Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 69
Offentligt
1263389_0001.png
1263389_0002.png
1263389_0003.png
1263389_0004.png
1263389_0005.png
Kl. 13.30, Den 15. november 2012
Aftalemellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, SocialistiskFolkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det KonservativeFolkepartiom strategi for solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlæg1Den årsbaserede nettomålerordning, muligheden for at private solcelleejere kan anvende deerhvervsmæssige skatteregler og et kraftigt fald i priser for solcelleanlæg har medført en eksplosivstigning i antallet af små solcelleanlæg i Danmark i 2012. Udviklingen gør det relevant at tænke solmere strategisk ind i Danmarks energiforsyning allerede nu. Aftaleparterne er derfor blevet enigeom en ny strategi om solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg. Parterne er endvidere enige om, atdenne strategi følges op af en integration af solenergi i de overordnede analyser, der blev aftalt ienergiforliget af 22. marts 2012.
Ny model for støtte til solcelleanlæg og øvrige små VE-anlægOvergangsordning for eksisterende små solcelleanlæg og øvrige små VE-anlægDer foreslås en overgangsperiode på 20 år for alle eksisterende små VE-anlæg, hvoranlæggene kan få støtte efter gældende regler.I overgangsperioden kan de omfattede anlæg uændret fortsætte med den årsbaseredenettomålerordningen, hvorefter solcelleanlæg overgår til timebaseret nettoafregning medafsætning af overskudsproduktion på markedsvilkår, så afregningsprisen efterovergangsordningens udløb svarer til markedsprisenEksisterende anlæg vil fortsat kunne anvende de erhvervsmæssige skatteregler i resten afanlæggenes levetid.Efter overgangsperioden overgår øvrige VE-anlæg til timebaseret nettoafregning medafregning af overskudsproduktion efter de eksisterende regler i VE-loven.Overgangsordning og skæringsdatoOvergangsordningen gælder for de anlæg, som er nettilsluttet frem til dagen førlovforslagets fremsættelse samt for de anlæg, som overholder alle følgende kriterier:oAt der er indgået bindende aftale om køb inden fremsættelsesdagen,oAt netselskabet har modtaget anmeldelse af anlægget inden 30 dage efter lovforsla-gets fremsættelse (indebærer at installatøren udfylder og fremsender Energinet.dk’sstamdatablanket med henblik på registrering i Stamdataregisteret), ogoAt anlægget er nettilsluttet senest 6 måneder efter fremsættelsestidspunktet.
Nye solcelleanlæg og øvrige VE-anlægDen nuværende årsnettoafregning erstattes af timenettoafregning for alle VE-anlæg.1Ved vedvarende energikilder forstås bl.a.: vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi og bølge- ogtidevandsenergi.1
Den overskydende elproduktion fra solcelleanlæg op til 400 kW afregnes med enmidlertidigt forhøjet sats på 130 øre/kWh i 10 år fra nettilslutning.Solcelleanlæg over 400 kW afregnes efter gældende regler.Den overskydende elproduktion fra andre små VE-anlæg end solceller på op til 6 kWtimeafregnes som solceller, dvs. fast afregningspris på 130 øre/kWh i de første 10 år foranlæg etableret 2013. Dog analyseres vilkårene for små husstandsvindmøller nærmere.Fælles anlæg, der ikke kan nettoafregne for andet end fælles forbrug, får en midlertidigforhøjet afregningspris på 145 øre/ kWh i 2013 i de første 10 år for etablerede anlæg. Dergennemføres en særlig informationskampagne målrettet disse anlæg.Begrænsningen på 6 kW installereret effekt ophæves for solceller, men bibeholdes forøvrige private VE-anlæg.Den nuværende afgrænsning af nettoafregningsordning til private og ikke-erhvervsmæssigeanlæg ophæves.Den forhøjede sats for nye anlæg aftrappes, indtil den efter 5 år er faldet til den gældendestøttesats på 60 øre/kWh. For anlæg etableret i 2014 er støtten således 116 øre/kWh i ti år,for fællesanlæg etableret i 2014 er støtten 128 øre i ti år. Princippet er illustreret ifigur 1 og2,hvor afregningen for nye anlæg etableret først i hvert kalenderår frem til 2018 er vistsammen med Energistyrelsens seneste elprisprognose.
Figur 1Ny støttesats på 130 øre/kWh og elprisprognosen
Note: Fra 2018 og frem fastholdes en afregning på 60 øre/kWh.
2
Figur 2Ny støttesats på 145 øre/kWh og elprisprognosen
Note: Fra 2018 og frem fastholdes en afregning på 60 øre/kWh.
Muligheden for at lade små private solcelleanlæg såvel som øvrige små VE-anlæg isoleretset blive skattemæssig betragtet som selvstændig erhvervsvirksomhed afskaffes. For nyeanlæg, der benytter de skatteregler, der gælder for erhvervsdrivende, og hvor anlæggettillige forsyner den private del af erhvervsejendommen med el, værdisættes leveringen af eltil den private del til markedspris.
Revurdering af støtteniveauetDer laves i 2015 en revurdering af niveauet for støttesatsen fra 2018 og frem.Hensigten med afregningsreglerne er at sikre ensartede økonomiske vilkår for anlæg der kannettoafregne og fælles anlæg. I forbindelse med revurderingen i 2015 vurderes det om dennehensigt er opfyldt.Når den samlede udbygning overstiger 500 MW drøftes evt. justeringer af afregningsregler.
Finansiering af aftalenAftalens finansiering dækker perioden 2013-2020. Parterne er enige om følgende:Støtteomkostninger i forbindelse med den fremadrettede udbygning af vedvarende energi frasolceller og øvrige små VE-anlæg, der leveres til elnettet, finansieres over PSO-ordningen.Det statslige provenutab for den samlede udbygning med solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg finansieres ved en stigning i forsyningssikkerhedsafgiften i forhold til det aftalte iEnergiaftalen af 22. marts 2012.
Tabel 1. Finansieringsbehov og forsyningssikkerhedsafgiftens bidrag til finansiering
3
2013Mio. kr. (2013-priser)1
2014 2015
2016
2017 2018
2019
2020
Provenutab2som finansieres viaforsyningssikkerhedsafgift3
425
340
295
280
275
280
295
305
1) Provenuvirkningerne i et kommende lovforslag vil blive angivet i 2013-niveau, hvor der udover prisudviklingenogså tages højde for velstandsudviklingen2) Ved antagelse om udbygning på 230 MW i 2012 og 530 MW i 2013-2020.3) Provenu efter kompensation til erhvervslivet ogefteradfærd. I Energiaftalen af 22. marts 2012 er angivetumiddelbart provenu efter kompensation ogføradfærd.
BilliggørelseMerbelastningen for husholdninger og virksomheder under ét som følge af finansiering af detstatslige provenutab via forsyningssikkerhedsafgiften kompenseres fuldt ud ved at reducere PSO ognettariffer m.v. gennem iværksættelse af en række billiggørelsesinitiativer,jf. tabel 2.Regeringengør årligt status for realiserede besparelser.Der igangsættes tiltag, der i perioden 2013-2020 skønnes at medføre en samlet besparelse på ca.2,45 mia. kr. svarende til den akkumulerede øgede forsyningssikkerhedsafgift for perioden.Tabel 2. Tiltag til reduktion af forbrugerbelastningentallene er akkumuleret for perioden 2013-2020Mio. kr., samlet for 2013-20202013-priserBilliggørelsestiltagKabelhandlingsplanen: Justering iprincipper for udbygning af 400 kV-nettet og udskydelse af udvalgte 400kV-forskønnelsesprojekterUdskyde etableringen af Kriegers Flakog indfasningen af Horns Rev 3, mensdet sikres, at begge parker er etableretinden udgangen af 2020Udskyde ilandføring i forb. medKriegers Flak havmølleparkenEkstra besparelse realiseret vedEnerginet.dk’s køb af det regionaletransmissionsnetYderligere effektivisering vedReguleringseftersynet1Justering af indsatsen til VE til proces2Udskyde etablering af kystmøller, mensdet sikres, at alle møller er etableretinden udgangen af 2020Udisponeret overløb fraforsyningssikkerhedsafgiftI altPSO(el+gas)Nettarif (el, gas,olie, fjernvarme)m.v.330Statskasse(rumvarme)I alt
1.038
186140
0-3000-300474 – 687
291.512 - 1.725656 - 95629 – 3292.197 – 3.010
1) Afhænger af reguleringsudvalgets arbejde2) Midlerne tages med max. 50 mio. kr. årligt fra 2015-2020
4
Kabelhandlingsplanen:Justeres retningslinjerne for udbygning af 400 kV-nettet og udskydesudvalgte 400 kV-forskønnelsesprojekter, vil det være muligt at realisere en besparelse vianedsættelse af tariffen.Udskydelse af idriftsættelse af havvindmøllepark:I Energiaftalen af 22. marts 2012 indfasesKriegers Flak og Horns Rev 3 fra 2017-20, og producerer med fuld kapacitet i hele 2020. Udskydesindfasningen af især Kriegers Flak, men fortsat med fuld kapacitet i 2020 som aftalt i Energiaftalen,reduceres PSO-udgifterne frem mod 2020. De endelige vilkår for udbud fastsættes i 2014.Ilandføring i forbindelse med havmølleparker:Omkostningerne i forbindelse medilandføringsanlæg fra havvindmølleparker indgår i Energinet.dk's investeringsplan og finansieresgennem tariffer. En udskydelse af idriftsættelse af en park vil ligeledes udskydefinansieringsbehovet for ilandsføringsanlægget. Energinet.dk vurderer, at udskydelsen af KriegersFlak med ét år vil betyde en besparelse på 186 mio. kr. reduceret tarif.Merbesparelser ved Energinet.dk’s overtagelse af de regionale eltransmissionsnet:Overtagelsen af de regionale net forventes at kunne bidrage til billiggørelsestiltagene med en højerereducering af omkostningerne end forudsat indeholdt i Energiaftalen af 22. marts 2012. Dette er endirekte positiv effekt på tarifferne. Besparelsen er bundet op på de synergieffekter, der blev grundigtberegnet i forbindelse med handelen med de regionale net, og kan primært tilskrives denlavere finansieringsomkostning, der både påvirker købsomkostninger såvel som fremtidigeinvesteringsomkostninger.Reguleringseftersynet af den danske elsektor:Reguleringseftersynet vil potentielt kunne bidragemed yderligere besparelser fra netvirksomhederne og Energinet.dk i perioden fra 2015 og frem til2020. Dette finansieringselement skal blandt andet ses i lyset af, at Energinet.dk ikke indgik ivurderingen, da målet om besparelse på 300 mio. kr. i netvirksomhederne i 2020 blev fastsat ienergiaftalen. Det bemærkes, at Energinet.dk har en gennemsnitlig effektivisering på 5 pct. p.a. iperioden 2011 til 2020 (herunder forceret indfasning de første år), som allerede er indregnet ienergiaftalen.Justering af indsatsen til VE til proces:I energiaftalen af den 22. marts 2012 er der afsat en puljetil fremme energieffektiv anvendelse af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser.Midlerne tages med max. 50 mio. kr. årligt fra 2015-2020Udskydelse af etablering af kystnære havmøller:I energiaftalen er forudsat, at de kystnærehavmøller blev etableret fra 2014 til 2020 med en årlig tilvækst på 71 MW. Antages en senere ogmere komprimeret udbygning i perioden 2017-2020 med 125 MW om året reduceres de samledePSO-omkostninger med 687 mio. kr.Forsyningssikkerhedsafgifts-overløb:Billiggørelserne af Energiaftalen af 22. marts 2012 gav delsdirekte besparelser på tariffer og PSO. Samtidig indebar billiggørelserne en afledt effekt påafgiftstabet ved energiaftalen. Billiggørelserne betyder således lavere energipriser og giver afledtheraf et lidt højere energiforbrug end man ellers ville have haft, hvorfor der opstår en lille afledtprovenugevinst herfra. Størstedelen blev brugt til at finansiere tiltag i Energiaftalen, men der er enmindre udisponeret rest på 29 mio.kr., der kan anvendes til at finansiere provenutab fra solceller.5