Jeg synes jo, at hr.
Troels Lund Poulsen skulle være glad.
Det er da sjældent, at nogen har fået så meget reklame og omtale af en bog, som man har fået her i den her sag.
Modsat synes jeg faktisk han skylder lidt i forhold til det her, men jeg kan godt forstå, at der måske ikke er grund til lige at trykke på knappen og sige:
Skal vi ikke lige have optrykt 10.000 nye eksemplarer?
for det betyder jo ikke noget, hvad der står deri.
Det er jo det der med, at Venstre har skiftet holdning eller standpunkt, og vi kan ikke få at vide, hvad det er.
Jeg plejer at sige, at det er sådan ligesom at sælge elastik i metermål.
Det, der er interessant, er jo, at man også beskylder regeringen for ikke at komme med svar.
Man har fået alle de svar, man har bedt om.
Det, vi til gengæld har spurgt rigtig mange gange om, er, hvad det er, de borgerlige vil med det her, for vi kan ikke finde ud af, om der skal ske nogle besparelser.
Vi oplever, at der ved fælles hjælp bliver sparet 15 pct.
på forsvarsbudgettet, 2,7 mia.
kr.
Der skal afskediges rigtig mange mennesker, og det bliver rigtig mange civile arbejdere.
Det er både smede, HK'ere, ufaglærte og 3F'ere, civile arbejdere i det hele taget, men også militærfolk, som skal afskediges, fordi vi skal have et mere moderne forsvar.
Det er vi alle sammen enige om.
Vi synes også, det er underligt, at vi bare skulle friholde forsvarets ledelse, forsvarets top, og derfor skal vi jo i dag sammen tage stilling til det forslag, som ministeren er kommet med, om at lave en bemyndigelseslov, der siger noget om, hvordan det her kan lade sig gøre.
Der ligger et stort analysearbejde til baggrund for det her, og det peger i al væsentlighed på, at det er fornuftigt at gøre det.
Jeg kan da også bare lige citere fra bogen, for jeg synes faktisk, det om noget er meget, meget væsentligt, for der er da ingen i den offentlige sektor, der bryder sig om at have dobbeltarbejde, og hvis man kan spare i den offentlige sektor, spare på skattekronerne og få et mere gennemsigtigt forsvar, en mere moderne ledelse, ja, så skal man da gøre det.
Derfor vil jeg da gerne citere fra bogen, hvor der står:
»Men intentionerne er de samme; nemlig at slanke og rationalisere stabene og dermed undgå, at det samme arbejde udføres på flere niveauer uden den fornødne værditilvækst.«
Man siger også et andet sted i bogen:
»...
at
der i tidens løb har været – om ikke et modsætningsforhold – så dog "en usund konkurrence" mellem Forsvarsministeriet og Forsvarskommandoen,« og man nævner konkrete eksempler på, hvor det er.
Man siger også:
»I de senere år har den øverste ledelse i Forsvaret haft vokseværk.
Ganske vist er kravene til de øverste stabe – og dermed behovet for mere personel – steget i kølvandet på Danmarks stadig større engagement på den internationale scene.
Alligevel vil vi hævde, at Forsvarets hoved er blevet uforholdsmæssigt stort i forhold til "kroppen",« og det er altså hr.
Troels Lund Poulsen og hr.
Søren Gade, der har skrevet det.
Det har vi jo fået bekræftet her i dag.
Så derfor er der kun et at gøre, og det er jo at sørge for, at vi slanker forsvarets top, samtidig med at vi tager fat på de andre steder i systemet, og at det kommer til at foregå på en sådan måde, at der er sammenhæng i det.
Det får vi gjort med det her lovforslag, og vi har som sagt delt det, sådan at man kunne få lov at stemme for det forslag, der handler om uddannelserne, og det er passé.
Jeg synes heller ikke, at der er noget med, at regeringen har spillet med lukkede kort her.
Tværtimod har det været åbent, det stod i regeringsgrundlaget, der er ført mange drøftelser omkring det, og partierne, der er med i forsvarsforligskredsen, accepterede jo også, at der ikke står et ord om det her i forsvarsforliget, og derfor kan der jo heller ikke være tale om forligsbrud overhovedet, når der slet ikke står noget om det.
Når man så harcelerer over, at ministeren får Enhedslistens opbakning til det her forslag, jamen så er det jo helt galt.
For vi har jo set, at Venstre, når det passer dem, bruger og i forhold til Irakkrigen ingen problemer havde med at bruge de smalleste flertal i Folketinget, nemlig Dansk Folkeparti.
Og i en tidligere sag om veteranerne, ja, da kunne hr.
Jakob Ellemann-Jensen gå ud og fortælle, at nu havde man et flertal uden om regeringen sammen med netop Enhedslisten.
Når vi nu gør det meget klogt, og vi gerne vil arbejde sammen med alle partier, der vil noget fornuftigt, om også at slanke forsvarets top for at spare på skattekronerne og få et mere moderne forsvar, jamen så ville det da virke underligt, hvis vi ikke gjorde det.
Det, vi mangler at få at vide, og det er ikke sikkert, vi får det at vide i dag, er jo, om fru Lene Espersen fra De Konservative går ud og siger:
I kan gøre det, som I vil, men hvis vi kommer til igen, laver vi det om.
Og så er det jo svært at finde ud af, hvor den besparelse er henne.
Hr.
Troels Lund Poulsen skriver også i dagbladene rundtomkring, at man godt kan acceptere, at forsvarets ledelse og departementet kommer ind i det samme hus, men at de ikke skal have noget med hinanden at gøre.
Vi har så fået det uddybet i dag og fået at vide, at de godt må have fælles kantine, måske også noget fælles rengøring, men ellers skal de ikke have noget med hinanden at gøre; det er lidt svært at forstå, hvorvidt de må have lov at gå ind ad den samme dør, men altså godt må være i det samme hus.
Så det er bare, for at den store offentlighed kan forstå, hvad det her drejer sig om.
Man har altså foreslået nøjagtig det samme, som man vil forhindre os i at gøre.
Det synes jeg ikke virker særlig klogt.
Så derfor er der selvfølgelig fuld opbakning til lovforslaget.