Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 28
Offentligt
Den 27. maj 2013
Forløbet omkring 400 kW-grænsenMartin Lidegaard's problemer med 400 kW-grænsen opstod, da Lars Aagaard (Dansk Energi) ogFinansministeriet begyndte at føre solcellepolitik i Danmark. Da Lars Aagaard fremlæggerprincippet for en fremtidig solcellepolitik i Jyllands-Posten den 29. september 20121. Fremgår det,at store og små solcelleanlæg skal have samme tilskud.Da Martin Lidegaard 5 dage efter, den 4. oktober 2012 fremlægger sigtelinierne i regeringenssolcelle-strategi - Sol over Danmark2– var hovedbudskabet, at ministren foreslog, at droppergrænsen for hvor store anlæggene kan være i fremtiden og at der skal være lige vilkår uansetejerformer.Kombinationen af disse to centrale policy-valg var samlet set en katastrofe.Alle med branchekendskab ved, at de solcelle-modeller der virker i andre lande differentierermellem små og store anlæg. Mellem ejerformer og forretningsmodel (incl. skattefradrag). Mellemf.eks. mindre private tagintegrerede anlæg, mellemstore solcellelaug, forskellige ejerformer,kommunale anlæg og store solcelle-parker.Det er økonom-logik at man kun skal have èn sats (marginale nytte betragtninger). Men detskævvrider modellen, overkompenserer nogle og underkompenserer andre.De analyser og bidrag til en fremtidig dansk solcellepolitik der er fremlagt, viser alle at der skalgennemføres en segmentering af solcelle-modellen efter størrelse, funktion og forretningsmodel.Det gælder:✔✔✔✔Det Økologiske Råd's notat:Solcellernes rolle i dansk energipolitik3(11.9.2012)Dansk Energi's notat:om fremtidig solcelleordning4(8.10.2012)Deloitte rapporten:Solceller – energibesparelse og samfundsøkonomi5(17.10.2012)14 branche- og miljøorganisationers solstrategi:Fuld Sol over Danmark6(8.11.2012)
NÅR konstruktionsfejlen ikke blev opdaget i tide. Kan det skyldes at den analyse af modeller forstøtte til solenergi, der indgik i aftalen om danske energipolitik 2012-2020 af 22. marts 20127(side11) aldrig blev udarbejdet. Analyse, der dannede grundlag for solcelleloven (L 86), bestod ikke af etsammenhængende dokument, der kunne videresendes. Analysen bestod af mange forskelligenotater udarbejdet af Energistyrelsen, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet og berørteministerier.812345678http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2012/Oktober/12_10_01A.aspxhttp://www.scribd.com/doc/109078113/ministerpapir-om-solcelle-strategihttp://www.ecocouncil.dk/udgivelser/artikler/energi-og-klima/1973-solcelledebatten-er-praeget-af-misforstaelserhttp://www.danskenergi.dk/~/media/DE%20MJE/De%20Nyheder%202012/NotatOmFremtidigSolcelleordning.ashxhttp://solcelleforening.dk/images/pdf/Solceller_-_energibesparelser_og_samfunds%C3%B8konomi.pdfhttp://www.ft.dk/samling/20121/almdel/KEB/bilag/50/1176538/index.htmhttp://www.kemin.dk/Documents/Presse/2012/Energiaftale/Aftale%2022-03-2012%20FINAL.doc.pdfhttp://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l86/spm/41/svar/927923/1192613.pdf
Den 11. oktober skriver Lars Aagaard på Dansk Energis hjemmeside9, at ministeren allerede harvist lydhørhed overfor Dansk Energi's ønske om at store og små anlæg skal have samme tilskud.Den 6. november præsenterer Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard regeringensudspil til en aftale om solceller10for partierne bag energiforliget. Modellen indeholder kun èn sats(130 øre/kWh) og kun en model og der er ingen begrænsning på størrelsen af solcelleanlæggene.Første gang 400 kW-grænsen optræder,er da syv partier den 15. november indgår aftale omstrategi for solcelleanlæg11. 400 kW-grænsen skrives ind i lovforslag L 8612der fremsættes den 20.november. Denne grænse ophæves igen for fællesanlæg, da ministeren fremsætter ændrings-forslag til L 86 den 12. december.Flere har advaret om, at den udformning af 400 kW-grænsen som blev fremlagt i L 86 åbnede opfor mange omgåelses muligheder – hvilket også er erfaringerne fra udlandet. At det forholdt sigsådan opdagede Lars Aagaard også den 13. december13, da en netvirksomhed, var blevetkontaktet af en solcellevirksomhed, der ville etablere 75 separate 400 kW-anlæg på sammematrikel.I forløbet har der været mange advarsler. Solcellebranchen har sammen med landets miljø- ogenergiorganisationer - inden indgåelsen af solcelleaftalen - fremlagt en solcellemodel der opdelteanlæggene efter størrelse og funktion (forretningsmodel)14.Danfoss, Dansk Byggeri, EnergiMidt, TEKNIQ og Dansk Solcelleforening opfordrede ministeren ogenergiforligspartierne - på et foretræde den 6. december - til at udskyde 2. behandlingen af L 86,fordi der var sat alvorlig faglig tvivl ved om forudsætningerne for aftalen og loven holder15.Forløbet er kendetegnet ved på den ene side fuldstændig passivitet, når det gælder om at udfyldede lovgivningsmæssige rammer (f.eks. de manglende bekendtgørelser om kommunalesolcelleanlæg og om fællesanlæg). På den anden side af panik-indgreb som L 199 – der skal løseproblemer der var kendt, før de var opstået.Vi har med garanti ikke set de sidste feberredninger endnu!Vi skal på denne baggrund opfordre ministeren og energiforligspartierne til at nedsætte ethurtigt arbejdende udvalg – hen over sommeren - med deltagelse af personer med branche-kendskab, der kan udarbejde den aftalte analyse af modeller for støtte til solenergi, somforligspartierne aldrig har modtaget. Så solenergi kan blive tænkt strategisk ind i Danmarksfremtidige energiforsyning og så vi kan få en solcellemodel der kan realisere de politiskemålsætninger, samtidig med at der etableres forudsigelige og stabile rammebetingelser -der ikke medfører utilsigtede økonomiske konsekvenser for staten gennem mangelfuldmarkedskendskab og konsekvensanalyser.Med venlig hilsenJørn Bue MadsenFormand for Dansk Solcelleforening
9101112131415
http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2012/Oktober/12_10_11A.aspxhttp://kemin.dk/da-dk/nyhederogpresse/pressemeddelelser/2012/sider/regeringensudspilomsolceller.aspxhttp://kemin.dk/da-dk/nyhederogpresse/pressemeddelelser/2012/sider/syvpartierbagaftaleomsolceller.aspxhttp://www.ft.dk/RIpdf/samling/20121/lovforslag/L86/20121_L86_som_fremsat.pdfhttp://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l199/bilag/21/1249882.pdfhttp://www.ft.dk/samling/20121/almdel/KEB/bilag/50/1176538/index.htmhttp://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l86/bilag/23/index.htm#nav
Forløb kronologisk26. september 2012Lars Aagaard henvender sig – uopfordret - til Finansministeren med guidelines for fremtidig støttetil solceller i Danmark.http://www.danskenergi.dk/~/media/DE%20MJE/De%20Nyheder%202012/Solceller-og-nettoafregning-FinansministerBjarneCorydon.ashx
Vi ser frem til det forsatte arbejde og dialog om fremtiden for solceller i Danmark, og vi stiller os megetgerne til rådighed for dialog om den konkrete udformning af en fremtidig støtteordning - skriver LarsAagaard.
1. oktober 2012Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energis bud på hvilke principper, der bør være styrende forden nye ordning.http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2012/Oktober/12_10_01A.aspx
•
Store og små anlæg skal have samme tilskud, så vi får høstet potentialet for effektivsolenergi på industriens, landbrugets og boligblokkenes tage.
4. oktober 2012Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard er på vej med en solcelle-strategi. Han vilindkalde partierne bag energiforliget til forhandling så hurtigt som muligt efter efterårsferien.Martin Lidegaard har følgende mål for strategien:
Sol over Danmarkhttp://www.scribd.com/doc/109078113/ministerpapir-om-solcelle-strategi
•••
Jeg vil foreslå, at vi helt dropper grænsen for, hvor store anlæggene kan være i fremtiden.Derudover vil jeg forslå, at reglerne bliver ændret, så der bliver mere lige vilkår uansethvem der ejer anlæggene.Vi skal sikre, at vi får mest mulig vedvarende energi for vores penge....Det vil sige, atinvesteringen i anlægget skal være tjent hjem inden for en overskuelig årrække.
11. oktober 2012
Dansk Energi: Ny solcelleordning på vej inden for et par ugerhttp://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2012/Oktober/12_10_11A.aspx
Dansk Energi fremlagde på mødet ønsket om en mere logisk og ansvarlig støttemodel end dennuværende. Dansk Energis bud på en ordning er bygget op om fem klare principper:•Store og små anlæg skal have samme tilskud – her har ministeren allerede vist lydhørhedoverfor branchen.
6. november 2012
Regeringens udspil om solcellerhttp://kemin.dk/da-dk/nyhederogpresse/pressemeddelelser/2012/sider/regeringensudspilomsolceller.aspx
Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard har til morgen præsenteret partierne bagenergiforliget for regeringens udspil til en aftale om solceller.Aftaleparterne er derfor blevet enige om en ny strategi til solcelleanlæg og øvrige små VE-anlægmed følgende strategiske målsætninger:1. Støtten skal tilpasses i takt med den teknologiske og markedsmæssige udvikling, såstøttespild undgås2. Alle boligformer og anlægsstørrelser for sol skal tilgodeses – modsat i dag, hvor parcelhusefavoriseres3. Loftet på 6kW for private solcelleanlæg er uhensigtsmæssigt og skal afskaffes4. Systemet skal passe til det ”smarte energisystem”, som vi er ved at skabe i Danmark. Herskal der bruges så meget solenergi som muligt, samtidig med at den produceres5. Udbygningen med solenergi skal fortsætte, da sol spiller en vigtig rolle i fremtidensenergisystem.6. Ordningen gælder for alle solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg.6. november 2012
Fornuftigt forslag til ændring af solstrategiDansk Energi glæder sig også over, at der nu bliver åbnet op for, at større – og dermed mereeffektive – solcelleanlæg bliver langt mere interessante. Det trækker i retning af en mereomkostningseffektiv udbygning af vedvarende energi.http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2012/November/12_11_06B.aspx
8. november 2012
Fuld Sol over DanmarkDansk Solcelleforening, Dansk Byggeri, TEKNIQ, Greenpeace, Det Økologiske Råd, WWF,Håndværksrådet, DS Håndværk & Industri, VE-Byg, Danmarks Naturfredsningsforening, EnergiTjenesten, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, aktive forbrugere, Vedvarende Energi.Fremsender centrale elementer i en langsigtet dansk solcellestrategi til Martin Lidegaard ogFolketing:http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/KEB/bilag/50/1176538/index.htm
•
Skal solen være for alle, forudsætter det respekt for forskellighed. Skal parcelhusejere,etageejendomme, landsbyfællesskaber og virksomheder alle kunne få gavn af solen, kræverdet, at man respekterer deres forskellige situationer. Det kræver forskellige rammevilkår tilforskellige typer solcelleanlæg – nøjagtig ligesom man har forskellige vilkår for forskelligetyper vindmøller.
15. november 2012
Syv partier bag aftale om solcellerhttp://kemin.dk/da-dk/nyhederogpresse/pressemeddelelser/2012/sider/syvpartierbagaftaleomsolceller.aspx
Regeringen har i dag indgået en aftale med Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og DetKonservative Folkeparti om en fremtidig ordning for solceller. Med aftalen sikrer partierne, at detogså i fremtiden vil være attraktivt at investere i solceller.••Den overskydende elproduktion fra solcelleanlæg op til 400 kW afregnes med enmidlertidigt forhøjet sats på 130 øre/kWh i 10 år fra nettilslutning.Solcelleanlæg over 400 kW afregnes efter gældende regler
20. november 2012
Lovforslag nr. L 86http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20121/lovforslag/L86/20121_L86_som_fremsat.pdf
3.1.2. Lovforslagets udformningMed forslaget forhøjes støtten for alle nye solcelleanlæg med en installeret effekt på 400 kW ellerderunder og for små øvrige VE-anlæg med en installeret effekt på maksimalt 6 kW eller derunder,som nettilsluttes den 20. november 2012 og frem. Solcelleanlæg på 400 kW eller derunder ogVE-anlæg med en installeret effekt på 6 kW eller derunder tilbydes en midlertidigt forhøjet sats på130 øre pr. kWh i 10 år fra nettilslutningen af anlægget. Dette gælder den elektricitet, som leverestil det kollektive elforsyningsnet og ikke forbruges selv af producenten efter den timebaseredenettoafregningsordning. Efter 10 år skal elektriciteten sælges på almindelige markedsvilkår.For fælles solcelleanlæg, som nettilsluttes den 20. november 2012 eller senere, foreslås enmidlertidigt forhøjet sats på 145 øre pr. kWh i 10 år fra nettilslutningstidspunktet. For solcelleanlægstørre end 400 kW foreslås ingen ændringer for så vidt angår størrelsen af støtten.De midlertidigt forhøjede satser på 130 og 145 øre pr. kWh aftrappes årligt indtil de efter 5 år erfaldet til en afregningspris på 60 øre pr. kWh.6. december 2012
Foretræde for Folketingets Klima-, Energi og BygningsudvalgDanfoss, Dansk Byggeri, EnergiMidt, TEKNIQ og Dansk Solcelleforeninghttp://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l86/bilag/23/index.htm#nav
•
•
For at bevare respekten for det danske demokrati og danske klima- og energipolitik - også iudlandet. Skal vi kraftigt opfordre Ministeren og partierne bagved solcelleaftalen af 15.november om at udsætte andenbehandlingen af L 86 til efter jul.Der er på det seneste sat alvorlig faglig tvivl ved om forudsætningerne for aftalen og lovenholder....
12. december 2012
Ændringsforslag til 2. behandling af L86http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l86/bilag/30/1194565.pdf
Det fremsatte lovforslag indeholder i § 47, stk. 4, nr. 2, en bestemmelse om, at der kan ydes etsærligt forhøjet pristillæg til elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg med en installeret effektpå 400 kW eller derunder.Grænsen på 400 kW foreslås fjernet, da denne ikke vurderes hensigtsmæssig for fællessolcelleanlæg. Det forhøjede pristillæg vil herefter kunne ydes til fælles solcelleanlæg, uanset omdisse måtte være over 400 kW.Ved fælles solcelleanlæg forstås eksempelvis et anlæg, som er ejet af en gruppe private borgere iforening, og som er dimensioneret efter disse ejeres private elforbrug, men hvor ejerne ikke aftagerelektriciteten fra solcelleanlægget, som i stedet leveres til det kollektive elforsyningsnet. Hvis der ermange ejere, vil anlægget kunne komme over 400 kW. Det er klima-, energi- ogbygningsministeren, som fastsætter eller træffer afgørelse om, hvilke anlægskategorier, der kan fåforhøjet pristillæg som fælles solcelleanlæg, jf. ændringsforslaget til § 50, stk. 2.13. december 2012
Mail fra Lars Aagaard til Klimaministeriet og Energistyrelsenhttp://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l199/bilag/21/1249882.pdfFra:
Lars Aagaard [mailto:[email protected]]Sendt:
13. december 2012 11:08Til:
Flemming G. NielsenCc:
Simonsen, Anne HøjerEmne:
30 MW solcelleanlægPrioritet:
HøjKære Flemming og AnneEt af vores medlemmer er blevet kontaktet af en kunde, der ønsker at etablere et 30 MW anlæg, beståendeaf 75 stk. 400kW separate anlæg for at kunne få 130 øre/kWh. De påtænker derfor at lave 75 separateinstallationer på samme matrikel. Går dette igennem, forventer de at bygge yderligere fem anlæg.Min jurist har ikke umiddelbart fundet noget, der direkte forhindre det. Men vi er lidt i tvivl om det er enomgåelse af reglerne.Da vi gerne vil give den rette rådgivning af vores medlem til fortolkningen af de kommende regler for sol, såvil jeg gerne have en vurdering fra Energistyrelsen af hvad der er det korrekte svar tilbage til kunden.Forventes det at være en ok model eller vil det blive opfattet som en omgåelse?Venlig hilsenLars Aagaard
Fra:
Simonsen, Anne HøjerSendt:
13. december 2012 11:40Til:
Hansen, Martin; Holst, Nina; Flemming G. Nielsen; '[email protected]'Cc:
Egebo, ThomasEmne:
VS: 30 MW solcelleanlægPrioritet:
HøjKære ENSSe nedenfor. Jeg foreslår at vi laver beredskab til ministeren herpå til 2. beh. I morgen og evt. skriver det indi hans tale. Det har ikke været meningen, at nedenstående skulle kunne lade sig gøre, så hvis reglerne somvi har lavet dem nu ikke forhindre det, må vi jo tilbyde at lave noget der gør ;-)MvhAnne
14. december 2012
2. behandling L 86Ministertale (Martin Lidegaard):http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l86/beh2/4/forhandling.htm?startItem=#nav
Så er der et par ændringsforslag. Det ændringsforslag til L 86, som jeg har stillet uden forbetænkningen, er faktisk stillet efter anbefaling fra Enhedslisten. Deri foreslår jeg, at den grænse,der er på 400 kW for at få en forhøjet anlægspris, fjernes, for så vidt angår fællesanlæg.19. december 2012
3. behandling L 86Ministertale (Martin Lidegaard):http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/L86/BEH3/forhandling.htm#dok
Der foreligger ikke nogen ministertale, da der ministeren ikke deltog i 3. behandlingen.17. januar 2013
Bestilling fra Departementet til Energistyrelsenhttp://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l199/bilag/21/1249882.pdfFra:
Holst, Nina [mailto:[email protected]]Sendt:
17. januar 2013 16:13Til:
3 - ENS bestillingerEmne:
Bestilling: Vurdering af mulighederne for store solcelleanlægPrioritet:
HøjKære ENSJeg skal hermed bestille en sag om muligheden for større (fx 30 MW) kommercielle solcelleanlæg under denye regler.Sagen skal indeholde følgende1) en vurdering af hvorvidt store, kommercielle anlæg kan få de 130 øre/kWh2) hvis ja, en vurdering af hvor mange, om nogen af sådanne projekter der vil kunne forventes3) et bud på hvordan der evt. kan sættes en stopper for dette ved en ændring af reglerne el.lign.Frist til dep:torsdag den 24. januar.
Se desuden t.o. Annes mailkorrespondence med Lars Aagaard nedenfor om sagen.Mvh. Nina
19. marts 2013
Aftale om støtte til store solcelleanlæghttp://kemin.dk/da-DK/NyhederOgPresse/pressemeddelelser/2013/Documents/Till%C3%A6gsaftale%20om%20store%20solcelleanl%C3%A6g_190313.pdf
Med aftalen af 15. november 2012 om strategi for solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi(VE)-anlæg, blev afregningsprisen for el fra solceller midlertidigt forøget, så el fra solceller
etableret i 2013 afregnes til 130 øre/kWh i 10 år. Afregningssatsen blev begrænset til anlæg op til400 kW for at begrænse udbygningen med store produktionsanlæg, der ikke har som hovedformålat levere el til ejeren.Det har imidlertid vist sig at store produktionsanlæg kan opdeles i moduler, hvorved effektgrænsenomgås og derfor reelt er virkningsløs.
Pressemeddelelse:http://kemin.dk/da-dk/nyhederogpresse/pressemeddelelser/2013/sider/lovenomsolcellerbliverjusteret.aspx
”Da vi lavede loven sidste år, var vi alle enige om loftet på de 400 kW for størrelsen afsolcelleanlæggene. Der har dog vist sig at være et hul i loven, som vi nu får lukket”, siger klima-,energi- og bygningsminister Martin Lidegaard.