Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 203 Bilag 1
Offentligt
H Ø R I N G S N O T AT
8. marts 2013J.nr. 2594/1885-0007Ref. DWC KHS,HLI,JEV,MIB, EL,DWC,TDR,MOP
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om tilskud til fremme af vedvarende energi ivirksomheders produktionsprocesserEt udkast til forslag til lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders prpro-duktionsprocesser har været sendt i høring i perioden 15. februar til den 1. marts 2012013.Energistyrelsen har modtaget 32 høringssvar på baggrbaggrund af denne høring.3 har ikke haft bemærkninger. DA har oplyst, at sagen falder udenfor DA’s virkefelt, og at dederfor ikke har ønsket at afgive bemærkninger.3F Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Ankenævnet på EnergiomrEnergiområ-det, Biorefining Alliance, Brancheforeningen for Biogas, Bryggeriforeningen, COCO-industri,Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, DADAN-VA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), Datatilsynet, DI – Organisation for erhvervslierhvervslivet,DONG Energy A/S, Energiforum Danmark, FSR Danske revisorer, HMN Naturgas I/S,Håndværksrådet, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Hveiti, LanLand-brug & Fødevarer, Naturgas Fyn, NOAH, Organisationen for Vedvarende Energi, PartnerskPartnerska-bet for brint og brændselsceller, Tekniq, Anne Grete Rasmussen, Idemager har afgivet brbe-mærkninger til lovforslaget.Høringsnotatet er emneopdelt. Nedenfor redegøres der for de væsentligste punkter i hørings-svarene, som især vedrører:1.2.3.4.5.6.7.Formål og kriterier for støtteStøtteberettigede energikilderStøtteberettigede anlæg og procesdefinitionStøtteberettigede aktiviteterInvesteringsstøtte og driftsstøtteDen kommende bekendtgørelseEnergiklagenævnet og Datatilsynet
1. Formål og kriterier for støtteFjernvarme og vedvarende energi:Naturgas Fyn finder det vanskeligt at se rationalet i at sidestille vedvarende energi og fjerfjern-varme, idet det fremføres, at 50 % af fjernvarmeproduktionen i Danmark er baseret på fossileSide 1
brændsler. HMN Naturgas finder det vanskeligt at forstå fjernvarmens placering i den foreslå-ede ordning, både set i forhold til CO2-fortrængning og energieffektivitet, der er et af de bæ-rende elementer i lovforslaget.Energistyrelsens bemærkninger:Lovforslagets formål er at etablere en overordnet ramme for den tilskudspulje, der fremgår afaftalen om den danske energipolitik 2012-2020 af 22. marts 2012 (i det følgende benævntenergiaftalen). Det fremgår ligeledes som mål af energiaftalen, at al fjernvarme i 2035 er ba-seret på vedvarende energikilder og, at kul skal udfasesi 2030. Fjernvarme, der erstatter fos-silt brændsel, vil derfor på sigt fremme anvendelse af vedvarende energi. Hvad angår syns-punktet om effektiv energiudnyttelse, kan Energistyrelsen oplyse, at ordningen, jf. forslagets §6, stk. 1 skal administreres i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Af lovforslagetsalmindelige bemærkninger afsnit 2.1.2 fremgår således, at det er en forudsætning, at investe-ringerne vil medføre primærenergibesparelser, at fjernvarmeanlægget opfylder kravene i de-finitionen af effektiv fjernvarme, jf. EU’s kraftvarmedirektiv og endelig, at kombinationen afvarmeproduktion og varmedistribution vil medføre primærenergibesparelser.Samfundsøkonomiske betragtninger:Dansk Energi finder, at det med ordningen bør sikres, at der i situationer med flere forsy-ningsalternativer tydeligt bør sikres, at tilskud ydes til det samfundsmæssige bedste VE-procesenergi-projekt. Biorefining Alliance opfordrer til, at det gøres tydelig i loven, at manskal vurdere energieffektiviteten i forhold til det samlede energisystem og fjerner evt. barrie-rer, der modvirker dette hensyn.Energistyrelsens bemærkninger:Lovforslaget er en del af en række initiativer i energiaftalen, som vil have en indvirkning iforhold til det samlede energisystem. Fokus for denne ordning er rettet mod at fremme enenergieffektiv anvendelse af energikilder i procesvirksomheder ved at yde tilskud til projekter,der erstatter fossile brændsler med vedvarende energikilder. Som det fremgår af forslagets §2, stk. 2 vil tilskud kunne gives til projekter, der har en klima- og energieffekt, og som kan bi-drage til energieffektiviseringer herunder reduktion i CO2-udledning. For at sikre at den for-ventede klima- og energieffekt vil blive opfyldt, vil der i den kommende bekendtgørelse blivefastsat en række krav, som skal tilgodese disse formål. Det fremgår ligeledes af bemærknin-gerne til § 2, stk. 2, at der vil blive lagt vægt på at sikre en så stor klima- og energieffekt pr.tilskudskrone som muligt.Konkurrenceevne og tilbagebetalingstider:Landbrug og Fødevarer fremfører, at ordningens oprindelige sigte i medfør af energiaftalenvar at sikre erhvervslivets konkurrenceevne, og at det bør fremgå af loven, at hensyn til er-hvervslivets konkurrenceevne er et af lovforslagets hovedformål. Videre noteres det i hørings-svaret, at det fremgår af bemærkningerne, at der ikke ydes tilskud til projekter, der driftsøko-nomisk skønnes at ville være rentable for virksomhederne at gennemføre uden tilskud. Detanføres, at det er helt afgørende at klargøre, hvilken tilbagebetalingstid regeringen regner medi den henseende. HMN Naturgas bemærker vedrørende rentabilitet af projekterne, at en langtilbagebetalingstid vil være en hindring. Det vurderes at en tilbagebetalingstid på 2-4 år vilvære relevant for erhvervslivet. TEKNIQ vurderer, at der er behov for, at det beskrives hvor-dan tilbagebetalingstiden skal dokumenteres.Side 2
Energistyrelsens bemærkninger:Lovforslagets hovedhensyn er som nævnt at gennemføre foranstaltninger og aktiviteter, derhar en klima- og energieffekt. Dette mål vil være i overensstemmelse med, at ordningen vilblive administreret i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Hvis disse mål er opfyldtfremgår det af forslagets § 2, stk. 2, at der derudover vil kunne blive taget hensyn til virksom-hedernes samlede belastning af energiudgifter.I forhold til de fremførte synspunkter om tilbagebetalingstider vil der blive fastlagt nærmereregler i den kommende bekendtgørelse, der vil ligge indenfor hvad, der er retningsgivende forinvesteringer i konkurrenceudsatte erhverv.2. Støtteberettigede energikilderBiomasse og bæredygtighedskriterier:DONG Energy fremfører i sit høringssvar, at lovforslagets definition af biomasse er for snæ-ver og udelukker anvendelse af potentielle vedvarende energikilder. NOAH’s Landbrugs- ogFødevaregruppe anfører, at det er uacceptabelt, at biomasse til energiformål figurerer som enCO2-neutral energikilde. Dansk Energi bemærker, at der i lovforslaget mangler en tydelig de-finition af biomasse.Da der på nuværende tidspunkt ikke er fastlagt bæredygtighedskrav til anvendelse af fastbiomasse/affald finder Biorefining Alliance det hensigtsmæssigt, at det kommunikeres klarttil virksomheder, at sådanne krav kan forventes efterfølgende. VedvarendeEnergi finder detvigtigt, at de former for vedvarende energi, der fremmes, er bæredygtige. NOAH’s Land-brugs- og Fødevaregruppe vurderer ikke, at bæredygtighedskrav til biobrændsler, der anven-des i Danmark, kan bidrage til at løse de generelle miljømæssige problemer, der er i forholdtil afbrænding af biomasse.Energistyrelsens bemærkninger:Det fremgår af forslagets § 6, stk. 1 at tilskud vil blive givet i overensstemmelse med EU’sstatsstøtteregler. Indhold og afgrænsning af de støtteberettigede energikilder vil således ske ioverensstemmelse med de definitioner og den praksis, EU-Kommissionen har på området. Af-grænsning og definition på biomasse følger således primært statsstøttereglerne, dvs. EU’sgruppefritagelsesforordning og EU’s miljørammebestemmelser. Hvad angår bæredygtigheds-kriterier, blev det i energiaftalen besluttet, at der skal udarbejdes en analyse af anvendelsenaf bioenergi i Danmark. Analysen skal fokusere på, om der er de rette vilkår for en effektiv ogmiljømæssig bæredygtig anvendelse af biomasseressourcer i den danske energiforsyning.Analysen forventes afsluttet i 2013. Hvad angår evt. bæredygtighedskrav vil disse ikke blivereguleret i en støtteordning. Virksomheder, der søger ordningen om midler, skal - uanset det-te lovforslag - efterleve de til enhver tid gældende lovgivningsmæssige krav til deres drift ogetablering, herunder evt. kommende krav til brændslers bæredygtighed. Disse krav vil derforikke blive reguleret via lovforslaget, men Energistyrelsen vil tage forslaget i betragtning, nårdet bliver aktuelt og evt. indarbejde det i den vejledning, der vil blive udarbejdet i tilknytningtil ordningen.Opgraderet biogas og forgasningsgas:Naturgas Fyn og HMN Naturgas forventer, at naturgassen på sigt erstattes af grønne gassersom f.eks. opgraderet biogas og syntesegas, og at det vil være fordelagtigt for både produkti-onsvirksomhederne og samfundet som sådan at bevare forsyningen med gas til produktions-virksomheder. De mener derfor, at opgraderet naturgas, baseret på certifikater udstedt afSide 3
Energinet.dk, bør være omfattet af denne lov på lige fod med andre vedvarende energikilder.Dansk Fjernvarme beder om, at det bliver præciseret, at forgasningsgas er støtteberettiget.Energistyrelsens bemærkninger:Der findes endnu ikke et system for opgraderet biogas, der sælges på baggrund af certifikaterudstedt af Energinet.dk. Det er derfor for tidligt, at begynde at overveje, hvorvidt en sådanløsning skal indgå i den kommende ordning. Hvad angår spørgsmålet om hvorvidt for-gasningsgas fremstillet ved biomasse skal betragtes som en støtteberettiget vedvarende ener-gikilde, vil den kommende bekendtgørelse præcisere og afgrænse de støtteberettigede energi-kilder, som f.eks. biogas og biomasse nærmere, herunder præcisere, hvordan forgasningsgasindgår i disse definitioner.Brint og geotermi:Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Partnerskabet for brint og brændselsceller anfører i dereshøringssvar, at andre VE-gasser end biogas, herunder brint, bør være omfattes af lovforslaget.Dansk Fjernvarme anfører desuden, at geotermi bør medtages som støtteberettiget energikil-de.Energistyrelsens bemærkninger:Hvad angår geotermi er der i forslagets § 3, stk. 2 indsat en bestemmelse om, at ministerenkan medtage andre vedvarende energikilder end de nævnte. Dette giver mulighed for indenforrammerne af EU’s statsstøtteregler at tilpasse ordningen med udviklingen i forhold til hvilkeenergikilder der bør fremmes. Med hensyn til brint indgår det indirekte i ordningen via for-slagets § 4, stk. 1, nr. 1, som omfatter elektricitet fra vedvarende energikilder, der benyttes tilopfyldning af lagringssystemer.3. Støtteberettigede anlæg og procesdefinitionVarmepumper:Dansk Energi fremfører i deres høringssvar, at det umiddelbart fremgår, at varmepumper kunkan modtage støtte som en energieffektivitet. Dansk Energi foreslår, at varmepumper anvendtdirekte til proces (med basis i fx jord) også støttes.Energistyrelsens bemærkninger:Varmepumper som udnytter fx energien i jordens overflade eller udeluften og som levererenergi til virksomhedens produktionsproces, er tilskudsberettiget, idet de opfattes som tekno-logier der udnytter termisk solenergi. Energistyrelsen vil i bemærkningerne til forslaget præ-cisere, at varmepumper, som udnytter omgivelsernes varme som energikilde, er tilskudsberet-tigede.Der henvises i øvrigt til Energistyrelsens bemærkninger i høringsnotatet om varmepumper,der udnytter energi fra fx overskudsenergi på virksomheden.
Støtte til nyanlæg og nye teknologier:En række høringsparter har i deres høringssvar forholdt sig omkring lovforslagets § 5 og demuligheder der gives for at yde støtte til nyanlæg. DONG Energy bemærker, at det er tvivl-somt om nye industrianlæg er omfattet, idet der ikke er tale om en konvertering, men om ny-etablering. Ifølge DONG Energy, bør ordningen ligeledes bidrage til at modne udvikling afSide 4
teknologier til udnyttelse af vedvarende energi. Ifølge HMN Naturgas efterlader bemærknin-gerne til § 5 det indtryk, at nye anlæg vil få større støttebeløb end omlægningen af alleredeeksisterende anlæg. Bioraffinaderiet Hveiti bemærker, at forslaget sætter ensidig fokus påenergieffektiviseringer og omlægninger af energiforsyningen i eksisterende procesvirksomhe-der. Ifølge Hveiti bør der også kunne gives tilskud til bæredygtige løsninger i nye og fremti-dige projekter, således at der ikke skabes konkurrenceforvridning mellem eksisterende pro-cesser og nye processer, og således, at omlægningen fra fossile til vedvarende energikilder erinteressant for både eksisterende og nye virksomheder.Energistyrelsens bemærkninger:Det følger af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 1, at ”Ordningen villægge vægt på, at virksomheder, der enten er helt nyetablerede eller foretager væsentlige ka-pacitetsudvidelser, der kræver etablering af et nyt energiforsyningsanlæg, får incitament til atvælge et energiforsyningsanlæg baseret på vedvarende energikilder eller fjernvarme.”. Lov-forslaget giver således mulighed for, at der også kan ydes støtte til nyanlæg. Energistyrelsenvil præcisere dette yderligere i bemærkningerne. Imidlertid skal Energistyrelsen gøre op-mærksom på, at tilskud til nyanlæg skal være i overensstemmelse med EU gruppefritagelses-forordning for statsstøtte, hvorefter der kun kan ydes tilskud til den merinvestering, som envirksomhed har ved at investere i et VE-baseret anlæg.Det er Energistyrelsens opfattelse, at formuleringen i loven samt lovbemærkningerne ikke åb-ner mulighed for, at nye anlæg vil få større støttebeløb end den støtte, der kan opnås ved om-lægningen af allerede eksisterende anlæg. En sådan mulighed ville ifølge Energistyrelsensopfattelse også være i strid med lovens intentioner.Hvad angår nye teknologier har loven ikke til hensigt at diskriminere nye løsninger i forholdtil kendte løsninger. Da ordningen vil komme til at eksistere i en årrække er det meget sand-synligt, at nye løsninger vil kunne blive omkostningseffektive. Dette vil bero på en konkretvurdering på ansøgningstidspunkter..Procesdefinition:Landbrug & Fødevarer, DANVA samt Dansk Fjernvarme har i deres høringssvar forskelligebemærkninger til definitionen af procesenergi, herunder om konkrete brancher er omfattet afordningen.Landbrug & Fødevarer anfører, at det er uklart, om der gives tilskud til virksomheder, der”kun” har let proces eller ”kun” har tung proces, og ikke kun til virksomheder der har ”tungog let proces”. Det opfordres derudover til, at henvisningen til tung og let proces droppes, dahenvisningen ikke har praktisk betydning og det vurderes at proceslisten er forældet. Land-brug & Fødevarer ønsker desuden, at blive bekræftet i at ordningen finder anvendelse i pri-mærlandbruget.DANVA anfører at det er uklart, om vandsektoren er omfattet af lovforslaget. Vandsektoren(vandforsyning og spildevandsforsyning) har ifølge DANVA et uudnyttet potentiale for atudnytte egen VE (varmt vand og slam) til egen energiproces. Dansk Fjernvarme anfører i de-res høringssvar, at det også bør være muligt at yde tilskud til virksomheders køleenergibehov.Energistyrelsens bemærkninger:Det fremgår af forslagets § 1, at loven har til formål at fremme energieffektiv anvendelse afvedvarende energikilder til procesformål i virksomheder. Af definitionen på procesformål iforslagets § 4, stk. 1 og bemærkningerne hertil fremgår det dog kun indirekte, at dette omfat-ter såvel virksomheder, der har både tung og let proces samt virksomheder, der enten harSide 5
tung eller let proces. Energistyrelsen vil præcisere dette i lovforslagets bemærkninger til § 4,stk.1, nr. 2.Hvad angår henvisningen til Skatteministeriets regler i forhold til procesdefinitionen, vil detteblive fastholdt, da det sikrer en velkendt, veldefineret og administrerbar definition. Dertilkommer, at Skatteministeriet løbende opdaterer proceslisten.Ordningen sigter ikke mod at give tilskud til særlige brancher, som primærlandbruget ogvandsektoren, men rettet til i forhold til virksomhedernes produktionsprocesser. Det afgøren-de er således, at der er tale om virksomheder med tung og/eller let proces og som har støtte-berettigede aktiviteter, der falder ind under forslagets § 5, stk. 1. Virksomhedernes proces-energi, kan også være køling.4. Støtteberettigede aktiviteterGrupper af virksomheder:Dansk Fjernvarme udtrykker i deres høringssvar tilfredshed med, at støtten også kan omfatteen gruppe af virksomheder, der går sammen, og fortolker dette således, at også fjernvarmesel-skaber kan være en del af en sådan gruppe.Energistyrelsens bemærkninger:Fjernvarmeselskaber kan indgå i en gruppe af virksomheder, som går sammen om et projekt,hvortil der søges om støtte. Dog skal Energistyrelsen understrege, at der kun kan ydes støttetil den del af et givent projekt, som leverer energi til procesformål.. Leverer kraft-varmeværket eller varmeværket også fjernvarme til husstande eller producerer elektricitet, viltilskuddet blive nedsat forholdsmæssigt.Støtte til biogasanlæg og industriel skala bioraffinaderi:Biorefining Alliance og Hveiti udtrykker i deres høringssvar, at det i lovforslaget er uklart,om der kan ydes anlægsstøtte til fx industriel skala bioraffinering, hvor en eller flere energi-strømme kan anvendes til proces. Brancheforeningen for Biogas og Landbrug og Fødevarerskriver i deres høringssvar, at der kun kan opnås tilskud til anvendelse af biogas til proces-formål i virksomheder, hvis biogassen bruges i kedler der anvendes til varmeproduktion.Energistyrelsens bemærkninger:Generelt skal nævnes i forhold til biogas, at der kan ydes investeringsstøtte til biogas, hvisden finder anvendelse til procesformål i virksomheder jf. lovforslagets § 5, stk. 1. Hvad angårstøtte til industriel skala bioraffinaderi, kan der således ydes et forholdsmæssigt anlægstil-skud svarende til den del af anlæggets energiproduktion, der går til eget procesforbrug. Deter endvidere muligt indenfor forslagets rammer at modtage investeringsstøtte til biogas, derbruges i motorer, hvorved man kan opnå en samproduktion af både el og varme og hvorenergien anvendes til procesformål sStøtte i medfør af forslaget går således ikke kun til bio-gas, der benyttes i kedler. Det kan i øvrigt bemærkes at VE-lovens § 43 c’s procesdefinitio-nen er den samme, som anvendes i dette lovforslag.Støtte til projekter i kraft-varme og varmeværker der erstatter fossile brændsler med energifra vedvarende energikilder og som leverer fjernvarme til procesformål i virksomheder:Dansk Energi, Dansk Gartneri, Dansk Fjernvarme samt Landbrug og Fødevarer omtaler i de-res høringssvar det ovennævnte fjerde støtteelement i ordningen. Høringssvar fra såvel DanskEnergi og Dansk Gartneri relaterer sig til situationen omkring evt. omstilling af FynsværketsSide 6
blok 7 til biomasse. Dansk Gartneri udtrykker tilfredshed med den måde, hvorpå Energistyrel-sen har grebet kortlægningen af mulige løsninger omkring denne del af ordningen. DanskGartneri opfordrer derfor til, at problemstillingen bliver beskrevet i bemærkningerne til lov-forslaget, herunder også, at der er udeståender omkring løsning af biomassebaseret fjernvarmetil proces.Dansk Energi udtrykker i deres høringssvar bekymring for, at gartnerier på Fyn vil vælgeegen varmeproduktion frem for fjernvarme leveret fra Fynsværket. Idet det anføres, at Fyns-værket ønsker at omstille til biomasse, og at projektøkonomien vil blive forringet, hvis ikkegartnerier aftager varme herfra.Dansk Gartneri spørger til forslagets bemærkninger om virksomheder, der i dag anvenderfjernvarme til procesformål, ikke vil kunne modtage støtte til omlægning fra fossile brændslertil vedvarende energi.Dansk Fjernvarme anfører i deres høringssvar, at der kan være behov for at justere projektbe-kendtgørelsen angående støtte til kraftvarme- og varmeværker.Landbrug & Fødevarer fremhæver i deres høringssvar, at det ikke på noget tidspunkt har væ-ret formålet med ordningen, at den skal bidrage til at forbedre kraftværkernes omstillingsøko-nomi.Energistyrelsens bemærkninger:Energistyrelsen finder, at løsningen med konvertering af det i energiaftalen foreslåede drifts-tilskud til et anlægstilskud, som via hvile-i-sig-selv-princippet vil blive kanaliseret videre tilprocesvarmeaftageren i form af en billigere procesvarme, må anses som en mulig løsning, dersamtidig kan overholde EU’s statsstøtteregler. Energistyrelsen finder, at forslaget hermed gi-ver en generel bestemmelse, der beskriver problematikken, og at tilskud til omstilling af kraft-varmeværker netop bliver kanaliseret videre til virksomhederne, og således ikke berørerkraftværkerne omstillingsøkonomi som sådan.Endelig kan det oplyses, at vælger en virksomhed at afbryde en allerede etableret forsyningfra kollektive varmeforsyningsanlæg, kan der ikke modtages støtte til et individuelt vedvaren-de energianlæg til procesformål.
Energibesparelser og virksomhedens medarbejdere:3F foreslår i deres høringssvar, at medarbejderne inddrages i processen med at gennemgåvirksomhedens energiforbrug. Ligeledes anfører Biorefining Alliance i sit høringssvar, at derkan opnås mange energibesparelser gennem adfærdsændringer, og at det ville være hensigts-mæssigt, hvis der kunne ydes økonomisk støtte til adfærdsændringer.Energistyrelsens bemærkninger:Energistyrelsen er både enig i, at der ofte kan findes energibesparelser ved at inddrage med-arbejderne i processen og i, at der ofte kan opnås energibesparelser gennem ændret adfærd.Der vil blive stillet krav om energisyn af virksomhedens procesenergi ved en registreret ener-gisynskonsulent. Energistyrelsen mener endvidere, at det er en god løsning, da denne konsu-lent er uvildig ift. virksomheden. Dette udelukker ikke muligheden for også at inddrage med-arbejderne i processen, men det vurderes ikke hensigtsmæssigt, at der stilles egentlige kravherom i lovforslaget.Da formålet med VE til proces ordningen er at yde investeringsstøtte til selve konverterings-projekterne, herunder de nødvendige energieffektiviseringstiltag, mener Energistyrelsen ikkeat egentlige adfærdsændringer kan være omfattet af de tilskudsberettigede omkostninger.Side 7
Overskudsvarme:Dansk Fjernvarme ønsker, at investeringer til varmepumper, som gør overskudsvarme anven-delig for fjernvarmesystemet (rumvarme), bør være støtteberettigede. Landbrug & Fødevareropfordrer til, at der gives støtte til anvendelse af industrielle varmepumper. Dansk Industri(DI) er af den opfattelse, at der bør gives støtte til projekter, der muliggør udnyttelse af over-skudsvarme til rumopvarmning på virksomheden.Energistyrelsens bemærkninger:Lovforslaget giver mulighed for at støtte varmepumper, der som led i energieffektivisering idirekte sammenhæng med et konverteringsprojekt gør overskudsvarme anvendelig til virk-somhedens eget procesenergiforbrug, eget rumvarmeforbrug og/eller leverance til kollektivtvarmeforsyningsanlæg. De nærmere regler herfor vil blive udmøntet i den kommende be-kendtgørelse.Der henvises i øvrigt til høringsnotatets bemærkninger om varmepumper, der udnytter energifra omgivelserne, som fx jordvarme.5. Investeringsstøtte eller driftsstøtte herunder dobbeltstøtte til biogasAf høringssvaret fra DONG Energy fremgår, at virksomheden ikke finder, at der er behov for,at der ydes dobbeltstøtte til biogas, da biogas med energiaftalen allerede har fået tildelt bety-delige støttemidler. Landbrug og Fødevarer og Brancheforeningen for Biogas har forståelsefor den foreslåede løsning for evt. dobbeltstøtte til biogas, dvs. såvel anlægsstøtte som drifts-støtte og at denne mulighed afklares i forbindelse med afrapporteringen fra den nedsatte Bio-gas Task Force i efteråret.Energistyrelsens bemærkninger:Af lovforslagets § 6, stk. 2 følger generelt, at der kun kan ydes investeringsstøtte efter lovfors-lagets § 5, stk. 1 hvis virksomheden ikke modtager anden driftsstøtte efter anden lovgivning tilenergiproduktion eller energiudnyttelse fra det anlæg, som projektet vedrører.Der er i lovforslagets § 6, stk. 2, pkt. 2 indsat en hjemmel til at ministeren kan fastsætte nær-mere regler om, at det skal være muligt både at kunne opnå investeringsstøtte og driftsstøtte(pristillæg) efter § 43 c i lov om fremme af vedvarende energi. Der er i medfør af energiaftalennedsat enBiogas-Taskforce, som vil afrapportere til forligskredsen om bl.a. finansiering afden fremtidige biogasudbygning ultimo 2013, og på det grundlag vil der evt. kunne fastsættesnærmere vilkår for at yde både investeringsstøtte og driftsstøtte til biogas. Bestemmelsen vilikke blive sat i kraft eller udmøntet før en evt. løsning er godkendt af EU-Kommissionen efterstatsstøttereglerne. Energistyrelsen skal i øvrigt nævne, at driftsstøtte efter VE-lovens § 43 cer ved at blive behandlet af EU-Kommissionen efter EU’s statsstøtteregler.6. Den kommende bekendtgørelseUdmøntning af bemyndigelserne:Flere høringsparter bemærker, at der er en meget lang række af bemyndigelser til senere ud-møntning. Landbrug og Fødevarer og Dansk Industri efterspørger regel-fleksibilitet, DanskGartneri mener, at det er ganske vanskeligt at forholde sig til at helt centrale bestemmelser omf.eks. tilskudsprocenter, tilskudsgrundlag, prioriteringskriterier først fastsættes efterfølgende
Side 8
og Energiforum Danmark nævner, at den konkrete udformning af de endelige tilskudsbetin-gelser kan give anledning til kommentarer.Energistyrelsens bemærkninger:De nærmere regler, der udmønter forslaget, d.v.s. bekendtgørelse, vejledning mv., vil bliveudarbejdet inden for rammerne af EU’s generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte.Dette betyder f.eks., at fastsættelsen af tilskudsbetingelser og tilskudsstørrelser vil ske i over-ensstemmelse hermed. Energistyrelsen vil i den forbindelse påse, at der sker den fornødneeksterne høring før fastsættelsen af regler om ansøgningsprocedurer og vil herunder sikre en-kelhed svarende til andre lignende tilskudsordninger, som Energistyrelsen administrerer.Energistyrelsen vil derudover fortsætte dialogen med brancheforeningerne og andre interes-serede parter om udmøntning af lovforslagets bemyndigelser.Små og mellemstore virksomheder:Håndværksrådet udtrykker i sit høringssvar skepsis i forhold til, at bemyndigelser i forskelligebestemmelser i lovforslaget kan udmøntes i regler, som betyder, at små og mellemstore virk-somheder afgrænses i tildeling af midler fra den nye statstilskudspulje.Vedvarende Energi og Energiforum Danmark foreslår i deres høringssvar, at støttetilskud tilsmå og mellemstore virksomheder udbetales i flere rater.TEKNIQ, CO-Industri og Energiforum Danmark nævner, at der for mindre og mellemstoreindustrivirksomheder med behov for tilskud til mindre projekter kan være behov for en enkle-re ansøgningsmetode f.eks. i form af standardløsninger.Energistyrelsens bemærkninger:Der er ikke i forslaget lagt op til at begrænse små og mellemstore virksomheders adgang til atkunne søge om tilskud eller konkrete planer om at undtage bestemte brancher, jf. det alleredeanførte under afsnit om procesdefinition, hvor det fremgår, at ordningen skal ses i forhold tilvirksomhedernes produktionsprocesser. Bestemmelserne er medtaget i forslaget, hvis der se-nere skulle opstå behov for at undtage visse brancher.Med hensyn til udbetaling af tilskud er der i lovforslaget indsat en hjemmel til at udbetale til-skud i rater. Energistyrelsen vil i den kommende bekendtgørelse fastsætte nærmere regler omudbetalingen.Hvad angår en enkel ansøgningsprocedure, vil der i det kommende arbejde med udarbejdel-sen af bekendtgørelser og vejledninger tilstræbes, at gøre tilskudsordningen så let og gen-nemsigtig som muligt. Hensigten er at mindske den administrative byrde for bl.a. ansøgerne,herunder også de små og mellemstore virksomheder. Når Energistyrelsen efter en indledendeperiode har haft mulighed for at vurdere støtteordningen, vil styrelsen tage stilling til, om derer grundlag for at fastsætte standardiserede løsninger til tilskudssystemet. Denne vurderingforventes at finde sted i forbindelse med den generelle evaluering af støtteordningen i 2015.Såfremt det i forbindelse med evalueringen skulle vise sig, at ansøgningerne til støtteordnin-gen er meget uensartede, er det Energistyrelsens nuværende vurdering, at grundlaget for atfastsætte standardiserede løsninger ikke vil være til stede.Energisynskonsulenter:Energiforum Danmark er positive overfor, at der tages udgangspunkt i den eksisterende ener-gisynskonsulentordning, som er velkendt af industrien, og ikke opfinder nye certificeringer ogordninger. TEKNIQ forstår behovet for, at der i forbindelse med aftalevirksomheder og tilsva-
Side 9
rende store virksomheder er behov for at benytte registrerede energisynskonsulenter til atgennemføre energisyn i forbindelse med ansøgninger om tilskud.Energistyrelsens bemærkninger:Der er i forbindelse med udarbejdelse af forslaget lagt vægt på at indarbejde en velkendt oguvildig ordning.Tilslutning til fjernvarme:Dansk Gartneri anfører, at en forudsætning for at projekterne kan realiseres er, at omkostnin-ger til fjernvarmerør udenfor virksomhedens matrikel kan indgå i tilskudsgrundlaget.Energistyrelsens bemærkninger:Det vil i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelse, vejledning m.m. blive konkretiseret,hvilke omkostninger der er støtteberettigede, herunder også tilslutning til fjernvarme.7. Energiklagenævnet og Datatilsynet:Datatilsynet har en bemærkning om overholdelse af persondatalovens regler om personoplys-ninger, at oplysninger om juridiske personer, såsom aktieselskaber, anpartsselskaber m.v. fal-der uden for lovens almindelige regulering, men oplysninger om enkeltmandsejede virksom-heder og interessentskaber, når interessenterne er fysiske personer er omfattet af lovens regu-lering.Derudover nævner Datatilsynet i høringssvaret, at Energistyrelsen i forbindelse med indhen-telse, håndtering og opbevaring af personoplysninger skal behandlingsreglerne i persondata-lovens kapitel 4 overholdes.Derudover bemærkes, at der med lovforslagets § 10, er flere hjemler til at klima-, energi-, ogbygningsministeren kan fastsætte regler om f.eks. kommunikation kan ske digitalt, herunderat tilskudsmodtageren oplyser en e-mailadresse. I den forbindelse understreger Datatilsynet, atkommunikation, der omfatter personoplysninger, skal ske med de fornødne sikkerhedsforan-staltninger som krævet efter persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen.Datatilsynet forudsætter, at Energistyrelsen hører Datatilsynet i forbindelse med udarbejdelseaf bekendtgørelser, som opfølgning på lovforslaget.Energistyrelsens bemærkningerEnergistyrelsen vil ved etablering af tilskudspuljen sørge for, at personoplysninger, kommu-nikation m.v. håndteres efter gældende lovgivning. I den forbindelse er det relevant for så vidtangår personoplysninger og virksomheder, at være opmærksom på, at de virksomheder, somfremsender oplysninger efter lovforslagets § 7, stk. 1, normalt ikke er personligt ejede virk-somheder (enkeltmandsejede virksomheder), herunder interessentskaber. Principielt kan an-søgninger fra disse virksomhedstyper ikke udelukkes. I så fald vil administration og kontrolfor sådanne personligt ejede virksomheder blive tilrettelagt i overensstemmelse med Datatil-synets anvisninger. Derudover vil Datatilsynet får den kommende bekendtgørelse i høring.
Side 10
Energiklagenævnet foreslår, at bestemmelserne om hvem der administrerer ordningen og træf-fer afgørelser bør ændres, således at det fremgår, at klima-, energi- og bygningsministerentræffer afgørelser i første instans.Energiklagenævnet finder det naturligt, at nævnet er klageinstans for myndighedsafgørelserneefter loven eller regler udstedt i henhold hertil.Nævnet har fremsendt konkrete tekniske kommentarer til lovforslaget, herunder forslag tilklagebestemmelse og derudover nævnes at det ikke kan anbefales at anvende hjemlen i lov-forslagets § 16, stk. 2, om at afskære den administrative rekurs, selv ikke for de mindre sager,da der er tale om en sagstype (udbetaling af tilskud fra det offentlige til borgere og virksom-hed), hvor der navnlig er behov for at sikre borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.Energistyrelsens bemærkningerEnergistyrelsen har i samarbejde med Energiklagenævnet ladet Energiklagenævnets bemærk-ninger indgå i lovforslaget.
Side 11