Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 69
Offentligt
1263393_0001.png
1263393_0002.png
1263393_0003.png
1263393_0004.png
1263393_0005.png
N O T AT
10. juni 2013Ref. Rzs/FGNForsyning
Fokuseret solcelleudbygning målrettet husstandeUdbygningstakten med solceller er med de gældende tilskudsregler bestemt af markedsfor-holdene. Støtten på 130 øre/kWh, som blev aftalt og vedtaget før jul, har vist sig at kunne føretil en stor udbygning med bl.a. større anlæg på erhvervsvirksomheders tage.1I solcelleaftalen fra november 2012 indgår ikke et loft over udbygningen, men finansieringenhviler på antagelser om en udbygning på 230 MW i 2012 under gammel ordning og yderlige-re 530 MW under ny ordning fordelt efter en forudsat udbygningstakt i perioden 2013-2020.Med solcelleaftalen er der således finansieret en gradvis udbygning med 530 MW nye anlæg iperioden 2013-2020, som skulle omfattes af støttereglerne i VE-loven, som disse blev vedta-get med lov nr. 1390 af 23. december 2012.Udbygningen med anlæg på gammel ordning har dog langt oversteget beregningsforudsæt-ningen, idet der nu forventes etableret op mod 490 MW under denne ordning.Solcelleanlæg har adgang til nettoafregning på timebasis og kan sælge overskudsproduktiontil garanterede priser fastsat i VE-loven. Solceller får i dag 60 øre/kWh i 10 år og 40 øre/kWhde efterfølgende 10 år. De differentierede midlertidigt forhøjede afregningspriser, som blevvedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012, er ikke sat i kraft, da det forudsætter godken-delse efter EU-statsstøttereglerne. Herudover er pristillæggene for landbaserede solcelleanlægforeslået reduceret ved L 199, men med en overgangsordning i forhold til lov nr. 1390.Målrettet adgang til forhøjet støtte, men med ny overgangsordningVed L 199 reduceres de ved lov nr. 1390 vedtagne forhøjelser af støtten for landbaserede an-læg. Det foreslås med nærværende ændringsforslag til L 199 inden 3. behandlingen at målret-te adgangen til forhøjet støtte efter VE-loven yderligere i forhold til det, der allerede er inde-holdt i lovforslaget. Det foreslås således, at støtten til el fra solceller reduceres til satserne frafør lov nr. 1390 bortset fra et begrænset antal MW, som fortsat vil kunne modtage den forhø-jede støtte.
1
EU-Kommissionen har dog netop indført en midlertidig told på solceller fra Kina, som kan få en begrænsendebetydning for solcellesalget. Virkningen heraf er umulig at forudsige, men afhænger bl.a. af, i hvilket omfangmarkedet kan drejes over mod andre leverandører.Side 1
Begrænsning af støtten i forhold til den vedtagne lov nr. 1390 vil kræve en overgangsordning.I ændringsforslaget af dags dato til L 199 er overgangsordningen udformet efter samme prin-cipper som den, som allerede er foreslået for landbaserede anlæg. For at undgå spekulationhar ændringsforslaget virkning fra fremsendelsen til Folketingets Klima-, Energi- og Byg-ningsudvalg. Overgangsordningen omfatter derfor anlæg, hvor der er indgået bindende aftaleom køb senest dagen inden fremsendelsen til Folketinget og anlægget senest samme dag eranmeldt til enten kommune eller netvirksomhed.For at opfylde de skærpede betingelser, der gælder for lovgivning med tilbagevirkende kraft,hvilket en fremrykket dato for lovens virkning er i forhold til tidspunktet for lovens vedtagel-se, sendes ændringsforslaget til direkte underretning af centrale parter samtidig med fremsen-delsen til Folketinget.Skøn for udbygningen indtil nuDer er allerede anmeldt en samlet effekt på gammel ordning på 470 MW til Energinet.dk, ogdet skønnes, at netvirksomhederne endnu ikke har nået at indberette op til 20 MW til Energi-net.dk. Hertil kommer anlæg på jorden efter ny ordning med tilskud på 130 øre/kWh, der om-fattes af den foreslåede overgangsordning i L 199. På baggrund af oplysninger, Dansk Energihar indhentet fra netvirksomhederne, vurderes denne overgangsordning at kunne omfatte optil 130 MW, afhængig af om alle planlagte projekter gennemføres. Det giver i alt op til 620MW. Hertil kommer den nødvendige overgangsordning med tilskud på 130 øre/kWh for tag-baserede anlæg, der er købt i tillid til afregningssatserne i L 199 som fremsat. Energistyrelsenhar bedt om oplysninger fra netvirksomhederne via Dansk Energi, samtlige kommuner, DanskSolcelleforening og en række forsikringsselskaber til belysning af det mulige omfang af ensådan ny overgangsordning. Energistyrelsen har pr. 10. juni modtaget tilbagemeldinger fraomkring 70 kommuner og større forsikringsselskaber, der bekræfter billedet af en væsentligaktivitet, men ikke giver tilstrækkeligt grundlag for præcist at opgøre det samlede omfang afen ny overgangsordning. Der er således betydelig usikkerhed om det totale omfang af udbyg-ningen under overgangsordningerne, og det foreslås derfor, at forligsparterne mødes i begyn-delsen af 2014 og gør status for udviklingen i den faktiske udbygning.Pulje med tilsagnsmekanismeFor at stimulere en fortsat udbygning med solceller foreslås en målrettet pulje til anlæg tilslut-tet egen forbrugsinstallation, hvor den installerede effekt ikke overstiger 6 kW per husstandog fælles solcelleanlæg efter laugsmodellen, hvor den installerede effekt ikke overstiger 6 kWper husstand, som ikke tilsluttes en forbrugsinstallation. Puljen giver adgang til forhøjet støtteefter VE-loven, således at nye solcelleanlæg kun kan opnå forhøjet støtte efter VE-loven in-den for denne pulje. Med forhøjet støtte menes her alle støttesatser over 60 øre/kWh somfremgår af L 199.Puljen foreslås fastsat til 20 MW årligt i perioden 2013 til 2017, der udbydes første gangumiddelbart efter støtten godkendes af EU-Kommissionen og de relevante bestemmelser sæt-tes i kraft og derefter årligt til og med 2017. Hvis EU-godkendelsen først kommer sent i 2013eller i 2014 vil den første pulje blive gennemført med de i 2013 gældende pristillæg, såledesat både puljen for 2013 og puljen for 2014 kan udbydes i 2014, og der dermed i alt udbydes 5puljer a 20 MW. Fra 2018 og frem bortfalder den midlertidigt forhøjede støtte, der med sol-celleaftalen fra november 2012 aftrappes over fem år fra 2013 og bortfalder fra 2018.
Side 2
Anlæg, som ikke omfattes af puljen, vil kunne afregne overskudsproduktion efter de gælden-de generelle regler (60 øre/kWh i 10 år og 40 øre/kWh de efterfølgende 10 år).For at give sikkerhed for, om et givent projekt kan opnå forhøjet støtte, kan Energinet.dk givetilsagn om adgang til støtte inden for puljen. Tilsagn gives efter ansøgning om et konkret pro-jekt og kan ved for mange projekter fordeles ved lodtrækning.Kravet om ansøgning for konkrete projekter (x kW på en given adresse) sikrer mod, at instal-latører hamstrer tilsagn til senere anvendelse eller videresalg. Tilsagnet vil være bundet til detkonkrete projekt og kan ikke overføres til andre projekter.Puljen kan ikke udmøntes, før godkendelsen fra EU-Kommissionen foreligger. Der kan der-med hverken søges eller gives tilsagn, før godkendelsen foreligger og afregningsreglerne ersat i kraft.Først når puljen udmøntes, vil solcelleprojekter, som omfattes af fremsættelsen af ændrings-forslaget, kunne regne med mere end 60/40 øre/kWh,.Første gang puljen udmøntes til de re-ducerede pristillæg i henhold til Lov 1390 og L 199 er, når EU-godkendelsen foreligger.Ny ordning skal afvente EU godkendelseEnerginet.dk vil først kunne give tilsagn om adgang til puljen, når støtteordningen er god-kendt af EU-Kommissionen og loven er sat i kraft. Det er usikkert, hvornår EU godkenderstøtteordningerne til solceller. Det sker formentlig tidligst til efteråret, og det kan ikke ude-lukkes, at en sådan godkendelse først kan foreligge efter årsskiftet. Der kan hverken søges el-ler gives tilsagn, før godkendelsen foreligger og afregningsreglerne er sat i kraft. Det betyder,at udbygning med solceller med forhøjet støtte bliver sat i stå, indtil ordningen bliver sat ikraft. Efter ændringsforslaget udmøntes puljen første gang, når ordningen er godkendt.Målretning til boligerDet foreslås at reservere puljen til anlæg i forbindelse med private husstande.En sådan reservation foreslås udmøntet ved, at kun solceller tilsluttet i egen forbrugsinstallati-on, hvis installerede effekt ikke overstiger 6 kW per husstand, får adgang til den midlertidigtforhøjede støtte efter de satser, der fremgår af L 199. Ved formuleringen ”6 kW pr. husstand”omfattes også den situation, hvor flere husstande aftager elektricitet gennem samme forbrugs-installation, så anlæggene kan blive store, dvs. også anlæg tilsluttet fælles forbrugsinstallatio-ner i boligforeninger mv. Efter Lov 1390 er pristillægget i 2013 130 øre/kWh. For 2014 ned-sættes pristillægget med 14 øre/kWh og udgør således 116 øre/kWh. Pristillægget nedsættesyderligere med 14 øre/kWh årligt fra 2015 frem til 1. januar 2018.Fælles solcelleanlæg efter laugsmodellen, som er etableret på taget af bygninger eller integre-ret i bygninger og ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, begrænses også til 6 kW perhusstand og kan derfor også få adgang til puljen med den forhøjede støtte. Efter Lov 1390 erpristillægget i 2013 145 øre/kWh. For 2014 udgør pristillægget 128 øre/kWh. Pristillæggetnedsættes med 17 øre/kWh årligt fra 2015 frem til 1. januar 2018. På grund af den højere støt-te til fællesanlæg kan sådanne lav dog blive meget attraktive og komme til at optage en stordel af de resterende MW på bekostning af anlæg i almene boliger m.v. For at hele puljen ikke
Side 3
skal gå til én bestemt type anlæg gives ministeren med ændringsforslaget bemyndigelse til atfastsætte en opdeling af puljen på anlægskategorier.Fælles solcelleanlæg (6 kW pr. husstand) etableret på jorden kan efter L 199 i 2013 få et pris-tillæg på 90 øre/kWh. I 2014 nedsættes pristillægget med 6 øre/kWh og udgør således 84øre/kWh. Pristillægget nedsættes yderligere med 6 øre/kWh årligt fra 2015 frem til 1. januar2018.Med ovennævnte afgrænsning reduceres afregningen for solcelleanlæg i erhverv, kommuner,foreninger, kirker, friskoler mv. generelt til den gældende afregning på 60 øre/kWh i 10 år og40 øre/kWh de efterfølgende 10 år (Afregningen i lov nr. 1390 af 23. december 2012 er ikkesat i kraft) uden mulighed for at få adgang til puljen med den forhøjede støtte. Anlæg, deretableres til denne afregning, begrænses ikke af puljeordningen.Anlæg efter regler i elafgiftslovenSolcelleanlæg kan endvidere etableres efter reglerne i elafgiftsloven, som giver fuld fritagelsefor elafgift for el, der produceres ved vedvarende energi og forbruges direkte af producentenselv uden om de kollektive elnet. Fritagelsen er uafhængig af nettoafregningsordningen. Detteregelsæt er beskrevet i Skatteministeriets notat ”Solcelleudbygningen og reglerne i elafgifts-loven”.En evt. ændring af reglerne for denne type solcelleanlæg kan ikke gennemføres som æn-dringsforslag til L 199.Med den store forskel mellem værdien af produktion til eget forbrug og afregningen af el le-veret til elnettet kan det ikke udelukkes, at en del solcelleanlæg fremover vil blive suppleretmed batterier, der kan gemme el produceret i dagtimerne til eksempelvis om aftenen. Med ettilkoblet batteri kan en større andel af produktionen forbruges af producenten og dermed und-gå at betale afgift. Samtidig kan batteriet gøre det rentabelt at etablere et større solcelleanlæg,end der ellers kunne have været økonomisk fornuft i, da spidsproduktionen midt på dagen kanfordeles til forbrug i andre timer i stedet for at skulle sælges til en relativt lav pris.
OpsummeringDen midlertidigt forhøjede støtte til solcelleanlæg begrænses til kun at gælde anlæg tilsluttetegen forbrugsinstallation, hvor den installerede effekt ikke overstiger 6 kW per husstand ogfælles solcelleanlæg efter laugsmodellen, hvor den installerede effekt ikke overstiger 6 kWper husstand, som ikke tilsluttes en forbrugsinstallation. Afgrænsningen omfatter også anlægtilsluttet en fælles forbrugsinstallation i en boligforening, hvor den installerede effekt ikkeoverstiger 6 kW per husstand i boligforeningen.Adgangen til den midlertidigt forhøjede støtte til solceller efter VE-loven begrænses endvide-re til en pulje på 20 MW om året i perioden 2013-17. Energinet.dk giver tilsagn om, hvorvidtet givent projekt ligger inden for puljen. Sådanne tilsagn gives efter en ansøgningsrunde oglodtrækning mellem de indkomne ansøgninger, hvis der samlet er søgt om mere end puljensstørrelse.
Side 4
For øvrige anlæg i erhverv, kommuner, kirker, friskoler, foreninger og anden ikke erhvervs-mæssigt benyttet bebyggelse samt anlæg i forbindelse med boliger, som ikke omfattes af pul-jen, reduceres afregningen til de gældende 60 øre/kWh i 10 år og 40 øre/kWh de efterfølgende10 år, dvs. at de i øvrigt vedtagne forhøjelser af støtten for disse anlæg i lov nr. 1390 ophæ-ves.
Side 5