Kommunaludvalget 2012-13
L 198
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
23. april 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 1 af 3. april 2013(L198) stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).Spørgsmål:
Vil borgere, der til trods for faglig bistand er ude af stand til at anvende digitalselvbetjening skulle søge gang for gang om dispensation fra kravet om digitalselvbetjening, eller vil de kunne tilkendes en generel dispensation fra alle krav omobligatorisk digital selvbetjening? Vil ministeren sikre ensartede retningslinjer så-ledes, at borgere ikke vil blive mødt med krav om at anvende digital selvbetjeninghos en offentlig myndighed/kommune, mens de hos en anden kan få en dispensa-tion?Svar:
Borgere, der har behov for hjælp til at indgive en ansøgning mv., kan fremoverligesom i dag henvende sig til den relevante myndighed for at få hjælp. Det kaneksempelvis ske telefonisk eller ved at møde op i borgerservice eller anden rele-vant myndighed. Borgere har endvidere ligesom i dag mulighed for at lade sigrepræsentere af en anden ved at afgive en fuldmagt, jf. svar på spørgsmål 5 (L198).De borgere, som ikke har mulighed for at anvende de digitale løsninger, vil blivebetjent på anden vis end digitalt.Det er den offentlige myndighed, som borgeren skal indgive en ansøgning mv. til,der konkret vil tage stilling fra gang til gang til, om der foreligger særlige forhold,der gør, at borgeren må forventes ikke at kunne anvende den digitale selvbetje-ningsløsning, så myndigheden skal tilbyde, at borgeren kan indgive ansøgningenmv. på anden måde. På denne måde vil der blive foretaget et konkret, individueltskøn, samtidig med at det sikres, at dem, der kan, også anvender de digitale løs-ninger. Aktuelt vurderes der således ikke at være behov for at indføre en genereldispensation.Lovforslaget indeholder i bemærkningerne konkrete eksempler på, hvornår derblandt andet kan foreligge særlige forhold, der gør, at borgeren ikke kan anvendedigitale selvbetjening. Disse konkrete eksempler vil være retningsgivende for detkonkrete skøn, som myndigheden vil skulle foretage.Digitaliseringsstyrelsen, KL og øvrige relevante myndigheder vil, til brug for demyndigheder, der skal foretage det konkrete skøn, løbende sikre en tæt dialog om,
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
hvorvidt der er behov for at udarbejde en mere detaljeret beskrivelse af, hvornårder kan foreligge særlige forhold, der gør, at en borger ikke må forventes at kunneanvende digital selvbetjening.Med venlig hilsenBjarne Corydon