Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 69
Offentligt
NotatJ.nr.13‐0108172Den9.juni2013Miljø,EnergiogMotorLSH
SolcelleudbygningenogreglerneielafgiftslovenDet foreslås, at det midlertidigt forhøjede tilskud til solcelle-el alene kan opnåsaf små solcelleanlæg opført af husholdninger, herunder anlæg tilsluttet et fællesforbrugsanlæg i boligforeninger og fællesanlæg efter laugsmodellen, som ikkeer tilsluttet i egen forbrugsinstallation.Derudover forslås indført et loft for årlig udbygning på 20 MW årligt i 2013-2017, hvorefter den midlertidigt forhøjede støtte under VE-loven bortfalder. Iforhold til grænsen på 20 MW årligt kan der dog ikke indsættes et loft ellerbegrænsning i skatte- og afgiftsreglerne, fordi der er tale om generelle regler.Enhver begrænsning vil indebære statsstøtte til dem, der fortsat kan brugereglerne.Der er således fortsat mulighed for at modtage VE-el uden afgift fra eget VE-anlæg uden om de kollektive net og nettoafregne elafgift på timebasis. Dennemulighed gælder generelt for alle VE-anlæg.Fx kan liberale erhverv og kommuner, som betaler fuld elafgift ligesomhusholdninger, og som har et stort elforbrug i dagtimerne, hvor solen skinner,producere og forbruge el uden afgift. Tilsvarende gælder ejere af småvindmøller, biogasanlæg med elproduktion mv. Jo højere elafgiften bliver – jostørre er incitamentet til at bruge denne regel, selv uden tilskud og mulighedfor nettoafregning.Der er derfor ikke en garanti for, at udbygningen ikke kan overstige 20 MWårligt, selvom det økonomiske incitament til at opstille solceller falder.Elafgiften
Reglen i elafgiftsloven er, at der er fuld fritagelse for elafgift for el, derproduceres ved vedvarende energi og forbruges direkte af producenten selvuden om de kollektive elnet.Denne regel kan bruges af alle, uanset om der er tale om private eller erhverv,og uanset om der nettoafregnes eller ej. Der er tale om en generelbestemmelse, der har eksisteret i elafgiftsloven siden 1970’erne og er såledesikke en del af energiaftaler, solcelleaftalen eller andre politiske aftaler.
1/2
At der ikke opkræves elafgift af el, som produceres og forbruges afproducenten selv, svarer til, at der heller ikke opkræves ølafgift, hvis manbrygger sin egen øl.Baggrunden for regelen var oprindeligt et ønske om ikke at lægge afgift på elfra egne VE-anlæg, som ofte blev anlagt i udkantområder, fordi man varudenfor de kollektive forsyningsnets rækkevidde.Fritagelsen er uafhængig af nettoafregningsordningen, som først er kommet tili slutningen af 1990’erne.Det vil have meget betydelige konsekvenser for andre VE-anlæg f.eks.husstandsvindmøller at begrænse denne regel i elafgiftsloven. Samtidig vil dethave betydning for udkantsområderne samt indebære betydelige administrativeomkostninger.I lighed med de øvrige generelle skatte- og afgiftsregler kan reglen ikkebegrænses alene for solcelle-anlæg uden, at det indebærer statsstøtte til dem,der fortsat kan bruge reglen.
2/2