Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 195
Offentligt
1242986_0001.png
1242986_0002.png
1242986_0003.png
1242986_0004.png
TALE
16-04-2013
Beskæftigelsesministerens tale ved åbent samråd den 24.april 2013 om RUT-lovforslaget (L195) og forligsbindin-ger – samrådsspørgsmål A.(Det talte ord gælder)

Samrådsspørgsmål A:

”Ministeren bedes forklare, hvorfor ministeren har ændretholdning til, hvorvidt Aftale om styrkelse af Register forUdenlandske Tjenesteydere (RUT) er forligsbundet, jf. svarpå BEU alm. del – spørgsmål 178? (spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Louise Schack Elholm (V)).

Svar:

Det er korrekt, at ”Aftalen om styrkelse af Register forUdenlandske Tjenesteydere (RUT) fra december 2009” erforligsbundet. I modsætning til barseludligning for selvstæn-dige eksisterer der et forlig her. Men der er altså ikke taleom, at regeringen har brudt dette forlig.Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg gerne vil drøftede nyeste tiltag ift. RUT med forligskredsen, hvis der er etønske herom, ligesom jeg naturligvis altid er interesseret i atdrøfte idéer, der kan forbedre RUT-registret endnu mere.
Sagsnr. 2013 - 1205JAICKirsten Weber Olsen/KarenThormann
*********Regeringen aftalte i forbindelse med finansloven for 2013med EL, at der skulle foretages nogle ændringer af RUT somet led i indsatsen mod social dumping. Når det kommer tilforebyggelse af social dumping, er RUT et vigtigt redskab,og derfor er der naturligvis også meget fokus på løbende atforbedre RUT.
Disse aftalte ændringer udmøntes nu blandt andet med L 195om en ændring af udstationeringsloven.Helt overordnet vil jeg sige, at de justeringer, der nu foreta-ges af RUT, ikke berører de ændringer, der blev indført somfølge af RUT-aftalen fra 2009. Selvfølgelig ikke.2009-aftalenJeg vil gerne starte med at ridse op, hvad 2009-aftalen gik udpå.Aftalen om styrkelse af Registret for Udenlandske Tjeneste-ydere blev indgået 9. december 2009 mellem den daværenderegering og regeringspartier, samt S, SF og RV.Aftalen indeholdt en række stramninger af det RUT-register,som blev etableret i 2008.De aftalte stramninger gik ud på følgende:Pligt for hvervgivere til at sikre, at den udenlandske tjene-steyder har sendt oplysninger til RUT (omfatter kun byg-ge- og anlægsområdet og det grønne område).Skærpede krav til oplysninger om en kontaktperson.Fordobling af bødeniveauet.Arbejdstilsynet fik ansvaret for at håndhæve pligterne ved-rørende RUT.Og udenlandske virksomheder uden ansatte (enkeltmands-virksomheder) blev underlagt en anmeldelsespligt til RUT.Aftalen blev gennemført ved en ændring af udstationerings-loven i 2010.Det blev desuden aftalt, at regeringen skulle undersøge, omdet var muligt efter EU-retten at give offentlig adgang til op-lysninger om arbejdssted. Det viste sig, at det var muligt, ogderfor blev det også gennemført med ændringen i 2010.
2
De, der har læst finanslovsaftalen med EL og L 195, kan se,at der ikke ændres ved stramningerne fra 2009-aftalen.Finanslovsaftalerne med ELBåde med finanslovsaftalen for 2012 og for 2013 har rege-ringen og EL vist, at vi prioriterer indsatsen mod socialdumping meget højt.Vi har sat en række initiativer i søen for at forebygge, at dan-ske virksomheder og danske lønmodtagere bliver udkonkur-reret på ulige vilkår. Løndumping og elendige arbejdsvilkårer ikke noget, som denne regering vil se igennem fingre med.Finanslovsaftalen for 2013 fulgte op på den gode aftale, somregeringen og EL blev enige om i forbindelse med finanslo-ven for 2012. Og jeg er meget tilfreds med, at EL har vist sigklar til at styrke RUT-registret og medvirke at sikre danskeregler og bekæmpe social dumping.L 195En række af de aftalte RUT-ændringer i finanslovsaftalen for2013 kan gennemføres inden for de eksisterende rammer ogregler. Det gælder fx hurtigere og bedre it-tekniske løsnin-ger. Andre af de aftalte ændringer kræver en ændring af ud-stationeringsloven, som vi foreslår med L 195.L 195 handler i grove træk om to ting: Arbejdstilsynet fårhjemmel til at udstede administrative bøder, og RUT-registret styrkes med en række tilføjelser.I forbindelse med RUT-aftalen fra 2009 blev det overvejet atgive Arbejdstilsynet mulighed for at udstede administrativebødeforelæg. Betingelsen for at anvende administrative bø-der er bl.a., at der er en klar domstolspraksis på området.Den betingelsen var ikke opfyldt i december 2009. Derforskrev man i aftalen, at situationen kunne overvejes på ny, nårder var fast domstolspraksis på området.3
Den domstolspraksis har vi nu, og derfor har regeringen efteraftale med EL fremsat lovforslag om at give Arbejdstilsynetmulighed for at anvende administrative bødeforelæg.I et brev dateret den 26. oktober 2013 orienterede jeg for-ligskredsen bag RUT-aftalen om, at regeringen ville frem-sætte et sådant lovforslag.Forligskredsen blev desuden orienteret om, at regeringenovervejede mulige initiativer, der kunne styrke RUT-registret.L 195 indeholder disse nye tiltag i RUT-registret, fx krav omden udenlandske tjenesteyders momsoplysninger i hjemlan-det og en kortere frist for at anmelde ændringer i RUT. Mende vedrører, som jeg indledte med at sige, altså ikke de for-ligsbundne elementer i RUT.For god ordens skyld bør nævnes, at RUT-forligskredsen ik-ke har rettet nogen henvendelse til Beskæftigelsesministerietsom opfølgning på mit brev fra oktober 2012.*********Jeg vil gerne runde af med at gentage, at jeg gerne tager etmøde med RUT-forligskredsen, hvis der er et ønske om det.Indsatsen mod social dumping er og vil fortsat være højt påregeringens dagsorden, og derfor hilser vi naturligvis allegode forslag velkommen.
4