Socialudvalget 2012-13
L 206 Bilag 4
Offentligt
1251233_0001.png
1251233_0002.png
1251233_0003.png
1251233_0004.png
1251233_0005.png
Til lovforslag nr.L 205 og 206
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. maj 2013
Udkasttil
Betænkningover
I. Forslag til lov om socialtilsynII. Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område og lov om forpligtende kommunalesamarbejder(Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn m.v.)[begge af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringsforslagSocial- og integrationsministeren har stillet 3 ændrings-forslag til lovforslag nr. L 205 og 8 ændringsforslag til lov-forslag nr. L 206.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 10. april 2013 og var til1. behandling den 16. april 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i <> møder.HøringEt udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og social- og integrationsministeren sendteden 22. januar 2013 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.del – bilag 142. Den 10. april 2013 sendte social- og integra-tionsministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 borgerhenvendelse.[Social- og integrationsministeren har over for udvalgetkommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til social- og integrati-onsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besva-ret. ]3. Indstillinger og politiske bemærkningerDansk Folkeparti ser frem til at tilsynsreformen bliverimplementeret i dansk lovgivning, da der desværre gennemde senere år har været mangler på området for tilsyn medanbragte borgere. Det må vi som politikere beklage dybt,selvom det ikke er tilstrækkeligt for de mennesker, der ersvigtet. Det man fra hver sit fundament kan gøre for at ud-bedre skaderne er at udvise vilje til handling så forholdeneændres og forbedres. Det er Dansk Folkepartis forventning,at denne reform vil gøre en forskel for mennesker, der er an-bragt i dag, men også for dem som vi ved vil blive anbragtfremover.Anbringelser udenfor eget hjem er ikke noget vi kan und-gå, men når det skal ske, skal der være sikkerhed for, at demennesker, som er involveret tilbydes de bedst tænkeligeforhold. Ofte er det borgere, som allerede har været svigtet,og op til flere gange af dem, der egentlig skulle være dem,
DokumentIdJournalnummer
2
der passede bedst på dem. Når så det sker, skal de ikke ud-sættes for yderligere svigt fra myndighederne og de instituti-oner de er anbragt og bor på.Det er Dansk Folkepartis håb, at der med reformen vilkomme mærkbare og synlige forbedringer, men da man ikkekan vide om der er områder, som på sigt viser sig ikke atvære tilstrækkeligt justeret og ændret, vil Dansk Folkepartifølge området nøje og lave yderligere tiltag, hvis det skøn-nes nødvendigt. Det skylder vi de borgere, der er udsatte ogsom har oplevet omsorgssvigt.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtilI. Forslag til lov om socialtilsynAfsocial- og integrationsministeren,tiltrådt af <>:Til § 131)Istk. 2, nr. 5,ændres »hvorledes der skal forholdesmed« til: »hvorledes tilbuddet skal forholde sig med hensyntil«.[Sproglig korrektion]Til § 232)Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:»Stk. 5.Socialtilsynet kan i 2014 og 2015 indregne udgif-ter til etablering af tilsynsvirksomheden afholdt inden lo-vens ikrafttræden i de objektive finansieringsandele, jf. stk.2.«Stk. 5 bliver herefter stk. 6.[Hjemmel for socialtilsynene til at få udgifter dækket til eta-blering af tilsynsvirksomheden]3)Istk. 5,der bliverstk. 6,indsættes efter »finansierings-andelene«: »samt om indregning af etableringsudgifter, jf.stk. 5«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget til § 13, stk. 2, nr. 5, indeholder aleneen sproglig korrektion. Ændringsforslaget indeholder ingenmaterielle ændringer.
Til nr. 2 og 3Ændringsforslaget til § 23 i forslag til lov om socialtilsynL 205 stilles som følge af en henvendelse fra de fem tilsyns-kommuner om muligheden for at få dækket de udgifter, somde har til etablering af de fem tilsynsenheder forud for lo-vens foreslåede ikrafttræden den 1. januar 2014.De fem socialtilsyn varetager en kommunal opgave foralle landets kommuner, og det grundlæggende princip bagfinansieringen af socialtilsynene er, at deres virksomhed fi-nansieres af alle kommuner i fællesskab via objektiv finan-siering og takster.Tilsynsreformens gennemførelse er afhængig af, at so-cialtilsynene er funktionsdygtige allerede fra lovens ikraft-træden. Det kræver grundig forberedelse og afholdelse af enrække udgifter. Med ændringsforslaget til § 23 foreslås detderfor, at socialtilsynene får mulighed for at indregne deresudgifter til etablering af tilsynsvirksomheden i de objektivefinansieringsandele for 2014 og 2015. Dermed sikres det, atetableringsudgifterne fordeles på alle de kommuner, der eromfattet af det pågældende socialtilsyn, efter objektive kri-terier.Med ændringsforslaget til § 23 foreslås det samtidig, atder fastsættes nærmere regler i en bekendtgørelse om, hvilketyper af etableringsudgifter, som socialtilsynene kan indreg-ne, og i hvilket omfang.ÆndringsforslagtilII. Forslag til lov om ændring af lov om social service,lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde og lov om forpligtende kommunale samarbejder(Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsynm.v.)Til § 11)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.§ 14, stk. 1,affattes således:»Social- og integrationsministeren samler og formidleroplysninger om kommunale, regionale og private tilbud om-fattet af § 4 i lov om socialtilsyn og om kommunale, regio-nale og private tilbud efter denne lovs §§ 32, 36, 103 og 104i en landsdækkende oversigt (Tilbudsportalen).««[Teknisk ændring]2)Efter nr. 6 indsættes som nye numre:»02.I§ 52, stk. 3, nr. 4,ændres »§ 66, nr. 1, 5 og 6,« til: »§66, stk. 1, nr. 1, 5 og 6,«.03.I§ 52, stk. 3, nr. 5,ændres »§ 66, nr. 1-3, 5 og 6« til: »§66, stk. 1, nr. 1-3, 5 og 6«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7]3)I det undernr. 8foreslåede § 66 a udgår i stk. 2, 2. pkt.,»godkendt efter stk. 2«.
3
[Teknisk ændring]4)I det undernr. 8foreslåede§ 66 aændres i stk. 3 »sik-re, at plejefamilien gennemfører« til: »tilbyde plejefamili-en«.[Teknisk ændring]5)Efter nr. 8 indsættes som nye numre:»04.I§ 68 b, stk. 2, 2. pkt.,ændres »§ 66, nr. 1-3,« til: »§66, stk. 1, nr. 1-3,«.05.I§ 76, stk. 6, 1. pkt.,ændres »§ 66, nr. 4,« til: »§ 66, stk.1, nr. 4,«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7]6)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»06.I§ 123 c, stk. 1,ændres »§ 66, nr. 5 og 6,« til: »§ 66,stk. 1, nr. 5 og 6,«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7]7)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 136, stk. 1,ændres i 1. pkt. »jf. § 2 i lov om socialtilsyn« til: »jf. § 148 ai denne lov eller § 2 i lov om socialtilsyn«.[Teknisk ændring]Ny paragraf8)Efter § 1 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov nr. 495 af 21. maj 2013om ændring af lov socialservice og lov om retssikkerhed og administration på detsociale område (Kriminalpræventive sociale indsatser)foretages følgende ændringer:1.I§ 1, nr. 14,ændres i§ 137 e, stk. 2og3, § 137 f, stk. 2,2.og3. pkt.,ogstk. 4,og§ 137 m, stk. 1, 2. pkt.,»§ 66, nr. 5og 6,« til: »§ 66, stk. 1, nr. 5 og 6,«.2.I§ 1, nr. 14,affattes§ 137 m, stk. 3,således:»Stk. 3.Lederen af anbringelsesstedet, jf. § 66, stk. 1, nr.5 og 6, og boformen, jf. § 108, eller lederens stedfortræderskal ved månedens udgang sammen med sine kommentarerindsende kopi af registreringerne, jf. stk. 1, til den kommu-nalbestyrelse, der har pligt til at yde hjælp, jf. §§ 9 og 9 a ilov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-de, og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsynmed anbringelsesstedet eller boformen, jf. § 2 i lov om so-cialtilsyn. Ved indgreb, der er eller har været iværksat i etkommunalt eller regionalt tilbud, skal lederen eller dennesstedfortræder desuden orientere den kommunale eller regio-nale driftsherre om indgrebet.««
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget til § 14, stk. 1, i lov om social serviceer en konsekvens af de ændringer, der foretages med forsla-gene indeholdt i L 205 og L 206 om de nye socialtilsyn. Deter et centralt led i tilsynsreformen, at de tilbud, der er omfat-tet af de nye socialtilsyn, registreres på Tilbudsportalen. Forså vidt angår disse tilbud foreslås det derfor, at der i § 14,stk. 1, lov om social service, om hvilke tilbud, der skal regi-streres på Tilbudsportalen, henvises til den bestemmelse ilov om socialtilsyn, der beskriver socialtilsynenes anvendel-sesområde, jf. § 4. Derudover nævnes specifikt de typer aftilbud, som ikke er omfattet af socialtilsynene, men som skaloptages på Tilbudsportalen allerede efter den gældende for-mulering af § 14, stk. 1. For så vidt angår de tilbud, der eromfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, vil langt størstedelen afdisse allerede skulle registreres på Tilbudsportalen efter degældende regler.Til nr. 2, 5 og 6Der er alene tale om tekniske konsekvensændringer somfølge af lovforslagets § 1, nr. 7.Ved lovforslagets § 1, nr. 7 indsættes et stk. 2 i den fore-slåede affattelse af § 66 i lov om social service, således at §66 i loven nu foreslås at indeholde to stykker. Som konse-kvens heraf foreslås det at ændre henvisningen til § 66 i §52, stk. 3, nr. 4 og 5, § 68 b, stk. 2. 2. pkt., § 76, stk. 6, 1.pkt., og § 123 c, stk. 1, til § 66, stk. 1.Til nr. 3Ændringen er alene en teknisk konsekvensændring.I den foreslåede § 66 a, stk. 2, jf. forslagets § 1, nr. 8, erdet angivet, at netværksplejefamilier skal være godkendt ef-ter stk. 2. Ordene »godkendt efter stk. 2« er imidlertid over-flødige og foreslås derfor at udgå.Til nr. 4Med ændringsforslaget til § 66 a, stk. 3, jf. lovforslagets§ 1, nr. 8, foreslås det, at den kommunalbestyrelse, der god-kender en plejefamilie som konkret egnet, skal tilbyde pleje-familien et kursus i at være plejefamilie, i stedet for at sikre,at plejefamilien gennemfører et kursus i at være plejefami-lie. Ændringen er alene en teknisk ændring og konsekvensaf § 5, stk. 7, i forslag til lov om socialtilsyn i L 205. Be-stemmelsen i § 5, stk. 7, i L 205 indebærer, at det socialtil-syn, der er ansvarlig for at godkende en plejefamilie som ge-nerelt egnet skal tilbyde plejefamilien et introduktionskursusi at være plejefamilie i stedet for at sikre, at plejefamiliengennemfører det. Hvis plejefamilien ikke ønsker at modtagekurset, kan socialtilsynet undlade at godkende plejefamilien.Med ændringsforslaget sikres det alene, at der er overens-stemmelse med ordlyden i den foreslåede § 66 a, stk. 3, i lovom social service om i forbindelse med godkendelsen at til-byde plejefamilien et kursus i at være plejefamilie og § 5,stk. 7, i forslag om lov om socialtilsyn.
4
Til nr. 7Ændringsforslaget til § 1, nr. 12 om indsættelse af enhenvisning til § 148 a i lov om social service om det drifts-orienterede tilsyn i lovens § 136, stk. 1, er en teknisk æn-dring, der skal sikre, at indberetninger om magtanvendelseforetaget i tilbud, der ikke er omfattet af socialtilsynet, jf. §4, stk. 1, i forslag til lov om socialtilsyn L 205, også bliversendt til den kommunalbestyrelse, der fører driftsorienterettilsyn med det pågældende tilbud, jf. § 148 a i lov om socialservice.Til nr. 8Ad § 01, nr. 1I lov om ændring af lov om social service og lov om rets-sikkerhed og administration på det sociale område. (Krimi-nalpræventive sociale indsatser) L 160, som vedtaget af Fol-ketinget ved 3. behandling den 14. maj 2013, er der i lovens§ 1, nr. 14, i § 137 e, stk. 2 og 3, i § 137 f, stk. 2 og 4, og i §137 m, stk. 1, 2. pkt., i lov om social service henvist til lo-vens § 66, nr. 5 og 6.Ændringsforslaget til § 1, nr. 14, i loven er alene en tek-nisk konsekvensændring som følge af, at der ved lovforsla-gets § 1, nr. 7 i L 206 indsættes et stk. 2 i servicelovens §66, således at servicelovens § 66 foreslås at indeholde tostykker. Som konsekvens heraf foreslås det at ændre henvis-
ningerne til § 66, nr. 5 og 6 i § 137 e, stk. 2 og 3, i § 137 f,stk. 2 og 4, og i § 137 m, stk. 1, 2. pkt., i lov om social ser-vice i lovens § 1, nr. 14 til § 66, stk. 1, nr. 5 og 6.Ad § 01, nr. 2Ændringsforslaget til § 1, nr.14 om en ny affattelse af §137 m, stk. 3, om indberetning om indgreb i lov om ændringaf lov om social service og lov om retssikkerhed og admini-stration på det sociale område. (Kriminalpræventive socialeindsatser) er en konsekvens af, at det driftsorienterede tilsynmed bl.a. anbringelsessteder efter servicelovens § 66, stk. 1,nr. 5 og 6, og boformer efter lovens § 108, overgår til de nyesocialtilsyn, jf. forslag til lov om socialtilsyn L 205, samt af,at indberetninger om magtanvendelse efter servicelovenfremover skal sendes både til borgerens handlekommune ogtil socialtilsynet samt til orientering til en eventuel kommu-nal eller regional driftsherre, jf. lovforslagets § 1, nr. 9 og 12i L 206.Med ændringsforslaget sikres det, at indberetninger omindgreb efter § 137 g – j i kapitel 24 a i lov om social servi-ce sker på samme måde som indberetninger om magtanven-delse efter kapitel 24 i lov om social service, og at de an-svarlige myndigheder for både det personrettede og detdriftsorienterede tilsyn samt driftsherren får mulighed for atreagere i forhold til de foretagne indgreb.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)Anne Baastrup (SF)fmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V)Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 205Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren2Kopi af svar til organisationer vedr. magtanvendelse i forbindelse medlovforslaget, fra social- og integrationsministeren3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Borgerhenvendelse af 16/5-135Ændringsforslag fra social- og integrationsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 205Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til borgerhenvendelse af 16/5-13, til social- ogintegrationsministeren, [og ministerens svar herpå]Oversigt over bilag vedrørende L 206Bilagsnr.123TitelHøringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra social- og integrationsministeren