Kommunaludvalget 2012-13
L 198
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetKommunaludvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. april 2013PolitikontoretJenny Lyngsø Østergaard2013-0037-0040736391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 198), som FolketingetsKommunaludvalg har stillet til justitsministeren den 3. april 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 4 (L 198) fra Folketingets Kommunaludvalg:
”Justitsministeren bedes redegøre for, hvorledes ministeren serpolitiets rolle i forhold til vejledning af borgere, der har behovfor assistance til at anvende de obligatoriske selvbetjeningsløs-ninger ved henvendelser, der vedrører politiet, herunder om dervil blive afsat ressourcer til formålet samt kommentere udtalel-sen fra Rigspolitiet om "at politiet ikke i dag og heller ikke ifremtiden finder det hensigtsmæssigt at indrette politistationer-ne som en slags borgerservicecenter" jf Rigspolitiets hørings-svar.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-tet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan oplyse, at borgere selvfølgelig kan søge rådog vejledning hos politiet, hvilket også sker i stor udstræk-ning i dag. Politiet vil derfor naturligvis også i fremtiden vej-lede borgere, der retter henvendelse til politiet om spørgsmålinden for politiets sagsområder.Politiet vil i den forbindelse tillige informere om anvendelsenaf de konkrete selvbetjeningsløsninger i det omfang, det måt-te være nødvendigt. Politiet har imidlertid ikke i medfør afdette lovforslag afsat ressourcer specifikt til at vejlede bor-gerne om selvbetjeningsløsningerne. Denne opgave vil, somde øvrige vejledningsopgaver i dag, blive varetaget af medar-bejderne i de enkelte politikredse.Politiet agter derfor som nævnt i Rigspolitiets høringssvar ik-ke at indrette de nuværende politistationer som f.eks. dekommunale borgerservicecentre ved at stille en række com-putere mv. til rådighed for borgerne. Rigspolitiet vurderer så-ledes ikke, at der vil være et konkret behov herfor set i lysetaf omfanget af de selvbetjeningsløsninger, som er omfattet afforslaget. Rigspolitiet vil imidlertid løbende evaluere behovetfor eventuelle tiltag for at imødekomme borgernes ønsker ogbehov for råd og vejledning.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigspolitiet.
2