerbestforbarnetellerbarna.(…)25.Komiteenanbefalerpartenåvidereføreogstyrkearbeidetmedåimplementerefulltutartikkel12ikonvensjonen,ogfremmebehørigrespektforsynspunktenetilbarniallealdreiadministrative og rettslige prosesser, herunder i barnefordelingssaker og utlendingssaker, ogisamfunnetsomhelhet.Komiteenanbefalerogsåatpartenfremmerbarnsdeltakelse,hjelperdemmedåutøvedennerettenipraksisogsørgerforatdetblirtattbehørighensyntilderessynspunkterialleforholdsomangårdemifamilien,påskolen,iandreinstitusjonerforbarn,i lokalsamfunnet, i utformingen av den nasjonale politikken og i evalueringen av planer,programmer og politikk.(…)”Flere klip (noter udeladt) fra”Høringsnotat-Forslag til endringer i barneloven– Samværundertilsyn av offentlig oppnevnt tilsynsperson m.m.”somerudsendttilhøringden20.juni2012:”Deneuropeiske menneskerettskonvensjon (side 10):Den sentrale bestemmelse i Den europeiske menneskerettskonvensjon av 4. november 1950 i relasjon tilforeldreansvar,bostedogsamværerkonvensjonenartikkel8.10Denretttilfamilielivsombestemmelsenbeskytter,dreiersigisæromkontaktenmellometbarnogdetsforeldreogeventueltandrepårørende.Avbrytelse av kontakten mellom et barn og dets foreldre betraktes som et”inngrep”iretten til familieliv som eromfattetavartikkel8.1.Deterimidlertidikkeethvertinngrepirettentilfamilielivsommedførerenkrenkelseavkonvensjonen. Et inngrep kan legitimeres hvis det i nasjonal rett finnes hjemmel for inngrepet, hvis inngrepettjeneretavdeformålsomerangittiartikkel8.2,oghvisinngrepeterproporsjonaltmeddetformålsomsøkesoppnådd.Proporsjonalitetsvurderingeninnebærerenavveiningavpådenenesideforeldersretttilfamilielivmedbarnet,ogpådenannensidebarnetsretttilåblibeskyttetmotovergrepm.m.Domstolensformellekravtilsaksbehandlingkaninkluderekravomhøringellerpåannenmåteinndragningavbarnetisaken.DettekravmåsesisammenhengmedBarnekonvensjonenartikkel12omhøringavbarn.FNs barnekonvensjon (side 10-11)FNskonvensjonombarnetsrettigheterav20.november1989,barnekonvensjonen,girbarnetsærligmenneskerettsvern,oginneholderbådebestemmelseromalminneligemenneskerettigheterogomsærligerettigheter for barn.Barn har en grunnleggende rett til beskyttelse nedfelt i barnekonvensjonen artikkel 3.2. Etter artikkel 19 skalstatenetreffetiltakforåbeskyttebarnetmotalleformerforfysiskellerpsykiskvold,skadeellermisbrukm.m.Videreharmedlemsstateneansvarforåtreffe
tiltakforåbekjempeatbarnulovligføresutavlandet,jfartikkel11.Deteringentvilomatbarnetsretttilbeskyttelsemotvoldogovergrepgårforanandrerettigheteretterkonvensjonen.FNsbarnekonvensjonbyggerblantannetpåetprinsippomatbarnetsbesteskalkommeiførsterekkeiallebeslutningervedrørendebarnet,jfkonvensjonensartikkel3.1:”Vedallehandlingersomberørerbarn,entendeforetasavoffentligeellerprivatevelferdsorganisasjoner,domstoler,administrativemyndigheterellerlovgivendeorganer,skalbarnetsbesteværeetgrunnleggendehensyn.”Bestemmelsen har flere funksjoner, herunder at barnets beste som et grunnleggende prinsipp skal reflekteres ilovgivningenogialleavgjørelservedrørendebarnet.Samtidigskalbarnetsbesteinngåifortolkningenoganvendelsenavandrebestemmelserikonvensjonen.Barnetsbesteskalkommeiførsterekke,menskalikkenødvendigvisværedetenestekriteriumvedavgjørelsenavkonkretesakerombarnetsforhold.Barnetsretttilsamværmedsineforeldreskalforeksempelvurderesoppmotdetsretttilbeskyttelsemoteksempelvisvoldogovergrepfraforeldrenesside.Etterkonvensjonensartikkel9.3påhvilerdetmedlemsstateneårespektererettenforetbarn,someradskiltfradeneneellerbeggeforeldre,tilåopprettholderegelmessigpersonligforbindelseogdirektekontaktmedbeggeforeldre,medmindredettestridermotbarnetsbeste.Rettentilåuttrykkesinemeningeriallespørsmålsomberørerbarnetbehandlesikonvensjonenartikkel12.”Vistårgernetilrådighed,hvishøringssvaretønskesuddybet- ellerlovgivningenpåfamilieområdetiøvrigtønskesdrøftet.Med venlig hilsenPia Deleuran og Bente Holm Nielsen***********************************************AdvokatogmediatorPiaDeleuran,cand. jur.et art.Peter Bangs Vej 592000 FrederiksbergDenmark+45 38 88 11 11+45 30 24 68 03 - mobil+45 38 88 91 91 - faxwww.deleuran.dkwww.mediationsommulighed.dkwww.vdc123.dkDenne e-mail kan indeholde fortrolig information. Hvis du ved en fejltagelse modtager e-mailen, bedes du venligst informere mig om fejlen ved atbruge svar-funktionen. Samtidig bedes du slette e-mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den. Selv om e-mailen og ethvertvedhæftetbilagefterminoverbevisningerfriforvirusogandrefejl,somkanpåvirkecomputerenellerit-systemet,hvoridenmodtagesoglæses,åbnesdenpåmodtagerensegetansvar.Jegpåtagermigikkenogetansvarfortabogskade,someropståetiforbindelsemedathavemodtagetog brugt e-mailen.
Social- og IntegrationsministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 København KAtt:[email protected]Dato:07/03 2013
Høring over forslag til lov om ændring af børneloven og forskellige andre love(Medmoderskab mv.).Børne – og Kulturchefforeningen (BKF) takker for muligheden for at afgive høringssvar.BKF ser meget gerne, at kommunernes adgang til relevant, ajourført viden omforældremyndighed og andre afgørelser i statsforvaltningerne, der kan have relevans for denkommunale sagsbehandling efter serviceloven, forbedres, da sikker dataudveksling er ennødvendighed for at der kan laves korrekt inddragelse, undersøgelser, partshøring ogafgørelser på myndighedsområdet vedrørende serviceloven.
Med venlig hilsen
Christian L. HansenBestyrelsesmedlemog formand for netværk Børn & Familie
Eventuelle henvendelser til:Formand for bestyrelsen Flemming Olsen (tlf: 44 52 55 00/30 51 98 97 / [email protected])Formand for netværk Børne og Familie Christian L. Hansen (tlf: 51 51 24 78 / [email protected])
1
Sekretariatet: Herlev Kommune, Herlev Bygade 90, 2730 HerlevTlf.: 4452 5526, E-mail:[email protected] www.bkchefer.dk
To:Cc:From:Subject:Sent:
Elsebeth Jensen (Sagsbehandler, Lovekspedition)Neel Pryds Winkel (Sagsbehandler, Familieret)Berit Brylov [[email protected]]Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(medmoderskabmv)05-03-2013 13:51:21
Detskalhermedmeddeles,atBUPLikkeharbemærkningertildemedsendteændringeribørnelovenmm.irelationtilregeringsgrundlagetomsikringaf,at"medmødretilbørnundfangetvedkunstigbefrugtningomfattesafbørnelovenpåligefodmedfædre".PågivenforanledningskalBUPLoplyse,atforbundeterblevetopmærksompå,atderiforholdtilsurrogatmoderskabkanværebehovforatsenærmerepåbørnelovens§31,særligtidetilfælde,hvorenkvindedonereregne(befrugtede)æg,ogladerenandenkvindeværerugemorforfosteret/barnet.
Med venlig hilsenBERIT BRYLOVFAGLIG KONSULENT
BUPLBØRNE-OGUNGDOMSPÆDAGOGERNESLANDSFORBUNDBlegdamsvej124|2100KøbenhavnØTlf: 3546 5000 |bupl.dk
Social- og IntegrationsministerietHolmens Kanal 221060 København K
12. marts 2013Vedrørende journal nr. 2012-9136
Børnerådets syn på medmoderskabHøring over forslag til lov om ændring af børneloven og forskellige andrelove (Medmoderskab mv.).Børnerådet har ikke noget at indvende mod det fremsatte lovforslag i detsnuværende form. Rådet ønsker imidlertid at knytte de nedenståendebemærkninger til forslaget.Børns opvækst og nye samlivsformerBørnerådet har ved tidligere lejligheder gjort opmærksom på de særligeudfordringer, der gælder for adopterede børn, for børn, der vokser op med enenlig forsørger, eller for børn i familier, hvor forældrene har samme køn.Disse udfordringer er bl.a. belyst gennem en Børnerådets undersøgelse’Familieformer og Skilsmisse’ fra 2010, hvor det fremgår, at det ikke er alleformer for samliv, der tæller som ’en rigtig familie’.69 pct. mener ikke, at homoseksuelle par med børn kan kaldes ’enfamilie’65 pct. mener ikke, at bofællesskab/kollektiver kan kaldes ’en familie’52 pct. mener ikke, at sammenbragte familier kan kaldes ’en familie’I undersøgelsen fremgår det imidlertid også, at børn udmærket er klar over, atman kan have en god barndom i andre samlivsformer end den traditionelle. 66pct. af de adspurgte børn siger således, at det ikke gør så meget, hvordanfamilien er sammensat, hvis bare man er glade sammen.Børns kendskab til deres biologiske ophavForskning peger på, at børn ofte gerne vil kende til deres biologiske ophav ogat det for nogle børn og unge opleves som en stor belastning at måtte undværeden viden.Der henvises i den forbindelse til Børnerådets høringssvar fra 2004 omændring af lov om kunstig befrugtningi, hvori det fremhæves, at Danmark medsin ratificering af Børnekonventionen, har forpligtet sig på at "staten skal sikre
barnets ret til at kende og blive passet af sine forældre" (artikel 7), og "atstaten skal respektere barnets ret til at bevare sin identitet, herunder bl.a. navnog familieforhold" (artikel 8). Ifølge Børnekonventionen må staten altså ikkelægge unødige hindringer i vejen for barnets muligheder for at få oplysningom sit genetiske ophav. Denne tolkning af konventionen er i tråd med FN'sBørnekomité, som i sine afsluttende bemærkninger til Danmarks (og Norges)første periodiske rapport fra 1996 bemærker, at sæddonorers anonymitetmuligvis er i strid med artikel 7 i Børnekonventionen.Der henvises ligeledes til rådets høringssvar af 28. februar 2011 om lov omændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling,diagnostik og forskning m.v., børneloven og lov om adoptionii.
Med venlig hilsenPer Larsenformand for Børnerådeti
Søren Gade HansenBørnerådets sekretariat
http://brd.dk/b%C3%B8rner%C3%A5det+mener/h%C3%B8ringssvar/2004/h%C3%B8ringssvar+2004+-+05ii
http://brd.dk/nyt+fra+b%C3%B8rner%C3%A5det/h%C3%B8ringssvar/h%C3%B8ringssvar+2012/h%C3%B8ringssvar+07+-+2-c8-+marts
2
Til:Fra:Emne:Sendt:
BørnesagensFællesrådtakkerformulighedenforatafgivehøringssvarvedr.ovennævnte.BørnesagensFællesrådharingenbemærkningertillovforslaget.Venlige hilsener
Inge Marie NielsenSekretariatslederiBørnesagensFællesråd
To:From:Subject:Sent:
Neel Pryds Winkel (Sagsbehandler, Familieret)Civilstyrelsen [[email protected]]Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).05-03-2013 15:27:16
KæreNeelPrydsWinkelSomsvarpåovennævntehøringaf13.februar2013kanCivilstyrelsenoplyse,atstyrelsenikkeharbemærkningertil lovforslaget.Med venlig hilsenKlaus Skyt HansenKonsulent
Til:Cc:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
Neel Pryds Winkel (Sagsbehandler, Familieret)[email protected] ([email protected]), Birgitte Bidstrup Stokholm, BBS ([email protected])Susan Gram Colding [[email protected]]VS:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).17-03-2013 13:03:05Høringsliste.pdf;Høringsbrev.pdf;Udkasttillovforslagomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskab mv).pdf;
KæreNeelPrydsWinkelDanske Regioner harikkegenereltbemærkningertilforslageneomlovændringer,derskalsikrehøjeregradafligebehandlingafparafsammekønogparafforskelligtkøniforholdtilreglerneomforældreskab.Forsåvidtangårdennuværendepraksisvedrørendeinformationogsamtykkeiforbindelsemedkunstigbefrugtningerheret par eksempler fra Region Hovedstadens fertilitetsklinikker.Ihenholdtil§23ilovomkunstigbefrugtning:informeresallepatientersåvelmundligtogskriftligt..Ptskriverderefterunderpåensamtykkeerklæring.Denneplaceresijournalenogtjekkesføropstartpåhvernybehandling.Mhttiloptøningafnedfrosnebefrugtedeægskriverparret(såvelkvindesommand)underpåatdeerenigeidette.
Medhenvisningtil§23,stk.3,såbenytterFertilitetsklinikkenikkeægdonationiklinikken.Mhttildedikerededonorer,betragtesdissesomsæddonorerogaltjurahåndteresafsædbanken.
Ihenholdtil§24:Førbehandlingmeddonorsædskriverptunderpåatdeharfåetinformationjfdennebestemmelse
Beskrivelse af arbejdsgangen i FertilitetsklinikkenSamtykke til behandlingerProcedureiFertilitetsklinikkenvedrørendeinformationogindhentningafskriftligtsamtykkeiforbindelsemedbehandlingen:Førbehandlingmedkunstigbefrugtningindledes,sikresfølgende:Patienternemødertilindividuelvurderingmhp.behandlingsvalg:inseminationellerIVFbehandling.Patienter til inseminationsbehandling informeres specifikt om dette mundtligt og skriftligt(patientinformationvedrørendeinseminationsbehandling:7sider).For patienter, der skal i IVF behandling afholdes et obligatorisk 2-timersinformationsmøde.DerudleveresskriftligpatientinformationvedrørendeIVFbehandling(22sider)Der henvises til vores hjemmeside:www.herlevhospital.dk/fertilitetsklinikkenSåveldenmundtligesomskriftligeinformationinkludereroplysningombehandlingensvirkningerogbivirkninger, herunder risici i forbindelse med behandlingen. Informationen omfatter desuden information omadoption.Sevenligstvedhæftedesamtykkeerklæringer,somkvinden/parretunderskriverogaflevereriklinikkenførbehandlingeninitieres.Samtykkeerklæringenfølgerjournalen.Sebilag1+2SamtykketilbehandlingermeddonorsædellerdonorægVedanvendelseafdonorsædfraikkekendtdonortilinseminationsellerIVFbehandlingindhentesskriftligtsamtykkefrakvinden(enlig,sebilag3+4+5)ellerparret(sebilag6+7+8).Samtykkeerklæringenmedkvinden/parretsunderskriftafleveresiklinikkenførbehandlingeninitieres.Samtykkeerklæringenfølgerjournalen.Vedanvendelseafdonorsædfraenkendtdonorindeholdersamtykkeerklæringeninformationomdecivilretligevirkningeraf,atenkvindeelleretparmodtagerdoneredesædcelleriforbindelsemedbehandlingmedkunstigbefrugtning (se bilag 9 og 10).VedanvendelseafdonorægfraikkekendtellerkendtdonortilIVFbehandlingindhentesskriftligtsamtykkedelsfradonorogdelsfraparret.Samtykkeerklæringenmedparretsunderskriftafleveresiklinikkenførbehandlingeninitieres.Samtykkeerklæringenfølgerjournalen.Med venlig hilsenSusan Gram ColdingKonsulentCenterforsundhedspolitik,økonomiogsocialpolitikDanske RegionerDampfærgevej22
2100KøbenhavnØT35 29 83 60M21 77 70 02
KæreNeelogElsebethViharproblemermedatnåsvarfristenpådenne.Håberatkunnesvaresidstinæsteuge/startenafuge12.Erdetok?Med venlig hilsenSusan Gram ColdingKonsulentCenterforsundhedspolitik,økonomiogsocialpolitikDanske RegionerDampfærgevej222100KøbenhavnØT35 29 83 60M21 77 70 02
Fra:Elsebeth Jensen [mailto:[email protected]]Sendt:13. februar 2013 14:48Til:Udsendelse Social- og IntegrationsministerietCc:Neel Pryds Winkel; Elsebeth JensenEmne:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).
HolmensKanal22,1060KøbenhavnKTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail[email protected]J.nr. 2012-9136
________________________________________________________________
Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).
Med venlig hilsenElsebeth Jensen
Til:Fra:Emne:Sendt:
[email protected] (Neel Pryds Winkel)Henrik Egelund Nielsen [[email protected]]SV:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).08-03-2013 11:47:58
Til SocialministerietDanskSocialrådgiverforeningharikkenogenkommentarertillovforslagetommedmoderskabmv.Med venlig hilsenHenrik Egelund NielsenSocialpolitisk koordinatorD+4533386170¶M+4540182517
DanskSocialrådgiverforeningToldbodgade19B¶DK1253KøbenhavnKT70101099¶[email protected]¶www.socialrdg.dk
Fra:Elsebeth Jensen [mailto:[email protected]]Sendt:13. februar 2013 14:47Til:Udsendelse Social- og IntegrationsministerietCc:Neel Pryds Winkel; Elsebeth JensenEmne:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).
HolmensKanal22,1060KøbenhavnKTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail[email protected]J.nr. 2012-9136
________________________________________________________________
Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).Med venlig hilsenElsebeth Jensen
Social- og integrationsministerietDepartementetAtt: Neel Pryds Winkel[email protected]Holmens Kanal 221060 København K
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af børnelo-ven og forskellige andre love (Medmoderskab mv.)FOA – Fag og Arbejde takker for høringen.Vi har ingen bemærkninger til lovforslagetVenlig hilsenJakob SølvhøjSektorformand, Pædagogisk sektor
Dato:
12.03.2013Sagsnummer:
13/30058Ref.:
jasp/jaks
FOAStaunings Plads 1-31790 København VTelefonTelefaxGiro4697 26264697 23008 01 47 95
Til:Fra:Emne:Sendt:
[email protected] (Neel Pryds Winkel)Charlotte Enevoldsen [[email protected]]Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).10-03-2013 19:00:46
FinanssektorensArbejdsgiverforening(FA)takkerformodtagelsenafhøringoverforslagtillovomændringafbørnelovenog forskellige andre love (Medmoderskab mv.).FAharingenbemærkningertilhøringen.Med venlig hilsenCharlotte Enevoldsen
Fra:Elsebeth Jensen [mailto:[email protected]]Sendt:13. februar 2013 14:47Til:Udsendelse Social- og IntegrationsministerietCc:Neel Pryds Winkel; Elsebeth JensenEmne:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).
HolmensKanal22,1060KøbenhavnKTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail[email protected]J.nr. 2012-9136
________________________________________________________________
Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).Med venlig hilsenElsebeth Jensen
MogensLykketoft(Folketinget([email protected]):[email protected]),FolketingetsOmbudsmand,DirektørJensMøller([email protected]),NeelPrydsWinkel(Sagsbehandler,Familieret)Cc:[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Statsministeriet Christiansborg ([email protected]),Ankestyrelsen([email protected]),Familiestyrelsen([email protected]),KarenHækkerup(Minister,Ministersekretariat), [email protected] ([email protected])Fra:[email protected] [[email protected]]Emne:Journal nr. 2012-9136 - Lovforslag om medmorSendt:12-03-2013 10:33:55Bilag:Børnsbopæl2013.jpg;BarseliNorden.jpg;Til:
Til:NeelPrydsWinkel,Socialministeriet(tidl.familiestyrelsen)FolketingetsFormandFolketingets OmbudsmandKopi:StatsministerenSocialministerenLigestillingsministerenJustitsministerenInstitut for MenneskerettighederLigebehandlingsnævnetVedr. : Lovforslag om medmoderskabForeningenFartilStøtteforBørnogForældreskalhermedanmodeFolketingetsFormandogFolketingetsOmbudsmandindtrædeisagenogsikresagenhenvisestilseriøsoggrundigbehandling,dalovforslagetharmegetvidtrækkendekonsekvenserforbørnoghelefamilieniDanmark.HISTORISK BAGGRUND OG OFFENTLIG DISKURSSamfundeteriforandringogmedstadigflerekvindeligeledereogkvinderpåuniversiteterneerdersamtidigiårtiersketenforandringifamiliernemedmereligeværdigeforældreogaffarsrolleifamilierne.Selvomdererflestfædresomerbestyrelsesmedlemmerogflestmødre,dererprimæreomsorgsforældrekanviidagikkesige,hvemdererdenbedstemedarbejder,leder,elev,studerende,Statsministerellerforælderforbarnetaffarogmor.Vi oplever i Foreningen Far hver eneste dag, hvordan lovgivningen og praktisering i den offentlige sektor iDanmarkfortsaterbaseretpåenhistoriskdiskursmedkernefamilierogmoricentrum–i stedet for barnet oghelefamilien.DerskermarkantogfundamentalforskelsbehandlingafligeværdigeforældreogfædreiDanmark.En forskelsbehandling som i sidste ende ses i statistikken for fejlbehandling i socialsager i f.eks. Rebild og Esbjergkommuneefterklaremønstre.EtbilledesomForeningenFartilStøtteforBørnogForældreserihelelandet.ForholdetdokumentereseksempelvisvedDanmarksStatistiskopgørelseoverbørnsbopæljfr.vedhæftet,sompåtrodsafforandringogpositivudviklingforkvinderogmødreiDanmark,dokumentereratfærrebørni2013harbopælhosderesfarendi1980blandtenligeforældreogforældre,derlevermednypartner.Detteeridirektemodstridmedsamfundsudviklingenogskyldtesforskelsbehandlingidenoffentligesektorgennemårtier.Forholdetdokumenteresligeledesved,atDanmarkertætpåbundrekordenpåbarselsområdet.32%afdensamledebarseltagesaffædrepåIslandog24%afdensamledebarseltagesaffædreiSverige,menskun8%afdedanskefædretagerbarseljfr.vedhæftet.Detteskyldesikke,somnogletrorellergernevilargumenterefor,altidfædrenesmanglendeviljeoginteresse.Detskyldesderimodoftedetforhold,atarbejdsgiverenogmor,reeltbestemmerhvemderskalhavebarselaffamilieøkonomiskeogkønsdiskriminerendeårsager- ogfordidefædre,somgernevilhavebarsel,oftetilhørergruppenaf40%skilteforældre,somsagsbehandlesafdeoffentlige
myndigheder i Danmark, herunder Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) underSocialministeriet.Barnogfarstårudennogenformforreelretssikkerhed,respektforfamilielivetogbeskyttelsemodforskelsbehandlingidenoffentligesektoriDanmarkeksempelvispåbarsels- ogforældreansvarsområdet.Forholdenekandokumenteresved,atlavebrugerundersøgelserafforældre,sombehandleshosdeoffentligemyndighederellersomForeningenFargørfrivilligt,attalemedborgereogforældreimodernefamilieroveraltilandet og lytte!LOVFORSLAGETForeningenFarmåderforrejsedenstærkestmuligekritikafdetfremsendtelovforslagommedmoderskab,somvimedalvenlighedogrespektfinderuansvarligt,diskriminerendeogdirektepinligtpådanskefamiliersoggodeforældresvegne.1.Lovforslagetbrydermedbarnetsfundamentaleoglivsvarigefølelsesmæssigemor-barnog far-barnrelation2.Lovforslageterlangtmereomfattendeogvidtrækkendeendfædrebarsel,somersendti6månedersudvalgsbehandling3.Lovforslagetdiskrimineredirektefædreogmedfædreogbehandlerkunmedmødre4.Lovforslaget behandler slet ikke hensynet til barnet5.Lovforslagetpåvirkerfundamentaltflerefamilielovebl.a.arvelovensamtbarnetogbeggeforældresrettigheder6.Lovforslagetbemærkeratderingenproblemererirelationtilligestilling,økonomiskeogjuridiskekonsekvenser eller for den administrative praksis selvom der er meget omfattende problemstillinger7.LovforslageterfremsendtivinterferienmedganskekorthøringsfristMinisterietskriverisinhøringsskrivelsemedhenvisningtil,atdetiregeringsgrundlagetom”EtDanmark,derstårsammen”fremgårfølgende:"Regeringenvilsikre,atmedmødretilbørnundfangetvedkunstigbefrugtningomfattesafbørnelovenpåligefodmedfædre.".Lovforslagetudmønterdettepunktiregeringsgrundlaget.Deterisigselvtankevækkende,atregeringsgrundlagettalerom”medMØDRE”, ognårudkastettillovforslagnærlæseserdetdaogsååbenlyst,atbarnetstarvsletikkeerovervejetafSocialministeriet.Ministerietsynesfuldstændigathaveglemt,atderogsåeretbarnderskalrespekteresifamilierneellerhandler”EtDanmark derstårsammen”forregeringen kun om de voksne.Hvormangeforældreskaletbarnhave?….2, 3, 4, 8 eller 16?Ministerietbesvarerdettespørgsmålmed2.Determeddemodernefamilieformerisigselvbemærkelsesværdigt,fordetindebærer,atordene”påligefodmedfædre”harfåetenbesynderligdrejning.Ministeriets regnemaskine viser:Mor + mor– far=heltfintFar + far -mor=udelukketSå”påligefodmedfædre”betyderaltsåiministerietsoptik,atfarikkeerligesåvigtigsommor.DeterforSocialministeriet helt i orden, at far ikke regnes med og mor nr. 2 kan sagtens erstatte far nr. 1, men ikke omvendtsamtidig med at hele det centrale regnestykke mangler.Barn+Forældre=FamilierelationRegeringenharsomsagtnetopmedargumentetligebehandlingsendtøremærketbarseltilfædreibarselsudvalget for, at sikre en saglig debat omkring indhold og konsekvenser for familierne og erhvervslivet.Socialministerietsudkasttillovforslagsendesihøringi4ugerivinterferien.Socialministerietskriverenddaisinhøringsskrivelseogudkasttilbemærkninger,atderingenproblemererirelationtilligestilling,økonomiskeogjuridiskekonsekvenserellerfordenadministrativepraksis.Hensynettilbarnetersletikkenævnt.ForeningenFarerlodretuenigiSocialministerietsvurderingerogharmegetsværtved,atforstå,atBeskæftigelsesogSocialministerietkanføreensåuensartetpraksisforlovforberedelse.DetkunneindikeremegetalarmerendeforholdogendiskursomkringopfattelsenafbørnogforældreiDanmark.Foreningen Far opfordrer Socialministeriet til, at vise problemstillingen den respekt den har fortjent. Vi taler om
børnher.Omlivogidentitet.Lovforslagetlæggeroptilgennemgribendeforandringerogentilsidesættelseafvæsentligebiologiskefaktorer,derharstorbetydningforbarnet– ikkekunsombarn,menogsåsomvoksen.ForeningenFartilstøtteforbørnogforældremener,atviskalværneomforældreskabet.Detbetyderatviskalrespektere mor-barn relationen og far-barnrelationen.Viskalværneomogrespektere,atbarnetharenbiologiskogdermedfølelsesmæssigtilknytningtilfarogmorgennemhelelivet.Vivedatflereogflereforældregårfrahinanden,mensbørneneersmå,ogdetgælderbestemtogsåimor-morrelationen. Flere sociale organisationer kommer med lovforslaget til, at virke som social skraldespand. Vi kanalleredenuforudsigelangtflerehenvendelserhosForeningenFar,hvisdettelovforslaggennemføres.Detvilsætteendnustørreprespåstatsforvaltningerne,dererbedtomatspareressourcer,hvorvedkvalitetenidenoffentligesektorforbørnogforældreiDanmarkvilbliveyderligereforringetafSocialministerietselv-i dennederstedelafsocialpyramidenogvivilopleveenfortsættelseafeksemplerneiRebildogEsbjergKommune.Etbillede Foreningen Far ser dagligt over hele Danmark i dag.KVALITETSSIKRINGHvadblivermedalvenlighedogrespektdetnæste.¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvarforlængerevarendeforældresageriDanmark?¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvarfor,atfærrebørni2013harbopælhosderesfarendi1980ihenholdtilDanmarksStatistik.¶At Socialministeriet og Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man erårsagtilmanglendefremlæggelseafbrugerundersøgelserafegetarbejdeblandtforældrene?¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvar,nårmanharlavetlovoplæg,administreretlovgivning,behandletklagesagersamtevalueretegetarbejdepåfamilieområdet?¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvarfordemassivejuridiskeforskelleneivejledningforbopælogsamværsforældreforligeværdigeforældreogbørn,derharbehovforbeggeforældreskærlighed,omsorgogbeskyttelse?¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvarforenvelselvbestaltetafskrivningafskyldsspørgsmåleti§14ivejledningomsamværimodenhverretssikkerhedforbørnogforældre,somdefærrestefolkevalgtepolitikereerbekendtmedendsigeinformeret om?¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvarfordesenesteændringerogfortolkningeromferiesamvær,hvorbopælsforældrenupludseligikkeskaltageenhelugessammenhængendeferie,menkantageenkortferieibarnetskortesamværmeddenandenforælder?¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvarforafgørelseriklagesageromfællestransportvedfraflytninglængerevæk,hvorforældrenuskalbetale,fordibopælsforælderenflytterlængerevæk?¶At Socialministeriet / Ankestyrelsens Familieretsafdeling (tidl. Familiestyrelsen) ikke mener man haransvarforpågentagneanmodningerikke,atvillepræsenterestatistikformidlertidigeafgørelseroganmodningeriDanmarkfordeltpåtype,regions,årstalogkønellerbopælogsamværsforælder?¶AtdenstrukturelleoghistoriskediskursidenoffentligesagsbehandlingikkeerårsagtilsocialsagerneiRebildogEsbjergkommunesamtalleøvrigekommuneriDanmark?ForeningenFarharmedalvenlighedogrespektsidenForældreansvarslovenblevændret1.oktober2012oplevetenmarkantstigningiantalletafbesøgendetilca.112.500besøgendefra303danskebyerogover50landeomåret.Besøgendeforældre,bedsteforældre,bonusforældreogpårørende,somsøgervejledningilandsdækkenderådgivningscentre,dagligtelefonrådgivningsamtpåhjemmesidenogviadesocialemedier.Vierpåforældrenesvegnerystetoverkvalitetenidenoffentligesagsbehandlingpåfamilieområdetogdenmanglende indsigt i virkelighed. Herunder den overordentlig spredte kvalitet i det lovforberedende arbejde,evalueringer,sagsbehandlingenogpersonligefortolkningerudenenindsatsforkvalitetssikringbaseretpåfundamentalemenneskerettighederforbørnogforældre,efteruddannelseogåbenstatistik.Viskalgøreopmærksompå,atdetihenholdtilligestillingslovenkapital2ogdeneuropæiskemenneskerettighedskonvention artikel 8, 14, 17 og 18 ikke er tilladt for offentlige myndigheder eller andenvirksomhed, at medvirke direkte eller indirekte til forskelsbehandling. Det er heller ikke tilladt for offentlige
myndighederatindføreretningslinier,procedurer-vejledninger eller personlige fortolkninger - som bryder medprincipperneidenEuropæiskeMenneskerettighedskonvention,somerbaseretpåFNverdenserklæringen.Deinternationalerettighederpåfamilieområdetgælderforhelefamilien– ogsådenlivsvarigefølelsesmæssigerelationmellembarnogfar.Hvordanskaldanskeforældreskabeinnovation,nyearbejdspladserogvækstudenretssikkerhed,respektforhelefamilienslivogbeskyttelsemodforskelsbehandlingidenoffentligesektorpåfamilieområdet.ForeningenFarstårtilrådighedforpositivtsamarbejde.Med venlig hilsen,Jesper Lohse, LandsformandForeningen FarMobil 26229730
Til:Fra:Emne:Sendt:
Social- og Integrationsministerietatt. Neel Pryds Winkel
FTFtilsluttersigdetfremsattelovforslagomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(medmoderskabmv)udenyderligerebemærkninger.
Venlig hilsenKateFalsingAdvokatsekretærTlf: +45 33 36 88 34 - Mobil: +45 52 19 15 90 - E-mail:[email protected]FTF - Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatteNiels Hemmingsens Gade 12 - Postboks 1169 -1010KøbenhavnK.Tlf: +45 33 36 88 00 - Fax: +45 33 36 88 80 - E-mail:[email protected]www.ftf.dk– – –
WILDERS PLADS 8K1403 KØBENHAVN KTELEFON 3269 8888DIREKTE 32698869[email protected]MENNESKERET.DKJ. NR. 540.10/28843/KIPR/HSC/AFJ
HØRING OVER FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AFBØRNELOVEN OG FORSKELLIGE ANDRE LOVE(MEDMODERSKAB MV.)Social- og Integrationsministeriet har med e-mail af 13. februar 2013anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuellebemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af børneloven ogforskellige andre love (Medmoderskab mv.).Med lovforslaget udmøntes den del af regeringsgrundlaget ” EtDanmark, der står sammen”, hvorefter regeringen vil sikre, atmedmødre til børn undfanget ved kunstig befrugtning omfattes afbørneloven på lige fod med fædre.Med henblik på en samlet gennemgang af reglerne i retsvirkningslovener i 2009 nedsat Retsvirkningslovsudvalget, som forventes at afgivebetænkning med udgangen af 2013.1. BaggrundDet er formålet med lovforslaget at sikre en højere grad afligebehandling af par af samme køn (lesbiske) og par af forskelligt køn iforhold til reglerne om forældreskab og dermed reglerne omforældremyndighed, barsel, arv mv. Samtidigt skal lovforslaget sikrehensynet til barnets bedste.Reglerne i børneloven foreslås udvidet til også at omfatte begrebetmedmoderskab. Registrering af medmoderskab kan ske i situationer,hvor en kvinde er blevet kunstigt befrugtet med sæd fra en ikke kendt(anonym) donor af en autoriseret sundhedsperson eller under ensundhedspersons ansvar, og kvindens ægtefælle, registrerede partnereller partner har givet samtykke til behandlingen, og at det antages, atbarnet er et resultat af behandlingen. Medmoderens samtykke skalvære skriftligt og indeholde en erklæring om, at ægtefællen, denregistrerede partner eller partneren skal være barnets medmoder.
12. MARTS 2013
Herved undgås, at der – som i dag - skal gennemføres enstedbarnsadoption af en ægtefælles eller registreret partners barn.Ligestillingen udvides, således at den gælder også ugifte par af sammekøn (lesbiske). Forslaget skelner ikke mellem frugtbarhedsbehandling iprivat eller offentligt regi, men gælder uanset om behandlingen erforegået i offentligt eller privat regi, og anvendelsesområdet vil væreafgrænset til tilfælde, hvor behandlingen foregår i overensstemmelsemed reglerne i lov om kunstig befrugtning. Afgrænsningen er begrundeti, at det herved sikres, at parterne på forhånd vejledes om og kenderderes retsstilling og kan indrette sig i tillid hertil.Hvis barnets far er en kendt donor, anses han som udgangspunkt sombarnets far, medmindre moderen, donor og moderens partner aftaler,at moderens partner skal være medmoder. Den samme mulighedforeslås ikke i forhold til ægtefæller af forskelligt køn. Baggrundenherfor er ifølge lovforslagets almindelige bemærkninger, at regeringenønsker at anerkende, at der ofte er forskel på de situationer, hvor par afsamme køn og forskelligt køn vælger en kendt sæddonor.Herudover foreslås en række konsekvensændringer i den lovgivning,der har nær sammenhæng med børnelovens regler om faderskab ogmoderskab, herunder adoptionsloven, forældreansvarsloven, lov ombørns forsørgelse, lov om ret til orlov, retsplejeloven og arveloven medhenblik på at ligestille en medmoder med en far.2. Instituttets bemærkningerInstituttet anerkender ønsket om at sikre en tidsvarende familieretliglovgivning, der tager hånd om den variation i familieformer, der istigende grad præger det danske samfund. Instituttet ser derforlovforslaget som et vigtigt skridt i retning af en familieretlig lovgivning,som åbner mulighed for at sikre et barn to forældre i de tilfælde, hvorforældrene har planlagt at få barnet, også selvom der er tale omforældre, som har samme køn.Lovforslaget vedrører ”medmoderskab”, og dermed lesbiske parsmulighed for at aftale, at moderens partner skal være et barnsmedmoder i tilfælde, hvor barnet er blevet til ved kunstig befrugtning.Forslaget er således målrettet en ligestilling af lesbiske par og par afforskelligt køn i relation til reglerne om faderskab og medmoderskabmv. I konsekvens heraf gøres den plads, som en far traditioneltindtager, kønsneutral.Lovforslaget indeholder imidlertid under pkt. 5 Ligestillingsmæssigekonsekvenser en terminologi, som i det væsentlige er kønsneutral, idetder tales om ligebehandling af par af samme køn og par af forskelligt2/4
køn. Det er instituttets opfattelse, at lovforslagets bemærkninger merepræcist bør afspejle det forhold, at det specifikt retter sig mod enligestilling af lesbiske par med par af forskelligt køn.Instituttet anbefaler, at lovforslagets bemærkninger merepræcist bør afspejle det forhold, at der med lovforslaget sker enligestilling af lesbiske par med par af forskelligt køn.
Særligt vedrørende barnets tarvInstituttet finder det vigtigt at understrege, at hensynet til barnets tarvskal komme i første række i alle foranstaltninger vedrørende børn, hvadenten disse udøves af offentlige eller private institutioner for socialtvelfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgivende organer,jf. børnekonventionens artikel 3.Det centrale hensyn i enhver regulering af forældreskab må være, hvadder er bedst for barnet. I bemærkningerne til lovforslaget nævnes dettehensyn flere gange, såvel i formålsbeskrivelsen pkt. 2 som i pkt. 3.1.2om regeringens overvejelser. Det er imidlertid ikke et spørgsmål, somtages op til en nærmere analyse eller overvejelse.Børnekonventionen tilsiger, at et barnet så vidt muligt skal have ret tilat kende og modtage omsorg fra sine forældre (art. 7), samt at statenskal respektere barnets ret til at bevare sin identitet, herunderfamilieforhold (art. 8). Kendskab og relationer til sine forældre kan haveen vigtig betydning for barnets identitetsdannelse i enhver familietype.Det gælder også, hvor de sociale/retlige forældre ikke ersammenfaldende med de genetiske, altså hvor barnet er blevet til veddonation af æg eller sæd.Dette giver efter instituttets opfattelse anledning til at overveje, ombarnet skal have fastslået en ret til så vidt muligt at kunne få adgang tilde oplysninger, som findes om hans eller hendes tilblivelse, når og hvisbarnet måtte ønske det.Instituttet anbefaler for at fremme barnets rettigheder, at detovervejes, om barnet skal sikres en ret til at få alle tilgængeligeoplysninger om sin baggrund, hvis barnet måtte ønske det.
Instituttet bemærker slutteligt, at følgende fremgår af de almindeligebemærkningerne underpunkt 3.4. Forældreansvarsloven, underpunkt3.4.1. Gældende ret,3. afsnit: ”Efter forældreansvarslovens § 6 harforældre, der er gift med hinanden ved barnets fødsel,herunder harindgået registreret partnerskab(Instituttets udhævning), eller somsenere indgår ægteskab med hinanden fælles forældremyndighed.3/4
…”.Instituttet bemærker, at det i kursiv anførte bør udgå.Der henvises til sagsnr. 2012-01707.Venlig hilsenChristoffer Badse
4/4
Til:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
Neel Pryds Winkel (Sagsbehandler, Familieret)Jette Poder [[email protected]]Høringssvar:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).11-03-2013 09:14:36Høringsliste.pdf;Høringsbrev.pdf;Udkasttillovforslagomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskab mv).pdf;
Jordemoderforeningenanerkenderbehovetforbedstmuligtatsikrebørnforældre,derersammenomatdækkebarnetsellerbørnenesbehovforkærlighed,tryghed,etgodthjem,engodopdragelsetillivet.Jordemoderforeningenharénkommentartillovgivningsmaterialet:Detmåikkestillebørnringereendnu.Erdersåledesbehovfor-for barnets skyld -atindføreenafklaringafmedmoderskabtidligereendnuvedstedbarnsadoption,ellererdetaleneetbehov,derløservoksnesbehov?Ogligeledes:hvisbehoverdet,manløser,vedatindføreettredjeforældreled?Vitakkerforhøringenogfølgermedinteressedevideredebatter.Med venlig hilsenLillian Bondo[email protected]+45 23 43 94 33
Fra:Elsebeth Jensen [mailto:[email protected]]Sendt:13. februar 2013 14:59Til:Udsendelse Social- og IntegrationsministerietCc:Elsebeth JensenEmne:VS:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).
HolmensKanal22,1060KøbenhavnKTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail[email protected]J.nr. 2012-9136
________________________________________________________________
Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).
Med venlig hilsenElsebeth Jensen
KOMMUNALE TJENESTEMÆNDOG OVERENSKOMSTANSATTELØNGANGSTRÆDE 25, 11468 KØBENHAVN KTLF. 33 11 97 00www.kto.dk - E-mail: [email protected]
Social- og IntegrationsministerietAtt.: Neel Pryds Winkele-mail:[email protected]Holmens Kanal 221060 København K
Sagsnr.: 3245.5HW/jbDirekte tlf.nr.: 3347 062111. marts 2013
Vedr.: Høring over forslag til lov om ændring af børneloven og forskellige andreKTO har ved e-mail af 13. februar 2013 modtaget ovenstående i høring med frist foreventuelle bemærkninger den 13. marts 2013.KTO har ikke bemærkninger til udkast til lovforslag til lov om ændring af børneloven ogforskellige andre love (Medmoderskab).KTO henviser til eventuelle høringssvar fra KTO’s medlemsorganisationer.Med venlig hilsen
Helle Basse
Henrik Würtzenfeld
Høring over forslag til lov om ændring af børneloven og forskellige andre love(Medmoderskab mv.).
24. februar 2013LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, skalindledningsvis takke for at have fået lovforslaget om ændring af børneloven mv. i høring.
Forslagets hovedelementerLGBT Danmark finder det meget tilfredsstillende, at regeringen anerkendermangfoldigheden i den måde, borgerne stifter familie. De foreslåede ændringer vil gavneet stort antal børnefamilier, som i dag står med en ringere retlig beskyttelse end andrebørnefamilier, alene på grund af forældrenes køn.Det er tre familietyer, som er omfattet af lovforslaget•••Et lesbisk par, der får barn ved kunstig befrugtning med anonym sæddonation.Et lesbisk par, der får barn ved kunstig befrugtning med sæd fra en kendt donor.En mand, der får et barn med en kvinde i et lesbisk parforhold.
Alle tre typer er almindeligt forekommende. Den første er i dag omfattet af særlovgivning(adoptionslovens § 8a). De andre to typer, hvor der er tre parter (ud over barnet)involveret, er ikke i dag håndteret i lovgivningen.
LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersonerNGO in special consultative status with the economic and social council of the United NationsNYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]•WWW.LGBT.DK
LGBT Danmark deler regeringens opfattelse af, at det er nødvendigt at loven kan rummedisse familietyper og er enig både i implementeringen og begrundelserne.
Lovforslagets afgrænsningerLGBT Danmark skal bemærke, at der er familietyper, der ikke er omfattet af lovforslaget,nemlig de, hvor der er mere end to forældre. I mange familier er er både de biologiskeforældre og deres partnere i praksis forældre til barnet. Fra barnets synspunkt er der taleom flere forældre, og det er Landsforeningens opfattelse, at staten ikke skal skabehierarkier blandt forældrene, men at flere forældre skal kunne anerkendes1.Nærværende lovforslag holder sig til situationer, hvor der er to retlige forældre, og indenfordenne ramme er forslaget tilfredsstillende.
HjemmeinseminationLovforslaget vedrører alene situationer, hvor befrugtning sker under en sundhedspersonsmedvirken, hvilket landsforeningen tolker som kunstig befrugtning på klinik.Mange familier vælger at klare tingene selv ved en hjemmeinsemination. Disse er ikkeomfattet af lovforslaget, men håndteres under de eksisterende bestemmelser.Landsforeningen finder det ikke tilfredsstillende, at de, der vælger ikke at brugesundhedsvæsenets ressourcer, skal straffes ved ikke at få adgang til de forbedredeforhold. De argumenter regeringen anfører for at indføre de foreslåede tiltag, er lige validefor familier, der anvender hjemmeinsemination. Men regeringen har ikke ønsket atinkludere disse.En del af disse familier er lesbiske par, der benytter en kendt sæddonor. Disse familierlider i dag under 2½-årsreglen, den administrative regel, der siger, at forælder, adoptantog barn skal leve sammen i 2½ år, før stedbarnsadoption kan finde sted.Efter i en periode af have frafaldet anvendelse af samlivskravet i de familier, hvor etlesbisk får barn med en bekendt, er Ankestyrelsens Familieretsafdeling begyndt igen athåndhæve kravet. LGBT Danmark har været involveret i flere klagesager, men styrelsenfastholder, at der med indførelsen af adoptionslovens § 8a, som vedrører en anden typefamilier, er gjort op med den praksis at frafalde kravet2.Om samlivskravet står i Adoptionsvejledningen3:Ved vurderingen af, om adoptionen kan antages at være til gavn for barnet, læggesder vægt på, om familien har opnået den fornødne stabilitet, før adoptionsbevillingen
1
Se
fx.
”En
inkluderende
familieret”
fra
Folketingets
Sundhedsudvalgs
høring,
september
2012
(http://panbloggen.wordpress.com/2012/09/18/en-·‐inkluderende-·‐familieret/)
2
http://panbloggen.wordpress.com/2012/08/23/familiestyrelsens-·‐aendrede-·‐praksis-·‐vedr-·‐25-·‐arsreglen/
3VEJ
nr
57
af
04/07/2012,
sektion
4.2.1LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersonerNGO in special consultative status with the economic and social council of the United NationsNYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]•WWW.LGBT.DK
udstedes, således at ønsket om adoption er en velovervejet beslutning baseret påerfaring fra flere års samliv som familie.Der stilles derfor som udgangspunkt krav om, at ansøgeren påansøgningstidspunktet har levet sammen med ægtefællen og barnet i mindst 2½ år.Med denne begrundelse for samlivskravet synes styrelsens afgørelse helt udensammenhæng med intentionen bag reglen. De familier, der er tale om her er dem, hvormandens rolle er at være sæddonor, ikke at være far (de familier, hvor manden skal værefar, falder under børnelovens almindelige bestemmelser). Den administrative regelbetyder, at han skal være juridisk far i 2½ år før medmoderen kan stedbarnsadoptere.Eller med andre ord: Man fastholder familien i en ustabil situation i 2½ år inden mantillader, at etablere den retlige stilling, som alle hele tiden har været enige om. Man sikrerfx. ret til barselsorlov til en sæddonor men ikke til en medmor, som tager sig af barnet.Man underminerer familien.Regeringen har med lovforslaget taget positiv stilling til, at folk skaber familier med tokvindelige forældre og en kendt donor. Regeringen har ønsket, at adgangen til børnelovenskal være betinget af en sundhedspersons medvirken, men LGBT Danmark tager det forgivet, at anerkendelsen af familietypen i det mindste må føre til en forkastelse afsamlivskravet i forbindelse med hjemmeinsemination. Da der er tale om en praksis, somikke er lovhjemlet, må et sådant frafald fremgå på anden vis. En opretholdelse af 2½-årsreglen vil være i klar modstrid med lovens ånd.
Med venlig hilsen
LGBT DanmarkLandsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
Vivi JelstrupForperson
Søren LaursenRetspolitisk talsperson
LGBT Danmark– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersonerNGO in special consultative status with the economic and social council of the United NationsNYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48[email protected]•WWW.LGBT.DK
To:From:Subject:Sent:
Neel Pryds Winkel (Sagsbehandler, Familieret)Elisabeth Hersby [[email protected]]Høringoverforslagtilændringafbørnelovenmm.01-03-2013 14:26:38
Vedr.: Social- og Integrationsministeriets j. nr.: 2012-9136
Til Social- og Integrationsministeriet
Lægeforeningenharmodtagetministerietshøringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskab mv.)
Lægeforeningenharikkebemærkningertildetfremsendte.
Med venlig hilsen
Elisabeth HersbyJuridsik KonsulentLægeforeningenJuridisk SekretariatKristianiagade 122100KøbenhavnØT: 35 44 86 00T: 35 44 82 16 (direkte)E:[email protected]fax: 35 44 85 13web:www.laeger.dk
6. marts 2013
Høringssvar angående lov om ændring af børneloven mmDans pædiatrisk selskab byder det velkomment, at der laves ændringer i lovgivningen, derforsøger at sikre solide opvækstmuligheder og omsorgspersoner for børn i Danmark. I allefamilier, hvor der bruges assisteret befrugtning med tredje persons sæd, æg ellerlivmoder, i familier hvor adoption indgår eller i familier med skilsmisse eller andenlangvarig adskillelse vil begreber moderskab og faderskab udfordres. Når loven ændresbør det foregå ud fra et ligestillingsprincip.Lovforslaget imødekommer et behov for anerkendelse af forskellige former forfamiliestruktur og arbejder derfor med tre forældrebegreber: den genetiske, den sociale ogden retslige. Forældreroller der for alle børn har betydning.Som noget nyt introduceres begrebet ”medmoderskab” og dermed en tredje form for retligforældre rolle, formodentlig for at imødekomme juridiske udfordringer for homoseksuellekvindelige par. Det kan undre at man ikke også introducerer begrebet ”medfaderskab”, idet der også vil være familier, hvor der er både en genetisk og en social far og som kanhave ligestillede ønsker angående de retslige forældreroller.Med introduktion af begrebet ”medmoderskab” argumenteres for ligestilling, som der ogsåvil være på nogle punkter i forhold til forældreskab. Det skaber dog en anden kønsligulighed, når der ikke indføres et begreb som ”medfaderskab”. Lovforslaget bør derforrevurderes i forhold til dette.Desuden bør det vurderes om man i stedet for begrebet ”autoriseret sundhedsperson” børbruge betegnelser for de autoriserede faggrupper, der henvises til. I det aktuelle forslag erder formodentlig tale om jordemødre og læger. Begrebet ”autoriseret sundhedsperson” eret ret uklart begreb og bør undgås.Dansk pædiatrisk selskab finder at loven er en styrkelse af de retslige vilkår for både børnog voksne i homofamilierPå vegne af Dansk pædiatrisk SelskabMia Bjerager formand
Side 1 af 1
To:Cc:From:Subject:Sent:
Neel Pryds Winkel (Sagsbehandler, Familieret)Steffen Egesborg Hansen ([email protected]), Helle Borg Larsen ([email protected])Rikke Malkov [[email protected]]SV:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).18-02-2013 12:26:40
KæreNeelPrydsWinkelIforlængelseafnedennævntehøringkanjegoplyse,atlovforslagetikkegiverPatientombuddetanledningtilbemærkninger.
Med venlig hilsenRikke MalkovJurist
PatientombuddetT(inst.)72286600mailto:[email protected]www.patientombuddet.dkPatientombuddet•Finsensvej 15•DK2000Frederiksberg
Fra:Elsebeth Jensen[mailto:[email protected]]Sendt:13. februar 2013 14:47Til:Udsendelse Social- og IntegrationsministerietCc:Neel Pryds Winkel; Elsebeth JensenEmne:Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).
HolmensKanal22,1060KøbenhavnKTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail[email protected]J.nr. 2012-9136
________________________________________________________________
Høringoverforslagtillovomændringafbørnelovenogforskelligeandrelove(Medmoderskabmv.).Med venlig hilsenElsebeth Jensen
Høring over forslag til lov om ændring af børneloven og forskellige andrelove (medmoderskab mv)Lidt baggrund om vores familiekonstellationVi er en familie bestående af to kvinder, et barn på to år og et barn i vente. Bådevores barn og kommende barn er blevet til ved hjemmeinsemination med kendtdonorsæd.Da vi fik vores søn i 2011, var det ikke muligt for lesbiske par at få inseminationmed kendt donor. Derfor valgte vi at foretage inseminationen selv hjemme medplastikkrus og engangssprøjte. En effektiv metode, som lesbiske kvinder - længefør muligheden for insemination med anonym donor - har anvendt til at stiftefamilier på i årtier.Vi har valgt, at vores børn skal kender hele deres biologiske ophav. Vores barnhar derfor kontakt til sin far, der blev registret som far på de lovpligtigefaderskabsblanketter. Han ønskede ikke forældremyndighed og erklærede sigenig i stedbarnsadoptionen på en §13 blanket.Sympatisk forslagVi finder som udgangspunkt lovforslaget om ændring af børneloven og andre love(medmoderskab) meget sympatisk, da det ophæver praksissen vedr. lesbiskesstedbarnsadoption af deres børn og gør det muligt for dem i stedet at bliveregistreret som medmor til barnet fra fødslen. Med loven bliver medmorenligestillet med andre forældre og får mulighed for at afholde barsel og orlov mm.Underlig og unødvendig krav om sundhedspersons medvirkenLovforslaget udelukker dog hjemmeinsemination. Vi vil i den forbindelsegøre opmærksom på, at vi har kendskab til mange børn, der er blevet til vedhjemmeinsemination med kendt donor, inden loven om ikke-anonym donationblev vedtaget i 2012.Vi finder lovforslagets forudsætning om en sundhedspersons medvirken iinseminationen underlig, fordyrrende og unødvendig. Vi mener, at mor, medmorog kendt donor/far som voksne mennesker sagtens kan erklære intentionernemed familien og aftale forældremyndigheden på andre måder end ved ensundhedspersons vidne. Det kunne eksempelvis ske i form af en samtale påStatsforvaltningen, registrering hos en notar eller udfyldelse af en blanket tilovennævnte myndighed.Hvorfor skal det være nødvendigt at ligge samfundsøkonomien til last for at fårettigheder? Hvorfor skal staten have en finger med i voksne menneskersbeslutning om at stifte familie, spørger vi?Nogle kommer i klemmeLovforslaget indebærer en ændring i barselloven, som gør det muligt for begge desociale forældre at få barsel og orlov. Men her vil kvinder, der er blevet mødre tilbørn undfanget ved hjemmeinsemination forud for lovændringen i 2012 altså
blive diskrimineret. Retten til barsel og orlov er afhængig af arbejdspladsensmulighed for refusion, der igen er afhængig af forældermyndigheds-indehaverskab.Den ene forældermyndighed står "tom" i 2,5 årVi vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at en far ikke harforældremyndighed til et barn, medmindre han bor med eller er gift med moren. Ivores - og mange andres - situation er fødselsmoren altså den eneste medforældermyndighed, indtil medmoren får lov til at få del i den. Det er jo helthenne i vejret, at pladsen skal stå tom i op til 2,5 år.Ret i det mindste op på praksisAfslutningsvist vil vi derfor kraftigt opfordre til, at alle medmødre bliver stillet ens,og kravet om en sundhedspersons medvirken bliver taget ud af lovforslaget, dadet ikke tjener noget formål, og sagtens kan erstattes af andre tiltag, hvor deimplicerede tre voksne parter underskriver intentionerne med familien på papirerandetsteds.I det mindste må man stoppe med at underminere regnbuefamilier ved at kræve2,5 års samliv mellem medmor og barn, før stedbarnsadoptionen godkendes.Dette krav har aldrig været tænkt anvendt på familier som vores og stiller os i enustabil situation.Med venlig hilsenSofie Gro Søndergaard SzymanskiMarianne Søndergaard SzymanskiPeter Aarup Kjær
Til:Fra:Emne:Sendt:
Luk mig ikkke ned.For30årsidenblevjeggravidvedhjælpafinseminering.Jegkendtedenbiologiskefar,mensøgteomfritagelseforatopgivenavnet,dajeglevedeietlesbiskforholdogvibeggevillehavebørn,meddensammedonor.Allevarindforståetmeddennemodel.NuerIvedatvedtageennylov,ogdeterdaglædeligtatdetnublivermuligtatadopterebørndererblevettilvedinseminering -dogforudsatatsundhedsfagligtpersonaleharværetindoverselveinsemineringen.Min datter, der er gift med en kvinde, kommer i klemme i jeres nye lov.Minsvigerdatterfikfor2årsidenetbarn,derefter3månederblevadopteretafmindatter.Dette barn var resultatet af en insemination med kendt donor.Nuermindattergravidi4måned,hvordetersammedonor.Med den nye lov skal de nu vente i 2 -21/2årførminsvigerdatterkanadoptere.Er det ikke muligt at lave en overgangsregel -dergælderforallededererblevetgravide- udenomsundhedssystemet -kanadoptereefter3måneder.Mange gode hilsnerJettte SzymanskiGernersgade 71,st1319 Kbh. K