Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 72
Offentligt
1264975_0001.png
1264975_0002.png
1264975_0003.png
1264975_0004.png
1264975_0005.png
1264975_0006.png
1264975_0007.png
1264975_0008.png
1264975_0009.png
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for tillægsbetænkningen
Ændringsforslagtil 3. behandling afForslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi(Ændring af støtte til visse solcelleanlæg)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]Til § 113)Det undernr. 3foreslåede§ 47, stk. 5,udgår, og i stedet indsættes:»Stk. 5.For elektricitet fra solcelleanlæg, som er nettilsluttet efter den 19. marts 2013, dog senestden 10. juni 2013, ydes der pristillæg på følgende måde:1) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i byg-ninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller, jf. dog nr. 3, ydes et pristil-læg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris til-sammen udgør 130 øre pr. kWh. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.2) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, der ikke opfylder kravene i nr. 1, og som er tilslut-tet i egen forbrugsinstallation, ydes pristillæg efter nr. 1, når den samlede installerede effekt frasolcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr. husstand.3) For elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integrereti bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller, ydes et pristillæg, somfastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør145 øre pr. kWh. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.4) For elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 3, og som ikke ertilsluttet i egen forbrugsinstallation ydes et pristillæg, som fastsættes således, at dette og den ef-ter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 90 øre pr. kWh. Pristillægget ydes i10 år fra nettilslutningstidspunktet.5) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 1-4, ydes et pristillæg,som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammenudgør 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år.Stk. 6.For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som er nettilsluttet den 11. juni 2013 eller se-nere, ydes et pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte mar-kedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de føl-gende 10 år, medmindre Energinet.dk har givet tilsagn om, at anlægget er omfattet af den pulje, somer nævnt i stk. 7 og 8.Stk. 7.Energinet.dk kan give tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg for elektricitet fremstilletpå solcelleanlæg inden for en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013. Der kan ydes tilsagnom, at følgende solcelleanlæg med den nævnte støtte falder inden for puljen:1) Solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, hvor den samlede installerede effektfra solcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr. husstand, jf.dog nr. 2. For elektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som fastsættes således,at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 130 øre pr. kWh
ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 ellersenere, fastsættes pristillægget på samme måde, dog således at det fastsatte pristillæg nedsættesårligt med 14 øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra net-tilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillægefter 2. eller 3. pkt.2) Fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke eropført med henblik på opsætning af solceller. For elektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydeset pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markeds-pris tilsammen udgør 145 øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er gi-vet tilsagn om den 1. januar 2014 eller senere, fastsættes pristillægget på samme måde, dog så-ledes at det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 17 øre pr. kWh fra og med den 1. januar2014. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for tilsag-net fra Energinet.dk gældende pristillæg.3) Fælles solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 2, og som ikke er tilsluttet i egen forbrugsin-stallation. For elektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som fastsættes såle-des, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 90 øre pr.kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014eller senere, fastsættes pristillægget på samme måde, dog således at det fastsatte pristillæg ned-sættes årligt med 6 øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra net-tilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillæg.Stk. 8.Det er en betingelse for forhøjet pristillæg efter stk. 7, at anlægget nettilsluttes inden 2 årefter afgivelse af tilsagn om forhøjet pristillæg. Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætterregler om ansøgningsproceduren og om fordelingen af puljen efter stk. 7 på forskellige kategorier afanlæg og kriterier for udvælgelse, herunder eventuel lodtrækning, hvis antallet af ansøgninger over-stiger mængden af megawatt i puljen. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om forhøjelse afpuljen, hvis den årlige pulje ikke er blevet fuldt udnyttet i de foregående år. Ministeren kan endeligbestemme, at puljen for 2013 først fordeles i 2014 med det for tilsagn i 2013 gældende pristillæg.«Stk. 6 bliver herefter stk. 9.[Ændret pristillæg for anlæg nettilsluttet fra den 11. juni 2013]14)Efter § 2 indsættes:»§ 01I lov nr. 641 af 12. juni 2013 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elfor-syning og ligningsloven (Rammer for kystnære havvindmøller og revision af værditabs- og købe-retsordningerne m.v.) foretages følgende ændringer:1.§ 6, nr. 2,ophæves.2.I§ 7, stk. 11,ændres »6 kW« til: »25 kW«.3.I§ 7, stk. 11, nr. 2,ændres »Energinet.dk’s stamdatablanket i udfyldt stand fra installatøren« til:»anmeldelse af anlægget«.«[Lovteknisk ændring, korrektion og lempelse i overgangsordningen vedrørende lov nr. 1390 af 23.december 2012]Til § 315)Istk. 7og8ændres i alt 4 steder »den 19. marts 2013« til: »den 20. marts 2013«.
[Udvidelse af overgangsordning for solcelleanlæg nettilsluttet den 20. marts 2013 eller senere]16)Istk. 8ændres »§ 47, stk. 5, nr. 4« til: »§ 47, stk. 5, nr. 2 eller 4«.[Konsekvensændring]17)Istk. 8indsættes efter »trukket tilbage.«: »I aftalen om køb af solcelleanlægget må der gernevære taget forbehold for tilladelse efter stk. 7, nr. 1 og 2.«[Korrektion]18)Efter stk. 8 indsættes som nyt stykke:»Stk. 9.Der ydes pristillæg efter § 47, stk. 5, nr. 1-4, i lov om fremme af vedvarende energi somaffattet ved denne lovs § 1, nr. 3, i stedet for § 47, stk. 6-8, i lov om fremme af vedvarende energisom affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg nettilsluttet den11. juni 2013 eller senere, dog således at de i § 47, stk. 5, nr. 1-4, fastsatte pristillæg årligt nedsæt-tes, hvis anlæggene nettilsluttes den 1. januar 2014 eller senere. Den årlige nedsættelse sker fra ogmed den 1. januar 2014 til og med den 1. januar 2018 og udgør 14 øre pr. kWh for anlæg omfattetaf § 47, stk. 5, nr. 1 og 2, 17 øre pr. kWh for anlæg omfattet af § 47, stk. 5, nr. 3, og 6 øre pr. kWhfor anlæg omfattet af § 47, stk. 5, nr. 4. Det på nettilslutningstidspunktet gældende pristillæg ydes i10 år fra nettilslutningstidspunktet. Ovenstående forudsætter, at anlæggene ikke er omfattet af stk.4, og at ejeren har indgået bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlægget senest den 11.juni 2013 og mindst en af de i stk. 7, nr. 1-4, nævnte handlinger er foretaget senest den 11. juni2013 og ikke efterfølgende er trukket tilbage. I aftalen om køb af solcelleanlægget må der gernevære taget forbehold for tilladelse efter stk. 7, nr. 1 og 2.«Stk. 9 bliver herefter stk. 10.[Overgangsordning for solcelleanlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere]19)Stk. 9, 1. pkt.,som bliver stk. 10, 1. pkt., udgår og i stedet indsættes:»Energinet.dk træffer afgørelse om pristillæg efter stk. 4-9. Energinet.dk kan kræve, at dokumen-tation for opfyldelse af kravene i stk. 7-9 ledsages af en erklæring på tro og love om dokumentatio-nens ægthed.«[Konsekvensændring og tro og love erklæring]
BemærkningerTil nr. 13Ved ændringsforslag nr. 4 til 3. behandling af L 199 stillet den 11. juni 2013 blev der foreslået enny afregning for anlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere. Ved dette ændringsforslag fore-slås en præcisering i forhold til forståelsen af fælles solcelleanlæg i forslaget til § 47, stk. 5, nr. 4,og stk. 7, nr. 3, i VE-loven. Ændringsforslaget nyaffattes derfor.Ved det fremsatte forslag til § 47, stk. 5, i VE-loven foreslås de midlertidige forhøjelser af pristil-læggene, som blev vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012, fjernet for visse nærmere an-givne solcelleanlæg. Ved dette ændringsforslag, som indsætter nye stk. 6-8, foreslås de midlertidigeforhøjelser fjernet for yderligere kategorier af anlæg og for de tilbageværende kategorier erstattet afen puljeordning. Disse yderligere ændringer af støtten vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december
2012 foreslås at gælde for anlæg, som er nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere. Som konse-kvens heraf foreslås de i det fremsatte lovforslag til § 47, stk. 5, fastsatte støtteregler bibeholdt (medde nødvendige konsekvensændringer) for solcelleanlæg nettilsluttet i perioden fra den 20. marts2013 og indtil den 11. juni 2013. Der henvises endvidere til den foreslåede overgangsordning i æn-dringsforslag nr. 18.Det foreslås endvidere præciseret i § 47, stk. 5, nr. 4, at denne bestemmelse ikke vedrører fællessolcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Fælles solcelleanlæg, som er tilsluttet iegen forbrugsinstallation, og som ikke er etableret på taget af bygninger eller ikke er integreret ibygninger, eller som er etableret på taget af bygninger eller er integreret i bygninger, som er opførtmed henblik på opsætning af solceller, vil være omfattet af § 47, stk. 5, nr. 2, idet det er forudsat, atden samlede effekt fra fælles solcelleanlæg tilsluttet egen forbrugsinstallation maksimalt kan udgøre6 kW eller derunder pr. husstand.Med forslaget til nytstk. 6foreslås de midlertidige forhøjelser af pristillæg til solceller, som blevvedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012, fjernet, således at udgangspunktet for pristillæg tilsolceller fremover vil være den gældende afregningspris på 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslut-ningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år. Visse nærmere angivne kategorier af solcelleanlæghar dog alligevel mulighed for at opnå forhøjet pristillæg, hvis der er plads inden for en pulje på 20MW årligt i 5 år. Det, at der skal være plads inden for puljen, betyder, at anlæggene ikke kan væresikre på at få et forhøjet pristillæg, førend der foreligger et tilsagn om, at der er plads i puljen. Detforeslås, at det bliver Energinet.dk, som administrerer puljen, hvorfor det forhøjede pristillæg gøresafhængigt af et tilsagn fra Energinet.dk om, at anlægget omfattes af puljen.Puljens størrelse er istk. 7fastsat til 20 MW årligt i 5 år fra 2013. Størrelsen er fastsat med bag-grund i den allerede konstaterede udbygning med solcelleanlæg og den forventede udbygning om-fattet af overgangsordningerne. Baggrunden for den 5-årige periode er, at den midlertidigt forhøjedestøtte udløber med udgangen af 2017. Puljen vil først kunne blive fordelt, når bestemmelsen er sat ikraft. Det er klima-, energi- og bygningsministeren, som i henhold til forslagets § 3, stk. 2, fastsæt-ter tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden. Bestemmelsen vil først kunne blive sat i kraft i detomfang og fra det tidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter statsstøttereg-lerne.Klima-, energi- og bygningsministeren kan bestemme, at puljen for 2013 først kan fordeles i2014, jf. forslag til stk. 8 og bemærkninger hertil. Det er ligeledes klima-, energi- og bygningsmini-steren, som fastsætter ansøgnings- og fordelingsreglerne, jf. også forslag til stk. 8 og bemærkningerhertil.De anlæg, som kan omfattes af puljen, er efter nr. 1 solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen for-brugsinstallation, hvor den samlede installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet forbrugsinstallati-onen udgør 6 kW eller derunder pr. husstand. Der er ikke særlige krav til placeringen af anlægget,hvorfor det godt kan være placeret på jorden. Hvis anlægget er et fælles solcelleanlæg, omfattesanlægget af nr. 2 eller 3.For at blive omfattet af puljen efternr. 1skal solcelleanlægget for det første være tilsluttet i egenforbrugsinstallation. Det betyder, at det forhøjede pristillæg, som der kan gives tilsagn om, alenekan ydes til den overskudsproduktion, som afregnes som leveret til det kollektive elforsyningsnet,mens der ikke ydes pristillæg til egetforbruget. Elproducenten kan således ikke vælge at levere heleelproduktionen til det kollektive elforsyningsnet og derved opnå pristillæg for hele elproduktionenefter bestemmelsen.For det andet skal anlægget være dimensioneret således, at det – eventuelt sammen med andresolcelleanlæg tilsluttet i installationen – har en installeret effekt på 6 kW eller derunder pr. hus-
stand. Effektgrænsen på 6 kW vedrører den samlede effekt af de solcelleanlæg, der er tilsluttet iinstallationen. Udgør den samlede installerede effekt fra anlæg tilsluttet i forbrugsinstallationenover 6 kW, kan der hverken helt eller delvis ydes pristillæg efter bestemmelsen.At solcelleanlægget højst kan have en installeret effekt på 6 kW pr. husstand medfører endvidere,at beboelsesbygningens størrelse er uden betydning i forhold til mulighed for at opnå forhøjet pris-tillæg. Det betyder også, at hvis flere husstande måtte aftage elektricitet gennem samme forbrugsin-stallation, så kan anlægget (eller flere anlæg) have en installeret effekt på mere end 6 kW.Erhvervsmæssig bebyggelse og anden ikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse, som ikke er hus-stande, er ikke omfattet af nr. 1. Klima-, energi- og bygningsministeren har i øvrigt mulighed for atfastsætte regler om adgangen til at modtage pristillæg efter nr. 1, jf. § 50, stk. 5, hvis der måtte visesig behov herfor.For at blive omfattet af puljen efter nr. 2 og 3 skal der være tale om fælles solcelleanlæg. Sådanneanlæg er ikke nødvendigvis tilsluttet i egen forbrugsinstallation.Nr. 2vedrører fælles anlæg etable-ret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætningaf solceller. For forståelsen af »taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opførtmed henblik på opsætning af solceller«, henvises til bemærkningerne til § 47, stk. 5, nr. 1, i detfremsatte lovforslags § 1, nr. 3, samt bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1, i betænkningen tillovforslaget.Nr. 3vedrører øvrige fællesanlæg, som ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Fælles solcel-leanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, og som ikke er etableret på taget af bygningereller ikke er integreret i bygninger, eller som er etableret på taget af bygninger eller er integreret ibygninger, som er opført med henblik på opsætning af solceller, vil være omfattet af nr. 1, idet deter forudsat, at den samlede effekt fra fælles solcelleanlæg tilsluttet egen forbrugsinstallation mak-simalt kan udgøre 6 kW eller derunder pr. husstand. Det er i øvrigt klima-, energi- og bygningsmi-nisteren, som fastsætter, hvad der forstås ved fælles solcelleanlæg, jf. forslag til ændring af § 50,stk. 2. For en nærmere definition af fælles solcelleanlæg henvises endvidere til bemærkningerne til§ 47, stk. 4, nr. 2, som indsat ved § 1, nr. 7, i lov nr. 1390 af 23. december 2012, herunder bemærk-ninger i ændringsforslag af 13. december 2012, som blev stillet af klima-, energi- og bygningsmini-steren.Størrelsen af pristillæggene i puljen svarer til de pristillæg, som i det fremsatte lovforslag skullegælde for solcelleanlæg nettilsluttet i 2013 og frem, dog er den midlertidigt forhøjede støtte efterpuljeordningen ikke knyttet til nettilslutningstidspunktet, men til tidspunktet for Energinet. dk’stilsagn, forudsat at nettilslutningen sker inden 2 år efter afgivelsen af tilsagnet fra Energinet.dk, jf.stk. 8.Det foreslås istk. 8,at det er en betingelse for forhøjet pristillæg efter stk. 7, at anlægget skal net-tilsluttes inden 2 år efter afgivelsen af tilsagnet fra Energinet.dk. Dette skyldes, at det ikke skal væremuligt at reservere adgang til pristillæg til projekter over en længere årrække.Herudover foreslås, at klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler omansøgningsproceduren og fordelingen af puljen på forskellige kategorier af anlæg og kriterier forudvælgelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at puljen skal fordeles løbende, eller at den skaluddeles over en eller flere ansøgningsrunder i det enkelte år. Ministeren vil herudover eksempelviskunne fastsætte regler om, at en del af puljen skal reserveres til fælles solcelleanlæg. Hvis antallet afansøgninger overstiger mængden af megawatt i puljen, har ministeren bl.a. mulighed for at fastsætteregler om lodtrækning. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om forhøjelse af puljen, hvis denikke er fuldt udnyttet i de foregående år, det vil sige, hvis der ikke har været tilstrækkeligt med an-søgninger, eller hvis enkelte tilsagn ikke er blevet udnyttet.
Endelig kan ministeren bestemme, at puljen for 2013 først fordeles i 2014. Forslaget skyldes, atpuljeordningen muligvis først træder i kraft i 2014 eller på et tidspunkt, hvor det ikke kan nås atfordele puljen i 2013. I et sådant tilfælde vil ministeren kunne bestemme, at der skal ske to forde-linger i 2014, hvoraf den første vil være til den afregning, som ville gælde, hvis tilsagn var givet i2013. Herved får det ikke betydning i forhold til pristillæggenes størrelse, at puljeordningen førstmåtte træde i kraft på et senere tidspunkt.Til nr. 14Ved ændringsnummer 1 i § 01 foreslås § 6, nr. 2, i lov nr. 641 af 12. juni 2013 om ændring af lovom fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning og ligningsloven (Rammer for kystnære hav-vindmøller og revision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.) ophævet af lovtekniske grunde.§ 6, nr. 2, nyaffatter overgangsordningen i § 6, stk. 8 og 9, i lov nr. 1390 af 23. december 2012. § 6,stk. 8 og 9, er imidlertid også nyaffattet ved det fremsatte lovforslags § 3, stk. 5 og 6, og § 6, stk. 8og 9, i lov nr. 1390 af 23. december 2012 foreslås ophævet ved § 2, nr. 1, i det fremsatte lovforslag.Herved er ændringerne i § 6, nr. 2, i lov nr. 641 af 12. juni 2013 overflødiggjort.Ændringsnummer 2 i § 01 korrigerer en fejl i overgangsbestemmelsen for husstandsvindmøller.Det fremgår af § 7, stk. 11, at overgangsbestemmelsen alene gælder for anlæg med en installereteffekt på 6 kW eller derunder. Dette burde have været 25 kW eller derunder. Grænsen på 6 kWstammer fra lov nr. 1390 af 23. december 2012, hvor der blev givet mulighed for forhøjet støtte tilhusstandsvindmøller med en installeret effekt på 6 kW eller derunder. Ændringen af støtten er al-drig trådt i kraft. Ved lov nr. 641 af 12. juni 2013 er støtten til husstandsvindmøller ændret igen,således at den forhøjede støtte gælder anlæg med en installeret effekt på 25 kW eller derunder.Denne ændring af støtten er ikke trådt i kraft endnu. Det fremgår af § 1, nr. 28, i lov nr. 641, at denforhøjede støtte gives til anlæg, som er nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere. Det fremgårendvidere af bemærkningerne til L 135 fremsat den 6. februar 2013, at den 20. november 2012 ervalgt, fordi det er den dato for nettilslutning, hvorfra muligheden for forhøjet pristillæg efter § 1, nr.2, i lov nr. 1390 af 23. december 2012 skulle gælde, hvis den var blevet sat i kraft.Den overgangsordning, som var tilknyttet ændringen i lov nr. 1390 af 23. december 2012, skullederfor have været overført fuldt ud i lov nr. 641 af 12. juni 2013, dvs. at overgangsordningen burdegælde anlæg med en installeret effekt på 25 kW. Det foreslås derfor, at grænsen i overgangsordnin-gen på 6 kW forhøjes til 25 kW. Herved sikres, at vindmøller, som er berettiget til nettoafregning påårsbasis i henhold til regler fastsat efter elforsyningsloven, ikke også skal omfattes af det forhøjedepristillæg i VE-loven for den del af elektriciteten, som afregnes som leveret til det kollektive elfor-syningsnet.Ændringsnummer 3 i § 01 er en konsekvens af, at overgangsordningen for solceller foreslås lem-pet i det fremsatte lovforslags § 3, stk. 4, nr. 2, jf. ændringsforslag nr. 3, i betænkning afgivet den23. maj 2013, således at det alene er et krav, at der er sket en anmeldelse af anlægget. Der bør ikkegælde andre regler for husstandsvindmøller. Overgangsordningen for husstandsvindmøller fremgårimidlertid af § 7, stk. 11, nr. 2, i lov nr. 641 af 12. juni 2013. Denne overgangsordning foreslås der-for lempet på samme måde som overgangsordningen for solceller. Der henvises i øvrigt til bemærk-ningerne til ændringsforslag nr. 3 i betænkningen.Til nr. 15Lovforslaget som affattet efter 2. behandlingen den 28. maj 2013 indeholder en overgangsordningi stk. 7 og 8, hvorefter visse solcelleanlæg, som ikke blev omfattet af det fremsatte lovforslags for-højede pristillæg, fordi de ikke er etableret på taget af bygninger eller ikke er integreret i bygninger,
eller som er etableret på taget af bygninger eller er integreret i bygninger opført med henblik påopsætning af solceller, alligevel under visse nærmere angivne betingelser kan opnå det forhøjedepristillæg. Overgangsordningen, som således primært vedrører jordbaserede anlæg, er nærmere be-skrevet i ændringsforslag nr. 4 i betænkningen over lovforslaget.Det er en betingelse for at blive omfattet af overgangsordningen som affattet efter 2. behandlin-gen, at ejeren har indgået en bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlægget senest den 19.marts 2013, dvs. dagen før fremsættelsen af lovforslaget. Dette foreslås ændret til den 20. marts2013, dvs. dagen for fremsættelsen af lovforslaget.Udover kravet om indgåelse af en bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlæg, skal derbl.a. være fulgt op på købsaftalen på anden måde. I henhold til lovforslaget som affattet ved 2. be-handlingen, skal denne betingelse om opfølgning være opfyldt senest den 19. marts 2013. Detteforeslås ligeledes ændret til den 20. marts 2013.På den måde tilgodeses også de ejere, som har indgået en bindende og ubetinget aftale på selvefremsættelsesdagen, eller som først har fulgt op på en bindende og ubetinget aftale på fremsættel-sesdagen, jf. også bemærkningerne til ændringsforslag nr. 18.Det bemærkes, at overgangsordningen først vil kunne blive sat i kraft i det omfang og fra det tids-punkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter statsstøttereglerne.Til nr. 16Ved ændringsforslag nr. 13 er det præciseret, at § 47, stk. 5, nr. 4, ikke vedrører fælles solcellean-læg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Dette skyldes, at fælles solcelleanlæg, som er til-sluttet i egen forbrugsinstallation, og som ikke er etableret på taget af bygninger eller ikke er inte-greret i bygninger, eller som er etableret på taget af bygninger eller er integreret i bygninger, som eropført med henblik på opsætning af solceller, vil være omfattet af § 47, stk. 5, nr. 2, idet det er for-udsat, at den samlede effekt fra fælles solcelleanlæg tilsluttet egen forbrugsinstallation maksimaltkan udgøre 6 kW eller derunder pr. husstand.Fælles solcelleanlæg, som opfylder betingelserne i overgangsbestemmelsen i stk. 8, vil skullekunne få forhøjet afregning efter § 47, stk. 5, nr. 3, uanset om de er nettilsluttet i egen forbrugsin-stallation eller ej. Som konsekvens heraf bør der indsættes en henvisning til § 47, stk. 5, nr. 2, iovergangsordningen. Der er ikke tilsigtet realitetsændringer i overgangsbestemmelsen.Til nr. 17Den foreslåede overgangsordning i stk. 8 for visse fælles solcelleanlæg svarer til overgangsord-ningen i stk. 7. Det fremgår imidlertid ikke som efter stk. 7, at en aftale vil opfylde kravet om atvære bindende og ubetinget, selv om der er taget forbehold i aftalen for tilladelse efter planloveneller byggeloven eller regler udstedt i medfør heraf. Dette foreslås derfor indsat ved ændringsforsla-get, hvorefter der er symetri i overgangsordningen.Til nr. 18Ved ændringsforslag nr. 11 til 3. behandling af L 199 stillet den 11. juni 2013 blev der foreslåetindsat en ny overgangsordning for de solcelleanlæg, som er omfattet af § 47, stk. 5, nr. 1-4, i VE-loven, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, som ændret efter 2. behandlingen. Ved dette ændrings-forslag foreslås overgangsordningen udvidet. Ændringsforslaget nyaffattes derfor.
Med ændringsforslaget foreslås en ny overgangsordning indført for de solcelleanlæg, som er om-fattet af det fremsatte forslags § 47, stk. 5, nr. 1-4, som ændret ved 2. behandlingen. Dette omfattersolcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført medhenblik på opsætning af solceller, andre solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,hvor den samlede installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kWeller derunder pr. husstand, og fælles solcelleanlæg.Ordningen omfatter også de anlæg, der opfylder kravene i de foreslåede overgangsordninger i for-slaget til § 3, stk. 7 og 8, og derfor behandles efter § 47, stk. 5, nr. 1 eller 3, selv om de ikke opfyl-der betingelserne herfor, jf. nærmere herom i bemærkningerne til § 3, stk. 7 og 8, jf. ændringsfor-slag nr. 4 i betænkningen over lovforslaget og ændringsforslag nr. 15-17 ovenfor. Overgangsord-ningen omfatter derimod ikke anlæg, hvortil der i henhold til overgangsordningen i stk. 4 ydes pris-tillæg efter § 47, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8.november 2011. Dette fremgår udtrykkeligt af, at anlægget ikke må være omfattet af stk. 4.Overgangsordningen skal sikre, at de nævnte solcelleanlæg, såfremt de opfylder visse nærmereangivne betingelser, ikke omfattes af de foreslåede regler, som skal gælde for solcelleanlæg net-tilsluttet den 11. juni 2013 eller senere, uanset at de først nettilsluttes efter denne dato.Da § 47, stk. 5, nr. 1-4, alene foreslås at gælde for anlæg nettilsluttet inden den 11. juni 2013, in-deholder bestemmelsen kun de pristillæg, som skal gælde for anlæg nettilsluttet inden denne dato.Da overgangsordningen også skal gælde for anlæg nettilsluttet efter denne dato og den ikke inde-holder et fast tidspunkt for, hvornår nettilslutningen skal ske, foreslås, at nedsættelsen af pristillæg-gene, som følger af det fremsatte lovforslags § 47, stk. 5, nr. 1-4, indsættes direkte i overgangsbe-stemmelsen. Der er således ikke tilsigtet realitetsændringer i forhold til nedsættelsen af pristillæggetsom fastsat ved det fremsatte lovforslag. Der henvises derfor til bemærkningerne til § 47, stk. 5, nr.1-4, i det fremsatte lovforslag. De betingelser, som skal opfyldes for at blive omfattet af overgangs-ordningen, svarer til dem, som fremgår af de foreslåede overgangsordninger i stk. 7 og 8, dog såle-des at den bindende og ubetingede aftale om køb af solcelleanlægget først skal være indgået senestden 11. juni 2013, og således at der senest skal være fulgt op på en bindende og ubetinget aftaledenne dag, som er den dag, hvor ændringsforslaget blev stillet. Der kan være indgået bindende ogubetingede aftaler om køb denne dag, som også bør få mulighed for at blive omfattet af overgangs-ordningen.Med forslaget er det hermed sikret, at der er overgangsordninger i forhold til alle de kategorier afanlæg, som blev omfattet af de midlertidige forhøjelser i lov nr. 1390 af 23. december 2013.Det bemærkes, at denne overgangsordning også først vil kunne blive sat i kraft i det omfang og fradet tidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter statsstøttereglerne.Til nr. 19Ændringsforslaget indeholder for det første en konsekvensændring, som følge af at der indsættesen yderligere overgangsordning i stk. 9, som Energinet.dk også skal træffe afgørelse om pristillæg iforhold til.For det andet foreslås at Energinet.dk kan kræve, at dokumentation for opfyldelse af kravene i stk.7-9 ledsages af en erklæring på tro og love. Herved kan Energinet.dk kræve, at såvel leverandørensom ejeren af et solcelleanlæg skriver under på, at den bindende og ubetingede aftale om køb afsolcelleanlægget senest er indgået på de i overgangsordningerne nævnte datoer. Manglende afgivel-se af oplysninger på tro og love vil medføre, at solcelleanlægget ikke kan omfattes af den pågæl-dende overgangsordning.
Det er strafbart at afgive falsk erklæring. I henhold til straffelovens § 161 kan den som afgiver enfalsk erklæring på tro og love for eller til en offentlig myndighed straffes med bøde eller fængselindtil 2 år.