Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 196 Bilag 1
Offentligt
1230057_0001.png
1230057_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG17. januar 2013
Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om Arbejds-markeds Tillægspension og forskellige andre love(ændring af sammensætningen af bestyrelsen i LD, ATP, AES m.v.)
Sagsnr. 2012-9292JAIC/vim/add
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Beskæftigelsesministeriet1. maj 2013Anders Dupont72205095[email protected]
Baggrund for loven
Lovforslaget er i hovedsagen af tekniske karakter. Lønmodtagernes Dyrtidsfondsbestyrelse (LD) har overfor beskæftigelsesministeren fremsat ønsker om at få enmindre og mere operationel bestyrelse. Herudover har LD fremsat ønske om enrække tekniske ændringer og præciseringer.ATP’s bestyrelse har ligeledes fremsat ønsker til ændringer af mere teknisk karak-ter.Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere (SALA) er ophørt som selvstæn-dig hovedorganisation og indgår nu som en del af Danske Arbejdsgiverforening(DA). SALA har efter den nuværende lovgivning ret til at indstille medlemmer tilen række bestyrelser såsom bestyrelsen for ATP, Arbejdsretten m.v. Der foretagesderfor de nødvendige konsekvensrettelser i en række love, således at SALA’s ind-stillingsret overføres til DA.Lovforslagets formål
Lovforslaget har til formål at ændre lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond i over-ensstemmelse med de af LD fremsatte ønsker om ændring af reglerne om bestyrel-sessammensætning samt en række tekniske ændringer og præciseringer. Det fore-slås således, at det for at undgå omgåelse af udbetalingsreglerne i LD fastslås, hvil-ke krav en person skal opfylde for at få udbetalt sin LD opsparing før det fyldte 60.år såfremt vedkommende bosætter sig varigt uden for Danmarks grænser, ligeledespræciseres reglerne for hvorledes LD kan udbetale til boet efter et afdødt medlem,ligesom det præciseres hvornår der ikke længere kan gøres indsigelser i forhold tilLD’s opgørelse af en persons tilgodehavender i LD samt mulighed for at gøre ind-sigelse mod beløb, der er hjemfaldet til fonden.Endeligt præciseres det, at LD kan outsource administrative opgaver herundermedlemsadministration til 3. part, at beskæftigelsesministeren får mulighed for at
udstede vedtægter med en informationspligt til alle LD´s medlemmer og at fortro-ligheds- og sanktionsbestemmelserne bliver tilsvarende med ATP´s regler.Lovforslaget her endvidere til formål at ændre lov om Arbejdsmarkedet Tillægs-pension i overensstemmelse med de af bestyrelsen for ATP’s fremsatte ønsker omændringer af mere teknisk karakter, der blandt andet medfører at den eksisterendepraksis i forhold til personer i beskyttet beskæftigelse kodificeres. Ligeledes fore-slås det, at samlevende for fremtiden kan få udbetalt ATP-dødsfaldsydelser uden atvære noteret i ATP.Endeligt har lovforslaget til formål at konsekvensrette en række love i overens-stemmelse med det forhold, at SALA er ophørt med at eksistere som selvstændighovedorganisation.Den primære målgruppe for lovforslaget
Den primære målgruppe for lovforslaget er medlemmerne af ATP og LD.Samlet vurdering
På baggrund af ovennævnte vurderes det overordnet set, at lovforslaget ikke inde-holder nogen ligestillingsmæssige konsekvenser idet der reelt er tale om en rækkeændringer og præciseringer af teknisk karakter, der hverken direkte eller indirekteindeholder kønsmæssige aspekter.Det skal dog særligt bemærkes, at ændringen af lov om Arbejdsmarkedets Tillægs-pension, hvorefter man fjerner kravet om notering af samliv som en betingelse forudbetaling af dødsfaldsydelser til den efterlevende samlever alt andet lige kan væretil særlig gavn for kvinder, idet kvinders dødelighed inden for alle aldersgrupper ermindre end mænds1.
1
Statens Institut for Folkesundhed, Folkesundhedsrapporten 2007
2